Mitä on pienet alle 1mm kokoiset kärpäset metsässä, jotka änkeytyvät silmiin?
Ja mikä niihin auttaa. Off ei auta ja sitä ei silmiin voi edes suihkuttaa. Niitä on marjastaessa parvena naaman edessä, eivät pure mutta töksähtelevät naamaan ja erityisesti silmiin🤬 Hyttyshattu ei auta, kun ne mahtuvat sen rei-istä läpi. Mies ehdotti makkarin aikuisten lelulaatikosta suu-aukollista latex huppua, mutta mustikan poiminta sokkona on kyllä mahdotonta 😳 Mietin sukkisten pujottamista päähän, mutta saattaisin joutua putkaan ryöstäjä epäiltynä, joten hylkäsin idean.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Afrikkalainen sikaruttokärpänen.
Ei, ne pörräävät ja parveilevat hesassa Itäkeskuksen ympäristössä ja lisääntyvät ja täyttävät maan lailla hirvikärvästen!
Vierailija kirjoitti:
Mäkäräisiä
Nuo purevat, oikein haukkaavat palan ihosta välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene metsään, siellä on metsänpeitto
Kun menee ystävällisin ja kunniottavin elein ei metsänpeitto uhkaa.
Saattaapa jopa metsänväki ohjata sinut hyville apajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla mäkäräisiä. Niitä on nyt runsaasti liikkeellä ja se ei ole kyllä kiinnostunut sun silmistäsi, vaan verestä
Mutta kun mulle jää mäkäräisistä jälkiä ja nää on selvästi pienempiä. Polttiainenkin pistää (nipistää), mutta kun mikään ei pure vaikka on t-paidassa ja shortseissa. Voisko nää olla sitten polttiaisten lapsia, joilla ei oo vielä hampaita?
AP
😂 Polttiais vauva, jolla ei oo vielä hampaat kasvaneet. Hassun hauska ajatus.
Olisko noita sukaskärpäsiä
"Metsän pienet kärpäset ovat tyypillisesti sukaskärpäsiä, surviaissääskiä tai mäkäröitä, jotka hakeutuvat ihmisen iholle.Metsän pikkukärpäset ja niiden käyttäytyminen:Hiki ja suolat: Monet pienet sukaskärpäset laskeutuvat iholle, koska ne etrivät iholta hikeä, suoloja ja kosteutta."
Joskus kotona voi olla kukkakärpäsiä. Olisiko nämä jotakin samaa sukua? Itse sain kerran kukkakärpäset häädettyä sillä, että ripottelin kasvien juurille kuivattua persiljaa. Pirkkaniksi oli tavalliselle persiljalle, mutta mulla ei muuta ollut kuin kuivattua. Kokeile laittaa vaikka persiljapuska takin taskuun tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene metsään, siellä on metsänpeitto
Kun menee ystävällisin ja kunniottavin elein ei metsänpeitto uhkaa.
Saattaapa jopa metsänväki ohjata sinut hyville apajille.
Täh? Nyt oon vielä enempi ihmeissäni. Onko mulla jäänyt joku satu lapsena kuulematta 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkäräisiä
Nuo purevat, oikein haukkaavat palan ihosta välittömästi.
Mäkäräin haukkaa palan lihaa ja menee oksalle ruokailemaan, polttiainen pistää erittäin pienellä piikillä, kai siinä jokin kemikaalijuttu on joka saa ihon kutisemaan.
ihan ruokakaupoistakin saa läpinäkyviä suojalaseja, käteviä tollaseen ja muuhunkin missä on hyvä suojata silmät pölyltä, roiskeilta(siivousaineet)
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla polttiaisten aika.
Ja kohta banaanikärpästen.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kotona voi olla kukkakärpäsiä. Olisiko nämä jotakin samaa sukua? Itse sain kerran kukkakärpäset häädettyä sillä, että ripottelin kasvien juurille kuivattua persiljaa. Pirkkaniksi oli tavalliselle persiljalle, mutta mulla ei muuta ollut kuin kuivattua. Kokeile laittaa vaikka persiljapuska takin taskuun tmv.
Joo hunajaa naamaan ja siihen rouhemyllystä persliljaa. Ei kärpäset töki silmiin, mutta karhu syö 😂
No onneksi siellä ei ole hyttyjä, ampiaita, mäkäräitä, kärpiä, hirvikärpiä eikä polttiaita.
Nen-pääte tarkoittaa pientä kokoa. Hyttynen on siis pienikokoinen versio mytologisesta hytty-nimisestä hirviöstä. Muita vastaavia ovat siis ampiai -> ampiainen; mäkärä -> mäkäräinen; kärpä -> kärpänen; hirvikärpä -> hirvikärpänen; polttiai-> polttiainen.
Ja sitten on se kaikkein karmaisivin, jokaisen naisen pelottavin painajainen. Mies.
Polttiaisia saatavat olla. Polttiaisia voi nähdä tyynellä säällä tanssimassa parvessa, mutta polttiaisia lentelee myös yksittäin. Ovat pikkuruisia kuin hippuja. Pistävät ihon ohuisiin kohtiin, silmien ympärille ja ohimoille. Pistot voivat aiheuttaa silmien turvotusta.
Vierailija kirjoitti:
Hirvikärpänen?
Perskärpänen.
Vierailija kirjoitti:
Polttiaisia saatavat olla. Polttiaisia voi nähdä tyynellä säällä tanssimassa parvessa, mutta polttiaisia lentelee myös yksittäin. Ovat pikkuruisia kuin hippuja. Pistävät ihon ohuisiin kohtiin, silmien ympärille ja ohimoille. Pistot voivat aiheuttaa silmien turvotusta.
Jäikö sinulta ymmärtämättä Ap:n kertomat asiat? Nuo pienet öttiäiset eivät pure eivätkä pistä, Tarvitsetko kenties asian tavutettuna?
Ei tunnu kukaan tietävän, en minkään. Niitä leijuu valtava parvi. Kun siihen ajaa polkupyörällä, menee henkeen ja alkaa yskittää. Ei ne onneksi perään lähde, huonoja lentäjiä.
Ne ovat mäkäräisiä ( Simuliidae ).
https://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4k%C3%A4r%C3%A4t
tai polttiaisia ( Ceratopogonidae )
https://fi.wikipedia.org/wiki/Polttiaiset
Hirvikärpänen ( Lipoptena cervi ) on idästä viime vuosikymmeninä maahamme levinnyt valloittaja ja paljon isompi sekä aivan eri näköinen kuin kumpikaan edellisistä. Alkuun niitä esiintyi vain Itä-Suomessa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hirvik%C3%A4rp%C3%A4nen
Hirvikärpäsen leviämisestä sai syntynsä vanha witzi:
- Mitä yhteistä on savolaisilla ja hirvikärpäsillä?
- Molemmat leviävät länteen eikä sille mahda mitään!