Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhde kriisi

Vierailija
24.07.2026 |

Olemme kait keskiluokkainen 4 kymppinen aviopari , kolme lasta joista nuorin 13. Kaikki näennäisesti ok. Yhtenä kesä aamuna menimme takapihalle aamiaiselle ja siinä pusujen ja halien jälkeen aloin varovasti juttelemaan. -Rakas kuule kun musta tuntuu että olemme emotionaalisesti etääntymässä toisistamme. Emme juurikaan juttele muista kuin lapsista ja ostoslistoista. Johon vaimo vastasi hieman naureskelle. - Jaa meillähän on kaikki hyvin, miksi korjata jotain mikä ei ole rikki. No siihen vastasin. - Eikö kuitenkin olisi kiva jos voitais jupista joskus syvällisiä, itse kaipaan sitä. Siitä kimpaantui ja alkoi syyttely.- Itse olet kohdellut minua niin huonosti että en pysty puhumaan tunteista sinulle. WHAT Äsken sanoit että kaikki on hyvin. Sanottakoon että seksiä on kyllä ollut melko usein mutta itselleni myös niistä jäänyt vähän tyhjä jälkimaku. Nyt ollaan tilanteessa jossa vaimo haluaa tuumaustaukoa suhteeseen. Sanoi että pari kuukautta ei riitä. Meinaa että osallistun kustannuksiin ja odotan +2 kuukautta että haluaako jatkaa vai ei. En luvannut odotella. Nyt melkoinen pattitilanne. Asiallisia mielipiteitä kiitos.

Kommentit (180)

Vierailija
161/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta. Ei vaikuta itse asiaan mitenkään .

Vierailija
162/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n teksti voisi olla kuin suoraan exäni suusta ennen eroa. Siinä vain oli se pieni ongelma, että hänkin ap:n tavoin oli olevinaan ihan pihalla siitä, kun sanoin että hän on kohdellut minua huonosti. Hän ei halunnut kuullakkaan enempää, ei myöntänyt, vaan oli olevinaan suurikin marttyyri. Itse olin jo useampaan otteeseen esittänyt toiveitani avioliittomme suhteen, mutta häntä ei kiinnostanut kuunnella, ei minun tunteilla ollut väliä. Mutta sitten kun hän keksi että syvempi yhteys on kadonnut, niin se vasta oli suuri kriisi. Kerroin että yhteyden voi kyllä saada takaisin, jos molemmat tekee töitä sen eteen. Hänen mielestään vain minun olisi pitänyt muuttua. Itse olin jo vuosia yrittänyt vain jaksaa ja joustanut vaikka missä lasten takia. Hän ei nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin eron, koska olin kuulemma kohtuuton, ja syytti minua perheen rikkomisesta.

Ja mainittakoon nyt että ne asiat jotka koin huonoksi kohteluksi, joita hän ei pitänyt minään, oli esimerkiksi seinään lyöminen kasvojeni ohi, useamman kerran suhteen aikana (ei kuulemma ollut väliä, koska edellisestä kerrasta oli jo kaksi vuotta), minun kutsuminen esimerkiksi likaviemäriksi ja kehitysvammaiseksi, tissuttelu iltaisin ja inhottavat puheet pöhnässä ja eräänlainen taloudellinen kiristäminen yhdessä tilanteessa. Hän lähinnä nauroi, kun kerroin että em. kaltaiset tilanteet ovat aiheuttaneet ahdistusta, etääntymistä, turvattomuutta ja jopa pelkoa. Olin näistä kaikista sanonut myös jo itse tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sulla ap ole tietenkään mitään velvollisuutta odotella, mutta mieti todella tarkkaan ennen kuin lähdet tekemään harkitsemattomia tekoja ja peruuttamatonta tuhoa parisuhteessaanne vain parin kuukauden takia. Ymmärrän, ettei vaimo voi luvata, koska hänellä on vastauksia, mutta jotkut pelisäännöt olisi hyvä sopia. 

Kyllä tuossa nainen on mennyt sellaisten rajojen yli että suhdetta ei saa toimimaan millään tavalla.

Lapsille on parempi että ero. Kyllä lapset sopeutuu ja saavat mahdollisesti terveemmän mallin parisuhteista kun AP löytää vakaamman ihmisen.

Oikeastiko ihmiset ovat täällä sitä mieltä, että jos toinen haluaisi aikalisän ja miettiä rauhassa asioita, niin se on jotain anteeksiantamatonta ja syy eroon? Entä jos toinen haluaa vaikka pariterapiaan, eikö sekin ole asioiden miettimistä?

