Eveliina Lappalaisen vuonna 2000 surmannut ”Otto” (Otto Martikainen) on nykyään hieman yli 40-vuotias ja elää tavallista perhe- sekä työeläm
Jep jep.
Että sellaista sitten. Is kertoo vielä että on menestyksekäs.
Kommentit (1226)
Vierailija kirjoitti:
Rikostausta ei saa johtaa laittomaan syrjintään esimerkiksi työnhaussa tai asunnon vuokrauksessa.
Olen samaa mieltä. En päässyt poliisikouluun kun joskus nuorempana jouduin pahoinpitelyyn ja sain siitä linnatuomion. Asiaa pahensi vielä kun harrastan moottoripyöräilyä ja olen moottoripyöräjengin jäsen. Unelmani urasta moottoripyöräpoliisina piti haudata saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma että Otto on kasvanut kunnon kansalaiseksi ja ei lähtenyt rikolliselle tielle. Se ei nimittäin aina ole ihan itsestään selvää.
Kunnon kansalainen? Oikein sankari. Todella.
Vierailija kirjoitti:
Vihan hallintaan ja rauhoittumiseen voi käyttää lyhyttä, sydämestä nousevaa rukousta, kuten pyyntöä rauhaan, hiljentymistä Jumalan edessä tai vaikka Mielenterveystalon Aggression omahoito-ohjelmaa käytännön apuna.
Esimerkki rukouksesta vihaa vastaan”Herra, anna minulle rauha.””Auta minua päästämään irti vihasta.””Anna anteeksi minulle ja sille, joka teki väärin.”
Vinkkejä rauhoittumiseen
Pysähdy heti, kun tunnet vihan nousevan.Hengitä syvään ja sulje silmät hetkeksi.Jätä asia rukouksessa suurempaan huomaan.
Oikeusvaltiossa ei kansa jaa tuomioita eikä ala vainota vihoissaan myöskään rikostaustaisia. Kukaan ei halua elää valtiossa jossa kansalaiset eivät hallitse vihaansa ja sekoilevat internetissä ja kaduilla.
Ottakaa siis oma vihanne haltuun.
Hyvä neuvo. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Oletko viimeisen puolen vuoden aikana menettänyt malttisi niin, että olet tehnyt jotain, mitä olet katunut jälkikäteen? Tutustu aggression omahoito-ohjelman kautta haastaviin tunteisiisi ja löydä parempia tapoja toimia aggression kanssa.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/aggression-omahoito-ohjelma
Kiitos! Löysin tältä sivulta apua myös masennukseen ja ahdistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otto oli rikoksen tehdessään itsekin lapsi. Tällaisia karmeita asioita vaan tapahtuu. Hän on rangaistuksensa kärsinyt, joten nyt on kyllä aika lopettaa tämä verenhimoinen lynkkaus. Kukaan teistä ei tule paremmaksi ihmiseksi sillä tavalla, että tuhoaa toisen elämän.
Tällaisia karmeita asioita ei vain tapahdu. Niitä tekevät sairaat paskat, jotka parikymmentä vuotta teon jälkeen leveilevät kuinka tässä ollaan oikein menestyneitä firman omistajia, vaikka ihan huvikseen tapettiin joku täysin viaton ihminen ilman mitään syytä.
Mutta nyt se tekijä joutuu taas kerran miettimään, että kuinka moni tietää ja mahtaako tulla vähän palautetta jostain aivan yllättäen.
Minulla myös kiinnitti erittäin negatiivisesti huomiota tuo "tällaisia karmeita asioita vaan tapahtuu". Tämä tekijä jahtasi uhriaan muutaman sata metriä, kuristi, painoi ojan pohjalle, talloi päälle. Ei se ole mikään "se vaan tapahtui" Se oli pitkäkestoinen, määrätietoinen teko, jonka tekijä olisi voinut keskeyttää vaikka kuinka monesti mutta ei...
Joku nakkikioski jonon nahistelijoiden tönimisessä toisen lyöminen nyrkillä menee tuohon "tällaisia vaan tapahtuu", ei tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikostausta ei saa johtaa laittomaan syrjintään esimerkiksi työnhaussa tai asunnon vuokrauksessa.
Olen samaa mieltä. En päässyt poliisikouluun kun joskus nuorempana jouduin pahoinpitelyyn ja sain siitä linnatuomion. Asiaa pahensi vielä kun harrastan moottoripyöräilyä ja olen moottoripyöräjengin jäsen. Unelmani urasta moottoripyöräpoliisina piti haudata saman tien.
Kyllä pitäisi Suomen lakia niin muuttaa, ettei paskall3 tarvi myydä mitään, sivistys maassa tällaiset lasten tappajat kuolis nälkään ja kylmyyteen talvella kun hänet saa täysin hylätä yhteisöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa internetissä sekoilu!
Internetissä sekoilu tarkoittaa sopimatonta tai haitallista käytöstä, kuten huijauksia, riitoja tai sääntöjen rikkomista verkossa.
Yleiset ilmiöt
Verkkokiusaaminen ja vihapuhe: Ilkeä kirjoittelu ja uhkailu toisille käyttäjille.
Huijaukset ja petokset: Valheelliset tarjoukset, tietojenkalastelu ja valepoliisit.
Sääntöjen rikkominen: Palveluiden käyttöehtojen tai lakien tahaton tai tahallinen rikkominen.
Miten toimia
Pysähdy ja rauhoitu: Älä vastaa provokaatioihin tai jaa omia tietojasi epäilyttäviin paikkoihin.
Ilmoita asioista: Ota yhteys palvelun ylläpitäjiin, poliisiin tai pankkiin, jos olet menettänyt rahaa.
Ketju ilmoitettu ylläpitoon.
Internetissä sekoilu... aika kansanomaisesti muotoiltu. Ei taida olla ihan lakikirjasta tämä termi :D
Internetissä häröily,,,
Internetissä p e r seily,,,
Hieman ehdotuksia vaihtoehtoisiksi termeiksi.
Oletko kuullut huumorista? Se on lempeä keino muistuttaa asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tapauksessasi kyse ei ole laittomasta syrjinnästä työnhaussa vaan siitä, että joihinkin töihin liittyy kelpoisuusvaatimuksia turvallisuuden osalta joita et täyttänyt.
Kun taas tämän ketjun päähenkilön teko ei liity mitenkään hänen työpaikkaansa.
Tuskin hänkään olisi poliisikouluun päässyt.
Älä argumentoi noin huonosti. Saan siitä päänsärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa internetissä sekoilu!
Internetissä sekoilu tarkoittaa sopimatonta tai haitallista käytöstä, kuten huijauksia, riitoja tai sääntöjen rikkomista verkossa.
Yleiset ilmiöt
Verkkokiusaaminen ja vihapuhe: Ilkeä kirjoittelu ja uhkailu toisille käyttäjille.
Huijaukset ja petokset: Valheelliset tarjoukset, tietojenkalastelu ja valepoliisit.
Sääntöjen rikkominen: Palveluiden käyttöehtojen tai lakien tahaton tai tahallinen rikkominen.
Miten toimia
Pysähdy ja rauhoitu: Älä vastaa provokaatioihin tai jaa omia tietojasi epäilyttäviin paikkoihin.
Ilmoita asioista: Ota yhteys palvelun ylläpitäjiin, poliisiin tai pankkiin, jos olet menettänyt rahaa.
Ketju ilmoitettu ylläpitoon.
Lopettakaas jo ja menkää tekemään hengitysharjoituksia.
"Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä
meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta
ja voima ja kunnia iankaikkisesti.
Aamen.
(Matt. 6:9-13; Luuk. 11:2-4)"
Sananlaskut 1
1Salomon, Daavidin pojan, Israelin kuninkaan, sananlaskut.
2 Opettakoot ne viisautta,
kasvattakoot ymmärtämään ymmärryksen sanat,
3johdattakoot hyvään tietoon,
oikeudentuntoon ja rehtiin mieleen.
4Kokemattomat saakoot niistä viisautta,
nuoret tietoa ja harkintaa.
5Viisaskin viisastuu, kun kuulee niitä,
järkeväkin saa opastusta,
6oppii mietelmiä ja vertauksia,
tajuaa viisaiden sanat, avaa arvoitukset.
7Herran pelko on tiedon perusta,
vain hullu halveksii viisautta ja opetusta.
Riistäjän tie vie tuhoon
8Poikani, kuule isäsi neuvoja,
älä väheksy äitisi opetusta –
9ne ovat seppele hiuksillasi,
ketju kaulaasi koristamassa.
