Mitä muistatte riparistanne?
Sanokaa myös vuosikymmenen.
Itse muistan jotain biisejä ja lipunnoston, ja sen, miten rääpäleitä pojat olivat. Sen muistan elävästi, kun jossain ehtoollisella jotkut alkoivat yhtäkkiä itkeä ja ihmettelin sitä suuresti. Myös papin seksipuheet nuotiolla oudoksuttivat, nykyisin sellaisista joutuisi varmaan viralta. 1980-luku.
Entä te?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Miten ns. paremmat tytöt vähättelivät minua. "Tavalliset" tytöt kohtelivat minua täysin tasaveroisena ja ehkä siksikin kaikki kumppanini ja ihastuksen kohteeni ovat olleet niitä "tavallisia" tyttöjä/naisia, vaikka itse olenkin siirtynyt paperilla halutuimpiin miehiin. Tärkein ominaisuus ihmisessä on miten hän kohtelee muita.
Älytöntä yleistystä.
Pappi oli ihan mukava tyyppi, mutta isosista suurin osa ns. viidesläisiä ja meno sen mukaista. Kaveri hurahti siihen touhuun ja yritti seuraavat pari vuotta puolipakolla käännyttää minua, lopetti kun suutuin kunnolla -aika hilkulla oli etten tempaissut käkättimeen myös. Eli ei mitenkään mukavia muistoja.
Muistan ilmoittaneeni äidilleni, että en ole menossa rippikouluun. Eivät vängänneet vastaan ja aiheesta ei sen jälkeen enää keskusteltu. Vänkäsivät vastaan siinä vaiheessa kun olisin eronnut kirkosta (16v) ja sitä piti sitten lykätä pari vuotta. Vaikka varsin hyvin tiesivät ettei minua kiinnostanut aavikon taikausko ja sen taikamenot.
Kävin puolet kaupunkikoulusta. Aika turhaa höpinää. Itse konfirmaatiosta muistan että mulla oli mustat goottivaatteet päällä. Olipahan sekin homma sitten ohi.
Riparilla oli kivaa, sattui hyvä porukka missä kavereita, ja leirillä kaikkea kivaa tekemistä. Kävin riparin kesällä 2005. Omassa elämässäni edellinen talvi ja kevät oli ollut sellaista aikaa että oli tapahtunut kaikenlaista, oltiin oltu edellisenä jouluna lomalla Thaimaassa ja menetin tsunamissa toisen vanhemmista ja pienet sisarukseni. Talvella ja keväällä oli epätietoisuuden aikaa ja odotusta, sitten kun kaikki oli löytyneet oli yhteiset hautajaiset. Mietin kaikenlaisia eksistentiaalisia kysymyksiä ja sen lisäksi oli vielä tavalliset yläasteikäisten jutut. Ripari oli heinäkuussa ja varmaan vielä edellisellä viikolla mietin että menenkö vai en, lopulta päädyin menemään lähinnä siksi että kaveritkin menee. Lopulta se ripari oli kuitenkin tosi hyvä kokemus, mitään jumalajuttuja ei niinkään, mutta minulle se oli lähinnä tavallinen kesäleiri kavereiden kanssa.
En ollut rippileirillä, kävin rippikoulun oppitunteina seurakuntatalolla. En edes muista oliko meillä edes mitään kokeita siitä, miten oppi meni perille, Tämä oli 70-luvun puoliväliä.
Muistan kasarin lopusta lähinnä kyltymättömän seksinhimon, ja kuinka öisin seikkailimme tyttöjen asuntolarakennuksen huoneissa saamatta mitään tyydytystä himoillemme.
Heti 2000-luvun alussa kävin leirin ja muistoja on paljon! Jatkoin sen jälkeen isosena useana vuonna ja se toki varmaan lujitti muistikuvia kun samat asiat toistui monta vuotta. Muistan esim. rastiradan, jossa isoset näytteli eri lailla hädässä olevia ihmisiä ja meidän piti keksiä oikea tapa auttaa heitä. Ärsytti kun en esim. tiennyt että raiskattu ei saa mennä heti suihkuun vaan pitää ohjata ensin lääkäriin näytteille. Ikävintä oli se että riitelin kaverini kanssa, onneksi asia saatiin sovittua n. vuorokauden sisällä. Muilta osin leiri oli kiva, tunnelmallinen ja mielenkiintoinen.
Iltanuotiolla sanoimme, syty nuotio, pala nuotio, valaise ja lämmitä meitä.
Tykkäsin riparilla olla, mopo poikien kyydillä käytiin välillä kylillä, ei mitään huonoja muistoja.
Kamalaa hihhulointia, oli hiihtoloma, emme käyneet koko viikkoon kertaakaan ulkona. 30v sitten.