Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkinnot synttäreillä

Vierailija
21.07.2026 |

Lapsen synttäreillä (10 v) sunnuntaina oli erilaisia pelejä ja aktiviteetteja, joista saattoi voittaa palkintoja. Siis sellaisia turhia pussukoita, joissa jotain karkkeja, tarroja, tikkareita, tms. pikkuskidien motivoimiseksi. 

Erään lapsen äiti soitti tänään vihaisena, että meidän Varpu-Korianteri ei ollut saanut palkintoa räyh räh... Olin aivan tonnin setelinä, mutta tällaisiakin vanhempia näköjään on. No, tehtiin Varpu-Korianterille ihan oma pussukka sitten erikseen.

Varpu-Korianteri on kuulemma erityislapsi, joten hänelle ei saa vastaisuudessa aiheuttaa moisia pettymyksiä (siis pelejä, joissa joku/jotkut voittaa?). 

Itselleni ei tulisi pieneen mieleenikään:

-Mennä lapsen kateuteen mukaan ja kompata sitä (jos ei osallistu peleihin tai keskity yhtään, ei voi voittaa)

-Kertoa lapselle, että tuollainen kiukuttelu on hyvä asia

-Vaivata muiden lasten vanhempia oman lapsen kiukuttelulla euron arvoisen pussukan tähden

-Räksyttää puhelimessa muiden lasten vanhemmille, kuinka väärin sitä omaa Varpu-Korianteria on kohdeltu

Olenko jotenkin aivan kujalla ja elän rinnakkaistodellisuudessa, vai ovatko ihmiset oikeasti tällaisia?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tässä siis 25 lasta joista 3 sai pussukan vai 8 lasta joista 7 sai pussukan? Ihan eri asia.

9 lasta ja pusseja oli mahdollista voittaa 15 kpl. Jotkut voittivat useampia. Kolme jäi ilman, joukossa oma lapseni. Useampia pusseja saaneet lapset jakoivat sisältöä muiden kanssa, mutta Varpu-Korianterille ei kelvannut kun hän ei voittanut.

Miksi halveksut lasta? Hän vasta opettelee tunnetaitoja. Olisit sanonut asiasi vanhemmille. Älä nyt ainakaan manipuloi lastasi kiusaamaan tuota lasta, koska ei se sillä parane.

Kyseessä on muutenkin erityislapsi, käynyt meillä pari kertaa. Vähän raskas paimennettava. YH-pirttihirmulle ei kyllä tuon puhelun jälkeen ole mitään sanottavaa.

Olin näin lähellä liimata siihen pussiin halventavia down-syndroomatarroja ja kirjoittaa, että Varpu-Korianterin erityispalkinto. Leikkikööt nepsykerhoa jonkun muun kanssa, minua ei enää kiinnosta

Onko tämä provo? Vai eikö joku aikuinen oikeasti tiedä mitä eroa on downin syndroomalla ja nepsyydellä?

Tiedän, koska olen itsekin aikoinaan diagnosoitu burgeri. Sellaisia down-tarroja, jossa hieno sädekehä ympärillä tai emojeita voi lähettää ihan neurotyypillisille ei-down henkilöille myös. En mitenkään syrji asiassa nepsylapsia tai heidän level 900-ragemammojaan.

Ei hitto, hyvä idea. Ei kai tuosta tule syytettä?

Voit saada oudon maineen ainakin.

Vierailija
22/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro se syy, miksi yksi lapsi edes alunperin jäi ilman? Ulkopuolelle jättäminen on vakavaa kiusaamista.

Vahingossa- Semmoistakin sattuu. Tai sitten Varpu Korianteri hävitti omansa, eikä muistanut koko juttua enää. Semmoinenkin on voinut tapahtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tässä siis 25 lasta joista 3 sai pussukan vai 8 lasta joista 7 sai pussukan? Ihan eri asia.

9 lasta ja pusseja oli mahdollista voittaa 15 kpl. Jotkut voittivat useampia. Kolme jäi ilman, joukossa oma lapseni. Useampia pusseja saaneet lapset jakoivat sisältöä muiden kanssa, mutta Varpu-Korianterille ei kelvannut kun hän ei voittanut.

Miksi halveksut lasta? Hän vasta opettelee tunnetaitoja. Olisit sanonut asiasi vanhemmille. Älä nyt ainakaan manipuloi lastasi kiusaamaan tuota lasta, koska ei se sillä parane.

Kyseessä on muutenkin erityislapsi, käynyt meillä pari kertaa. Vähän raskas paimennettava. YH-pirttihirmulle ei kyllä tuon puhelun jälkeen ole mitään sanottavaa.

Olin näin lähellä liimata siihen pussiin halventavia down-syndroomatarroja ja kirjoittaa, että Varpu-Korianterin erityispalkinto. Leikkikööt nepsykerhoa jonkun muun kanssa, minua ei enää kiinnosta

Onko tämä provo? Vai eikö joku aikuinen oikeasti tiedä mitä eroa on downin syndroomalla ja nepsyydellä?

Ketään ei kiinnosta!

ohis

Vierailija
24/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro se syy, miksi yksi lapsi edes alunperin jäi ilman? Ulkopuolelle jättäminen on vakavaa kiusaamista.

Missä sanottiin että hän oli ainoa joka jäi ilman? Muut ehkä vain eivät valittaneet..

Vierailija
25/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähdit toteuttamaan curlingmamman vaatimuksia?

En ole vielä palauttanut pussia. Ehdin liimata siihen tarroja. Mietin aluksi, että laitan noita THC-nallekarkkeja sinne, mutta en halua vankilaan.

Meinasin sanoa pahasti takaisin kun mamma tylytti, että enkö ymmärrä, että hänen lapsensa on nepsy. No joo ymmärrän kun olen itsekin. En kuitenkaan oikein näe, että miten tuollainen yltiöpäinen paapominen auttaa mihinkään. Elämässä tulee paljon pahempiakin pettymyksiä eteen, ja sellaisia joissa on oikeasti menetettävää ja oikeasti epäreiluja asetelmia, ei joku euron karkkipussi ja reilu peli. Ja ne hetket tulee aika pian.

Vierailija
26/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli koulussa harrastekerhojen pikkujoulut, kun olin kymmenen. Kaikki sai loppuvaiheessa "joulupukilta" pussukan, jossa oli namosia, hedelmä ja piparkakku. Paitsi mä. Mä sain pussin, jossa on räkänen kirpsakka mandariini. Ei mitään muuta.

Mä heitin sillä meidän kerhon vetäjää eli teknisen opettajaa ja huusin "hei läski, missä mun karkit on. Mä sain vaan kittasen mandariinin!" Opettajat nauroivat, että kas semmoinen pussi oli jäänyt. Eikä kukaan tehnyt elettäkään, että olisi antanut namia mulle.

Seuraavalla viikolla sain karkkipussin opelta itseltään. Kannattaa antaa palautetta, se on ilmaista.

Vierailija
27/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsille saa mielipahaa aiheuttaa, kun mammat vetää herneet nenään ja tulee ovelle vaatimaan hysteerisena. "meidän erkki-elliot on semmoinen herkkä!" Vai olisko äiti Karen Kurasuo itse herkässä vaiheessa kuukautta.. Hänen lastaan kiusataan. Buhuu.

Vierailija
28/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli koulussa harrastekerhojen pikkujoulut, kun olin kymmenen. Kaikki sai loppuvaiheessa "joulupukilta" pussukan, jossa oli namosia, hedelmä ja piparkakku. Paitsi mä. Mä sain pussin, jossa on räkänen kirpsakka mandariini. Ei mitään muuta.

Mä heitin sillä meidän kerhon vetäjää eli teknisen opettajaa ja huusin "hei läski, missä mun karkit on. Mä sain vaan kittasen mandariinin!" Opettajat nauroivat, että kas semmoinen pussi oli jäänyt. Eikä kukaan tehnyt elettäkään, että olisi antanut namia mulle.

Seuraavalla viikolla sain karkkipussin opelta itseltään. Kannattaa antaa palautetta, se on ilmaista.

En ehkä palkitsisi lasta tuollaisesta kielenkäytöstä karkkipussilla. 

Jos synttäreillä kävisi noin, sanoisin ihan suoraan, että sejase pakkaa nyt kamansa ja painuu helvettiin täältä seuraavan 30 sekunnin aikana.

Vierailija
29/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se ongelman ydin tulikin. Itsekin olen YH:n lapsi ja mielestäni yksinhuoltajuus tulisi kriminalisoida. Ota lapsi mukaan leikkeihin ja sano että täällä voi olla oma itsensä.

Mitäs sitten, jos puolisi kuolee? Otetaanko lapset heti huostaan vai pakkonaitetaanko se leski jollekin että ei olisi YH? Onneksi ei minun lapsuudessa ollut kriminalisoitu yksinhuoltajuutta, oli tarpeeksi rankkaa kun isä kuoli ja huostaanotto päälle olisi ollut aika julmaa.

Vierailija
30/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ehkä palkitsisi lasta tuollaisesta kielenkäytöstä karkkipussilla. 

Jos synttäreillä kävisi noin, sanoisin ihan suoraan, että sejase pakkaa nyt kamansa ja painuu helvettiin täältä seuraavan 30 sekunnin aikana.

Olisit saanut boolimaljan nilkkoihis ja pentus turpiin seuraavalla viikolla.

Vierailija
31/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän lapsille saa mielipahaa aiheuttaa, kun mammat vetää herneet nenään ja tulee ovelle vaatimaan hysteerisena. "meidän erkki-elliot on semmoinen herkkä!" Vai olisko äiti Karen Kurasuo itse herkässä vaiheessa kuukautta.. Hänen lastaan kiusataan. Buhuu.

Vaimo vetäisi tuosta herneet nokkaan ihan kunnolla. Itseäni lähinnä hämmästyttää, että tuollaistakin on. Ei kummallekaan meistä tulisi mieleenkään vaivata jonkun vanhempia tuollaisen asian takia. Pikemminkin kyseltäisiin lapselta, että mistä moinen reaktio. Ja vähän mietittäisiin, että miten sen kanssa voisi tulla toimeen, ja että onko järkevä reaktio tilanteessa? Itkeekö isi ja äiti kadulla, jos naapurilla on hienompi auto tai laukku? Kuuluuko raivota ja kiukutella, jos häviää lautapelissä?

Ilmeisesti tämän tantan mielestä kuuluu, koska "minulla on oikeus".

Ei siinä, nää paskojen lasten vanhemmat on poikkeuksetta ra-sit-ta-vi-a, ainakin jos on mitään ongelmia. Yksi ihan neurotyypillinen (kai?) tapaus onnistui meillä kylässä puolen tunnin aikana lyömään lemmikkiä, sotkemaan kylppärin banaaninkuorilla ja ketsupilla ja rikkomaan lapsen legokukat. Soitin hänen äidilleen tapahtuneesta, niin oli vaan että aijaa, sejase ei sitten tule kylään ja löi luurin korvaan. Ei anteeksipyyntöä tai mitään, ei katsonut edes silmiin kun haki lapsensa. No, ks. skidi onkin nyt erityisluokalla...

Onneksi ei ole tuollaisia lapsia! Ja jostainhan ne lapsetkin geeninsä ja kasvatuksensa saa, jos vanhemmilla ei ole mitään käytöstapoja tai järkeä päässä, mistäs sitä lapselle tulisi.

Vierailija
32/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui, mikä siitä kasvaa isona, kun vanhemmat toimii noin?

Vierailija
33/33 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui, mikä siitä kasvaa isona, kun vanhemmat toimii noin?

Peukkupää tod näk