Ystävällinen kysymys koiranpennun kanssa ulkoilusta ja en kaipaa ilkeilyä.
Meillä on 4,5 kuukautta vanha vallaton ja vauhdikas labradorinnoutajan pentu. Asumme haja-asutusalueella metsän vieressä, mutta en ole uskaltautunut metsään pennun kanssa kyykäärmeiden takia. Tuttavani sanoi, että metsä olisi mitä parhainta liikuntaa pennulle ja väsyttäisi sen tehokkaasti unille, mutta samalla varoitellaan kyykäärmeistä ja koirien kohtaamisista. Pentu ei vielä tottele vaan tutkii kaikkea antaumuksella. En koe saavani pidettyä sitä takuulla turvassa, jos kuljemme metsässä. Ohjeet myös sanovat, että koira pitäisi kantaa pois metsästä, jos käärme puree ja olkapäävammani takia 20 kiloisen koiran metsästä kotiin kantaminen pelottaa. Uskallatteko te muut mennä metsään pentukoirien kanssa?
Kiitos asiallisista vastauksista, sillä asia mietityttää uutta koiranomistajaa kovasti.
Kommentit (22)
Väistääkö ne kyyt myös koiraa? Pentu aivan innolla kyllä syöksyisi siihen kiinni jos näkisi.
Mulla nää kolme tän hetkistä on jotain 9,10 ja 11. koirat, jotka olen elämäni aikana omistanut. Vien pennut aina metsään, siellä on hyvä harjoitella kontaktin pitämistä (että koira seuraa mua, enkä minä koiraa) ja luoksetuloa. Koirat pääsee metsään myös aikuina usein. Kyyt on keväällä herättyää talviunilta ja kun on vielä koleaa, vaarallisimmillaan, myöhemmin kesällä ne väistää. Ollaan asuttu lounaisesss saaristossa viimeiset 30 vuotta ja voin vakuuttaa, että täällä kuhisee kyitä. Siltikään ei koskaan ongelmia niiden kanssa.