Vierailija
164/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap vielä lukee näitä, sanon mielipiteeni minäkin. Kuusikymppinen jo, ollut neljä avomiestä jos ensirakastajakin lasketaan. Niin. Tuli mieleen, että miksi vaimo puolustautuu noin jyrkästi mukavaan toteamukseen. Pettääkö. Toinen, että miksi koet, ettei seksistä ole jäänyt emotionaalista jälkeä. Molemmista saan valitettavasti sen tuntemuksen, että hän pettää sinua. Naurahti, koska tottakai hänellä on nyt kaikki hyvin, saa tyydytyksensä toisesta miehestä ja kiimaansa välillä purkaa sinuunkin.

Sinuna tarkkailisin tilannetta nyt. Tarkkaile, älä näytä epäilyksiäsi vaan: selvitä, pettääkö.

Vierailija
165/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP. Huonoon suhteeseen ei pidä jäädä.

Kumpa ihmiset eroaisivat enemmän tuollaisista suhteista.

Miksi? Tuossa olisi erinomainen tilaisuus avata keskustelua ihan kunnolla pariterapeutin avulla.

Jotenkin haiskahtaa siltä, että tuo alun kuvaus oli aika selvä lyhennelmä.

Kyllä oli lyhennelmä , siihen mahtui paljon ilmeitä, eleitä, silmien muljauttelua yms. mitä en osannut kirjoittaa. Mutta pää pointit ja minusta on nimen omaan tärkeää riidassa muistaa mikä on juuri sen riidan syy eikä kaivaa aina kaikkia kerralla . Ne voidaan puida erillisinä juttuna pala kerrallaan.

Eli naisen mikroilmeet paljastivat hänen toksisuutensa?

Eroa.

Luepa ketjuja missä kerrotaan narsisteille tyypillisiä tapoja. Yksi on toisen ilmeiden ylitulkinta ja vahtaaminen. Riidan aiheuttaminen toisen väärän ilmeen takia, eli siihen pyrkiminen että toinen kulkisi aina munankuorilla hymyssäsuin.

Vierailija
166/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salasuhteen kehittäminen vie aikaa.

Juu kyllä se on se ap kenellä on salasuhde.

Vierailija
167/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, lopeta vauvapalstailu ja ala tekemään asioita joita muutkin miehet tekevät ja harrastavat.

Pikkuhiljaa korjaantuu parisuhdekin.

Vierailija
168/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap vielä lukee näitä, sanon mielipiteeni minäkin. Kuusikymppinen jo, ollut neljä avomiestä jos ensirakastajakin lasketaan. Niin. Tuli mieleen, että miksi vaimo puolustautuu noin jyrkästi mukavaan toteamukseen. Pettääkö. Toinen, että miksi koet, ettei seksistä ole jäänyt emotionaalista jälkeä. Molemmista saan valitettavasti sen tuntemuksen, että hän pettää sinua. Naurahti, koska tottakai hänellä on nyt kaikki hyvin, saa tyydytyksensä toisesta miehestä ja kiimaansa välillä purkaa sinuunkin.

Sinuna tarkkailisin tilannetta nyt. Tarkkaile, älä näytä epäilyksiäsi vaan: selvitä, pettääkö.

Ei nainen kirjoita noin. Yritä nyt edes vähän.

Vierailija
169/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP voisi tehdä testin. Pyytää yllättäen puolisoa näyttämään puhelimensa sisältö.

Vastaus kertoo kaiken tarpeellisen. 😉

Niin kertoo. Jos kukaan koskaan suostuu tuohon, on vajaaälyinen. Muussa tapauksessa on mahdollisuus, että ei ole.

Näppärästi käänsit. Totuus ei pala tulessakaan.

Toivottavasti vaimosi juoksee karkuun ja lujaa. Kuulostat vaaralliselta. En tiedä tajuaako harhaisesti mustasukkaiset omaa käytöstään. Ymmärrätkö että ei ole millään tavalla normaalia vaatia toista näyttämään puhelintaan, vaan silloin käytös on huolestuttavaa.

Vierailija
170/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvio on vähän epäselvä. 

Vaimo ilmoittaa haluavansa lähteä pois vähintään kahdeksi kuukaudeksi ja ilmoittaa sitten haluaako tulla takaisin. Tarvitseeko miehen enää hyväksyä takaisinpaluuta? Kai tuossa on jotain takana? Eron mitta kuulostaa ja muulta kuin mietintätauolta. 

Ainakin yksipuolinen ilmoitus noin vaan kuulostaa jo aika lopulliselle.

Kyllä minä antaisin rakastamalleni ihmiselle tilaa, jos hän sitä pyytäisi. En heittäisi hanskoja heti tiskiin, jos hän ilmoittaisi että ei ehkä ole onnellinen. Haluaisin tietää mitä voin tehdä parantaakseni asioita, ja jos toinen tarvitsee tilaa siihen että osaa vastata, niin tietenkin sitä antaisin. Itsekin välillä tarvitsen tilaa tuumailla omiani tai vaikka toipua työjutuista, ja vaimo on ollut ymmärtäväinen.

Vierailija
171/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju on jonkun täyskahelin miehen yksinpuhelua. Ilmeisesti joillekin on vain täysin mahdotonta ottaa vastaan se tieto, että puoliso ei ole tyytyväinen. Eikö mies todellakaan keksi mitään miten olisi käyttäytynyt huonosti, eikö ole mitään mitä hän voisi korjata. Vastaus: kyllä on mutta ei huvita.

Vierailija
172/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tosiaa kertoo että suutun jos hän menee kavereiden kanssa ulos. Totuus on että yhden kerran hän huomasi pettymykseni kun olin samalle päivälle suunnitellut yllätys illallista ravintolassa. Kertoi vasta pari tuntia ennen lähtöä . Muuten myöntääkin että olen kannustanut viettämään enemmän aikaa ystäviensä kanssa mutta tuo 1 kerta kun ”suutuin” on se mikä kääntää kaiken. Niinsanotut siirtymiset on ollut samaa luokkaa. Joo en usko että on pettäjä. Ehkä joku tunnevamma tai trauma.

Mielestäni siinä on vissi ero tarviiko aikaa itselle vai tarvin aikaa miettiäkseen haluanko jatkaa sun kaa vai en. 
Tiedän myös että muutama kaveri kelle on avautunut oikein kannustavat että nyt oot kovana etkä anna periksi.

Mitä ? En kai vaadi mitään periksiantoa, haluan että yhdessä työskennellään kohti parempaa. Meillä on nyt mahdollisuus ottaa aika paljon oppia.

Mulle terapeutti ja ystävät sanovat että ole kärsivällinen , anna aikaa jos hän sitä tarvii, anna tilaa älä painosta.

Ketään ei ymmärrä että koen itsekkin tulleeni laiminlyödyksi. Sydän on kolhuilla.
Kukaan ei kehota ketään tukemaan minua tai antamaan minulle mitä tarvin että saan itseni kasaan

Vierailija
173/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meissä ei ole mitään samaa. Mitään väkivaltaa tai edes uhkaa minulta ei ikinä ole tullut. Sen sijaan tosiaan olen kysellyt missä mennään ja miltä tuntuu. Sanoisin että useasti. 
Olen kuulemma vihaisen näköinen ei uskalla puhua kun pelkää että suutun. 
Voisiko kirjoittaa, ei se tuntuu tyhmältä . 
Ajatustenlukija kai pitäs olla.

Vierailija
174/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin myös että lähde vaan jos siltä tuntuu mutta en lupaa odotella kuin koira jos sit kuukausien päästä tuleekin siihen tulokseen että haluaa palata takaisin. Sanoin myös että maksaa sen lystin itse ja jos palaamme yhteen niin pistetään kulut perheen menoiksi. Minusta aika reilua. Suuttui lisää. Marttyyrimaisesti totesi vielä että jos tilanne olisi toisinpäin niin totta kai maksettaisiin perheen kassasta.

Onko vaimosi jotenkin yksinkertainen ja hemmoteltu? Kovin vaativalta ja kohtuuttomalta kuulostaa.

Vierailija
175/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotai saattaa selittää että ei ole ikinä nähnyt vanhempiensa riitelevän, suutelevan, sylikkäin saati kulkevan käsi kädessä.

Vierailija
176/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vaimon pohjimmainen syy lähteä noin pitkäksi aikaa pois? Onko vaimo kertonut, mikä suhteessa kanittaa? Miksi tilanne muuttuisi eroajan jälkeen, jos syitä ei edes sen aikana käsitellä?

Haisee sivusuhteelle, mutta voi olla olemattakin. Sitten tuo olisi vain irtiotto, jossa testataan, olisiko kiva olla itsekseen.

Ei muuta syytä kuin että tarvii aikaa.

Ei kuulosta tollai pahalta mutta mistä kummasta tieto että kaksi kuukautta ei tule riittämään.

Mihin vaimosi tarvitsee aikaa omalta perheeltään? Kuulostaa kummalliselta. 

Vierailija
177/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olemme emotionaalisesti etääntymässä toisistamme". Mä nään mielessäni miehen joka on pukeutunut kuin Andrew Tate pidätyshetkellään. Mitä vetoa että käytät seksiä halutessa naisellesi fraasia "kulta, rakastellaanko?". Mitä jos vaan rohkeasti meet sinne Grinderiin ja etit jonkun jo ja kanssa sovitella emotionaalisia osia yhteen. 

Kuules räkänokka. Joita nyt keskittyä oikein hyvin että jaksat lukea loppuun. Seuraava teksti on vähän pidempi kuin ne tiktokit joihin olet tottunut. Muutin omilleni 18 vuotiaana. Omaisuus oli 2 vaatekertaa ja tilillä 270 markkaa ( oni ennenvanhaan Suomen virallinen valuutta, arvoltaan menee aikalailla päikseen euron kanssa). Työskentelin raksalla , kolmen vuoden jälkeen ostin ekan oman rivari osakkeen, opiskelin samalla korkeakoulututkinnon, en saanut penniäkään kelan tukia. Olen rakentanut perheelleni 2 omakotitaloa jossa toisessa asutaan nyt. Olen ollut ottamassa sektiolla syntynyttä esikoistamme ensimmäisenä vastaan, muissakin synnytyksissä katkaisemassa napanuoraa ja tukemassa puolisoani. Olemme saaneet kasvatettua 3 hienoa ihmistä jotka näyttävät pärjäävän omillaan. Harrastan jääkiekkoa, nuorempana myös motocrossia. Mites sinä? Arvaan että sulla on tribaalitatska, ajelet pääsi kaljuksi koska itse ruskettavan kanssa näytät vähän The Rockilta. Käyt salilla , et kyllä tee sielä mitään. No ehkä vähän penkkiä mutta ainakin ryystää sheikkeristä protskua ja vikittelet teinityttöjä sun pätkäbemarin kyytiin vähä ajelee. Töissä käyt vähän sillointällöin jollain tapahtuma järjestäjällä tai vastaavalla kun 7-16 ei oo ihan sun juttu. Keräät kaikki mahdolliset tuet. Pösyttelet, se on mielestäsi hallinnassa. Teet vähän lisätuloa diilamalla pilvee ja roinaa. Niillä ansioilla keräät feikkikelloja, sellaisia tosi isoja ja paksuja. Ne ranteessa ollaan sitten niin MIESTÄ. Jos suomalaiset olisivat olleet sinun kaltaisia miehiä me olisimme nyt ryssiä. Meillä on selvästi eri käsitys mitä on olla MIES. Mut ei midi bro me voidaan olla eri mieltä. Ei meistä kuitenkaan kavereiksi olisi. 

Alku kuulosti hyvältä, mutta sitten meni täysin epäasialliseksi. Ehkä se sairas puoliso AP: n avioliitossa on kuitenkin AP itse, eikä suinkaan vaimo. AP:n vimo ei jaksa tuollaista ihmistä, enkä enää ihmettele miksi. AP kuulostaa kontrolloivalta ja narsistiselta, mutta yrittää esittää hyvää ihmistä. 

Vierailija
178/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olemme emotionaalisesti etääntymässä toisistamme". Mä nään mielessäni miehen joka on pukeutunut kuin Andrew Tate pidätyshetkellään. Mitä vetoa että käytät seksiä halutessa naisellesi fraasia "kulta, rakastellaanko?". Mitä jos vaan rohkeasti meet sinne Grinderiin ja etit jonkun jo ja kanssa sovitella emotionaalisia osia yhteen. 

