Suosituksia: Mitä marjaleittoa voi vhh-dieettiä noudattava nauttia?
Haluaisin jotain keittoa kaupasta raejuuston sekaan, mutta tekeekö makeutusaineet huonoa laihdutukselle? Sokeristakaan ei voi ottaa. Onko muita vaihtoehtoja?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta pakasteesta ja tee itse keitto. Perunajauhoa ja marjoja, ei muuta. Niitä marjoja voi nauttia tuoreenakin, ei tarvitse keittoa.
Syön jo mustikoita aivan älyttömän paljon. Vaihtelua kaipaan. Ja helppoutta.
Vaihtelua saa syömällä erilaisia marjoja. Mustikoita, mansikoita, vadelmia, herukoita, kirsikoita, karviaisia, hunajamarjoja, pensasmustikkaa. Myöhemmin syksyllä kotimaisia omenoita ja päärynöitä. Satokauden kotimaiset hedelmät sopivat vhh:n hyvin, ulkomaiset hedelmät avokadoa, sitruunaa ja greippiä lukuunottamatta on yleensä jalostettu liian sokeripitoisiksi vhh:ta ajatellen.
Niin, olen noita syönyt, mutta en oikein voi kymppiä päivässä laittaa marjoihin.
Viinimarjat taas pitää käydä poimimassa, puhdistamassa ja soseuttamassa, ja niihin pitää lisätä sokeria, kun ovat niin happamia.
Jos haluat laihtua opettele pois siitä että tarvitset makeaa. Keinotekoiset makeutusaineet nostaa verensokerin jopa joskus enemmän kuin pieni määrä tavallidta sokeria tai hunajaa. Verensokerippikit taas aiheuttaa syömishinoa.
Makeutusaineen paljon ksytettynä tuhoaa suolistobakteerit jotka säätelee ruoansulatusta ja nälkä-kylläisyystunnetta.
Tuolla joku suositteli tekemään marjakeitto itse perunajsuhoista. Petunajauho on liki 100% tärkkelystä = hiilihydraattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse en huomannut että makeutusaineet vaikuttaisi, mutta toisaalta marjoissa on kyllä itsessään sokeria. Tuo valmis sokeriton marjakeitto taas ei sisällä sitä.
Sokeritonta marjakeittoa ei ole.
0,8 grammaa per 100 grammaa... tuota...
Jos olet vähähiilarisella niin silloinhan on helpointa tutkia ne marjakeittojen hiilarimäärät siitä purkista! Päättele siitä ostatko vai et keinomakeutettua. Onhan marjakeitoissa jotain sakeuttamisainettakin, perunajauhoa tai muuta. Marja-, ja hedelmäsoseita makeuttamina löytyy sieltä hillohyllystä mutta ne ovat soseita eikä keittoja. Samoin hedelmämehuja löytyy ilman makeutusaineita.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat laihtua opettele pois siitä että tarvitset makeaa. Keinotekoiset makeutusaineet nostaa verensokerin jopa joskus enemmän kuin pieni määrä tavallidta sokeria tai hunajaa. Verensokerippikit taas aiheuttaa syömishinoa.
Makeutusaineen paljon ksytettynä tuhoaa suolistobakteerit jotka säätelee ruoansulatusta ja nälkä-kylläisyystunnetta.
Tuolla joku suositteli tekemään marjakeitto itse perunajsuhoista. Petunajauho on liki 100% tärkkelystä = hiilihydraattia.
En kaipaa sokeria, ja sitä tässä kyselenkin, mistä löydän keiton ilman sokeria.
Happamasta en kuitenkaan tykkää, eli viinimarjat, karviaiset ja greipit eivät mene ilman makeutusta. Eikä oikeastaan oikein makeutuksen kanssakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta pakasteesta ja tee itse keitto. Perunajauhoa ja marjoja, ei muuta. Niitä marjoja voi nauttia tuoreenakin, ei tarvitse keittoa.
Vaihtelua saa syömällä erilaisia marjoja. Mustikoita, mansikoita, vadelmia, herukoita, kirsikoita, karviaisia, hunajamarjoja, pensasmustikkaa. Myöhemmin syksyllä kotimaisia omenoita ja päärynöitä. Satokauden kotimaiset hedelmät sopivat vhh:n hyvin, ulkomaiset hedelmät avokadoa, sitruunaa ja greippiä lukuunottamatta on yleensä jalostettu liian sokeripitoisiksi vhh:ta ajatellen.
Niin, olen noita syönyt, mutta en oikein voi kymppiä päivässä laittaa marjoihin.
Viinimarjat taas pitää käydä poimimassa, puhdistamassa ja soseuttamassa, ja niihin pitää lisätä sokeria, kun ovat niin happamia.
Suu tottuu kyllä, kun on ilman sokeria pari viikkoa.
Itsepoimimalla saa yleensä halvemmalla, muttei helpommalla. Minulla on onnea, kun saan suurimman osan näistä marjoista ja hedelmistä itse keräämällä parin kilometrin säteeltä ja omasta puutarhasta. Mikään pakko ei ole syödä marjoja, kyllä vihanneksista saa tarvittavan C-vitamiinin. Mehukeitoissa ja mehuissa ei juuri C-vitamiinia ole, se alkaa vähentyä heti, kun jalostusaste nousee.
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, ettei makeutusaineet ole terveellisiä, mutta ei niiden käyttö mitään automaattista kylläisyyshavaintokyvyn tuhoa tarkoita. Olen juonut 20 vuotta cokis zeroa 0,5-1,5 litraa joka päivä, ja syön normaalisti ja olen normaalipainoinen.
En siis ole juomassa marjakeittoja, vaan haluan sitä rejuuston sekaan. Tyyliin purkilliseen raejuustao pari desiä marjakeittoa.
Ja siihen, että suu tottuu viinimarjoihin: jos ei ole 58 vuodessa tottunut, niin ei kyllä totu. Vaikka sokeria en sinänsä syö tai kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän, ettei makeutusaineet ole terveellisiä, mutta ei niiden käyttö mitään automaattista kylläisyyshavaintokyvyn tuhoa tarkoita. Olen juonut 20 vuotta cokis zeroa 0,5-1,5 litraa joka päivä, ja syön normaalisti ja olen normaalipainoinen.
Tässä ketjussa ei ole kyse normaalipainossa pysymisestä, vaan laihduttamisesta ja insuliinireisistenssistä.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän kerroit. En minä sitä mitenkään "päätellyt"
=> pari desiä mustikoita päivässä on tuskin ”älyttömästi” syömisen suhteen. Sori. Unohdin, että av:lla pitää vääntää raitalangasta kaikki.
Oma lauseesi omassa viestissäsi: "Syön jo mustikoita älyttömän paljon"
Vierailija kirjoitti:
En siis ole juomassa marjakeittoja, vaan haluan sitä rejuuston sekaan. Tyyliin purkilliseen raejuustao pari desiä marjakeittoa.
Ja siihen, että suu tottuu viinimarjoihin: jos ei ole 58 vuodessa tottunut, niin ei kyllä totu. Vaikka sokeria en sinänsä syö tai kaipaa.
Valion sokeroimaton vadelma. Kiireisen arjen vinkinä pakaste herne-maissi-paprika, A-luokan nakkeja, tilkka kuohukermaa, suolaa ja pippuria ja uunivuokaan. Tuloksena tuote, joka on maistuva lounas, eväs tai iltapala. Kokeilemalla ja omaa elimistöä kuuntelemalla opit mikä toimii ja mikä ei. Zero juomat nostavat toisilla makean himoa tai nälkää toisilla eivät.
M4X
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokerittomissa marjakeitoissa on yleensä jotain makeutusainetta. Jos olet vhh:lla insuliiniresistenssin vuoksi, en suosittele näitä makeutusaineita, sillä ne luovat makeuden aivoille lähettämällä signaalilla samanlaisen insuliinipiikin kuin sokeri. Marjat voi syödä marjoina, säilyy se C-vitamiinikin paremmin, sehän on niiden syömisen tärkein pontti.
Eikö kaupoissa ole mitään sosiseita tai keittoja ilman makeutusta?
Ei
Bonnen soseissa ei ole makeutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokerittomissa marjakeitoissa on yleensä jotain makeutusainetta. Jos olet vhh:lla insuliiniresistenssin vuoksi, en suosittele näitä makeutusaineita, sillä ne luovat makeuden aivoille lähettämällä signaalilla samanlaisen insuliinipiikin kuin sokeri. Marjat voi syödä marjoina, säilyy se C-vitamiinikin paremmin, sehän on niiden syömisen tärkein pontti.
Eikö kaupoissa ole mitään sosiseita tai keittoja ilman makeutusta?
Ei
https://www.s-kaupat.fi/tuote/bonne-kuningatarsose-0-5l/6420610117136
Onhan siinä sokeri makeutuksena. 7,8g/100g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole vhh-ruokavaliolla, jos syöt älyttömästi ja vieläpä sokeria.
Vhh-ruokavalioon kuuluu kohtuus.
Mutta syö ihmeessä, jos haluat.
Mitä kohtuutta on nillittää jostain mustikoiden sokerista?
Vhh-fanaatikot aina valittaa muiden luonnottomista ruokavalioista, mutta itse panikoivat jostain mustikoiden sokerista. Jos jotkut luolamiehet eivät ole syöneet karkkia, niin eivät he myöskään ole pohtineet voivatko he nyt syödä mustikoita tai omenoita, kun niissä on niin paljon sokeria.
Kyse oli määrästä. Ap puhui älyttömän paljosta. Mainitsin kohtuuden.
Makeutusaineet ovat ok. Mitään tutkimusnäyttöä ei ole insuliinin sekoittamisesta. Vain hullujen mutua.
Vierailija kirjoitti:
Haista home.
Ap kysyi nimenomaan marjakeitosta.
Mene pakastealtaaseen hakemaan marjoja pää edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valion sokeroimattomat.
Mutta eikö sanota, että makeutusaineet estävät laihduttamista? Siksi ei saisi zerojakaan juoda.
Ei ainakaan minulla estänyt. Ei VHH:sta tarvitse tehdä mitään keskitysleiri kokemusta, vaikka puristit kiljuvat kuorossa kasvattamaan itse omat vihannekset. Lihaa, kalaa tai kanaa ja kasviksia joiden verensokeria nostattava GI arvo on matala. Myös erilaiset munakkaat menee ja shirataki nuudelit, tai kesäkurpitsa spagetti.
M4X
Ok, sinulla siis noin.
https://www.juustoportti.fi/tuotteet/juustoportti-hyvin-mehukeitto-1-kg…
Jos ideana on rajata imeytyvä hiilihydraatti alle 5g per 100g tuotetta niin tämä on mun mielestä hyvä valinta.
Juustoportilla on muitakin makuja kuin tuo päärynä. Tuo on hyvää. Jugurtiin joskus lorautan.
Ei ainakaan minulla estänyt. Ei VHH:sta tarvitse tehdä mitään keskitysleiri kokemusta, vaikka puristit kiljuvat kuorossa kasvattamaan itse omat vihannekset. Lihaa, kalaa tai kanaa ja kasviksia joiden verensokeria nostattava GI arvo on matala. Myös erilaiset munakkaat menee ja shirataki nuudelit, tai kesäkurpitsa spagetti.
M4X