Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua vähän ärsyttää kun naapurin todella vilkas 4.v poika saa olla yksin pihalla :(

Vierailija
22.05.2007 |

En tosiaan nyt poikaa soimaa tässä vaan vanhempia kun eivät vahdi häntä pihalla. Hän riehuu kokoajan ja itse en haluaisi toisen lapsia ruveta kaitsemaan, varsinkin kun ei usko mitään. Oma poika 3.v vielä tottelee minua kun naapurin poika yrittää houkutella pahantakoon.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole naapurin velvollisuus kaitsea lapsiasi!

Vierailija
22/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei aikaakaan kun sinun nyt hiekkalaatikolla viihtyvä poikasi juoksee kavereiden kanssa pitkin pihaa, talon ympäri, pyöräilevät jne.. lasten leikit ovat jo vauhdikkaampia tuolloin. Miten ajattelit järjestää taukoamattoman valvonnan -verkkarit jalkaan ja juokset mukana ?

Kyllä se siitä =o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet naapurin riiviöiden äiti tai isä, hae ne perkeleelliset kakarasi sieltä pihalta, jotta sinne voi mennä normaalitkin lapset!

Koko talo ihmettelee, että

1. miksi lapsia ei ole kasvatettu

2. miksi lapsia ei kukaan katso perään

3. pitäisikö tässä nyt muiden ruveta kasvattamaan lapsiasi

4. miksi et jaksa koskaan olla lasten mukana

5. vie ne puistoon!

Vierailija
24/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nappaan riehujan kainaloon ja palautan kotiovelle. Ei kovin montaa kertaa tarvi tehdä, niin jo rupeaa leikit sujumaan.

Vierailija
25/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Xandris:

Vierailija:

Muuttakaa omaan taloon, niin ei tarvitse häiriintyä.

Että ottakaa lainaa 150 donaa, kun minä en viitsi kasvattaa ja vahtia lastani...

Vierailija
26/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään salonkikelpoista tavaraa.

Mä uskon, että koko kylä kasvattaa, mutta jos lapset on ihan mahdottomia se ei kuulu enää minulle.

Koko talo meillä miettii, että koska pitäisi mennä poikien väliin. Ne sotkee, riehuu ja tekee kaikkea todella vaarallista. Onneksi meillä ei ole ikkunoita hiekkikselle päin, mä en kestäisi katsoa.

Vierailija
27/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä nappaan riehujan kainaloon ja palautan kotiovelle. Ei kovin montaa kertaa tarvi tehdä, niin jo rupeaa leikit sujumaan.

Vierailija
28/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumme aivan ihanassa paritaloyhtiössä ja meillä on iso ja hyvin varusteltu erittäin turvallinen leikkipiha. Tässä ovat vain nyt jotkut vanhemmat menneet äärimmäisyyteen tuossa lapsen " itsenäistämisessä" . Ihan tavallista on, että meidän pihalla leikkii 2,5-vuotiaat ilman aikuista. Omani tosin ei leiki.

Selvähän se, että noin pienillä ei ole tarvittavia sosisaalisia valmiuksia. Ei 2-vuotiaat vielä itse polkaise leikkejä käyntiin! Siellä viedään toisten lelut, omia ei lainata, purraan, lyödään, nipistetään, syljetään ja tuupataan nurin. Ihan viidakon lait.

Pihallamme on nyt jo 5-vuotiaitakin, jotka ovat leikkineet 2-vuotiaasta ilman aikuista ja kyllä täytyy ammattikasvattajana todeta, että huonossa jamassa ovat taidot.

2-vuotiaat olisivat niin hedelmällisessä iässä oppimaan yhteisleikin säännöt ja sosiaaliset taidot! Nämä vanhemmat missaavat tämän tärkeän herkkyyskauden. 5-vuotias on jo kuin aasi, jos häntä ei ole tavoille opetettu. Silloin se kasvattamisen aloittaminen on NIIN kovan työn takana.

Pihassamme on siis melkoisia juntturoita pari kappaletta ja uusia kasvatetaan joukkoon. Onneksi lähellä on useampia leikkipuistoja. Poistumme niihin tiettyjen lasten ilmaannuttua paikalle.

Vierailija
29/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin eilen että mitäpäs jos menisit hakemaan äitisi ja käskyttäisit häntä. Ei tullut enää ulos.

Vierailija
30/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn 2,5-vuotiaan tyttöni kanssa heidän pihallaan usein kaveriani ja hänen lapsiaan tapaamassa. Kyllä mua niin säälittää ne huomionkipeät pikkuiset. Eivät osaa keskenään tehdä mitään vaan hakevat voimakkaasti aikuisen seuraa. Joskus vähän harmittaakin, kun haluaisin keskustella kaverini kanssa, mutta aina siinä on jompi kumpi puntissa pyytämässä jotain.

Vierailija
31/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 v, vai?

Oma poikani on 6v, ei tosin mikään villi ja osaa mielestäni käyttäytyä.

Saa olla pihalla ilman valvontaa leikkimässä. Pyöräilläkin saa ilman valvontaa, parkkipaikalle tai tielle on kielletty menemästä enkä ole koskaan nähnyt sinne menevänkään.

Poika aloittaa ensi vuonna koulun ja jotenkin ajattelen että on jo aika opetella itsekseenkin olemista ja oma piha on siihen aika hyvä paikka.

En kuitenkaan oleta että naapurit vahtivat lastani, käyn välillä katsomassa että leikit sujuu ok.

Tietysti on näitä ääritapauksia, eli siis lapsi joita ei kukaan koskaan valvo ja leikit muuttuu usein pahanteoksi.

Vierailija
32/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 4 vuotias hakkaa vasaralla pyöriä ja seiniä niin silloin tarvitsee vanhemman valvomista mielestäni.

Vierailija
33/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tytöt saavuttavat keskimäärin tämän vaiheen poikia aikaisemmin.

Minusta 4-vuotiaat tytöt pärjäävät usein jo ihan kivasti. Poikien perään on katsottava pidempään. Kyllä suurin osa 5-vuotiaista pojistakin leikkii niin, ettei tarvitse vähän väliä ikkunassa rampata.

Sellaiset hyvät taidot saavutetaan nopeasti, kunhan siinä 2-3-vuotiaan herkkyysvaiheessa vanhemmat jaksavat olla läsnä ja junnata niitä tärkeitä asioita läpi niin monta kertaa kuin tarvitsee. Vähitellen sitten taitojen karttuessa vanhempi alkaa siirtyä taka-alalle samalla seuraillen leikin ja yhteiselämän sujumista.

Yksin jäävän lapsen pitää hallita:

-leikkialueen rajat (ymmärtää missä on jonkun oma piha ja se, ettei sinne saa mennä ja hakea sieltä mitään)

-lelujen lainaaminen kaverille/kaverilta (ei viedä toiselta kaikkia tavaroita ja pantata vielä omiakin, kaverin tavaroiden käsittely ja palauttaminen)

-asioiden sopiminen puhumalla (ei pure, lyö, heitä kivillä/hiekalla, potki, töni yms.)

-yhteisleikki kaverin kanssa(vastavuoroisuuden periaate selvillä)

Keskiverto ja hyvin kasvatettu 3,5-4-vuotias tyttö pystyy edellämainittuihin asioihin ja 4,5-5-vuotias poika.

Kolmen äiti ja päikkytäti

Vierailija
34/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vain aina yksin vailla valvontaa, tai sitten rippikouluun asti äitin helmoissa?

IHAnko näin?

Vierailija:

10 v, vai?

Saa olla pihalla ilman valvontaa leikkimässä. Pyöräilläkin saa ilman valvontaa, parkkipaikalle tai tielle on kielletty menemästä enkä ole koskaan nähnyt sinne menevänkään.

Poika aloittaa ensi vuonna koulun ja jotenkin ajattelen että on jo aika opetella itsekseenkin olemista ja oma piha on siihen aika hyvä paikka.

En kuitenkaan oleta että naapurit vahtivat lastani, käyn välillä katsomassa että leikit sujuu ok.

Tietysti on näitä ääritapauksia, eli siis lapsi joita ei kukaan koskaan valvo ja leikit muuttuu usein pahanteoksi.

Vierailija
35/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

on vain aina yksin vailla valvontaa, tai sitten rippikouluun asti äitin helmoissa?

IHAnko näin?

Vierailija:

10 v, vai?

niin olisit huomannut kun kirjoitin että 6-vuotiastakin valvotaan aika ajoin.

Ei siis ole mamman helmoissa eikä myöskään ilman valvontaa.

Mutta eihän sitä voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu....

Vierailija
36/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapureiden 3 v. lapsetkin ovat yksin (toisten naapuruston lasten seurassa) ulkona. Hyvin käyttäytyvät.

t. 41

Vierailija
37/48 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aapureillenne!!

Vierailija
38/48 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikani siis on pian 4v ja lyhyitä aikoja on itsekseen, käyn vähän väliä pihalla itsekin.

Vierailija
39/48 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemmekin vähentäneet pihalla oloa ja yritämme käydä enemmän puistossa.

Vierailija
40/48 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin 5v poika roikkui aina meidän mukana. Kun astuimme ovesta ulos, tämä kaveri hyökkäs matkaamme. Emme voineet olla koskaan rivitalomme pihalla kun tämä puheripulinen poika vei kaiken huomion.

Kun lähdimme lähipuistoon, tämä poika hiipi perässä ja vakoili meitä ja yhtäkkiä muka ilmestyi sinne ja taas sama alkoi. Katso kun minä teen ja katso kun minä olen taitava.

Onneksi pääsimme muuttamaan pois sieltä.