Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka haluaisivat osallistua juttuihin, mutta uskallus puuttuu

Vierailija
30.07.2026 |

Esimerkkejä:

1. Ihan muutaman sadan metrin päästä kodistani järjestetään neuleiltoja. Mieli tekisi mennä, mutta sitten tulee ajatus että en minä voi, en ole tarpeeksi hyvä ja osaanko jutella muiden kanssa ja pitääkö siellä osata smalla talkia?

2. kansalaisopisto. Sinnekin olisi kohtuullinen kävelymatka pääpaikkaan, mutta taaskaan en rohkene. Olin kielikurssilla ja se oli liian koulumaista, en tykännyt siitä. Muitakin kursseja olisi, mutta onko niissä ryhmätöitä, mistä en oikein tykkää?

Tämäntyyppisiä juttuja on ja koti on suosiollisella paikalla siinä mielessä, että moni asia on alle 3 km päässä kotoa ja tuon matkan voin ihan hyvin kävellä.  

Töitä sentään teen, minulla on ollut tuuria että pääsin tiettyyn koulutukseen ja sitten töihin, missä asiakaspalvelu on vähäistä.  En tiedä olenko introvertti, mielestäni en niinkään, vaan lähinnä arka Kyllä minä voin lähteä esim. konsertteihin ja tapahtumiin, vaikka yleisöä olisi paljonkin, eli paikkoihin, missä ei tarvitse osata mitään, nauttia vain.  

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. 

Neuleilloista: usein on paikalla muutamia pidempään harrastaneita jotka mielellään neuvovat vaikeissa kohdissa, langan valinnassa, puikkojen valinnassa jne. Yleensä myös illan järjestäjä toimii ikään kuin ohjaajana ja kyselee onko kaikki oukkeij ja tarvitseeko jeesiä. Se on minusta ihan kiva kun en aina suoraan itse kehtaa myöskään pyytää apua. Usein juodaan teetä tai kahvitellaan neulomisen lomassa, puhutaan lomasäästä ja esim. nyt viimeksi mustikkasadosta.

Jotkut myös vain tekevät eivätkä pahemmin höpöttele, se on ihan ookoo!

2.

Kansalaisopistosta: oon ollut opettajana ja oppilaana. Kannattaa aloittaa pienestä, meillä ainakin on myös yksittäisiä viikonloppukursseja, tai sitten valitsee vain esi. syyslukukauden kestävän kurssin niin ei tarvitse heti sitoutua koko vuoden kurssiin. Kieliopinnot järjestetään tosi koulumuotoisesti, tietysti kun opetellaan keskustelemaan fraaseilla ja on paljon ulkoa opettelua.

Nostan ehkä artesaanina nyt omaa häntääni, mut suosittelen aloittamaan kansalaisopiston toimintaan tutustumisen aloittelijoiden kädentaitokursseista. Siellä kaikki aloittavat samalta viivalta ja perustyöstötapoja käydään kerta kerralla läpi. Meillä keramiikassa jokaiselle kerralle oli oma teema, ilta aloitettiin niin että opettaja näytti tekniikan, sitten kukin sai omalla paikallaan kokeilla ja touhuta ja opettaja kierteli jokaisen luona vuorotellen. Ei tietenkään niin että osoittaa sormella ja naureksii höhhöh ompa lässähtänyt, vaan niin että antaa kädestäpitäen neuvoja. Ryhmätöitä kädentaitokursseilla ei yleensä ole jos ei kurssikuvauksessa niin erikseen mainita. 

Tietysti jos tekee oikein hulppean isoja rakennelmia, niin tietysti liikutteluun tarvitaan vähän apua ja sitä on hyvä osata myös pyytää.

Sori nämä jaaritukset. Toivottavasti vähän valotti. 

Ja siis tunnistan tuon epävarmuuden tunteen, miulla on sama juttu kuntosalin ja uimahallin ja jopa hammaslääkärin kanssa. Olen ihan pihalla miten niissä pitäisi toimia, mistä saa infoa ja ollaanko sillä nauramassa epätietoisille.

Toivottavasti löydät mieleistä puuhaa!

Vierailija
2/3 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla käydä esim ravintolassa tai soittaa kavereille koska nyt lehdissä on paheksuttu sitä että ihmiset eivät syö tarpeeksi siistiksi tai että he tunkeilevat muiden elämään. Näiden takia jätän nuo suosiolla tekemättä että en ole vaivaksi ja häiritse muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla käydä esim ravintolassa tai soittaa kavereille koska nyt lehdissä on paheksuttu sitä että ihmiset eivät syö tarpeeksi siistiksi tai että he tunkeilevat muiden elämään. Näiden takia jätän nuo suosiolla tekemättä että en ole vaivaksi ja häiritse muita.

Käy vaan ravintoloissa rauhassa jos mieli tekee! 

Ravintolassa yleensä kuitenkin astiat jää pöytään kun lasku maksetaan. 

Minusta se on täysin eriasia kuin nuo uutisissa olleet sotkevat lapsiperheet jotka hölvää pöydät ketsupilla ja jättää ruokaa, astioita ja roskia jälkeensä varsinkin silloin kun ruokapaikassa isot kyltit "viethän astiat paikoilleen, kiitos".

Ellet nyt sitten satu syömään niin barbaarisesti, että kaadat kaiken keiton kukkaruukkuun, raaputat pöytää pihviveitsillä ja huudat lopuksi tarjoilijoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän