Miksi toisilla julkisilla paikoilla ei saa juoda alkoholia, mutta toisilla saa?
Eli puistonpenkillä ei saa kauniina kesäpäivänä nauttia yhtä olutta. Mutta vieressä olevan ravintolan terassilla saa. Molemmat paikat ihan yhtä julkisia ja ohikulkijoiden näkyvissä. Mikä järki tässä on? Ja mikä ylipäätään siinä on niin kauheaa jos joisin yhden oluen kesäpäivänä? Miksei jäätelön syöntiä kielletä julkisilla paikoilla?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on kirjoitettu niin, että häiriökäyttäytymiseen voidaan puuttua. Ikinä ei ole poliisi tai järjestysmies puuttunut, jos olen vaikkapa puistonpenkillä tai kävellessäni juonut oluen.
Kyllä minulla on puuttunut. Siis kun ihan rauhassa ja hiljaa juonut olutta puistossa.
Sitten olet ollut häiriöksi.
Vaan kun en ollut. Ihan hiljaa istuin yksinäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on kirjoitettu niin, että häiriökäyttäytymiseen voidaan puuttua. Ikinä ei ole poliisi tai järjestysmies puuttunut, jos olen vaikkapa puistonpenkillä tai kävellessäni juonut oluen.
Kyllä minulla on puuttunut. Siis kun ihan rauhassa ja hiljaa juonut olutta puistossa.
"rauhassa ja hiljaa" :DD
Paras laittaa limsapulloon kolmannes viinaa. Kukaan ei puutu limsan juontiin. Tämä hyvä kikka myös elokuvateatterissa ym.
Kouvolassa on yksi koditon mies. Se istuu joka päivä samalla linkkupysäkillä lidlin vieressä ja juo kaljaa. On istunut jo monta vuotta. Eikä kukaan ole puuttunut siihen. Ei tiedetä missä se talvella bunkkaa, mutta sille on tarjottu asuntoa monta kertaa. Ei vaan ole huolinut.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuo yks porukka saa ryypätä koko päivän kaupan lähellä. En tiedä miksi
Itse sain sakot aikanaan kun join yhden Siiderin vaimoni seurassa puistonpenkillä "Hän söi jäätelön".
Samalla lähikaupan nurkilla juopottelee kymmenen tenukeppiä ihan avoimesti???
Outoa meininkiä.
Olen ryypännyt kaikissa mahdollisissa paikoissa, jopa sairaalassa ja poliisiaseman pihassa, eikä ole kyllä kukaan tullut sanomaan että juominen on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puisto ei ole valvottua anniskelualuetta. Siksi.
Ai saakeli tuolla logiikalla ei voi ottaa kotona kalsarikännejä. Saareen ei voi mennä dokaamaan koska siellä ei ole valvontaa. Siellä kun ei ole muita ihmisiä ollenkaan. Tässähän voi kehittää bisnes idean. Tilaa valvoja katsomaan juomistasi. Valtion virallinen valvoja vahtii että juot oikein. Palvelu tietenkin maksaa ja ilman valvontaa juominen on rikos josta tulee aika tuntuvat sakot. Sääntösuomi löytää aina keinot vahtia holtittomasti käyttäytyviä kansalaisia.
Onko kotisi julkinen paikka? No itepä olet elämäsi ryssinyt. Se logiikasta.
Annoskelulupa ap:lle vieras asia? No. Se sen eron selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa sitä piknikillä istua punaviini ja Panacod päissään vaikka keskustan penkillä
Vaan kun lain mukaan et saa piknikillä nauttia punaviiniä, etkä muutakaan alkoholia. Sehän tässä on se ongelma. Ei laki erittele sitä juoko krapulainen ukko kaljaa sillan alla vai siisti seurue mansikkaa ja shampanjaa puistossa. Molemmat kielletty.
"4 (15.7.2005/582)
Päihdyttävän aineen nauttiminen
Päihdyttävän aineen nauttiminen on kiellettyä yleisellä paikalla taajamassa, rajavartiolaissa
(578/2005)
tarkoitetulla rajanylityspaikalla ja julkisessa liikenteessä olevassa kulkuneuvossa.
Mitä 1 momentissa säädetään, ei koske erityisen luvan tai ilmoituksen mukaista anniskelualuetta taikka yksityisessä käytössä olevan kulkuneuvon sisätilaa. Se ei liioin koske alkoholijuoman nauttimista puistossa tai muulla siihen verrattavalla yleisellä paikalla siten, että nauttiminen sekä siihen liittyvä oleskelu ja käyttäytyminen ei estä tai kohtuuttomasti vaikeuta muiden oikeutta käyttää paikkaa varsinaiseen tarkoitukseensa"
Älä valehtele, jos häiritsee muita niin poliisi tulee paikalle muuten ei. Eli saa istua ja juoda yhden tai vaikka toisen ja kolmannen, mutta jos siinä aamusta iltaan vetää koko laatikon niin se häiritsee jo muitakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten olet ollut häiriöksi.
Vaan kun en ollut. Ihan hiljaa istuin yksinäni.
Vaan kun olet, koska muuten siihen ei puututa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puisto ei ole valvottua anniskelualuetta. Siksi.
Ai saakeli tuolla logiikalla ei voi ottaa kotona kalsarikännejä. Saareen ei voi mennä dokaamaan koska siellä ei ole valvontaa. Siellä kun ei ole muita ihmisiä ollenkaan. Tässähän voi kehittää bisnes idean. Tilaa valvoja katsomaan juomistasi. Valtion virallinen valvoja vahtii että juot oikein. Palvelu tietenkin maksaa ja ilman valvontaa juominen on rikos josta tulee aika tuntuvat sakot. Sääntösuomi löytää aina keinot vahtia holtittomasti käyttäytyviä kansalaisia.
Ai saakeli, kun nyt ihmeteltiin puistossa ja ravintolan terassilla anniskelua.
Mutta, jos kotisi on puistossa, niin toki voi olla ongelma sekin. Tai jos saaressa luulet olevan jonkun kyttäämässä juomistasi, niin näet varmaan harhoja. Kannattaisiko katkaista nyt se putki.