Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunpoisto, lääkäri pyytää valitsemaan tehdäänkö

Vierailija
29.07.2026 |

Onko jollakin kokemuksia siitä että lääkäri pyytää valitsemaan haluaako potilas kohdunpoiston? Olen itse tällaisessa tilanteessa enkä tiedä mitä tekisin. Minulla on iso 8x6 cm myooma kohdun takaseinämän takana. Ensimmäinen gynekologi laittoi kohdunpoistojonoon koska myooma oli kasvanut vuoden aikana 1cm ja hän piti sitä käsittääkseni riskitekijänä. Sitten keskussairaalassa toinen gynekologi sanoi leikkauksen esikäynnillä että koska myooma on oireeton ja ei ole kasvanut lähetteen tehneen gynekologin tutkimuksen jälkeen, niin saan valita tehdäänkö kohdunpoisto vai ei. Tosin minulla oli vatsan alueen tulehdus pari kk sitten johon ei löytynyt selkeää syytä. Sitä tutkinut lääkäri epäili että myooma olisi voinut sen aiheuttaa. Tulehdus hoidettiin antibiooteilla jonka jälkeen määrättiin vielä viikon buranakuuri, koska kivut eivät hellittäneet. Edelleenkin yli 2 kk tulehduksesta on pientä arkea haittaamatonta kipua. Lääkärit eivät ota kantaa johtuuko myoomasta. Veriarvot ja virtsakokeet normaalit, tulehdusta ei enää ole. Itseäkin huolettaa tuo myooman iso koko ja voi käsittääkseni tuolla kohdun takaseinässä alkaa haittaamaan myöhemmin muita elimiä. Mutta leikkauskin saattaa aiheuttaa komplikaatioita kun myooma on niin hankalassa ja ahtaassa paikassa. Olen 47-v ja kuukautiset olleet nyt 3 kk, vaihdevuodet luultavasti alkamassa. Silloin myoomat myös yleensä luontaisesti pienentyvät kun estrogeeni vähenee. Mutta en tiedä voinko jäädä odottamaan pieneneekö myooma kun se on niin iso. Onko kenelläkään mitään vastaavaa kokemusta? 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat toissa kesänä kasvaimen takia.Nopeasti toivuin,enkä ole kumpiakaan kaivannut.

Vierailija
22/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monta myoomaa ja isompiakin kuin tuo. Jatkuvan vuotamisen takia olin jo leikkausjonossa. Mutta siinä vaiheessa, kun leikkauspäivää tarjottiin, vuodot olivat jo vähenemään päin. En sitten mennyt leikkaukseen, koska se on kuitenkin riski. Hermoja voi vaurioitua ja seurauksen voi olla vaikka virtsanpidätysongelmia, voi tulla tulehdus tmv. Anestesiaki on aina riski. Kävin kontrollissa vuoden päästä ja myoomat olivat jo pienentyneet. Ja nyt on menkatkin vihdoin loppuneet. En usko katuvani missään vaiheessa, että en mennyt leikkaukseen. Suurimmalla osalla keski-ikäisistä naisista on myoomia ja jos ne ovat oireettomia, niin mitä niistä. Vaihdevuosissa ne alkavat surkastua kuitenkin. Jos ne huolettavat, voi käydä vuosittain gynekologilla tarkastuksessa.

N55

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös iso myooma, lääkäri yritti painostaa kohdunpoistoon, kieltäydyin. Äidilleni se on tehty ja tuloksena jatkuvia laskeumia, joissa emättimen sisältö valuu ulos, eikä korjausleikkauksetkaan ole siihrn auttaneet. Näistä riskeistä ei ikinä kerrota naisille. Googlaa.

PS. Jos sulla on endometrioosi kuten mullakin, kohdunpoisto ei auta siihtn, koska siinä taudissa kohdin limakalvoa syntyy nimenomaan kohdun ulkopuolelle, munasarjoihin, vatsaonteloon etc. Minulla on nyt keltarauhaskierukka, parempi se on paikallisesti kohdussa kuin että pitäisi syödä keltarauhashormonia suun kautta kohdunpoiston jälkeen.

Vierailija
24/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En poistaisi nyt, jos oireeton ja olo ok.

Miettisin vasta myöhemmin uudelleen, jos pahoja oireita.

Perustelut: kohtu on siellä syystä ja jos olo ok, niin turhaa nyt poistaa.

Saat myös itsellesi tässä sulatteluaikaa.

Vierailija
25/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta poistettiin kohtu ison myoman takia 9x10cm, munasarjat jätettiin. Tähystyksellä tehtiin, sairasloma 2vkoa. En ole katunut päivääkään.

Oliko sinulla millaisia oireita myoomasta? Mietin että onko lisäkseni muita oireettomia joille on ehdotettu/tehty kohdunpoisto. 

Mulla oli isoja myoomia ja kuukautiset tuli noin 2-3 kuukauden välein ja oli tuskastuttavan runsaat, piti käyttää sekä tamponia että sidettä ja käydä vähintään tunnin välein vessassa. Kun myoomat ja kohtu poistettiin, elämäni muuttui paljon onnellisemmaksi. Moni muukin vaiva katosi, kuten tuo virtsankarkailu.

Vierailija
26/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu , että kohtu putoaa, mutta miksi ihmeessä sitä ei voisi poistaa. Olen 65 vuotias ja häiritsee  rakon tyhjentymistäkin. Gynet ei lämpene ajatukselle, miksiköhän?

Vierailija
27/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kohtu on poistettu, vaihdevosioireisiin käytetään pelkkää estrogeeniä ilman keltarauhashormonia, jolloin haitat ovat pienemmät, esimerkiksi rintasyöpäriski ei nouse.

Roskaa. Jos sairastaa endometrioosia, kohdun limakalvon kasvu ei rajoitu kohtuun. Sitten pitää syödä keltarauhashormonia tabletteina, mikä on isompi veritulppariski kuin kierukka.

Vierailija
28/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä mene. Kohdunpoisto voi vaurioittaa hermoja ja aiheuttaa virtsankarkailua. Kohtu on siellä syystä, se on tukirakenne voit kysyä fysioterapeuteilta tästä. Poisto saattaa myös aikaistaa vaihdevuosia. Isompikin oireeton myooma voidaan jättää leikkaamatta aivan hyvin, vaihdevuosissa pienenee. Kohdunpoisto ei ole mikään pikkuhomma vaikka siitä sellainen mielikuva annetaan.

Päin vastoin, mulla loppui virtsankarkailu.

Mulla loppui virtsanksakailu laparoskopiaan, jossa poistettiin kohdun limakalvoa vatsasta ja virtsarakon ympäriltä. Ei tarvinnut poistaa kohtua sitä varten.

Vierailija
29/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani sai (kylläkin vanhemmalla iällä) kohtusyövän, ja menehtyi siihen. 

Vierailija
30/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä mene. Kohdunpoisto voi vaurioittaa hermoja ja aiheuttaa virtsankarkailua. Kohtu on siellä syystä, se on tukirakenne voit kysyä fysioterapeuteilta tästä. Poisto saattaa myös aikaistaa vaihdevuosia. Isompikin oireeton myooma voidaan jättää leikkaamatta aivan hyvin, vaihdevuosissa pienenee. Kohdunpoisto ei ole mikään pikkuhomma vaikka siitä sellainen mielikuva annetaan.

Päin vastoin, mulla loppui virtsankarkailu.

Mulla loppui virtsanksakailu laparoskopiaan, jossa poistettiin kohdun limakalvoa vatsasta ja virtsarakon ympäriltä. Ei tarvinnut poistaa kohtua sitä varten.

Vastasin vain siihen, kun aiempi väitti, että kohdunpoisto lisää virtsankarkailua. Multa ei poistettu kohtua virtsankarkailun takia vaan ihan muista syistä. Älä kiitos tee omia päätelmiä.

Vierailija
31/43 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä mämä kohdunpoistot kevein perustein ovat naisvihaa lääketieteessä. Että kun miehillä ei ole kohtua, niin ei se voi olla tarpeellinen naisillakaan. Kas kun ei tyttöjen klitorista poisteta länsimaissakin ihan vaan huvikseen.

Vierailija
32/43 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoisto on lääketieteessä tällainen ota 2 maksa 1 tyyppinen tarjous, joita tehdään liukuhihnalta. Eri asia on leikkaus jolle on selvät lääketieteelliset perusteet. Kyseessä on kuitenkin iso leikkaus jonka seuraukset ei tule heti, eikä kaikille, mutta niitä voi tulla. Jos tulee, niin ne selitetään johtuvaksi vaihdevuosien hormonimuutoksista, ei trendileikkauksesta.. Emättimen ripustelusta ompelein lantion tukikudoksiin voi seurata laskeumaongelmia.

Myoomien poistoon on muitakin vaihtoehtoja ja kaikki myoomat ei aiheuta vuotoja. Eihän mitään muutakaan elintä poisteta siksi ettei sitä tarvi enää ja siihen saattaa tulla syöpä. Tällä perusteellahan kannattaisi poistaa myös rinnat

saattaa tulla syöpä, imettämiseen ei enää tarvita ja elämä paljon helpompaa ilman niitä. 

Jos kyseessä olisi joku miehen elimen poisto joka saattaisi aiheuttaa seksuaalisia tai muita toiminnaĺlisia ongelmia gynegologisille alueille, tällainen varmuuden vuoksi leikkely ei tulisi missään tapauksessa kyseeseen 

Vierailija
33/43 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty kohdunpoisto kolmekymppisenä, elämäni paras ratkaisu. Kivut ja vaivat jäi leikkauspöydälle. 

Vierailija
34/43 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kohtu niin täynnä myoomia 52v, että sen koko oli kaksinkertainen normaalista. Menkat oli koko ajan. Ensin sanottiin, että kohtu pitää poistaa, mutta sitten päädyttiinkin hormonikierukkaan. Sillä saatiin menkat loppumaan. En siis saanut itse valita, mutta olin tyytyväinen lopputulokseen. Leiikkauksessa on riskinsä, mutta olisin tietty mennyt siihen, jos se olisi ollut ainoa mahdollisuus.

Vierailija
35/43 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oireeton niin en antaisi poistaa. Lisää paljon laskeumariskiä myöhemmin. 

Jos myooma alkaa myöhemmin vaivata, niin sitten leikkuuttaisin.  

Jos kohtu poistetaan niin ei sieltä mikään ,laskeudu enää.Minulta poistettu kohtu nimenomaan laskeuman vuoksi kymmenen vuotta sitten(54-vuotiaana) Myös kuukautiset aina olleet runsaat jonka vuoksi raudanpuutosamnemia koko aikuisiän.Pääsin kivuista vuodoista ja painontunteesta kerta heitolla.Sairaslomaaoli 6 viikkoa.Mitään muita oireita ei oo ollut

kyllä laskeutuu. Olen ite lukenu näistä asioista, kun ihmettelin mikä laskeuma mulla voisi olla. Joku vaginan laskeuma, etuseinän laskeuma, takaseinän lakseuma, virtsarakonlakseuma .....kohdunpoisto lisää riskiä näille.

Vierailija
36/43 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttavani sai (kylläkin vanhemmalla iällä) kohtusyövän, ja menehtyi siihen. 

Eräs tuttuni kuoli aivosyöpään. Olisi varmaan kannattanut poistaa aivot ajoissa.

Vierailija
37/43 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on ratkaistava asia itse 

Minulta on poistettu vuosia sitten. Ei siitä tullut kummempaa vaivaa. Ainoa mikä yllätti, oli jumalaton kipu leikkauksen jälkeen.

Vierailija
38/43 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettiin itseltäni 10 vuotta sitten. Paras päätös ikinä. Kivut ja muut vaivat jäi sinne. Seksielämä parani tosi paljon, se vielä kirsikkana kakun päälle 🙂 

Vierailija
39/43 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kohtu on poistettu, vaihdevosioireisiin käytetään pelkkää estrogeeniä ilman keltarauhashormonia, jolloin haitat ovat pienemmät, esimerkiksi rintasyöpäriski ei nouse.

Roskaa. Jos sairastaa endometrioosia, kohdun limakalvon kasvu ei rajoitu kohtuun. Sitten pitää syödä keltarauhashormonia tabletteina, mikä on isompi veritulppariski kuin kierukka.

Ap ei maininnut endometrioosia.

Vierailija
40/43 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kohdun poisto oli hyvä ratkaisu. Ainoa mitä harmittelee, miksi en tehnyt sitä aikaisemmin. Se on totta, että se on tukielin eikä sitä turhaan kannata poistaa.  Itselläni oli oireita, jotka poistui poiston myötä. Ja elämä ilman kk on ihanaa. 

En tiedä mitä kaikkea poisto voi aiheuttaa. Minulla on jotain kiinnikekipuja. Ne ei ole kovin isoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme