Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatteet haisevat homeelta kyläilyn jälkeen - mitä tehdä?

Vierailija
20.07.2026 |

Pesin ne kuumassa ohjelmassa, mutta pesu vain levitti hajun muihinkin vaatteisiini, ja pesukoneen kautta sitä on levinnyt myöhemmissäkin pesuissa. Olen allerginen ja saan oireita hajusta. Mitä tässä voi tehdä?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polta ne vaatteet ja osta uusi pesukone.

Vierailija
2/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haju jäänyt nenääsi.  Ei pelkkä kyläily vielä niin pahasti hajua voi vaatteisiisi tartuttaa.  Kuvittelet vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin puhdistaa pesukonetta, mutta edelleen se tuntuu haisevan. Täytyykö todellakin ostaa uusi kone ja hankkiutua eroon haisevista tekstiileistä, kengistä ja laukuista? Olin kylässä yhden vuorokauden, ja haju tarttui erittäin voimakkaasti kaikkeen mitä minulla oli mukanani. Myös hiuksiin. Ap

Vierailija
4/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haju jäänyt nenääsi.  Ei pelkkä kyläily vielä niin pahasti hajua voi vaatteisiisi tartuttaa.  Kuvittelet vaan.

Olisikin noin. Nukuin siis siellä yhden yön. Ap

Vierailija
5/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähkää toisianne ulkona

Vierailija
6/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä on siis melkein neljä viikkoa aikaa, ja edelleen vaatteet haisevat. Ap

Vierailija
7/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei ole home, vaan ns. mummolan haju, eli kloorianisoli? Se on hyvin tarttuvaa. Kokeile pyykkietikkaa.

Vierailija
8/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se ei ole home, vaan ns. mummolan haju, eli kloorianisoli? Se on hyvin tarttuvaa. Kokeile pyykkietikkaa.

Liotin vaatteita pyykkietikassa ja kuivatin auringossa, ei poistanut hajua. Mistä tuon hajun tunnistaa? Ap

Vierailija
9/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin puhdistaa pesukonetta, mutta edelleen se tuntuu haisevan. Täytyykö todellakin ostaa uusi kone ja hankkiutua eroon haisevista tekstiileistä, kengistä ja laukuista? Olin kylässä yhden vuorokauden, ja haju tarttui erittäin voimakkaasti kaikkeen mitä minulla oli mukanani. Myös hiuksiin. Ap

Liuotitko vaatteita väkiviinietikassa ennen pesua? Kannattaa nyt ainakin pestä pesukone ensin laittamalla sitruunahappoa esipesuun kuten pyykkipulveria ja käyttämällä pyykkipulveria varsinaisessa 90-95 asteen pesussa. Lauta huuhteluainelokeroon väkiviinietikkaa. 

Vierailija
10/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa otsonointilaite ja otsonoi huone, jossa pyykkikoneesi on. Laita samaan huoneeseen kengät, vaatteet ja laukku, jotka olivat mukana homemurjussa.

Vierailija
11/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liuotitko vaatteita väkiviinietikassa ennen pesua? Kannattaa nyt ainakin pestä pesukone ensin laittamalla sitruunahappoa esipesuun kuten pyykkipulveria ja käyttämällä pyykkipulveria varsinaisessa 90-95 asteen pesussa. Lauta huuhteluainelokeroon väkiviinietikkaa. 

Joo, kaikki nämä on tehty. Rumpu ja/tai kumitiiviste haisee edelleen. Ap

Vierailija
12/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän olisin huolissani siitä jonka luona kyläilit.

Vierailija
13/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 asteen pesu tuhoaa hajua tuottavat pieneliöt. Itse pesin juuri hieltä haisseita paitoja, jotka eivät enää lähteneet siinä lämpötilassa, missä vaatteet olisi pitänyt pestä. Ja hajut läksi.

Jos siis joku haju mielestäsi jää 60 asteen pesunkin jälkeen, se haju on sitten hajumuistissasi eli omassa päässäsi, eikä siinä vaatteessa. 

Ja miten muka voi homeelta haista kylässä?! Oletko sen asunnon asukeille sanonut, että heillä haisee home?

Vierailija
14/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita se pesukone kuumimpaan mahdolliseen ohjelmaan tyhjänä pyörimään, vähintään 90:een ja ilman mitään pesuaineita. Kumiosat ym. voi puhdistaa vaikka etikalla ennen kuin laittaa ohjelman pyörimään.

Vierailija
15/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee menetetystä vaatekerrasta se, jolla tästä lähtien aina vierailet tuossa haisuliasunnossa. Näin muut vaateesi säästyvät.

Vierailija
16/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit esiliottaa vaatteet etikassa, lisätä valkaisevaa tahranpoistoainetta pesuun ja pestä normaalit pitovaatteet 60 asteen pesussa. Näiden keinojen jälkeen on vielä keinovalikoimassa otsinointi ja kuumakäsittely esim. saunassa tai pieniä vaatemääriä uunissa.

Ikävä piirre tälläisissä vaatteissa on tosiaan hajun leviäminen muihin vaatteisiin pesukoneessa. Eli pese hajuvaatteet vain hajuvaatteiden kanssa.

T.homemökkiläinen

Vierailija
17/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi sietää etikan hajua. Mielestäni se haisee todella pahalle ja aiheuttaa päänsärkyä, sekä pahaa oloa. En siis ymmärrä miksi sitä aina suositellaan siivoamiseen, vaatteiden pesuun jne.

Vierailija
18/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee menetetystä vaatekerrasta se, jolla tästä lähtien aina vierailet tuossa haisuliasunnossa. Näin muut vaateesi säästyvät.

No ei kai Nyt sinne enää koskaan!

Vierailija
19/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kuumalla ohjelmalla pesit vaatteet? Puhdistitko pesukoneen kuumimmalla mahdollisella ohjelmalla koneen ohjeiden mukaisesti vaiko vain rätillä pyyhkien? Joku pyykille tarkoitettu desinfiointiaine ehkä auttaisi. 

Tuuleta vaatteita, laukkua, kenkiä useampi viikko. Ripottele reilusti ruokasoodaa laukkuun ja kenkiin, anna vaikuttaa muutamia päiviä ja karistele/harjaa/imuroi pois. Myös laimennetulla etikalla sumuttelu voisi tehota, mutta kokeile varovasti. 

Homeen haju tarttuu todella tehokkaasti, tiedän kokemuksesta. Miten pystyit allergisena kyläilemään noin pitkään? 

Vierailija
20/69 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Homeesta en tiedä, mutta valopetrolin haju tarttuu kyllä esim hiuksiin niin, että haisee vielä parin pesun jälkeenkin. Tiedän kun meillä on mökillä petroolilämmitin.

Harmiton haju sinänsä.

Pese ap kone sitruunahapolla 90 asteessa, sillä se lakkaa haisemasta. Sitruunahapolla tai soodalla voi pestä myös vaatteet, kumpikin vie hajuja pois ja poistaa mm pesuainejäämiä. 

Huuhtele tukka etikkavedellä, sen jälkeen haiset etikalta, et homeelta ja bonuksena tukkasi säihkyy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi