USKOMATONTA! Keräsin hiellä ja vaivalla ja myin mustikkaa jotta pystyisin ostamaan ruokaa, niin kela pienensi toimeentulotukea!
Siis miten tämä yhteiskunta voi olla näin epäreilu! Olen ollut toimentulotuen asiakas nyt kaksi vuotta reilut. Tänä kesänä, halusin vähän helpotusta taloudelliseen arkeen ja keräsin mustikoita 400 euron edestä. Sain mobilepaylla rahat yksityisiltä, sukulaisilta ja tutuntutuilta. Niin mitä tekee KELA? Pienensi seuraavan kuun toimeentulotukea melkein kokonaan pois. Juuri tuolta 400 euron osalta. Eihän tässä ole mitään järjen häivää! Seuraavan kerran pyydän rahat käteisellä enkä kerro sanallakaan toimeentuloa hakiessa, että olen saanut marjojen myynnistä rahaa.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Meidän piti mennä mm. lasten kanssa linnanmäelle, ja mentiinkin mustikkarahoilla. Ensi kuussa sitten ei syödäkään mitään. Pitää mennä ruokajonoon, harmi että täällä päin niitä ei vaan ole. Jospa seurakunnan diakonia auttaisi? Koulutkin alkaa vasta ensi kuussa, siellä lapset sentään saisi syödä, näin kesällä meillä tilanne on ihan mahdoton kun sitäkään optiota ei ole olemassa.
Minulle käy noin joka kuussa, paiskin 40-60h viikossa töitä ja Kela ei suostu maksamaan minulle mitään! Törkeää. Miten nyt Linnanmäelle, sinne on ihmisoikeus päästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mustikkaa ei ole ollut vielä niin kauaa saatavilla että kela ois kerennyt pienentää tukia
Niinpä, paska provo taas kelan tuesta ja saaduista rahoista.
Voihan ap. mennä uudeen mustikkaan ja kerätä toiset 400 euroa, nyt sitä mustikkaakin alkaa olemaan.
Nyt sitten tuli vielä Karenssi TE toimistolta. En ollut työmarkkinoiden käytettävissä marjankeruun aikana...
Katsovat minut vielä Yrittäjäksikin!
Mistä on syntynyt kuvitelma, että toimeentulotuki on perustulo? Se on viimesijainen tuki, jota maksetaan, kun ei ole muita tuloja. Mustikanpoiminnasta tulee niitä muita tuloja, jotka tietenkin pienentää viimesijaista tuloa.
Meillä pitäisi olla laki, jossa jokainen yli 6 kk toimeentulotukea saanut joutuisi edunvalvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä kaikki. Aina.
Ostin marketin edestä mansikoita litran, maksoin käteisellä ja kuitti 😅
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten tuli vielä Karenssi TE toimistolta. En ollut työmarkkinoiden käytettävissä marjankeruun aikana...
Katsovat minut vielä Yrittäjäksikin!
Jos keräät Marjoja ja myyt niitä olet Yrittäjä.
Et voi ottaa työtä vastaan jos olet Metsässä työtä tekemässä.
Tietenkin saat karenssin ja tukesi mahdollisesti peritään takautuvasti takaisin. Petos syytekin mahdollinen.
Moniko marjankerääjä eksyy. Minulla on sellainen systeemi että otan aina spray maalipurkin mukaan ja maalan puihin merkin autolta sinne minne menen keräämään syvemmälle suolle ja metsään. Sitten maalimerkkiä seuraamalla pääsen takas autolle. Lapin metsiin voi eksyä mutta olen päässyt helposti takas merkkaamalla valkoisen rastin puihin.
Ajattele, on olemassa ihmisiä ja perheitä , joilla ei ole varaa mennä edes mäkkäriin. MIETI!
Olisit kelpuuttanut vain käteistä, olen tehnyt kuutamaurakointia omakotitalotyömailla varmaankin noin sadantuhannen edestä urani aikana, mikään viranomainen ei ole kysellyt mitään, käteinen raha on maksuväline.
No, saathan sinä niillä mustikkarahoilla nyt ruokaa. Keplotellako aioit niillä, idiootti?
Vierailija kirjoitti:
Moniko marjankerääjä eksyy. Minulla on sellainen systeemi että otan aina spray maalipurkin mukaan ja maalan puihin merkin autolta sinne minne menen keräämään syvemmälle suolle ja metsään. Sitten maalimerkkiä seuraamalla pääsen takas autolle. Lapin metsiin voi eksyä mutta olen päässyt helposti takas merkkaamalla valkoisen rastin puihin.
Minä lyön kirveellä puumerkin joka toiseen puuhun, jotta tiedän missä olen käynyt.
Terveisin kerran eksynyt
Vierailija kirjoitti:
Käteisellä kaikki. Aina.
Luonnossa mielummin xD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lyön kirveellä puumerkin joka toiseen puuhun, jotta tiedän missä olen käynyt.
Terveisin kerran eksynyt
nettivinkattu
Niin, uskomatonta. Minunkin toimeentulotukeni on jo vuosikymmenien ajan vähennetty nollaan, koska olen käynyt tekemässä töitä ja saanut siitä palkkaa. Mihin voin valittaa ja hakea ne takautuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kela tietää? Poimit sangon mustikkaa ja putsaat. Myyt facebookissa 50€/sanko ja mummo tulee hakemaan muistikoita ja lyö 50€ setelin käteen 👍
Mikä parasta,rehellisesti ja verovapaasti saat näin tehdä.
Verovapaudella ei ole mitään tekemistä nyt tämän asian kanssa. Toimeentulotukiasiakkaan pitää ilmoittaa Kelaan myös käteisvaransa, muuten hän syyllistyy petokseen. Sekö on mielestäsi rehellistä?
Kelavassari eli hetken aikaa työtä tekevän arkea ja suuttui kun ilmainen raha ei ilmestynyt enää tilille 😄
0/5 tälle surkealla trolliyritykselle, siksi että mustikkakausi ei alkanut toukokuussa vielä ja tätä aihetta on jatkuvasti trollailtu, ei mitään omaperäistä tässä. Enemmän yritystä
Oliko ensimmäinen kerta kahteen vuoteen, kun teit hiellä ja vaivalla jotain?
Täytyypä pyytää työnantajalta palkka käteisenä niin voi jättää verot maksamatta ja nostaa toimeentulotukea samalla.
Niinpä, paska provo taas kelan tuesta ja saaduista rahoista.