Oletteko huomanneet että ajotaidot olisi ihmisillä huonontuneet?
Viimeisen kahden vuoden aikana minulla on jalankulkijana ollut enenevissä määrin läheltä piti -tilanteita jalankulkijana suojateillä, jopa liikennevaloissa. Liikun Espoossa ja pk-seudulla. Ihmetyttää myös tuo stereotypia että jotekin etenkin naiset ei osaisi ajaa. Nämä on olleet poikkeuksetta pääsääntöisesti 50+ suomalaisia miehiä tai nuorempia ulkomaalaisen näköisiä miehiä. Tapahtuu nyt viikottain ja kahdessa vuodessa vain kerran ratin takana oli nuorempi nainen joka näytti säikähtävän, eli ei ollut huomannut minua. Nuo iäkkäämmät suomalaiset miehet saattaa jopa tuijottaa avoimen vihamielisesti ja monesti takaani kaahataan heti kun siitä mahtuu vaikka olisin yhtä itse suojatiellä. En oikein ymmärrä. N30
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miehiltä pitäisi saada ajo-oikeus pois kokonaan. onnettomuudet loppuisi käytännössä siihen.
Maiden johtajuus myös pois miehiltä, sodatkin loppuisi.
Jep. Surkeita ovat sekä kuskeina että johtajina. Ja hassua on se, että tämä ei edes ole mikään mielipidekysymys. Tarvitsee vain katsoa faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisten ei tartte ajaa Suomessa uudelleen ajokorttia.
Ulkomailla ovat saaneet ajokortin tyyliin muropaketista. Heillä ei ole mitään tietämystä eikä osaamista liikennesäännöistä ja meno on sen mukaista.
Ja samaan aikaan suomalaisilta vaaditaan vaikeasti läpäistävä ajokoulu vaikeine kysymyksineen. Inssiajostakaan ei päästetä läpi tarkoituksella, kun nyhdetään vikatkin rahat.
Joka kerta kun kaupungissa näkee poikkeuksellisen hitaasti, selvästi alle rajoitusten ajavan pikkuauton, niin kuski on musta tai tummanruskea. Ilman poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisten ei tartte ajaa Suomessa uudelleen ajokorttia.
Ulkomailla ovat saaneet ajokortin tyyliin muropaketista. Heillä ei ole mitään tietämystä eikä osaamista liikennesäännöistä ja meno on sen mukaista.
Ja samaan aikaan suomalaisilta vaaditaan vaikeasti läpäistävä ajokoulu vaikeine kysymyksineen. Inssiajostakaan ei päästetä läpi tarkoituksella, kun nyhdetään vikatkin rahat.
Joka kerta kun kaupungissa näkee poikkeuksellisen hitaasti, selvästi alle rajoitusten ajavan pikkuauton, niin kuski on musta tai tummanruskea. Ilman poikkeuksia.
Eipäs, vaan ne ajavat ihan liian lujaa joka puolella. Parkkipaikoilla ja pikkuteillä kaahaavat. Tunkevat perseeseen kiinni ajamaan. Tekevät vaarallisia ohituksia. Roikkuvat toisten puskureissa.
Kyllä. Oisko yksi syy se, ettei porukalla ole varaa käydä autokoulua vaan yhä enemmän on opetuslupalaisia? Joo, inssi heillä on kuten muillakin, mutta ehkä ”opettajan” omat virheelliset tavat ja asenteet tarttuu oppilaaseen kuitenkin.
Oon useamman kerran viime vuosina huomannut näiden valko-kolmiollisten autojen käsittämätöntä törttöilyä. Kiertoliittymässä ei näytetä vilkkua ainakaan oikein. Kaistaa vaihdetaan vilkkua näyttämättä. Taajamassa ajetaan selvää ylinopeutta.
Lisäksi vaikuttaa siltä, että yhä useampi autoilija tulee ihan surutta kolmion takaa eteen sekä taajama-alueella, kiertoliittymässä että motarilla kiihdytyskaistalta. Noissa viimemainituissa himmaan usein itse vähän kaasua, jotta moottoritienopeuteen kiihdyttävä pääsee liittymään turvallisesti liikenteeseen, mutta nää mun tarkoittamat kolmion takaa tulijat on niitä, joiden mielestä 120-nopeutta ajavan letkan väliin on turvallista tulla kuutta- tai seitsemääkymppiä heti kiihdytyskaistaa alussa jopa sulkuviivan yli.
Kehä kolmosen kieppeillä eniten ajavana, pahimmat vaaratilanteet ovat aiheuttaneet vanhukset ja ulkomaalaiset. Vanhukset eivät pysy kaistalla ja saattavat tulla alle katsomatta onko kaista vapaa ja näyttämättä vilkkua. Ulkomaalaiset taas eivät välitä muista tienkäyttäjistä: on nähty kiilausta, väärälle kaistalle ryhmittymistä, keskelle risteystä pysähtymistä, viimeisimpänä bensapumpulla suoraan autoni eteen pysäköimistä. Kävin pyytämässä siirtämään auton, niin vastaus oli että minä voin kuulemma peruuttaa siitä pois.
Johtuu siitä, että moni ajaa autoa kännykkää räpläten. Mene syyshämärällä kotikaupunkisi keskustaan tarkkailemaan kuinka ohiajavissa autoissa kännykän sininenvalo loistaa kuskinpaikalla.
Se on sitä kun mieson saanut alleen metallisen pippelinjatkeen jolla voi halutessaan vaikka tap paa toiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Kehä kolmosen kieppeillä eniten ajavana, pahimmat vaaratilanteet ovat aiheuttaneet vanhukset ja ulkomaalaiset. Vanhukset eivät pysy kaistalla ja saattavat tulla alle katsomatta onko kaista vapaa ja näyttämättä vilkkua. Ulkomaalaiset taas eivät välitä muista tienkäyttäjistä: on nähty kiilausta, väärälle kaistalle ryhmittymistä, keskelle risteystä pysähtymistä, viimeisimpänä bensapumpulla suoraan autoni eteen pysäköimistä. Kävin pyytämässä siirtämään auton, niin vastaus oli että minä voin kuulemma peruuttaa siitä pois.
Vanhukset? Kyllä ne on tietyntyyppisten autojen omistajat, jotka kuvittelee, että heillä on oikeus ja taito ajella miten sattuu.
Kyllä. Ihmiset on yleisesti ottaen taantuneet koronan jälkeen.
Joko maahamme muuttaneen näköinen kuski tai sitten eestin rekkarit. Pahimmat vaaratekijät liikenteessä nykyään.