Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteet haisevat homeelta kyläilyn jälkeen - mitä tehdä?

Vierailija
20.07.2026 |

Pesin ne kuumassa ohjelmassa, mutta pesu vain levitti hajun muihinkin vaatteisiini, ja pesukoneen kautta sitä on levinnyt myöhemmissäkin pesuissa. Olen allerginen ja saan oireita hajusta. Mitä tässä voi tehdä?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homealtistustutkimuksissa on huomattu, että monella homeelle tai kemikaaleille altistuneella hajuaisti terävöityy. Elimistö haluaa suojella itseään enemmältä altistukselta.

Oletko siis ap opiskellut homekoulussa tai tehnyt työtä homesaastuneessa työpaikassa?

Itse altistuin kemikaalille työpaikalla ja hajuaistini kyllä herkistyi, mutta se meni ajallaan ohi niin kuin muutkin reaktiot.

Mielestäni sinun pitäisi kertoa yöpaikkasi omistajille, että he asuvat terveydelle vaarallisessa asunnossa.

Vierailija
42/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa tapa on hävittää vaatteet ja desinfioida kaikki paikat joissa ne ovat olleet. Käytännössä yksi vierailu eräällä mökillä sai aikaan tuon saman. Ei auttanut pesut, ei otsonointi eikä muukaan. Haju levisi samassa laatikossa oleviin muihin vaatteisiin. Kaikki vain roskiin ja uutta tilalle. Tämä on oikeasti faktaa, ei keksittyä.

Kokeilitko siis otsonointia itse vai veitkö jonnekin? Itse olen miettinyt tuota. Ap

Kokeilin itse. Ostin noin 100€ maksavan otsonaattorin, laitoin paidat ym. laatikkoon ja laitoin otsonaattorin puhaltamaan laatikkoon otsonia. Toistin useamman tunnin, pesin, liotin etikassa, OxyAction-aineessa ja ties missä ja silti haju tulee takaisin. Ei välttämättä heti, mutta muutaman viikon tai kuukauden jälkeen. Erityisesti kaula-aukon kohdalla oleva paksumpi osa alkaa haista ensin, sitten leviää muuhun osaa paitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyykinpesukone haisee sitruunahapon käytön jälkeen tunkkaiselle, syynä on yleensä se, että hapon irrottama vanha lika, rasva ja biofilmi ovat lähteneet liikkeelle ja juuttuneet koneen pimeisiin osiin. Kyseessä on normaali puhdistusvaihe, jonka saa korjattua parilla täsmätoimella.

Seuraa näitä ohjeita hajun poistamiseksi:

Tee puhdistuspesu pesuaineella: Sitruunahappo liuottaa tehokkaasti vain kalkkia. Aja koneeseen heti hapon jälkeen toinen tyhjä pesu kuumalla ohjelmalla (60 - 90C} käyttäen jauhemaista pyykinpesuainetta. Jauhemainen pesuaine sisältää valkaisuainetta, joka irrottaa ja huuhtoo liikkeelle lähteneen lian ja rasvan tehokkaasti.

Puhdista nukkasihti ja poistopumppu: Liikkeelle lähtenyt moska on todennäköisesti jumittunut koneen alaosassa sijaitsevaan nukkasihtiin. Tyhjennä sihti ja tarkista, etteivät poistopumpun siivekkeet ole tukossa.

Tarkista luukun tiivisteet: Tiivisteiden poimut ja huonelämpötilassa oleva vesi keräävät helposti bakteerikasvustoja (biofilmiä). Pyyhi tiivisteiden välit ja lasiluukku puhtaaksi mikrokuituliinalla ja yleispuhdistusaineella.

Pese pesuainelokero: Irrota lokero ja pese se huolellisesti. Lokeron sisuksiin ja varsinkin huuhteluainelokeroon kertyy usein paksua, haisevaa saippualimaa.

Hyvät rutiinit hajun ennaltaehkäisyyn

Pyykinpesukoneeseen muodostuva tunkkainen haju on usein seurausta matalissa lämpötiloissa (30 - 40C} pesemisestä. Matalat lämpötilat eivät tapa bakteereja tai sulata rasvaa.

Käytä kuumaa ohjelmaa säännöllisesti: Pese lakanoita tai pyyhkeitä vähintään kerran tai kaksi kuukaudessa (60 - 90C) ohjelmalla.

Tuuleta konetta: Jätä pesukoneen luukku ja pesuainelokero aina raolleen pesujen välissä. Tämä ehkäisee kosteuden tiivistymistä ja homeen kasvua.

Vierailija
44/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvilta voi tarttua vierailupaikan pierun ja muiden vahvojen eritteiden hajuja vaatteisiin. Eivät lähde pois kuin moninkertaisella pesulla.

Vierailija
45/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi sietää etikan hajua. Mielestäni se haisee todella pahalle ja aiheuttaa päänsärkyä, sekä pahaa oloa. En siis ymmärrä miksi sitä aina suositellaan siivoamiseen, vaatteiden pesuun jne.

Lisäksi liian viileässä pestyt vaatteet, jotka on huuhdottu etikalla, haisevat kuivuttuaan oksennukselle. Tuota hajua ei välttämättä poista edes 60 asteen pesu, jos siihenkin erehtyy laittamaan etikkaa.

Ei kai se etikan haju lähde jos uudestaan laittaa etikkaa, kuten kerroi...

Etikan (pelkkä väkiviinaetikka) haju lähtee kyllä helposti pois, kun huuhtelee vain hyvin ja tuulettaa sisätilan, jossa sitä on käytetty. Itse käytän hajusteettomia pyykkiaineita muutenkin.

Kyllähän etikka haisee itsessään voimakkaalle ja pistävälle, mutta sillä pesu poistaa muita hajuja aika hyvin ja etikan haju lähtee kyllä nopeasti sitten pois, kun sen huuhtoo pois / tuulettaa. Etikan haju ei tartu vaatteisiin tai mihinkään niin, että se olisi hankala saada pois. Vie vain samalla muutkin hajut mennessään.

Joissakin nimenomaan pyykkietikoissa taitaa olla lisänä jotain hajusteita, en ole ikinä sellaisia käyttänyt, ehkä niissä onkin sitten eri asia, en tiedä.

Suosittelen itse pelkää väkiviinaetikkaa. On halpaakin. Ruokasoodakin on joihinkin hajuihin hyvä, eikä se itsessään haise ollenkaan, mutta etikka on tehokkaampi nimenomaan homeeseen. 

Vierailija
46/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha pesukone sulla on ja puhdistatko sen säännöllisesti? Miehen mummolasta tarttuu aina homeen tai kloorianisolin haju vaatteisiin. Haju lähtee meillä kyllä pesussa pois. Pyykinpesukone on alle vuosi sitten ostettu ja pestään se säännöllisesti niin hajut ei tartu.

Vierailija
47/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haju jäänyt nenääsi.  Ei pelkkä kyläily vielä niin pahasti hajua voi vaatteisiisi tartuttaa.  Kuvittelet vaan.

Kyllä eräs aine aiheuttaa hajun

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…

Vierailija
48/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkiviinaetikka on varsin tehokasta nimienomaan homeen hajuun. 

- Pesukoneen etikkapuhdistus: Tee suihkepulloon liuos, 2 osaa vettä ja 1 osa väkiviinaetikkaa. Suihkuttele pesukone sisältä kauttaltaan, irrota myös pesuainelokero ja pyyhi tiivisteet tällä etikkavedellä. Lorauta pelkkää etikkaa vielä lisäksi rummun pohjalle. Sulje luukku pariksi tunniksi. Laita huuhteluohjelma / lyhyt pesuohjelma päälle (voi olla viileä) ja sen jälkeen tavallisella pyykkiaineella 60 pesuohjelma ja huuhteuainelokeroon etikkaa. Avaa luukku, suihkauta kevyesti etikkavettä rummun sisään. Jätä luukku auki. 

Vaatteet: Liota etikkavedessä yön yli (ämpärilliseen vettä n. 2 dl etikkaa) ja pese sitten: 1. etikkapesu (pari desiä etikkaa pyykkikoneeseen vaatteiden kanssa plus huuhteluainekeroon), 2. tavallinen ohjelma pyykkiaineen kanssa 3. huuhtelu tai 30 asteen ohjelma etikalla (n. 1 dl). 4. Vie ulos kuivumaan ja anna tuulettua siellä pari päivää. 

Vaatteitakin voi lisäksi suihkutella suikepuollosta etikkavedellä ja viedä sitten ulos tuulettumaan. 

