Laskettuna päivänä tuli " sahalaitaa" näkökenttään - voiko liittyä synnytykseen?
Hei!
Minulla oli eilen laskettu päivä (mutta vauva siis on edelleen masussa) ja illalla tuli noin puoleksi tunniksi näkökenttään sellainen häiriö, joka oli osan aikaa sahalaidan oloinen. Ajattelin, että migreenikö tässä nyt vielä iskee, mutta pää ei tullut kipeäksi.
Voiko tuollainen liittyä jotenkin synnytyksen lähestymiseen? Yritin netistä etsiä, liittyykö migreenin laukeamiseen ja synnytykseen jokin sama hormoni.
Raskausmyrkytykseenhän saattaa liittyä kai näköhäiriöitä, mutta mitään muita myrkytyksen oireita en kyllä ole huomannut... Ja onneksi vauva on liikuskellut tänäänkin.
Onko kellään tietoa / kokemusta?
Kommentit (8)
Verenpaine on ollut tähän asti koko raskauden ajan tosi ok, mutta olisiko tässä vaiheessa nyt sitten noussut... Huomenna on kyllä neuvola, siellähän sitäkin sitten taas mitataan. Kiitos vinkistä!
Mä aloin nähdä muutamaa viikkoa ennen synnytystä tähtiä tai tulikärpäsiä, sellaisia kellertäviä, liikkuvia valopilkkuja. Verenpaineeni oli pikemminkin turhan matala, ja vaarattomiksi nuo näköhäiriöt todettiin.
Hyvä, että paineet tsekataan. Raskausmyrkytykseen liittyy usein turvotusta, kovaa päänsärkyä ja tunne kiristävästä vanteesta ylävatsalla.
Neuvolan täti ei sanonut sahalaitoihin tänään oikeastaan mitään. Paineet ja proteiinit olivat kohdallaan. Näköhäiriöt eivät ilmeisesti yksinään merkitse mitään kummempaa, ainakaan, jos häviävät niin kuin minulla hävisivät.
Tänään kyselin neuvolasta. Laskettu aika nyt ylitetty 5:llä päivällä ja vähän väliä näkynyt valoilmiöitä, menipä yhtenä päivänä koko näkökenttä ensin pikimustaksi ja sitten siniseksi, mut ihan hetkeks vaan. Mulla on kans paineet ja pissat kunnossa, joten täti tuumas, ettei huolta. Onhan toi silti kummallista. Mut kiva, että meitä on muitakin:)
AE 40+5
Ei se tarvitse ennakoida synnytystä, mutta sehän sinulla on edessä joka tapauksessa muutenkin...;)
Toki raskaus voi lisätä migreeniä...
Oletko varmistanut, ettei ole raskausmyrkytystä??
Sitä se voisi olla!
pari kertaa 2 vkoa ennen synnytystä ja pari pv ennen. ihmettelin kans et tuleeko migreeni mut ei.
Voi siis ennakoida synnytyksestä kun silloinhan hormooneissa tapahtuu muutosta, jos positiivisesti ajatellaan.
Itselläni kivutonta migreeniä tulee aina kun pamahdan paksuksi ja kun ekat kuukautiset alkaa imetyksen jälkeen. Näin käynyt aina ja kolmatta odotan. Sitten niitä sahalaitoja tulee joskus aina ennen menkkoja. Uskoisin, että sulla hormonaalista, kun oli noin sopivan kestoistakin. Sahalaidat ja salamointia näkökentässä voi olla myös silmäsairauksien oire, mutta eiköhän oireet kestäisi kauemmin.
Ensimmäisessä raskaudessa kun paineet oli vähän koholla, niin jatkuvasti kyseltiin neuvolassa että näenkö sahalaitakuvioita tai " salamaniskuja" . En kyllä nähnyt...