Naapuri hävitti kaikki puut ja pensaat tontiltaan
Joo, saa ihminen tehdä tontillaan mitä haluaa. Silti kummastuttaa, mikä niissä puissa ja pensaissa niin kovasti ärsyttää, että KAIKKI täytyy hävittää pois. Männyt, kuuset, lehtipuut, syreenit. Ja pensasaitakin vilkasliikenteisen tien ja talonsa välistä. Nyt on pelkkää nurmikkoa, ei mitään muuta kasvia missään. On "hieno".
Ja meidän täytyy istuttaa pihaan lisää kasveja, näkösuojaksi 😒
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlainen naapuri, olisi hävittänyt kaikki pensaat ja puut minunkin puolelta, mutta en anna.
Meiltäkin entinen naapuri kysyi, milloin kaadettaisiin pihamme vanhat vaahterat pois, voi kuulemma tulla traktorin kanssa auttamaan 😂 Ei todellakaan kaadeta, naurettava ajatuskin.
Ja ei, ei mene yksikään lehti hänen pihaansa.
Itse kaadatin viime syksynä lähes kaikki puut pois, nyt on paljon valoisampaa ja avarampaa.
Vaahtera on ihana puu. Meillä pohjoisessa on vasta nyt alkanut menestyä. Ja syksylläkin kun lehdet putoavat maahan ja peittävät koko pihan. Maatuvat kyllä talven aikana.
Ainakaan Helsingissä ei niin vaan kaadeta puita pihoiltakaan. Ainakin meiltä evättiin lupa kaataa omalta tontilta puu, joka mielestämme vähän esti merinäkymää. Toisaalta naapurit piti sitä tärkeänä itselleen.
Meillä taas alkaa olla aika, että viisi pihakoivua tulee kaatoikään. Ja pakko ne on kaataa, sillä en halua niiden kaatuvan omien tai naapurien rakennusten päälle. Ja ne on paras kaataa kaikki samalla kertaa, koska ne on kaadettava nosturin kanssa ja jo nosturin tuominen tontille maksaa enemmän kuin pelkkä yhden puun tavallinen kaato. Ja samalla menee todennäköisesti myös pari pienempää puuta, valitettavasti myös tontin ainoa satoikäinen omenapuu, koska noita isoja koivuja ei vaan muuten mahdu kaatamaan.
ME ON ITSE KAADETTU ITSE ISTUTTAMIAMME PUITA, kuusia 8 kpl, mongolian vaahteroita 6 kpl, kasvoivat liian suuriksi 43 vuodessa. Vielä on 3 isoa kuusta, mutta saavat olla kun ovat sen verran tontin laidalla metsän reunassa muutenkin.Kaadoimme siksi kun juuret oli istutusalueella ja mikään muu ei enää siksi viihtynyt
Ensi viikolla kaatuu yksi monihaarainen koivu. Ei puutkaan kestä loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaahtera on ihana puu. Meillä pohjoisessa on vasta nyt alkanut menestyä. Ja syksylläkin kun lehdet putoavat maahan ja peittävät koko pihan. Maatuvat kyllä talven aikana.
Missä pohjoisen kunnassa se vaahtera on alkanut menestyä?
Niin teidän kuuluukin omat näkösuojanne istuttaa, jos sellaisia kerran haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas alkaa olla aika, että viisi pihakoivua tulee kaatoikään. Ja pakko ne on kaataa, sillä en halua niiden kaatuvan omien tai naapurien rakennusten päälle. Ja ne on paras kaataa kaikki samalla kertaa, koska ne on kaadettava nosturin kanssa ja jo nosturin tuominen tontille maksaa enemmän kuin pelkkä yhden puun tavallinen kaato. Ja samalla menee todennäköisesti myös pari pienempää puuta, valitettavasti myös tontin ainoa satoikäinen omenapuu, koska noita isoja koivuja ei vaan muuten mahdu kaatamaan.
nosturi autolla on kuora jolla ylettyy ottamaan ilman omenapuun kaatoa jos pihaan pääsee kuorma-autolla, niill'ä on melkoinen ulottuvuus, meiltä kaataja hoiti valtavan männyn niin pois
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan Helsingissä ei niin vaan kaadeta puita pihoiltakaan. Ainakin meiltä evättiin lupa kaataa omalta tontilta puu, joka mielestämme vähän esti merinäkymää. Toisaalta naapurit piti sitä tärkeänä itselleen.
Eikä Espoossa. Meidän naapuritontille rakennettiin uusi talo, niin kaupunki kävi erikseen merkkaamassa 5 mäntyä jota eivät saaneet mitenkään vahingoittua rakentamisen aikana. Olivat suht keskellä tonttia, niin oli kuulemma vähän venkslaamista, että saivat esim. perustukset kaivettua. Tontti oli siis aiemmin rakentamaton.
Vierailija kirjoitti:
siihen kyllä löytyy keinot jos sen oikeasti haluaa pois. Me hävitimme kaupungin puolelta ison pajun, oli rajan pinnassa ja juuret oli meidän istutus alueella. Kahdessa viikossa oli keltainen ja lehdet putosi, uusia ei tullut koskaan, kuivana rankana oli muutaman vuoden ja sitten kun alueitaan siivoilivat niin veivät pois.
Ette ehkä tiedä etyä puusto on tehokkain tapa viilentää lähiympäristöä.
Meillä oli talon ympärillä metsä. Isot vanhat koivut oli 1/3 osaa lahoja, se olisi voinut kaatua talon päälle. Kuuset varjosti taloa sisältä. Syreeni pensaista osa alkoi voimaan huonosti. Puolet tuijapensaista kuoli pystyyn,vaikka olivat olleet siinä jo vuoskymmen, niin yhtäkkiä osa kuoli. Yhdessä puskassa oli joku tauti. Vedin kaikki sileäksi ja nyt aloin kasvattamaan uusia. En malta millään odottaa, että lähtevät kasvamaan ja koko piha on kukkivia pensaita, pensasaitaa ja uutta puuta täynnä.
Ja muuten joku iso kirsikkapuu kaatui myös kun siihen vain nojasi. Muurahaiset olivat nakertaneet koko rungon ontoksi, vaikka se puu vielä vihersi ja teki kukkaa.
Mut mä en ainakaan pyytele naapureilta ymmärrystä mitä mä tontillani teen.
Naapurilla on paha fiksaatio nurmikkoon. Vihaa luontoa.
Nyt on sitten niitä miesten töitä tiedossa, kun ajaa nurtsin kerran viikossa. Luultavasti kiroillen.
Vierailija kirjoitti:
Itse kaadatin viime syksynä lähes kaikki puut pois, nyt on paljon valoisampaa ja avarampaa.
Idiootti.
Kaupungeissa todellakin pitäisi kysyä lupa puiden kaatamiseen, ja kun Suomen laki antaa suuren vallan yksittäisille pässinpäille, niin ne voivat valituksillaan viivästyttää vaikka sen lahon vaahteran kaatoa.
Tunne yhden pienen kunnan päättäjän ja hän on vähän kapinoinut noita valittajia vastaan, antaa joskus suullisen luvan kaataa lahoavan puun, niin vinkuja ei ehdi valittaa moneenkaan oikeusasteesseen.
Tietenkin pitää tolkku olla varsinkin urbaanilla alueella, ettei joudu johonkin puunkaatosotaan sotkeutumaa
Mulla on samanlainen naapuri, olisi hävittänyt kaikki pensaat ja puut minunkin puolelta, mutta en anna.