-Eli etikkapesua ja etikassa liotusta ja tavallisella pyykkiaineella pesua vuoron perään. Ja ulkona kuivaus ja tuuletus pidempiäkin aikoja. Toista tarvittaessa. (Etikan haju huuhtoutuu ja haihtuu hyvin pois.) Pese vain pieni määrä vaatteita kerrallaan, ei täyttä koneellista.

- Pyykkikoneen voi lisäksi pestä kuten on tavallinen pyykkikoneen puhdistusohje, eli sitruunahapolla 90 asteen pesu ja sen jälkeen pyykkianeella tavallinen pesuohjelma. 

Tremppiä! 

terv. homeherkkä.

Luulosairaus saa kehon ja mielen oireilemaan
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/luulosairaus-saa-kehon-j…

Homeelle voi herkitystyä kuten monille muillekin aineeille. Homeenhaju voi tarttua joihinkin tekstiileihin aika hyvin. 

Suksi sinä vattuun, tietämätön.

Vierailija
49/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polta ne vaatteet ja osta uusi pesukone.

Yritin puhdistaa pesukonetta, mutta edelleen se tuntuu haisevan. Täytyykö todellakin ostaa uusi kone ja hankkiutua eroon haisevista tekstiileistä, kengistä ja laukuista? Olin kylässä yhden vuorokauden, ja haju tarttui erittäin voimakkaasti kaikkeen mitä minulla oli mukanani. Myös hiuksiin. Ap

Puhdista kone 

Vierailija
50/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harha-aistimukset ovat yleisiä mielenterveysongelmaisilla naisilla. 

Typeryys, tietämättömyys ja ilkeys yleistä miehillä?  ...eikun se olitkin sinä vain.

Vierailija
51/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulotautisena varmaan semi rankkaa. Koita kuitenkin lorauttaa etikkaa huuhteluainelokeroon. Etikka näes neutralisoi hajut. Pesuaineena voit kokeilla ruokasoodaa.

Vierailija
52/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät ensi kerralla ottaa vaatteet jotka voi hävittää.

Vierailija
53/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin puhdistaa pesukonetta, mutta edelleen se tuntuu haisevan. Täytyykö todellakin ostaa uusi kone ja hankkiutua eroon haisevista tekstiileistä, kengistä ja laukuista? Olin kylässä yhden vuorokauden, ja haju tarttui erittäin voimakkaasti kaikkeen mitä minulla oli mukanani. Myös hiuksiin. Ap

Vuokraa otsonointilaite ja otsonoi huone, jossa pyykkikoneesi on. Laita samaan huoneeseen kengät, vaatteet ja laukku, jotka olivat mukana homemurjussa.

Istu huoneessa myös itse, kun haju tarttui hiuksiisikin.

Vierailija
54/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puunkyllästysaineena käytetyn tetrakloorianisolin haju ei lähde. Ei millään.

Vierailija
55/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa otsonointilaite ja otsonoi huone, jossa pyykkikoneesi on. Laita samaan huoneeseen kengät, vaatteet ja laukku, jotka olivat mukana homemurjussa.

Istu huoneessa myös itse, kun haju tarttui hiuksiisikin.

Oi, tämä oli niiin hauska.

Vierailija
56/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin vahva ja pysyvä haju jää yhden vuorokauden vierailusta, niin luultavasti ongelmia tulee koko ajan muualtakin missä liikut. Onko tuollaiseen tuoksuyliherkkyyteen lääkettä, tietääkö joku?

Vierailija
57/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos noin vahva ja pysyvä haju jää yhden vuorokauden vierailusta, niin luultavasti ongelmia tulee koko ajan muualtakin missä liikut. Onko tuollaiseen tuoksuyliherkkyyteen lääkettä, tietääkö joku?

Ei ole tullut muualta, vain tuolta vierailusta. Ap

Vierailija
58/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulotautisena varmaan semi rankkaa. Koita kuitenkin lorauttaa etikkaa huuhteluainelokeroon. Etikka näes neutralisoi hajut. Pesuaineena voit kokeilla ruokasoodaa.

Onko sinulla semi rankkaa olla sinä?

Vierailija
59/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hometalon omistaja puolustuskannalla siellä? Kukaan ei sinun mielestäsi voi saada oireita mistään myrkystä? 

Vierailija
60/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeen haju ei lähde vaatteista millään. Roskiin vain. Oma nenä tottuu hajuun  ja voi kuvitella, että nyt nämä on puhtaat, mutta naapuri kyllä haistaa.

Jos ostat jotain käytettyä muista haistella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä