Mikä mauste on sinulla hätävara, jota pitää aina olla keittiössä?
Meillä pesto.
Tehdään pestoperunoita, pestokeittoa, pestopastaa, pestoleipää, pestosalaattia, pestomunakasta...
Pesto sopii kaikkeen, ja maustaa vaikka minkä.
Jopa hiutaleperunamuusipussista saa hyvää ruokaa, kun valmiiseen muusiin sekoittaa pestoa.
Tehdään myös pestosconeseja; vahnäjauhoja, vettä ja suolaa - siitä leivotaan litteitä pieniä leipiä ja sivellään pestoa päälle. 250 asteiseen uuniin muutamaksi minuutiksi - ja herkkua on! Näitä voi tehdä myös airfryerissa, kokeiltu on.
Pestossa on se hyvä puoli, että sen voi pakastaa. Jos olen avannut pestopurkin, enkä kaikkea saa heti käytettyä, laitan ylijääneen peston pakkaseen ja käytän myöhemmin.
Me käytetään vain vihreää pestoa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos pestovinkeistä. Kokeilin sitä taannoin ja tykkäsin, mutta en oikein tiennyt, mihin kaikkeen sitä voi laittaa.
Itse hankin mausteet, joita eniten käytän, sellaisissa isoissa liki 700 g purkeissa. Ne on sitten ilmeisesti niitä, mitä pitää aina olla.
Ehtii menettää makunsa tuommoisessa kokkailussa.
Mä rakastan pestoa mutta mä en niinkään miellä sitä mausteeksi.
Mulla on aina kreikkalaista valkosipuli-suola-pippuri-yrttisekoitusta myllyssä.
Vierailija kirjoitti:
Pesemättömän peniksen makuinen viherpippuri, nam.
Sinä siis tapaat muistella pesemätöntä penistä?
Vierailija kirjoitti:
Suola ja soijakastike.
Soija ja myös kalakastike (Garum) on nykyään aina hyllyssä kun tulee tehtyä niin paljon riisiruokia. Kalakastike jostain syystä tuntuu käyvän melkein mihin vaan ruokaan, vaikkei olisi edes kalaruoka. Ainakin omaan makuun.
Mustapippuri, curry ja Heinzin ketsuppi. Oikeastaan muita mausteita en edes käytä.
Soijakastikkeessa on niin paljon suolaa, että tuskin sen lisäksi enää tarvii.