Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku ollut oikeudenkäynnissä?

Vierailija
26.07.2026 |

Sain tietää päivän, jolloin käräjät on. Olen itse asianomainen ja uhri lähisuhdeväkivallassa.

Pelottaa tolkuttomasti. Pelottaa nähdä tekijä, mähän lamaannun mutta pelkkä sermi ei auttaisi asiaa. Kärsin muutenkin dissosiaatiosta ja paniikeista, olen menettänyt puhekykyni uhkaavissa tilanteissa kokonaan, en yhtään usko että kykenen kertomaan ja puolustamaan itseäni.

Miten nää jutut käytännössä menee?

On asianajaja, jota en ole edes nähnyt ja saisin rikusta tukihenkilön mutta siellä pitäisi olla itse puhekykyinen.

Kenelläkään neuvoja?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut. Yksi tärkeä neuvo, jonka sain, ja jonka jaan sinullekin: vastaa kysymyksiin rauhassa. Älä hätäile, mitä vastaat, ja ole mieluummin hiljaa kuin panikoit mitä vastaat. Usein yksi syvään hengitys ennen vastaamista rauhoittaa. Ja vastaa vain siihen, mitä kysytään. Älä lavertele, koska kukaan ei halua olla siellä enempää kuin on pakko.
Suomessa ei ole samanlainen oikeuskäsittely kuin jenkkiläisissä sarjoissa, vaan kuivan asiallista ja suorastaan tylsän pitkästyttävää. Kysymykset eivät ole mitään monimutkaisia ja kieroja, vaan sinulta haetaan avaintodisteita tapauksen käsittelyyn. Jos sinusta ei ole enempää hyötyä kysymyksiä voi olla vähän tai vain yksi ja sitten vain siirrytään eteenpäin. 
Kaikki stressaavat ja pelkäävät, joten et ole ainoa. Muista hengitys!

Vierailija
2/5 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin kuin kuulustelussa, mitään ei saa muistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EN kommentoi/ EN muista

Vierailija
4/5 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä joskus kertoi: joku poliitikko oli sössinyt jotain. Toimittaja/haastattelija sitten kysynyt. Vastannut, et en muista. Isä siihen: Kannattaiskohan tuonkin ruveta syömään muistilääkettä? :)))

....

Itse olin (nuorena) pahoinpitelyn uhri, käräjille sitten. Olisin saanut mennä, mutta joutunut "kuulusteltavaksi". Toki poliisi kävi kotona tekemässä "pöytäkirjan" (en voinut lähteä laitokselle, koska naama/leuka metalloitu umpeen).

Äidin miesystävä oli sitten käynyt, seuraamassa käräjiä. Vaikka hän oli "alkoholisoitunut", niin sanoi: Se juippi ei kauan täällä pärjää (se kosto tulee jostain muualta). Mulle asianajaja sanoi, et älä lähde sille kostontielle, teet vain itsellesi lisää haittaa.

Vierailija
5/5 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EN kommentoi/ EN muista

Hyödyttääkö tämä jotain uhrina?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme