Voisitko hankkia tilaustyönä maalauksen?
Otsikossa se jo tulikin. Näkisitkö itseäsi ostamassa tilausmaalausta, esimerkiksi muotokuvaa lemmikistä?
Millainen tilauksen prosessi pitäisi olla että se tuntuisi toimivalta?
Kommentit (15)
On toki mahdollista, taiteesta ei silloin voi puhua.
Voisin jos näkisin taiteilijan muita töitä reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on kuvataiteilija ja on tehnyt joitain tilaustöitä. Muotokuvia ja kesämökkejä. Asiakas on antanut valokuvan, jonka perusteella maalaus on toteutettu.
Miten se käytännössä on toiminut? Onko asiakkaat saaneet kommentoida keskeneräistä työtä, tai antaa muutostoiveita jossakin vaiheessa? Vai lähetetäänkö kuva ja otetaan vastaan se mitä sattuu tulemaan?
Vierailija kirjoitti:
On toki mahdollista, taiteesta ei silloin voi puhua.
To on on totta. Esimerkiksi mona lisaa ei voi pitää taiteena kun se oli tilattu tuote.
Vierailija kirjoitti:
Voisin jos näkisin taiteilijan muita töitä reilusti.
Pitäisikö nähdä livenä vai riittääkö nettisivut tai Insta?
Ap taas suunnittelee miten voisi savustaa töistä ulos ja aiheuttaa mahdollisimman paljon taloudellista haittaa eli tilaa ensin työn, mutta peruuttaa eikä maksakaan ja haukkuu lyttyyn, tekee valituksen, että työ aivan pska ja antaa vain yhden tähden viidestä. Sitten sama heppu on kohta haukkumassa miksi et laiska mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on kuvataiteilija ja on tehnyt joitain tilaustöitä. Muotokuvia ja kesämökkejä. Asiakas on antanut valokuvan, jonka perusteella maalaus on toteutettu.
Miten se käytännössä on toiminut? Onko asiakkaat saaneet kommentoida keskeneräistä työtä, tai antaa muutostoiveita jossakin vaiheessa? Vai lähetetäänkö kuva ja otetaan vastaan se mitä sattuu tulemaan?
Tilaajat ovat nähneet vaimon muita töitä, joten ovat tienneet hänen maalaustyylinsä. Keskeneräisiä ei tietääkseni ole koskaan esitelty, enkä ole kuullut, että joku olisi moittinut lopputulosta.
Ainakin maalaukseen käytettyä aikaa harvoin arvostetaan
No en todellakaan mitään toritaidetta eli lemmikin muotokuvaa. Enkä mä tilaa työtä vaan valkkaan galleriasta.
Olen tilannut taidetta (esim kuvitusta kirjaan). Olen tehnyt tilauksen nähtyäni taiteilijan edellisiä töitä. Ja kyllä minulle on esitelty työtä ja sen luonnoksia keskeneräisenä, ja niihin in tehty muutoksia jos niissä on ollut jotain mikä on kirjan tekstin tai aikakauden kanssa ristiriidassa.
Tähän mennessä olen tehnyt sen niin että olen kertonut, paljonko tähän on budjetissa rahaa ja kysynyt, mitä sillä saa. Kivempaa ja helpompaa olisi kuitenkin, jos esillä olisi jokin hinnasto esim erilaisista (koko, väritys, yksityiskohtien ja työstön määrä, korjausten määrä jne) töistä.
En näe järkeä maksaa kopioidusta työstä. Sen sijaan mielikuvituksellisesta maalauksesta voisin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tilannut taidetta (esim kuvitusta kirjaan). Olen tehnyt tilauksen nähtyäni taiteilijan edellisiä töitä. Ja kyllä minulle on esitelty työtä ja sen luonnoksia keskeneräisenä, ja niihin in tehty muutoksia jos niissä on ollut jotain mikä on kirjan tekstin tai aikakauden kanssa ristiriidassa.
Tähän mennessä olen tehnyt sen niin että olen kertonut, paljonko tähän on budjetissa rahaa ja kysynyt, mitä sillä saa. Kivempaa ja helpompaa olisi kuitenkin, jos esillä olisi jokin hinnasto esim erilaisista (koko, väritys, yksityiskohtien ja työstön määrä, korjausten määrä jne) töistä.
Ehkä kuvitus kuitenkin eri juttu kuin yksittäinen taulu. Siinä tarvii nähdä keskenkin se työ. 926