Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vedenkeitin tummunut sisältä

Vierailija
19.07.2026 |

Aikansa kun vettä keittää, niin tummuu sisältä keitin. Muovinen vedenkeitin on ja teräksisen saisi helpommin puhdistettua tummuudesta. Mitä ainetta olette laittaneet tämmöiseen keittimeen. Ruokasoodaa laitoin desin verran kuumaan veteen, mutta eipä lähtenyt tummuus. Vai saako tummuutta muovisesta pinnasta millään aineella.  

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaikki vedenkeittimet mustuneet sisältä, käytettiin sitten mökillä tai kaupungissa.  Kunnallinen vesinjohtovesi molemmissa.

Sitruunahappokiteitä laitoin lusikallisen, vähän vettä päälle ja kiehautin. Johan lähti musta pois.

Täällä lännessä vesi on melko kalkkipitoista, mutta en tiedä, liittyykö tuo teräksen tummuminen siihen mitenkään. Tyhjennän kannun aina keittämisen jälkeen, enkä säilytä siinä vettä.

Eli itse ehdotan sitruunahappoa. Saa esim. Puuilosta edullisesti, ei tarvi apteekista ostaa.

Jos on kalkkia, niin se todellakin lähtee parhaiten happamalla. Eli etikka tai sitruunahappo. Sillä kalkkisaostumat itse ovat emäksisiä. Ruokasooda ja  astianpesukoneaine ovat emäksisiä ja huonoja kalkin putsaukseen.

Vierailija
22/25 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedenkeittimeen laitoin vettä hieman yli puoli litraa ja sitten kun kiehui, niin sitruunahappoa lisäsin joukkoon pari ruokalusikallista. 15 minuuttia annoin vaikuttaa ja sitten huuhtelun kunnolla keittimen. Keitin oli yhtä puhdas, kuin kaupasta ostettu ja on kyllä tehokas aine tämä sitruunahappo.

Sitruunahappo kannattaa liottaa ensin kylmään veteen. Varsinkin jos puhdistat kahvinkeitintä, ettei jää sinne sulamatonta jauhetta. Se sulaa tosi nopeasti kun hieman sekoittelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitruunahappo toimii, ainakin teräs-sisustaisiin.  Parhaaksi olen kokenut kun laitan veden ja lisään sitruunahapon ja sen jälkeen seos kiehumaan.  Jätän keitetyn seoksen vielä seisomaan ennen jatkokäsittelyä eli keittimen huuhtelua.  Mitään jälkihankausta en ole tehnyt.  Mutta pelkkä liottaminen ei mun keittimessä toiminut.  Muovisiin osiin kirkastumisen tehosta ei ole kokemusta.  

Vierailija
24/25 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astianpesukone tabletin, keitä ensin vettä ja kun on valmis tabletti sinne, anna vaikuttaa tunnin ja sitten harjaat jos edes enää tarvitsee 

Ja huutele sitten kunnolla, astianpesutabletti on tehokas mutta ole sen kanssa varovainen.

Vierailija
25/25 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitruunahappo toimii, ainakin teräs-sisustaisiin.  Parhaaksi olen kokenut kun laitan veden ja lisään sitruunahapon ja sen jälkeen seos kiehumaan.  Jätän keitetyn seoksen vielä seisomaan ennen jatkokäsittelyä eli keittimen huuhtelua.  Mitään jälkihankausta en ole tehnyt.  Mutta pelkkä liottaminen ei mun keittimessä toiminut.  Muovisiin osiin kirkastumisen tehosta ei ole kokemusta.  

No tottakai se vesi pitää kiehauttaa siellä vedenkeittimessä ja antaa hetken vaikuttaa vielä! Kahvinkeittimessäkin pitää antaa puolet happovedestä valua, sitten seisottaa puoli tuntia, että sieltä sisältä putkistakin ehtii kalkit liota, ja sitten vasta antaa valuaa loppuun. Onhan noissa sitruunahappo-, tai kalkinpoistopurkkien kyljissä selkeät käyttöohjeet. Ei ole vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän