Naapuri hävitti kaikki puut ja pensaat tontiltaan
Joo, saa ihminen tehdä tontillaan mitä haluaa. Silti kummastuttaa, mikä niissä puissa ja pensaissa niin kovasti ärsyttää, että KAIKKI täytyy hävittää pois. Männyt, kuuset, lehtipuut, syreenit. Ja pensasaitakin vilkasliikenteisen tien ja talonsa välistä. Nyt on pelkkää nurmikkoa, ei mitään muuta kasvia missään. On "hieno".
Ja meidän täytyy istuttaa pihaan lisää kasveja, näkösuojaksi 😒
Kommentit (172)
Mielestäni tyhjä piha ilman mitään on suojaton ja tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaahtera on ihana puu. Meillä pohjoisessa on vasta nyt alkanut menestyä. Ja syksylläkin kun lehdet putoavat maahan ja peittävät koko pihan. Maatuvat kyllä talven aikana.
Voi älä! Naapurin isot vaahterat on 8 metriä meidän puolella ja katon päällä ja koko takapiha on sitä lehteä täymmä myös nyt kesälä.
Ei suostu yhteistyöhön. Sitten on tammet niiltä 10 metriä meidän puolella. Väittää ettei ole. Ne täyttää rännit ja syöksytorvet ja tukkeuttaa terhoilla ja kovilla lehdillä viemärin.
on niin raskasta. Mitä tekisitte?
Saat poistaa tontille tulevat oksat. Ottaisin itse sahan kouraan tai tilaisin arboristin ja laittaisin laskun naapurille.
Itse asiassa niitä ei saa itse katkoa. Selvitäpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuttakaa ihmiset vaahteroita. Ne luovat ympärilleen kostean viileän mikroilmaston kovalla helteellä ja varjostavat.
Asun nykyään alueella jolla kasvaa paljon vaahteroita ja se on ihanaa etenkin helteellä.
Kyllä, upea puu on. Mutta sotkee oikeastaan koko kesän - koko ajan pudottelee jotakin. Ensin keväällä kukat, sitten miljoonittain neniä (joista n. 85% lähtee kasvamaan) ja lopuksi ne lehdet.
Ja vanhoista vaahteroista irtoaa joka ikisellä tuulella erikokoisia oksia ja niiden palasia.
Eli pihan siivouksesta on hyvä tykätä, jos niitä istuttaa.
Näin, meillä koko talon taus ei kasva ilkeän naapurin takia, joka ei suostu leikkaamaan puuta lyhyeksi eikä poistamaan. 5 metriä vaahteran lehtien kuolettanutta aluetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaahtera on ihana puu. Meillä pohjoisessa on vasta nyt alkanut menestyä. Ja syksylläkin kun lehdet putoavat maahan ja peittävät koko pihan. Maatuvat kyllä talven aikana.
Voi älä! Naapurin isot vaahterat on 8 metriä meidän puolella ja katon päällä ja koko takapiha on sitä lehteä täymmä myös nyt kesälä.
Ei suostu yhteistyöhön. Sitten on tammet niiltä 10 metriä meidän puolella. Väittää ettei ole. Ne täyttää rännit ja syöksytorvet ja tukkeuttaa terhoilla ja kovilla lehdillä viemärin.
Saat poistaa tontille tulevat oksat. Ottaisin itse sahan kouraan tai tilaisin arboristin ja laittaisin laskun naapurille.
Selvitetty on, on selvitetty ja kuten tässä myös mainitaan rajalle saakka saa katkoa. Olen jo kauan sitten pyytänyt naapuria sahaamaan oksia. Ei suostu. Kaupungilta kysynyt ja tarkastettu etti ole rauhoitettuja puita, kaupunki itse papereistaan tarkasti. En mihinkään kirjalliseen ilmoitukseen nyt lähde, enkä ovelle koputtamaan, kun asia on usein ollut esillä. Kun kerran juuret saa poistaa näiltä puilta rajaan saakka. On kyllä kova työ isoista puista kaadella oksia. Mies lupasi vuosia sitten ottaa vaahteran pois ja sanoi, että se on tarpeeton siinä ja joutaa pois. Sitten se muutti ajatuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vaarallista kiipeillä ja sähkösahoilla urkkia oksia kuten jouduin tekemään niille oksille, jotka menivät talon päälle ja roskasivat katon ja rännit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas alkaa olla aika, että viisi pihakoivua tulee kaatoikään. Ja pakko ne on kaataa, sillä en halua niiden kaatuvan omien tai naapurien rakennusten päälle. Ja ne on paras kaataa kaikki samalla kertaa, koska ne on kaadettava nosturin kanssa ja jo nosturin tuominen tontille maksaa enemmän kuin pelkkä yhden puun tavallinen kaato. Ja samalla menee todennäköisesti myös pari pienempää puuta, valitettavasti myös tontin ainoa satoikäinen omenapuu, koska noita isoja koivuja ei vaan muuten mahdu kaatamaan.
Kiipeilykaatona se vanha koivukin tulee alas melkein klapikokona, jos on ammattitaitoinen metsuri/arboristi.
Vierailija kirjoitti:
Kun terve puu kaatuu talon päälle kovan tuulen takia, vahingot korvataan aina talon omistajan esinevakuutuksesta, vaikka puu olisi kasvanut naapurin pihamaalla. Jos puu on niin huonokuntoinen, ettei sen kaatumista voi enää pitää ennalta arvaamattomana tapahtumana, tällöin vakuutus ei välttämättä korvaa siitä aiheutunutta vahinkoa.
Mikäli naapurin tontilla sijainnut puu on ollut laho ja korvausta haetaan naapurin vakuutuksesta, selvitetään naapurin tuottamus vahinkoon.
Voikauhistus. Siksikö naapurit ovat niin holtittomia, kun saavat vahinkoa tuottaneen puun vahingot "maksattaa" naapurilla.
Olen muuten maininnut, että mänty on vaarallinen kun myrskyllä siitä on lentänyt minun katolle isoja oksia ja pihalle myös.
Siis voivat tietysti väittää, että en ole reklamoinut. Mutta näin sanoin heille. Kyllä on naapurina turvatonta jos eivät hoida puitaan.
Jos on vanha ihminen ja hänellä vain pakollinen palovakuutus, eikä varaa laajoihin vakuutuksiin. Sitäpaitsi 350 tai 500 euroa on omavastuun osuus normaalissa vakuutuksessa, joka kuitenkin on varsin laaja. Voi,voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas alkaa olla aika, että viisi pihakoivua tulee kaatoikään. Ja pakko ne on kaataa, sillä en halua niiden kaatuvan omien tai naapurien rakennusten päälle. Ja ne on paras kaataa kaikki samalla kertaa, koska ne on kaadettava nosturin kanssa ja jo nosturin tuominen tontille maksaa enemmän kuin pelkkä yhden puun tavallinen kaato. Ja samalla menee todennäköisesti myös pari pienempää puuta, valitettavasti myös tontin ainoa satoikäinen omenapuu, koska noita isoja koivuja ei vaan muuten mahdu kaatamaan.
Kiipeilykaatona se vanha koivukin tulee alas melkein klapikokona, jos on ammattitaitoinen metsuri/arboristi.
Meillä maksoi vaatimaton koivun kaato nosturilla, kun meinasivat, että naapurin roskakatos oli vaarassa. Ja hinta oli 240 euroa, muutama hetki siinä meni, ei enempää, eikä vaaraa olisi ollut - osaavat pelotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin naapuri laskua maksaisi, kun ei ole pakko. Kiusana, että itse joudun maksamaan pois viemisen ja kaiken työn mitä siitä tulee. Kenkku asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on jo kauan kun otin asian ekaa kertaa puheeksi. Kaupungilta kai kysyttävä vielä vahvistus., vaikka tuo mitä kirjoitat oli myös kaupungin antamassa sähköpostissa. Tämä ukko kun sanoi, ettei leikata saa, setammi ja vaahtera kuolee.
Mitä tähän sanoa, uhkausta tästä paistaa läpi.
No ei kuole.
Mutta se kuoleeko vaiko ei on ihan turha topicci, oksa on sun puolella joten rajalta poikki ja setämies saa änkyttää mitä änkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on onneksi sopuisa naapurusto ja lähiaikoina poistetaan useammalta tontilta puita. Terijoensalavat lähtee lopullisesti meidän, sekä rajanaapureiden pihoista. Liian lähellä taloja ja juuristot aiheuttaa jo haittaa, älkää missään nimessä istuttako ko puuta tavallisen tonttikoon pihoille. Yksi naapuri kaadattaa myös valtavan vanhan kuusen, josta ei tiedä kaatuisiko se myrskyssä oman vai naapurin talon päälle, lisäksi molemmat puut varjostavat ikkunoista tulevaa valoisuutta.
"älkää missään nimessä istuttako ko puuta tavallisen tonttikoon pihoille"
Ja mikähän sinun mielestäsi on "tavallisen tonttikoon piha"? 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlainen naapuri, olisi hävittänyt kaikki pensaat ja puut minunkin puolelta, mutta en anna.
Meiltäkin entinen naapuri kysyi, milloin kaadettaisiin pihamme vanhat vaahterat pois, voi kuulemma tulla traktorin kanssa auttamaan 😂 Ei todellakaan kaadeta, naurettava ajatuskin.
Ja ei, ei mene yksikään lehti hänen pihaansa.
Kuinka pystyt sen estämään? Pussitatteko puut syksyisin? Meillä menee väkisinkin, kun tuulee sinnepäin.
Hänen pihansa ei ole lähimaillakaan. Isoja rakennuksiakin välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlainen naapuri, olisi hävittänyt kaikki pensaat ja puut minunkin puolelta, mutta en anna.
Meiltäkin entinen naapuri kysyi, milloin kaadettaisiin pihamme vanhat vaahterat pois, voi kuulemma tulla traktorin kanssa auttamaan 😂 Ei todellakaan kaadeta, naurettava ajatuskin.
Ja ei, ei mene yksikään lehti hänen pihaansa.
Kadut vielä. Myrsky kaataa ne vanhat vaahterat talosi tai autosi päälle! Aina vanhat puut nurin 👍
Ei ole meidän talon eikä autojen vieressä. Eivätkä ole edes niin vanhoja, että kaatuilisivat.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tyhjä piha ilman mitään on suojaton ja tylsä.
Puut parantavat ilmaa paljon. Ja päälle kun antavat varjoa, niin talo pysyy kesähelteillä viileämpänä. Tuovat näkösuojaa ja lintuja pihaan ja lisäksi rauhoittavat mieltäkin kun on tontilla puita. Sellaiset puhtaaksi parturouidut pihat ovat ihan karmeita. Saati sitten jos vielä isommalta alueelta useammalta tontilta parturoitu puut pois.
Vierailija kirjoitti:
Miten lähelle naapurin rajaa tuija-aidan saa istuttaa? Ja kuika korkeaksi naapuri tuijaAIDAN saa antaa kasvaa?
Haluatko kyttäillä naapurin puolelle kun haluat leikata hänen aitansa?
Vinkki aiheen asiantuntijalta: katso alueesi asemakaava kunnan nettisivuilta ja tarkista tuon naapurisi tontin merkinnät. Vanhoissakin kaavoissa on luultavasti maininta "alueen puusto tulee säilyttää". Lisäksi jos tontilla on puumerkintöjä kaavassa ("piparkakku" lehtipuut, /\ havupuut), niin ne yksittäiset puut oli kaavalla suojeltu eikä saanut kaataa.
Jos näin löytyy, tee valitus rakennusvalvontaan. Velvoittavat istuttamaan uudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tupa, oma lupa.
Valitettavasti tässä byroslaviassa niin ei ole. Kunnan lupavirastosta pitää saada joku myöntävä "sertifikaatti" byrokraattileimasimen antamana. Maksua vastaan tietenkin. Oma tupa ei anna oikeutta edes maalata sitä haluamansa väriseksi monissakaan paikoissa. Toisin kuin sivistysmaa Norjassa esim. Halutaan korttelin laidoille toistensa värikopioita neukkutyyliin ja tasapäisenä.
Riippuu kunnasta, ja kunnan sisälläkin on eroa mistä asuinalueesta kyse. Meidän 50-luvun puutaloalueella on sateenkaaren väreissä talot, aidat 0-3 metrisiä, palaneiden talojen tilalla kivitaloja, pihat siistejä tai täynnä roinaa, ei mitään narinaa kunnan puolelta, ihan muumilaaksomeininki.
Tampereella kun nekalassa asuttiin niin tuli sanomista melkein jo siitä jos ei nurtsia oltu viikkoon ajettu.
Meillä naapuri teki noin 3 vuotta sitten. Pihansa on nyt ekologinen niitty ajotietä lukuunottamatta ja varsinainen lehtokotiloiden paratiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lähelle naapurin rajaa tuija-aidan saa istuttaa? Ja kuika korkeaksi naapuri tuijaAIDAN saa antaa kasvaa?
Tuo on ihan relevantti kysymys. Omassa pihassa yksittäisistutuksina 5 tuijaa. Edellisen asukkaan. Onneksi on tilaa. Niiden halkaisija on noin 5m ja korkeus 8-9m. En ole kaatamassa niitä. Ihan ok "havu"-lisäke lehtopihalle, jossa eniten jalavia ja vaahteroita.
Samoin meillä koristeeksi istutettu. Tuijia voi kaventaa melkoisesti ja latvoja voi leikata.
Mutta uudet ihan aidaksi kehitetyt tuija-aitaistutukset pitäisi kyllä kunnan ja kaupungin määrittää. Tulee ikäviä seurauksia kun naapuri tunkee tuijansa rajan tuntumaa ja varsinkin kun on meidän oma tie siinä. Tietä yritämme pitää puhtaana, eikä naapurin kasteluruiskutusten takia märkänä. Kunnon hiekkatie meillä.
Mitä seurauksia?
Kun terve puu kaatuu talon päälle kovan tuulen takia, vahingot korvataan aina talon omistajan esinevakuutuksesta, vaikka puu olisi kasvanut naapurin pihamaalla. Jos puu on niin huonokuntoinen, ettei sen kaatumista voi enää pitää ennalta arvaamattomana tapahtumana, tällöin vakuutus ei välttämättä korvaa siitä aiheutunutta vahinkoa.
Mikäli naapurin tontilla sijainnut puu on ollut laho ja korvausta haetaan naapurin vakuutuksesta, selvitetään naapurin tuottamus vahinkoon.