Suomalaiset kertovat, miten tiukka rahatilanne heijastuu juhlamenoihin, jotkut eivät käy juhlissa enää lainkaan
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5dede496-a9cc-4f95-83f7-5876dfe74b09
Olen itsekin sairas vähävarainen. Jutusta tuli päällimmäisenä mieleen, että ääliöitä ei kannata elämässään katsella. Jos joku on niin typerä ettei ymmärrä toisen vaikeaa tilannetta, jopa suuttuu, niin mitä sellaisilla ihmisillä edes tekee!
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta. Ei juhlia!
Se on ikävää, ettei nykyään ole mahdollisuutta harjoittaa edes yhteisöllisyyttä syömällä yhdessä jonkun kotona ilman tuliaisshow’ta. Minulle riittäisi, että vieras pesee kätensä ennen pöytään istumista ja kiittää ruoasta ruoan jälkeen.
Opiskelijana tehtiin porukalla ranskalaista sipulikeittoa ja syötiin sitä leivän ja margariinin kanssa ilman juustokuorrutusta ja aina oli todella hauskaa. Tuliaisia ei tuotu. Siihen aikaan oli kutsussa OMP eli oma pullo mukaan, jos halusi juoda alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
vähävaraiset ei pysty järjestään mitään juhlia itse kotonaan jonne kutsua(pieni yksiö kotina jne)luulen että usein tästä syystä, ostavat hieman kalliinpia lahjoja sukulaisille jos saavat kutsun.koska ei itse voi vastavuoroisesti kutsua.
rikkaammat voi kutsua vastavuoroisemmin.
englannin tutkimuksissa on todettu että nykyään lounaskutsut, on uus luokka ja varakkuus merkki että pystyy kutsumaan ihmisiä kotiinsa syömään.
Me käytimme opiskelijana opiskelija-asuntoyhtiön kerhohuonetta. Siellä oli iso kattila ja sekalainen astiakokoelma. Siellä sai varata ajan ja olla pupleenyöhön saakka kunhan siivosi ja tiskasi jälkensä. Hauskaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa paskimmat lahjat tuli aina varakkaimmalta perheeltä. Tyyliin 20e lahjakortti heseen rippilahjaksi koko tuolta nelihenkiseltä perheeltä tai hedelmäkori 60-vuotislahjaksi. Itse toki toivoivat mm emännälle mönkkäriä ja häissä vieraat pisteytettiin jälkikäteen lahjojen perusteella.
Lahjojen arvosteleminen on rumaa käytöstä. Sulle ei tarvisi tuoda yhtään mitään.
Juuri kesäkuussa juhlin 6kymppisiäni ja kutsuun laitoin, että toivon sinun aikaasi ei lahjoja, kiitos!
Vain yksi ystäväpariskunta ei päässyt paikalle muut kutsutut (n 40 henkeä) saapuivat. Ja kaikki noudattivat toivettani vaikka useampi mainitsi, että oli tuntunut oudolta tulla tyhjin käsin. Meillä oli ihana päivä!
vähävaraiset ei pysty järjestään mitään juhlia itse kotonaan jonne kutsua(pieni yksiö kotina jne)luulen että usein tästä syystä, ostavat hieman kalliinpia lahjoja sukulaisille jos saavat kutsun.koska ei itse voi vastavuoroisesti kutsua.
rikkaammat voi kutsua vastavuoroisemmin.
englannin tutkimuksissa on todettu että nykyään lounaskutsut, on uus luokka ja varakkuus merkki että pystyy kutsumaan ihmisiä kotiinsa syömään.