Suomalaiset kertovat, miten tiukka rahatilanne heijastuu juhlamenoihin, jotkut eivät käy juhlissa enää lainkaan
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5dede496-a9cc-4f95-83f7-5876dfe74b09
Olen itsekin sairas vähävarainen. Jutusta tuli päällimmäisenä mieleen, että ääliöitä ei kannata elämässään katsella. Jos joku on niin typerä ettei ymmärrä toisen vaikeaa tilannetta, jopa suuttuu, niin mitä sellaisilla ihmisillä edes tekee!
Kommentit (65)
Vuodet 2021–2023 (Syvä kuoppa): Ostovoima romahti rajusti. Ukrainan sodan käynnistämä energiakriisi ja korkea inflaatio nostivat elinkustannuksia nopeammin kuin ansiotaso nousi. Esimerkiksi vuoden 2023 alussa palkansaajan ostovoima oli jopa 280 euroa kuukaudessa jäljessä vuoden 2021 tasoa. [1, 2, 3]
Vuosi 2024 (Käänne parempaan): Inflaatio hidastui merkittävästi ja palkkojen korotukset alkoivat ylittää hintojen nousun, mikä aloitti reaalipalkkojen elpymisen. [1]
Vuosi 2025 (Elpyminen jatkuu): Inflaatio hidastui edelleen (keskimäärin noin 0,3 prosenttiin), mikä vahvisti ostovoiman toipumista entisestään, vaikka aiempaa hintatasoa ei täysin vielä kurottukaan umpeen.
Mun mielestä kaikki juhlat ovat ihan turhia!! En tuhlaa sellaisiin yhtään rahaa, enkä aikaa. On parempaakin tekemistä. 😄
Vierailija kirjoitti:
Tästä jutusta huomaa, miten tärkeää materia on köyhille, toki kun sitä ei liiemmin ole. Ei voida käsittää, että varakkaalle sukulaiselle olisi vain ihana saada väkeä juhliin, eikä niihin lahjoihin tai niiden puutteeseen kiinnitetä mitään huomiota.
Samahan se on jouluisin. Köyhät ostelevat lahjoja ja valittavat rahan vähyyttä. Varakkaammissa piireissä aikuiset toivottavat toisilleen hyvää joulua ja istuvat viettämään aikaa yhdessä.
Myös perinteistä suomalaista joulupöytää haukkuvat köyhät, ei hyvin toimeentulevat.
Minusta ikäviä ovat nämä sukulaisten juhlakutsut, joissa pyydetään rahaa matkakassaa varten. Kun ei ole oikein itselläkään rahaa eikä ihan pientä summa kehtaa antaa. Juhlat vielä järjestetään jossain huitsin perällä, jossa ei ole majoitusmahdollisuutta ja matkaan itsessään menee tuntikausia ja maksaa maltaita.
Olen joskus vienyt viinipullon illanistujaisiin. Kiva huomata kun illan emäntä selailee jossain vaiheessa Alkon hinnastoa. Laittaa kai vieraitaan paremmuusjärjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos suinkin pystyy niin 20 e on täysin sopiva muistiainen joka juhlaan.Jos ei pysty niin riittää 10 e.
Aivan hullua viedä 50 e tai sitten niin et joku ilmoittaa etukäteen mitä haluaa lahjaksi, esim.hääparit, lista jossakin et voi valita.
Niin noloa!
Ihmisiltä kadonnut normaalius, semmonen et viedään itse valitsema lahja eikä kerjätty.
Vein juuri 80 € kummipojalle rippilahjaksi, kun 50 € tuntui nuukailulta. 😂 En tiedä, paljonko muut antoivat, enkä kyllä välitäkään. Enkä odota vastaavanlaisia lahjoja. Mut mulla oli varaa tuolle yhdelle kummipojalle tuollainen lahja antaa, niin miksi en olisi sellaista vienyt.
Mun mielestä on kyllä vain järkevää, että tilaisuuksiin, joihin tyypillisesti viedään arvokkaitakin lahjoja, ilmaistaan selkeästi toiveita, kunhan toivelistalla on monenlaisella budjetilla toteutettavia toiveita. Rahan hukkaan heittämistähän se on antaa jotain, mitä lahjan saaja ei tarvitse tai halua. Jokainen voi toki sit kohdallaan päättää, viekö jotain listalta, ei se mikään lahjatilaus kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus vienyt viinipullon illanistujaisiin. Kiva huomata kun illan emäntä selailee jossain vaiheessa Alkon hinnastoa. Laittaa kai vieraitaan paremmuusjärjestykseen.
Kuka ei vie sitä halvinta el tiempoa?
Vierailija kirjoitti:
En ehkä itsekään tosiaan katselisi kummia, joka jättää kaikki lapsen juhlat väliin sen takia, että joku satunnainen VIERAS oli kommentoinut hänen antamaansa lahjaa. Hitsi mikä lumihiutale.
Jos tilanne ennestään jo hävettää vähän vähäpätöisemmän lahjan antajaa, ei ole ihmekään jos "lumihiutaleelle" tekee pahaa kuunnella muilta kommentteja asiasta, vaikka kuinka olisi vain "satunnainen vieras". Miksi hemmetissä pitäisi sietää kenenkään tuollaista ja vaan kestää se vaikka väkisin hampaat irvessä?
Siitäkin huolimatta että se "satunnainen vieras" on se moukka.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ikäviä ovat nämä sukulaisten juhlakutsut, joissa pyydetään rahaa matkakassaa varten. Kun ei ole oikein itselläkään rahaa eikä ihan pientä summa kehtaa antaa. Juhlat vielä järjestetään jossain huitsin perällä, jossa ei ole majoitusmahdollisuutta ja matkaan itsessään menee tuntikausia ja maksaa maltaita.
Miksei kehtaa? Sinnehän se menee osaksi yhteistä pottia. Sitä rahalahjaa pyydetään, kun ihmiset kuitenkin jotain haluaa antaa, eikä haluta yhtään enempää roinaa nurkkiin pölyttymään, ei sen takia, että päästäisiin kuukaudeksi Karibialle viiden tähden hotelliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä itsekään tosiaan katselisi kummia, joka jättää kaikki lapsen juhlat väliin sen takia, että joku satunnainen VIERAS oli kommentoinut hänen antamaansa lahjaa. Hitsi mikä lumihiutale.
Jos tilanne ennestään jo hävettää vähän vähäpätöisemmän lahjan antajaa, ei ole ihmekään jos "lumihiutaleelle" tekee pahaa kuunnella muilta kommentteja asiasta, vaikka kuinka olisi vain "satunnainen vieras". Miksi hemmetissä pitäisi sietää kenenkään tuollaista ja vaan kestää se vaikka väkisin hampaat irvessä?
Mä en tajua, miksi tässä skenaariossa kukaan ei puuttunut vieraan moukkamaiseen käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun ihmiset muuttavat paljon ulkomaillekin niin matkakulut Suomeen kummitytön synttäreillekin maksaa jo jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettelen eikö kukaan paikalla ollut vieras sanonut mitään sille, joka arvosteli toisen vieraan tuomaa lahjaa. On epäkohteliasta kommentoida negatiivisesti lahjoja. Juhlien jälkeen voi kotona sanoa mielipiteensä. Olin kauan sitten iloinen, kun nuorin lapsi kiitti saadessaan lahjan, joka oli oikeasti ruma. Aikuinen vieras ei selvästi ollut ostanut sitä esinettä lapselleni eikä kukaan voinut kuvitella, että alaluokkaa käyvä lapsi ilahtuisi siitä. Lahjan antajalla oli hyvä taloudellinen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Äiti, huomenna on mun ylppärit. Kai Minna-täti tulee sinne? On mun elämäni tärkein päivä.
- Voi kulta, tiedäthän että Minna ei käy koskaan sinun juhlissa, kun ei voi antaa mieleistään kallista lahjaa.
- Mutta mähän olin taidelukiossa, ei kiinnosta kalliit lahjat. Joku taidejuttu olisi kiva. Tykkäisin itse tehdystä kortista, tai joku runo vaikka....
- Olen kertonut tuon, mutta Minna näkee sen eri tavalla. Kerran, kun et ollut vielä syntynytkään, niin Katja-täti tölväisi pahasti Minnan lahjasta babyshowereissa. Katjallahan oli silloin ero päällä, ja hän oli ihan sekaisin jonkin aikaa ja sanoi kaikkea tyhmää, mitä myöhemmin katui. Noh, Minna ei päässyt siitä koskaan yli. Tästä on jo 20 vuotta kulunut.
- Okei... Mutta voi kun Minna joskus vielä uskoisi, että haluisin juhliin hänet, enkä hänen lahjojaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hele
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän alkoholista niin vähän, että joutuisin Alkon sivulta lunttaamaan esim. miten tanniinista viini on. En voisi juoda kovin tanniinista, koska saisin päänsäryn. Saattaisin myös uteliaisuuttani katsoa miten makua luonnehtidaan myyjän sivuilla.
Minä olen yksi heistä.
Tuli kutsu Mikkeliin rippijuhliin. Polttoaine kustannukset noin 50€, lahja, x€. Pakko oli jättää väliin.
-Kylmät kädet
Oikeasti ei ole rahasta kiinni. Siihen on vaan helppo vedota kun ei jaksa mennä paikalle. Vuosikausia on ollut sellainen meno, että juhliin mennään vain jos ei muuta mukavaa satu samaan aikaan olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tuosta artikkelista sellaisen kuvan, että tuo henkilö on saanut rahatilanteestaan kuittailua monelta suunnalta, ei ihme että kamelin selkä jossain vaiheessa katkeaa.
Itsekin olen vähävarainen, mutta pyrin pitämään tiedon omanani juurikin siksi, etten halua keneltäkään kommentteja asiaan liittyen. Toki asiaa helpottaa se, ettei minulla ole mitään isoa kaveri tai tuttavapiiriä ja juhlia ja tapahtumia on harvakseltaan.
Mielestäni kun kutsutaan johonkin juhliin, niin ei pidä olla vaatimuksia lahjoihin, on myös vähävaraisia vieraita, mieluiten lahja rahana kuin typerrällä tavaralla, itse l kielsin lahjat 6Ov synttäreillä.
Mulla olis varaa vaikka mihin mutta ei oo kutsuja kuulunu mihinkään enkä kyllä meniskään. Lahjoja en anna kellekään.
Viimeksi kun olin juhlissa olin avecina avovaimon siskon häissä enkä tuntenut ketään.