Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruoansulatuskanavan veri?

Vierailija
18.07.2026 |

Onko täällä kellään kokemusta ylempää ruoansulatuskanavassa vuotaneesta verestä ja sen ilmenemisestä ulosteessa? Tai onko tietoa työn kautta? Onko uloste aina tasaisen mustaa vai voiko veri näyttäytyä ihan pieninä mustina hippuina ulosteen joukossa? Kuin pippurimyllystä olisi pippuria rouhinut ulosteen sekaan. Kolonoskopia tehty puoli vuotta sitten muista syistä ja sen tulos oli normaali. Oire alkanut keväällä ja jatkuu yhä. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että olen yrittänyt miettiä voisiko jokin ruoka-aine tämän aiheuttaa mutta en tiedä mikä se voisi olla. En säännöllisesti syö mielestäni mitään todella tummaa/mustaa joka voisi kulkea sulamatta suoliston läpi.

Vierailija
2/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahalaukku tähystetty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko laihtumista, vatsakipuja tai muita yleisoireita

Vierailija
4/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät gastroskopian joskus jos ei löydy kolonoskopiasta. 

Vierailija
5/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gastroskopia tehty muutama vuosi sitten, se oli normaali. Helikobakteeri negatiivinen. Ikää 30 vuotta eli ei tyypillinen ikä isommille ongelmille. En tupakoi tai käytä alkoholia.

Vierailija
6/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko laihtumista, vatsakipuja tai muita yleisoireita

IBS ollut lapsesta saakka ja kipuja sen myötä säännöllisen epäsäännöllisesti. Ylävatsalla ei kipuja kuitenkaan ja paksusuoli tosiaan juuri tähystetty ja oli ok. Ei muuta erityistä olossa tai voinnissa

Vierailija
7/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mihin isoimmin kaipaan nyt kokemuksia, on se miltä se ylempää tuleva veri siinä ulosteessa sitten oikeasti näyttää? Eli jos siitä on jollain kokemusta niin kuulen mielelläni. 

Vierailija
8/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta siitö että tulisi tuollaista hippumaista verta. Jos tilasi olisi vakava, se olisi ilmeisimmin edennyt.

Vierailija
9/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitäisi enemmän tarkastella ulosteitaan. Monet kansanjoukot vetävät vessan heti plumpsautettuaan kakan viemäriin ilman asitinvaraista huomiointia tai kliinistä tarkastelua.

Tarkkaikaa ulosteitanne!

Vierailija
10/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli mahahaava joka tihkutteli pitkään ennen kuin alkoi kunnolla vuotamaan sairaalassa onneksi. Tasaisen tummia ulosteita olivat ja ensimmäinen indikaatio oli madaltunut hemoglobiini. En uskonut yleislääkäriä ja peruin gastroskopian sen epämiellyttävyyden vuoksi. Olisi kannattanut uskoa, sillä puolen vuoden päästä jouduin muista syistä sairaalaan tiputukseen, joka ilmeisesti sai haavat mahaportissa ja pohjukaissuolessa puhkeamaan. Silloin tuli pikimustaa kuirua litrakaupalla ja hemoglobiini romahti 80:een ja sain pussin verta. Hoidoksi riitti onneksi puolen vuoden Somac-kuuri.

Mustikka ja punajuuri ainakin värjäävät tummaksi myös.

Vierailija
11/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapylyvään vartija. Isse viskas!

Vierailija
12/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä vatsalaukun tähystys, kapselikameratutkimus ja ohutsuolen magneettitutkimus?

Vierailija
13/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli mahahaava joka tihkutteli pitkään ennen kuin alkoi kunnolla vuotamaan sairaalassa onneksi. Tasaisen tummia ulosteita olivat ja ensimmäinen indikaatio oli madaltunut hemoglobiini. En uskonut yleislääkäriä ja peruin gastroskopian sen epämiellyttävyyden vuoksi. Olisi kannattanut uskoa, sillä puolen vuoden päästä jouduin muista syistä sairaalaan tiputukseen, joka ilmeisesti sai haavat mahaportissa ja pohjukaissuolessa puhkeamaan. Silloin tuli pikimustaa kuirua litrakaupalla ja hemoglobiini romahti 80:een ja sain pussin verta. Hoidoksi riitti onneksi puolen vuoden Somac-kuuri.

Mustikka ja punajuuri ainakin värjäävät tummaksi myös.

Kiitos vastauksestasi! Sinulla uloste oli siis tasaisen tummaa. Minulla väri muutoin täysin normaali, vain nuo mustat hiutaleet siellä seassa. Tosiaan kuten pippuria olisi rouhinut sekaan. Perus labroissa kävin itse 2kk sitten ja hemoglobiini oli silloin minulle normaalilla tasolla.

Vierailija
14/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä vatsalaukun tähystys, kapselikameratutkimus ja ohutsuolen magneettitutkimus?

Lääkäri varmasti päättää tarvittavat tutkimukset. Ei terveydenhoito julkisella toimi niin että potilas tilaa haluamansa tutkimukset. 

Vierailija
15/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin ja tullin vessoissa tarkastellaan ulosteita tarkemmalla sihdillä kuin kotilaboratorioissa. AP, lähetä näyte sinne.

Vierailija
16/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, mihin isoimmin kaipaan nyt kokemuksia, on se miltä se ylempää tuleva veri siinä ulosteessa sitten oikeasti näyttää? Eli jos siitä on jollain kokemusta niin kuulen mielelläni. 

Mahalaukusta vuotava veri antaa kakalle paitsi mustan värin myös oudon pikimäisen kiillon. Myös haju on sellainen aika paha, vähän kumimainen. Kyllä tuo minusta kuulostaa verenvuodolta mutta polilla pystyvät antamaan mielipiteensä pelkästään tuseeraamalla takapuolesta kumihansikkaalla, ja myös minkä mittaluokan ongelma kyseessä. 

Tuo IBS lienee uskottava syy. 

Minulla se oli maksakirroosi (ei tullut ryyppäämällä). Mutta se ehti olla pitkään, ja nyt on jo uusi maksa

Vierailija
17/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mahahaavapotilas tässä vielä: kyllä minä katsoisin vielä kerran voisiko ruoka-aineissa olla jotain sulamatonta, joka voisi tehdä noita pilkkuja. Jos se vuoto on ylävatsassa, kyllä se veri varmaan aika tasaisesti sekoittuu pitkässä suolistossa. Ja hemoglobiinin lasku on merkki ainakin miehillä, kun ei ole muita vuotokohteita. Nyt minun Hb on 155, kun maha on kunnossa. Kääntäen sanoisin, että ei varmaan vuotoja jos ei laskua Hb:ssa. Onhan sen veren havoinnintiin niitä ulostetestejäkin.

Vierailija
18/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyytää lääkäriltä lähete ulostenäytteeseen F-hHb ja F-Cal-pro. Sulkevat pois veren ulosteesta ja tulehduksen suolistossa.  Crohnin taudissa ainakin esiintyy verta ulosteessa. Onko CRP katsottu?

Vierailija
19/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahalaukusta vuotava veri antaa kakalle paitsi mustan värin myös oudon pikimäisen kiillon. Myös haju on sellainen aika paha, vähän kumimainen. Kyllä tuo minusta kuulostaa verenvuodolta mutta polilla pystyvät antamaan mielipiteensä pelkästään tuseeraamalla takapuolesta kumihansikkaalla, ja myös minkä mittaluokan ongelma kyseessä. 

Tuo IBS lienee uskottava syy. 

Minulla se oli maksakirroosi (ei tullut ryyppäämällä). Mutta se ehti olla pitkään, ja nyt on jo uusi maksa

Musta väri ja pikimäinen kiilto ei kyllä täsmää minuun. 

Vierailija
20/25 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on jo seulonta ja näytteet joka toinen vuosi kaikki vielä ok, eli verta ulosteessa ei ole hyvä merkki, samoin uloste jotain sormenpaksuista pötköä  viittaa jotain suoliston  jopa syöpää.Veri ulosteessa on aina huono merkki.Se että pyyhit takapuolesi ja siinä näkyy tahroja paperilla , eli verta ei ole välttämättä mitään, voi olla pelkkä hiertymä.