Hautajaisetiketistä: miten tehdään, kun...
samalla henkilöllä on laskettavina kahden eri porukan kukat? Kantaako hän kukkalaitteita kaksin käsin arkun ääreen ja lukee molempien viestit vai käykö hän välilllä poissa ja palaa toisten kukkien kanssa?
Monella tavalla aktiivinen ystäväni on menehtynyt, ja siunaustilaisuus pidetään hiukan kauempana. Kun olen menossa paikalle niin pari eri poppoota on valtuuttanut minut laskemaan kukkansa.
Miten teen?
Kommentit (7)
Tai sitten niin, että menet ensin yhden laitteen kanssa, luet teksit ja lasket seppeleen, ja sitten joku ojentaa sinulle sen toisen kukan ja luet sen tekstin. Älä lähde temppuilemaan kahden kukan kanssa yhtä aikaa.
olen nähnyt hoidettavan juuri niin, että viet molemmat kukkalaitteet ja luet muistolauseet yhdellä käynnillä. En kyllä osaa tuohon etikettiasiaan vastata... Onko tuolla nyt niin kauheaa merkitystä, teet kuten parhaaksi näet? Tuskin sinua kukaan arvostelee teet niin tai näin...
mielestäni tästä asiasta ei ole etikettiä, eli voit tehdä kummin vain. Olen nähnyt molempaa käytäntöä, ja kumpikin sopi kyseiseen tilanteeseen hyvin.
Jos olet viemässä kukkia kahdelta suhteessa vainajaan kovin erilaiselta taholta, on ehkä asiallisempaa viedä eri kerroilla (esim. kuolleen miniä vei omat kukkansa ensimmäisten joukossa ja sitten lähes viimeisenä toi kukat kaukaisemmilta tuttavilta, joiden kukat toimitti arkulle), mutta jos olet esim. kaverina viemässä omia ja muiden kavereiden kukkia niin samalla kertaa onnistuu ihan hyvin. Tai voitte toimittaa yhden yhteisen kukkalaitteen, jonka sinä lasket heidän kaikkien puolesta.
Jos kukkalaitteet ovat isoja, niin näyttää ehkä vähän vaivalloiselta raahata niitä yhtä aikaa. Sijoita kukat suht lähelle arkkua tai hae ne lähietäisyydelle lähiomaisten laskiessa omiaan ja laske ne erikseeen, mutta peräkkäin arkulle.
Jos kukkalaitteet mahtuu nätisti yhtäaikaa syliin, tee niin kuin 2 neuvoi.
Kaiken kaikkiaan hautajaisissa ei kukaan jaksa pohtia yleensä tällaisia pikkuasioita, joten älä stressaa liikaa. Tärkeintä on että olet paikalla ja tuot viestiä myös muilta ystäviltä.
Osanottoni!
entisistä työkavereista, joihin itsekin lukeudun, ja harrastusporukasta, jonka vetäjät haluavat minun laskevan kukkansa.
Lisävääntöä tulee siitä, että samalta työpaikalta tulee muitakin kukkalaitteita (eri laskijoita). Kaikkien työpaikan kukkien laskijoiden olisi luontevaa mennä yhdessä arkulle ja laskea kukat vuorotellen. Mutta sitten minulla on vielä nämä harrastuskukat, jotka eivät oikeastaan kuulu siihen joukkoon.
ap
Menet työporukan kanssa yhdessä laskemaan kukat ja erikseen harrastusporukan puolesta. Mielestäni muuta ratkaisua ei ole.
Luet ensin yhden ja lasket sen, olet viisi sekuntia hiljaa ja sitten luet ja lasket sen.
Otan osaa, kuulostaa surullisilta hautajaisilta.