Top 5 maailman kirjallisuuden klassikot
Kommentit (51)
Henry Laasasen Naisen Seksuaalinen Valta on yksi suomalaisen kirjallisuuden merkkiteoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatana saapuu moskovaan, moby dick valkoinen valas, alastalon salissa, kadonnutta aikaa etsimässä, james joyce odysseus
Kertoisitko lisää tuosta Alastalon salissa kirjasta? Vaikuttaa kiinnostavalta! Itselleni täysin tuntematon tää volter kilpi. Suomalaista klassikkokirjallisuutta on tullut luettua hävettävän vähän
Allastalon salissa kertoo lokakuisen torstaipäivän tapahtumista kustavin lypertön alastalon salissa. Kirja on kirjoitettu tajunnanvirtatekniikkaa käyttäen. Itse arvostan sen parhaaksi kotimasen kirjallisuuden merkkiteokseksi.
Mä en ole oikein ikinä lämmennyt noille isoille kirjallisuuden klassikoille lähimmäksi sitä tasoa mun lukukokemuksella pääsee:
Sotaromaani
Täällä Pohjantähden alla
Monte Criston kreivi
Vanki nimeltä Papillon
Hohto
Minulle klassikkoromaanien parhaimmistoa olevissa teoksissa on suuri filosofinen tai psykologinen kysymys, väite tai sanoma ihmisenä olemisesta. Lisäkriteerinä: kysymystä, väitettä tai sanomaa ei ole aiemmin esitetty tai sitä ei ole esitetty yhtä vaikuttavalla tavalla.
Tuon perusteella minun mielestäni esimerkkejä huippuklassikoista ovat Cervantesin Don Quijote, Kafkan Oikeusjuttu, Mary Shelleyn Frankenstein ja F. Scott Fitzgeraldin Kultahattu.
On mahdotonta antaa top-viitosta. En edes muista nyt kaikkia. Ja olen varma etten ole lukenutkaan kaikkia jotka takuulla kuuluvat tuohon ryhmään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vaikea suositella. Klassikoille tuppaa käymään niin, että eivät tunnu tänä päivänä luettuina yhtä mullistavilta kuin aikanaan, koska sitä on ehditty kopioida jo niin paljon. Esimerkiksi Neurovelho ei minulle tarjonnut mitään tajunnan räjäyttävää elämystä, vaikka olikin aikanaan uraa uurtava.
Orwellilla on ajatuksia herättäviä teoksia. Aldous huxleyn uusi uljas maailma myös lukemisen arvoinen ja aika ajankohtainen.
John Steinbeck Eedenistä itään,Mikael Waltari Sinuhe Egyptiläinen,William Golding Kärpästen herra,Emily Bronte Humiseva harju,Oscar Wilde Dorian Grayn muotokuva.
(Maailman)kirjallisuuden klassikoita olen lukenut vain satunnaisotannalla, mutta esim. nämä muistan tällä hetkellä erityisen mieleenpainuvia. Kaikki olen lukenut nuorena:
Hessen Arosusi
Dostojevskin Rikos ja rangaistus
Steinbeckin Hyvien ihmisten juhla
Waltarin Sinuhe
Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla
Olen yrittänyt jatkaa klassikoiden lukemista myös näin keski-ikäisenä, mutta harvempi tekee enää vaikutusta, mikä on vähän outoa. Camus'n Rutto ei ollut huono mutta ei tehnyt erityistä vaikutusta. Sadan vuoden yksinäisyys ei lähtenyt vetämään, en edes osaa sanoa miksi. Myöskään Saatana saapuu Moskovaan ei käynnistynyt. Voi olla että kokeilin sitä äänikirjana ja paperiversiona olisi ollut erilainen kokemus. Lisäksi olin juuri lukenut Pirkko Saision Sulikon niin se ei ehkä sopinut siihen perään. Saisiolta suosittelen Sulikon lisäksi Passiota. Uudessakin kirjallisuudessa on niin valtavasti hyvää luettavaa. Nyt lukulistalla on esim. Alana S. Porteron Paha tapa, jota odotan mielenkiinnolla.
Monet klassikot kuten Kilpi, Tolstoi ja Proust on jääneet täysin lukematta, ja aion kyllä vielä tarttua näihin. Kilven Alastalon salissa on muuten tunnettu siitä, että sitä ei monikaan jaksa lukea eli en suosittele sitä ihan alkuun jos tavoitteena on saada klassikoita luettua.
George Orwell, 1984
Alexandre Dumas, Monte-Criston kreivi
Jules Verne, Maailman ympäri 80 päivässä
Oscar Wilde, Dorian Grayn muotokuva
J.K. Rowling, Harry Potter-kirjasarja
Aldous Huxley Uljas uusi maailma
Ken Kesey Yksi lensi yli käenpesän
Margaret Mitchell Tuulen viemää
Jonathan Glover Ihmisyys
Richard Powers Alkumeri
Sinuhe egyptiläinen
Sadan vuoden yksinäisyys