Kuules räkänokka. Joita nyt keskittyä oikein hyvin että jaksat lukea loppuun. Seuraava teksti on vähän pidempi kuin ne tiktokit joihin olet tottunut. Muutin omilleni 18 vuotiaana. Omaisuus oli 2 vaatekertaa ja tilillä 270 markkaa ( oni ennenvanhaan Suomen virallinen valuutta, arvoltaan menee aikalailla päikseen euron kanssa). Työskentelin raksalla , kolmen vuoden jälkeen ostin ekan oman rivari osakkeen, opiskelin samalla korkeakoulututkinnon, en saanut penniäkään kelan tukia. Olen rakentanut perheelleni 2 omakotitaloa jossa toisessa asutaan nyt. Olen ollut ottamassa sektiolla syntynyttä esikoistamme ensimmäisenä vastaan, muissakin synnytyksissä katkaisemassa napanuoraa ja tukemassa puolisoani. Olemme saaneet kasvatettua 3 hienoa ihmistä jotka näyttävät pärjäävän omillaan. Harrastan jääkiekkoa, nuorempana myös motocrossia. Mites sinä? Arvaan että sulla on tribaalitatska, ajelet pääsi kaljuksi koska itse ruskettavan kanssa näytät vähän The Rockilta. Käyt salilla , et kyllä tee sielä mitään. No ehkä vähän penkkiä mutta ainakin ryystää sheikkeristä protskua ja vikittelet teinityttöjä sun pätkäbemarin kyytiin vähä ajelee. Töissä käyt vähän sillointällöin jollain tapahtuma järjestäjällä tai vastaavalla kun 7-16 ei oo ihan sun juttu. Keräät kaikki mahdolliset tuet. Pösyttelet, se on mielestäsi hallinnassa. Teet vähän lisätuloa diilamalla pilvee ja roinaa. Niillä ansioilla keräät feikkikelloja, sellaisia tosi isoja ja paksuja. Ne ranteessa ollaan sitten niin MIESTÄ. Jos suomalaiset olisivat olleet sinun kaltaisia miehiä me olisimme nyt ryssiä. Meillä on selvästi eri käsitys mitä on olla MIES. Mut ei midi bro me voidaan olla eri mieltä. Ei meistä kuitenkaan kavereiksi olisi. 

Alku kuulosti hyvältä, mutta sitten meni täysin epäasialliseksi. Ehkä se sairas puoliso AP: n avioliitossa on kuitenkin AP itse, eikä suinkaan vaimo. AP:n vimo ei jaksa tuollaista ihmistä, enkä enää ihmettele miksi. AP kuulostaa kontrolloivalta ja narsistiselta, mutta yrittää esittää hyvää ihmistä. 

OK . Ymmärrän , meni vähän tunteisiin.

En ole narsistinen, kotrolloivakaan en, hyvä ihminen en. Mutta yritän olla . 
Ei ehkä pitäisi antaa mokomien trollien päästä ihon alle, toisaalta tämä on yksi vähiten huono paikka purkaa turhautumista eiks je.

Vierailija
179/180 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä pitäisi antaa mokomien trollien päästä ihon alle, toisaalta tämä on yksi vähiten huono paikka purkaa turhautumista eiks je.

En kyllä enää ihmettele avioliittosi tilaa AP. Vaimosi kun on vuosikausia kuunnellut noita juttujasi, niin ei mikään ihme, että häntä ei kiinnosta enää keskustella kanssasi. Suosittelen että menet nyt itse terapiaan, tai taisit kertoa että sinulla onkin jo terapeutti, hyvä. Jatka terapiassa käyntiä ja työstä omaa päätäsi. Jos sinusta kasvaa asiallinen ihminen, vaimosikin ehkä palaa vielä takaisin. Mutta tässä kohtaa pidä fokus itsessäsi ja itsesi kanssa työskentelemisessä. Kaikkea hyvää sinulle ja voimia. 

Vierailija
180/180 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä enää ihmettele avioliittosi tilaa AP. Vaimosi kun on vuosikausia kuunnellut noita juttujasi, niin ei mikään ihme, että häntä ei kiinnosta enää keskustella kanssasi. Suosittelen että menet nyt itse terapiaan, tai taisit kertoa että sinulla onkin jo terapeutti, hyvä. Jatka terapiassa käyntiä ja työstä omaa päätäsi. Jos sinusta kasvaa asiallinen ihminen, vaimosikin ehkä palaa vielä takaisin. Mutta tässä kohtaa pidä fokus itsessäsi ja itsesi kanssa työskentelemisessä. Kaikkea hyvää sinulle ja voimia. 

Kiitos . Asiallinen kritiikki lämmittää. Otan neuvosi vakavissani. 
Tosin eipä me olla tämäntapaisia keskusteluja hänen kanssaan ikinä vielä käyty.  Elämä vaan on vienyt.

Mutta joo jatkan terpiaani , vähissä on muut vaihtoehdot.

On meillä hyviäkin aikoja ollut. Jotain muuttuu kun aika kuluu ja lapsetkin pikkuhiljaa opettelee omaa elämää.

Aloituksen jälkeiset kirjoitukseni ovat melko spontaaneja tunnepurkauksia ja koen niiden helpottaneet omaa tilannettani . Eipä tarvinnut vaimolle rähjätä. Osa kommenteista oli kyllä melko brutaaleja ja tarpeettomia.

Kiitos kaikille