Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Odotan työhaastattelun tulosta mutta vihaan nykyistä työtäni

Vierailija
18.07.2026 |

Miten kestää odotus ja todennäköisesti torjunta?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta matoa koukkuun.

Vierailija
2/11 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutta matoa koukkuun.

Sekin on vähän hankalaa kun olen jo saikuttanut työhaastattelujen vuoksi. En voi saikuttaa kovin pian uudestaan. Lomat on jo sovittu loppuvuodeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu silti?

Vierailija
4/11 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi saada vaikka haluaisi.

Vierailija
5/11 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos vain saikuttelet niin teet kaikille palveluksen jos irtisanoudut.

Vierailija
6/11 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse odottaa työttömänä vaan palkka juoksee.

Vierailija
7/11 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt! Ehkä pääset vihaamaan uuttakin paikkaa?

Itse en palkkaisi jo työssä olevaa. Hrrr... 

Vierailija
8/11 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et?

Vierailija
9/11 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kunta-alalla ja meillä on palkattava pätevin ja sopivin. Se ei saa vaikuttaa päätökseen, onko henkilö työtön vai onko hänellä työpaikka. Koska valintapäätökset on perusteltava ja koska ihmiset nykyisin niin paljon valittavat valinnoista (yleensä toiselle sijalle jäänyt hakee oikaisua), niin nykyisin meilläkin listaan taulukkoon koulutuksen ja työkokemuksen ja esittelen vielä erilliseen sarakkeeseen työkokemuksen vastaavista työtehtävistä. Nimettömänä toki teen taulukon, haastatteluun kutsutut numeroidaan. Säilytän exceliä niin kauan että mahdolliset valitukset on otettu vastaan ja käsitelty. Tämän lisäksi kun uusi työntekijä aloittaa, hänen on ensimmäisenä työpäivänä esitettävä kaikki todistukset, joihin valinta perustui, ja esimerkiksi työkokemus tarkastetaan näistä, ihan päivälleen. On käynyt niinkin, että joku cv:n perusteella on liioitellut kokemusta, esim. ollutkin 50% osa-aikatyössä jopa vuoden eikä ole eritellyt sitä tai on jättänyt ilmoittamatta perhevapaat, joiden ajalta ei kartu työkokemusta. Sinänsä niin saa tehdä, mutta jos on ollut toinen hakija, jolla todellinen työkokemus 8 vuotta ja toinen, joka on ilmoittanut 10 vuotta, mutta ollut niin paljon vapailla työstä, ettei todellinen määrä olekaan kuin 5 vuotta, niin tuollaisissa tilanteissa on mahdollista, että se varasijalle tullut valitaankin valitusten jälkeen. Usein hakijat ovat hyvin tasavahvoja, ja silloin haastattelussa pärjääminen ratkaisee, eli kuka vaikuttaa soveltuvimmalta meidän työyhteisöön.

Vierailija
10/11 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä neuvo, että laittaa useammat hakemukset menemään, niin jokin niistä saattaa tärpätä. Niin minullekin kävi. 

Olin työttömänä joitakin vuosia sitten, määräaikainen työ oli loppunut eikä uutta heti löytynyt. Se oli raskas talvi. Kun tuli kevät, avautui enemmän työpaikkoja. Laitoin hakemuksia ja pääsin yhteen paikkaan, joka nyt ei ihan ollut sellaista, mitä koulutuksen perusteella olin toivonut. Kävi melko nopeasti ilmi, etten ole sinne oikea ihminen. Oli sellaista kyttäämistä, mitä teen väärin. Yksi työkaveri jostain syystä luuli, etten pidä hänestä, eikä sekään koskaan selvinnyt, mikä häntä hiersi. Ja se että hän ravasi valittamassa minusta esihenkilölle. Keskustelujakin oli, kolmestaan. Mitään konkreettista ei tullut, oli vain näitä heittoja, että on tullut sellainen tunne, että minä en pidä hänestä tai että sanon jotain töykeästi. Sellaisia juttuja, jotka meni jo mielikuvituksen puolelle. Että kun toinen on tullut pari minuuttia myöhemmin töihin kuin yleensä, olen hänen tulkintansa mukaan jättänyt sanomatta huomenta. Voi olla että jätin, mutta se on johtunut silloin siitä, että olen keskittynyt tekemään töitä tietokoneella enkä ole pannut merkille, että hän on saapunut. Ja se oli kauheaa, että esihenkilö lähtee tuollaisia kaivelemaan ja hyvä etten varoitusta saanut, jos en yhtenä aamuna ole huomannut sanoa huomenta. Siinä oli koko ajan sellainen asetelma, jossa minut painostetaan pyytelemään anteeksi ja kytätään kaikkea. Inhosin siis työtä ja työyhteisöä, lopulta koko työyhteisöä, koska koin, ettei minulla ole ketään luotettavaa. 

Hain uutta työpaikkaa, jonka halusin. Se oli aivan kauhea pettymys, kun en sinne päässyt. Sen jälkeen aloin hakea työpaikkoja, monta paikkaa kuukaudessa, ja yritin saada sovittua haastatteluja siten ettei tarvitse olla töistä pois. Olisiko se ollut kahdeksas haastattelu, jonka jälkeen tärppäsi. Se tarkoitti huomattavasti pidempää työmatkaa, koska työ oli eri paikkakunnalla ja työmatkoihin kului sen jälkeen 2 tuntia päivässä, mutta oli se sen arvoista. Suosittelen siis hakemaan monia työpaikkoja ja olemaan valmis kulkemaan pidempää työmatkaa tarvittaessa, jos oikeasti haluat pois.

Vierailija
11/11 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos vain saikuttelet niin teet kaikille palveluksen jos irtisanoudut.

Miksi? Jos terve ihminen saikuttaa, onko oikein?