Suomen talouskasvu jatkuu yllättävän vahvana: ”suorastaan hurjaa”, sanoo ekonomisti
Anteeksi mitä?
Maassa on kyllä kauhea lama ja toivottomuuden tunne kun hyvinvointivaltio vetelee viimeisiään.
Kommentit (114)
Totta puhuen kyllästyttää nämä hölmöt positiiviset talousuutiset muutamasta hassusta prosentista ym kun tosiasia on, että maa on menossa konkkaan ja IMF:n korjauskuurille.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin voi olla oikeiston puliveivaama ja ostama uutinen. Kuten on nähty, ovat pelkkää rosvojoukkoa ja valehtelijoita kaikki.
Kituisa talouskasvu ei vielä paikkaa sitä ennätystyöttömyyttä, jonka perkokkelit aiheuttivat.
FaKeNeWs
T. Trumpo
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin voi olla oikeiston puliveivaama ja ostama uutinen. Kuten on nähty, ovat pelkkää rosvojoukkoa ja valehtelijoita kaikki.
Kituisa talouskasvu ei vielä paikkaa sitä ennätystyöttömyyttä, jonka perkokkelit aiheuttivat.
Entä jatkuvat uutiset ilmastonmuutoksesta, kenen puliveivaamia ne on. Uutiset suomeen virtaavista huippuosaajista = puliveivaus. Balkanin maanteillä marssii korkeakoulutettujen joukko tulossa suomen taloutta pelastamaan = puliveivaus Meillä ei ole katujengejä = puliveivaus. Kaikkien tulijoiden taustat on tarkistettu = KAUHEE PULIVEIVAUS.
Kenenkön veivauksia nämä on, pannaas arvaten...
Suomen päättäjien valehtelu jatkuu yllttävän vahvana, suorastaan hullua, sanoo psykiatri.
Itse en pidä 0,9% taloskasvua "suorastaan hurjana", mutten olekaan ekonomisti.
Kannattaa muistaa myös että Venäjä oli noin vuosi sitten suomalas ekonomistien mukaan romahduksen partaalla koska taliuskasvu oli siellä vain 1%.
Mulla oli tavoite säästää tämän paskahallituksen takia 30 000 ja nyt on jo 33 000. No pyrin tuohon 40 000 ainakin. Sitten ostoksille jos Spd voittaa vaalit. Ennen sitä ei osteta mitään.
Kiihtyvällä inflaatiolla on tapana nostaa BKT:ta, vaikka reaalitalous ei kasva. Trumpin Iran fiasko näkyy Suomessakin näin lyhyen aikavälin tilastossa, kun yritysten kassavirta kiihtyy.
Uskoo ken tahtoo. Itse en noita pelkän sukulaisuuden perusteella palkattuja "talousneroja" pidä oikein minään. Varmasti lasku- ja kirjoitusvirheiden määrä on melkoinen. Haluaisinpa nähdä tuon "rätingin", vaan taitavat piilotella sitä jossakin ymmärrettävästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa myös että Venäjä oli noin vuosi sitten suomalas ekonomistien mukaan romahduksen partaalla koska taliuskasvu oli siellä vain 1%.
Ymmärrätkö edes eroa kvartaalin ja vuoden välillä. No, taidat olla vassari, vaikeita asioita 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spd voittaa vaalit. Sen tulette näkemään.
Se johtaisi vain sisällissotaan. Iso osa kansasta ei ole valmis antamaan Suomen tuhoutua.
Suomi kestää hallituksessa niin persut kuin SDP:nkin.
Sisällissotaa uhoavat laitetaan tarvittaessa nopeasti kuriin, olivat sitten punavihreitä tai sinimustia.
Vierailija kirjoitti:
Uskoo ken tahtoo. Itse en noita pelkän sukulaisuuden perusteella palkattuja "talousneroja" pidä oikein minään. Varmasti lasku- ja kirjoitusvirheiden määrä on melkoinen. Haluaisinpa nähdä tuon "rätingin", vaan taitavat piilotella sitä jossakin ymmärrettävästä syystä.
Joo luotan ehdottomasti enemmän sun asiantuntemukseen. Ootko demaripuolueen talousosaajia?
Riikka Purra voi voittaa Nobelin Suomen talouden uskomattomasta kääntämisesta kasvuun, sanovat ekonomistit.
Aikamoista. Luulin että asiat oli hoidettu huonosti, koska luen tietoni täältä. Olikohan sittenkään totta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tavoite säästää tämän paskahallituksen takia 30 000 ja nyt on jo 33 000. No pyrin tuohon 40 000 ainakin. Sitten ostoksille jos Spd voittaa vaalit. Ennen sitä ei osteta mitään.
Ethän sä mitään sitten osta kun säästösi viedään verottamalla loiseläjille.
Alustavissa luvuissa käytetään aina nimellistä bkt:ta. Lopulliset, inflaatiokorjatut luvut kerrotaan joskus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistomediaa kun lukee, niin kaikki ol justiin romahtamassa. Oikeasti jengillä menee keskimäärin tosi hyvin, ainoa mikä ahdistaa on jatkuva uutisointi uhkaavasta katastrofista.
Taas lasten synttärikemuissa sai kuunnella aivopestyjen voivottelua siitä, kuinka kauhea hallitus tuhoaa hyvinvointiyhteiskunnan. Sitten kun kysyin, että niin miten nämä muutokset nyt ovat vaikuttaaneet heillä tai tuntevatko edes ketään, johon olisi vaikuttaneet, niin hiljaista tuli. Ei edes osattu sanoa mitä nyt oli leikattu.
No kiva. Mä menetin suojaosan työttömyysturvasta. Mies otti osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen, jotta kämppä ei mene alta, jos tulee potkut. Asumistukea kun ei saa enää omistusasuntoon. Tämä tarkoittaa sitä, että nyt pitää säästää vanhuuseläkettä varten, sillä se on pienempi. Opiskelevia lapsia täytyy elättää kesä, jos eivät saa töitä, sillä asumislisää ei saa kesän ajalta.
Me säästetään hulluina, pakko. Emme syö tai kahvittele ulkona, ei käydä missään, polkupyörällä taitetaan kaikki mahdolliset matkat, hiukset leikkaan itse ja niin edelleen.
Niin, se on tarkoituskin että elintaso laskee teiltä jotka ette työtä tee. Siten se raha ei mene hukkaan vaan synnyttää talouskasvua kun sitä käyttää se ahkera, tuottava ja vastuullinen osa väestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo luotan ehdottomasti enemmän sun asiantuntemukseen. Ootko demaripuolueen talousosaajia?
Joo ja minä sun? Ootko se inselli eli Riikkulin talousaivot Helsingin Kuppalasta? XD
Vierailija kirjoitti:
Kiihtyvällä inflaatiolla on tapana nostaa BKT:ta, vaikka reaalitalous ei kasva. Trumpin Iran fiasko näkyy Suomessakin näin lyhyen aikavälin tilastossa, kun yritysten kassavirta kiihtyy.
Inflaatiolukemat maltillistuivat huomattavasti 2024 ja siitä eteenpäin. Puhut höpöjä.
2022 +7.1 %
2023 +6.2 %
2024 +1.6 %
2025 +0.3 %
2026 ennuste ~ +2 %
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Ei ainakaan meidän taloudessa ole näkynyt mitään kasvua tai helpotusta. Säästetään joka lati, mikä voidaan, ettei lapsilla olisi valtavaa velkavuorta valmistuttuaan. Itsellekin pitää säästää työttömyyden varalta ja eläkeikää varten.
Onkin hyvä ymmärtää ero Suomen ja sinun taloudellasi :)
Suomen talouden kasvu ei välttämättä tarkoita Sinun taloutesi kasvua.
En varmasti ole ainoa, joka on osa-aika työssä tai jolla on opiskelevia lapsia. Kyllä nämä seikat ovat totta muillakin.
Sitten tullaankin siihen kysymykseen, että ketä se talouskasvu on valjastettu hyödyttämään. Ei ainakaan työttömiä tai opiskelijoita tai eläkeläisiä, joita on aika paljon.
Sitä talouskasvua ei ole jos se jaetaan niille, jotka eivät sen tuottamiseen osallistu. Ks. vaikka miksi Neuvostoliitto epäonnistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö edes eroa kvartaalin ja vuoden välillä. No, taidat olla vassari, vaikeita asioita 🤭
Kommentoin talouskasvua yleensä, ja venäjällä ollaan oltu 1% jo muutaman vuoden, mikä ennakoi maan vararikkoa ekonomistien mukaan.
Suomen lyhytaikainen 0,9% uutisoitiin taas hurjana menona, ja upeana voittona suomelle.
Eli kommentoin ekonomistien tapaa viestiä ja sanoittaa tuloksia, olivat ne sitten kvartaaleja tai vuosia.
Sama meillä. Auto on mutta maksettu. Tosin sijoitan kaikki rahat poikimaan lisää rahaa. Mitään ei osteta.