10Älä suostu, poikani, synnintekijöiden viekoituksiin,
11kun he sanovat: Tule mukaan, mennään väijyksiin,
käydään vaanimaan viattomia.
12Niellään heidät elävältä, yhtenä suupalana,
niin kuin hauta nielee terveen miehen.
13Kaikenlaiset kalleudet odottavat meitä,
ryöstösaalis täyttää kohta varastomme.
14Saat heittää siitä kanssamme arpaa,
meidän kukkaromme on yhteinen.
15Heidän tielleen, poikani, älä lähde,
pidä jalkasi poissa heidän poluiltaan,
16sillä he rientävät pahaa kohti,
kiiruhtavat vuodattamaan verta.
17Ei lintu verkkoa näe,
vaikka näkee sitä levitettävän.
18Oman verensä he väijyessään vaarantavat,
omaa tuhoaan etsivät vaaniessaan.
19Sellainen on riistäjän tie.
Joka sille lähtee, kulkee tuhoon.
Viisauden kutsu
20Viisaus huutaa kaduilla,
antaa toreilla puheensa kaikua,
21meluisten katujen kulmissa se kutsuu,
kuuluttaa asiansa markkinapaikoilla:
22Kuinka kauan te tyhmät hellitte tyhmyyttänne,
pitkäänkö, kerskujat, kerskutte,
hullut vihaatte tietoa?
23Kääntykää minun puoleeni, minä opetan teitä,
saatan teidät tuntemaan opetukseni ja tietoni.
24Minä kutsuin teitä, mutta te ette siitä piitanneet,
minä uhkasin teitä, eikä kukaan kavahtanut.
25Yhtäkään neuvoani ette ole ottaneet varteen,
opetukseni ei ole kelvannut teille.
26Niinpä minä nauran, kun teidän käy huonosti,
pilkkaan, kun tulee aika jota kauhistutte,
27kun pelko tulee yllenne kuin rajuilma
ja onnettomuus iskee tuulispäänä,
kun osaksenne tulee ahdinko ja vaiva.
28Silloin te huudatte minua, mutta minä en vastaa,
etsitte minua, ettekä löydä.
29Te vihasitte tietoa,
ette halunneet totella Herraa,
30te vähät välititte, kun teitä neuvoin,
ette antaneet arvoa ohjeilleni.
31Niinpä saatte syödä tekojenne hedelmät,
niellä kurkun täydeltä juonianne.
32Uppiniskaisuus on tyhmälle tuhoksi,
huolettomuuteensa hullu kuolee.
33Mutta joka minua kuulee, on turvassa,
hänen ei tarvitse pelätä mitään pahaa.
Copyright Kirkon keskusrahasto (Ev. Lutheran Church of Finland), 1992, 2007
Vaikka vihastuttekin, älkää tehkö syntiä. Sopikaa riitanne, ennen kuin aurinko laskee. Älkää antako Paholaiselle tilaisuutta.
Efesolaiskirje 4:26-27
Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa.
1. Korinttilaiskirje 13:4-5
Älä paheksu lähimmäistäsi vain ajatuksissasi, vaan nuhtele häntä avoimesti; muuten joudut osalliseksi hänen syyllisyydestään. Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.
3. Mooseksen kirja 19:17-18
Viha ajaa ihmiset toisiaan vastaan, rakkaus peittää paljotkin rikkomukset.Sananlaskut 10:12
Sävyisä vastaus taltuttaa kiukun, loukkaava sana nostaa vihan.
Sananlaskut 15:1
Tietäkää, rakkaat veljeni, että itse kunkin tulee olla herkkä kuulemaan mutta hidas puhumaan ja hidas vihaan.Jaakobin kirje 1:19
Pitkämielisyys on järkevän miehen merkki, äkkipikaisuus on hulluuden huippu.Sananlaskut 14:29
Ihmtellen tätä ketjua. Vaikka oli kyseessä erittäin paha rikos niin näyttää unohtuneen että kyseessä oli lapsi tekijänä. Alaikäinen. Ymmärtäisin tämän " kivityksen" paremmin jos oli täysin aikuinen tekijä. Lopettakaa kivitys. On puurot ja vellit sekaisin usealla. En millään lailla puolusta tekoa. T ikäihminen