Mitä mieltä olet lasten kasvattamisesta ja nimeämisestä sukupuolineutraalisti?
Kommentit (9)
Saadaan lisää samanlaisia kuin eräs Frans.
Vierailija kirjoitti:
On lapsen parhaaksi. Ihmisessä on muitakin ominaisuuksia kuin sukupuoli.
Eli parempi nimetä lapsi vaikka Aalloksi, niin se ei herätä mielikuvaa mistään sukupuolesta
Sillä kannalla olen sukupuolineutraalin kasvatuksen puolella, että lapsia ei väkisin pakoteta tiettyyn rooliin tai pukeutumaan/leikkimään tietyllä tavalla; esim. tytöt saa leikkiä autoilla, tai pojat nukeilla. Toisaalta on mielestäni hyvä tiedostaa ja opettaa lapsille, että sukupuolten välillä on eroavaisuuksia.
Sukupuolineutraaleista nimistä nyt en ole erityisesti mitään mieltä, onhan ne esim. englanninkielisissä maissa aika yleisiä.
Ei ole parhaaksi. Lapsi saa sukupuolen syntyessään, ja siihen tulee tukea, jotta oma identiteetti pääsee syntymään. Kyllä lapsi sanoo itse, jos jokin on väärin. Siihen voi aluksi suhtautua neutraalisti, mutta jos murrosiän jälkeen edelleen lapsi kokee sukupuolensa vääräksi niin kyllä sitten voi tukea.
Vierailija kirjoitti:
Sillä kannalla olen sukupuolineutraalin kasvatuksen puolella, että lapsia ei väkisin pakoteta tiettyyn rooliin tai pukeutumaan/leikkimään tietyllä tavalla; esim. tytöt saa leikkiä autoilla, tai pojat nukeilla. Toisaalta on mielestäni hyvä tiedostaa ja opettaa lapsille, että sukupuolten välillä on eroavaisuuksia.
Sukupuolineutraaleista nimistä nyt en ole erityisesti mitään mieltä, onhan ne esim. englanninkielisissä maissa aika yleisiä.
Ihan kuin olisi joku uusi juttu että tytötkin leikkii autoilla, ei minun lapsuudessa kukaan kertonut millä leikitään, leikin nukeilla, autoilla, pyssyillä, veneillä jne. Minun lapset saivat myös valita itse lelunsa kyllä poikia veti puoleensa kaikki äänetkäät autot jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin olisi joku uusi juttu että tytötkin leikkii autoilla, ei minun lapsuudessa kukaan kertonut millä leikitään, leikin nukeilla, autoilla, pyssyillä, veneillä jne. Minun lapset saivat myös valita itse lelunsa kyllä poikia veti puoleensa kaikki äänetkäät autot jne
Ei se mikään uusi juttu olekaan. Ja tämä oli nyt vain esimerkki. Hienoa jos olet itse saanut valita millä leikit. Mutta kyllä jotkut vanhemmat aika tarkasti haluavat määritellä miten lapset käyttäytyy sukupuolen perusteella, eivätkä anna lapsen olla oma itsensä, ja se on mielestäni väärin. Enkä tarkoita sitä, että tytöt ja pojat eivät saisi käyttäytyä eri tavalla, vaan nimenomaan että vanhemmat väkisin haluavat erotella, että tyttöjen kuuluu olla tällaisia, ja poikien tällaisia, ilman että mennään lapsen ehdoilla.
Sukupuolineutraalia kasvatusta ei ole jotkut lelut tai vaatteet. Se on sitä, että lapselle ei kerrota hänen sukupuoltaan. Kaikki tyttö ja poika - sanat kielletään. Se on hyvin haitallista. Lapsi on sekaisin identiteetistään.
Kasvatukseen kuuluu myös omaan sukupuoleen kasvattaminen ja kasvaminen. Tytöillä ja pojilla on omat roolit. Sitä ei pidä kiistää, peitellä ja muuttaa. Perheessäkin äidillä ja isällä on roolit. Pahimmissa sulupuolineutraaleissa perheissä nekin tosin on peitetty siten, että lapsi kutsuu vanhempiaan nimillä. Hyvin haitallista.
On lapsen parhaaksi. Ihmisessä on muitakin ominaisuuksia kuin sukupuoli.