Taloyhtiön pj:n tapa johtaa
Johtaako pj kuin olisi pomo yrityksessä vai ymmärtääkö asemansa? Miksi pj määrää kaiken yksin monissa taloyhtiöissä? Oletteko tyytyväisiä tapaan?
Kommentit (17)
Olen ja en ole. Kiva että joku viitsii hoitaa asioita, ja meidän pj on varsin pätevä hommaansa. Mutta joskus hän jyrää ihan järkevätkin ajatukset ihan vain siksi, ettei itse keksinyt niitä. Sitten ne ilmaantuvat jossain vaiheessa ns. hänen omina ideoinaan. Pääasia kuitenkin, että toteutuvat.
Taloyhtiön hallituksen pj valmistelee isännöitsijän kanssa hallituksen päätettäväksi tulevia asioita. Päätökset tekee hallitus, ei pj. Isommat päätökset tekee hallituksen esitysten perusteella taloyhtiön yhtiökokous. Silloinkaan pj ei päätä asioita.
T. pj.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Olen ja en ole. Kiva että joku viitsii hoitaa asioita, ja meidän pj on varsin pätevä hommaansa. Mutta joskus hän jyrää ihan järkevätkin ajatukset ihan vain siksi, ettei itse keksinyt niitä. Sitten ne ilmaantuvat jossain vaiheessa ns. hänen omina ideoinaan. Pääasia kuitenkin, että toteutuvat.
Ollaankohan naapureita. Meillä sama.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön pj:llä ei ole valtuuksia tehdä päätöksiä itse jollei taloyhtiön hallitus ei valtuuksia ole hänelle erikseen myöntänyt.
Taloyhtiön pj vastaa normaalin yrityksen tj:tä joten pj:n kanssa kannattaa pysytellä hyvissä väleissä. Ei pidä unohtaa tervehtiä kun pj tulee rappukäytävässä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön pj vastaa normaalin yrityksen tj:tä joten pj:n kanssa kannattaa pysytellä hyvissä väleissä. Ei pidä unohtaa tervehtiä kun pj tulee rappukäytävässä vastaan.
Asunto-osakeyhtiössä toimitusjohtajan töitä hoitaa isännöitsijä. Hänet valitsee taloyhtön hallitus.
Aika monen taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä lukee "Yhtiön toiminimen kirjoittavat hallituksen puheenjohtaja ja isännöitsijä kumpikin yksin tai kaksi hallituksen jäsentä yhdessä."
Tuo tarkoittaa että pj voi hallituksen tekemän päätöksen mukaisesti esimerkiksi sitovasti allekirjoittaa sopimuksen miljoonan euron suuruisen remontin aloittamisesta.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön pj:llä ei ole valtuuksia tehdä päätöksiä itse jollei taloyhtiön hallitus ei valtuuksia ole hänelle erikseen myöntänyt.
Kiva jos teillä on niin, mutta meillä ei kukaan viitsi väittää pj:lle vastaan, koska hän on yleensä oikeassa ja perustelee päätökset hyvin. Pihaparlamentti kitisee sitten vähäisemmistä asioista, kuten pihakalusteiden värisävyistä ja nurmikon leikkausjäljestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva jos teillä on niin, mutta meillä ei kukaan viitsi väittää pj:lle vastaan, koska hän on yleensä oikeassa ja perustelee päätökset hyvin. Pihaparlamentti kitisee sitten vähäisemmistä asioista, kuten pihakalusteiden värisävyistä ja nurmikon leikkausjäljestä.
Ota lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä pj määrää kaiken.
Hyvinkin voisin jos haluaisin. Hallituksen muut jäsenet on paljon vanhempia, eivät pärjäisi nyrkki tappelussa alkuunkaan. Itkisivät ja suostuisivat. 😛
t. Pj
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lääkkeesi.
Verenpainelääkkeet otetaan vasta aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä pj määrää kaiken.
Vain siinä tapauksessa, että hänellä on tukenaan yhtiökokouksen enemmistön varmistava nippu valtakirjoja.
M60+
Sellaisia pikkuhitelereitä ne aina on ja isännöitsijät niiden demoneita. Hallitukseen valitaan yleensä idiooteimmat.
M-1965 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto-osakeyhtiössä toimitusjohtajan töitä hoitaa isännöitsijä. Hänet valitsee taloyhtön hallitus.
Aika monen taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä lukee "Yhtiön toiminimen kirjoittavat hallituksen puheenjohtaja ja isännöitsijä kumpikin yksin tai kaksi hallituksen jäsentä yhdessä."
Tuo tarkoittaa että pj voi hallituksen tekemän päätöksen mukaisesti esimerkiksi sitovasti allekirjoittaa sopimuksen miljoonan euron suuruisen remontin aloittamisesta.
Siis mikäli yhtiökokous on tällaisen remontin valtuuttanut hallituksen päättämään ja kilpailuttamaan.
Suomalaista kommunismia. Aina voit muuttaa pois. Omakotitalossa ei ole kommunisteja. Siellä saa olla liberaali ja amerikkalainen. Itsekkin aina pihalla amerikkabokserit jalassa. Naapurin kanssa jutellaan ja nauretaan, sille kuinka tyhmiä ne taloyhtiöissä, yhtiökokouksissa istuvat tontut ovat.
Tuntuu, että on taloyhtiö ollut mikä tahansa näiden vuosikymmenten aikana, niin melkoisia määryläisiä ja pomottajia ovat. Oman tahdon mukaan junttaavat asiat läpi.
Tässä nykyisessä taloyhtiössä on sentään ihan ok pj, kun olemme paljolti asioista samaa mieltä. ;D
Esim piha-alueella tupakoinnin lopetus NYT kiitos. Ja senhän meni nopeesti läpi. Kyllä eräitä ottaa päähän. Ei saa partseilla, ei asukaspihoilla eikä yleisellä pihalla poltaa. Pitää kävellä roskiksien luo tupakointikatokseen. :)
Et taida ihan olla perillä asunto-osakeyhtiön mekanismeista.