Lapseni kaveri on nyt kesälomalla lounastanut meillä melkein joka arkipäivä
Myös välipalan syö meillä ja usein aamupalaakin.
Tuntuu kuin olisin perhepäivähoitaja.
Kommentit (143)
Meillä saa kaverit ruokaa, jos jää yli. Yökyläilijät saa tietenkin aina. Meillä lapsilla kulkenut kavereita vuodesta 1994. ja edelleen kulkee. Nuorin nyt 14 v.
Niin, mutta tässä kun on se etu, että lapsella on kavereita ja tietää, mitä lapsi tekee.
Sinun ei tarvitse olla ohjelma-automaatti.
Kaikella on hintansa.
Mieti vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotte vain lapselle, että menepäs kotiin syömään, äitisi siellä odotteleekin jo aamupalan, lounaan, välipalan kanssa.
Jos lapsi tohon vastaa, ettei kotona saa ruokaa, se on sen jälkeen lasun paikka.
Arvasin että olet heti ehdottamassa lasun tekemistä. Inhimillinen keskustelu tai naapuriapu on ehdottomasti kiellettyä.
Lasulla voi auttaa perhettä, vai haluatko että lapsi ja perheensä ei saa saada apua vaikeaan tilanteeseensa.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä jutut totta? Että vanhemmat lähettää mukulat toisen kotiin ruokailemaan?
Ei nyt varsinaisesti lähetä käsittääkseni, mutta meidän kodista on tullut sellainen "kiva paikka", jossa ollaan usein koko päivä.
Mulle ihan ok. Muutama peruna enemmän ja muutakin.
Mukava, että viihtyvät. En kaipaa mitään vastavuoroisuutta.
Ja et osaa suutasi avata lapselle tai tämän vanhemmille.
Meille tuo ei olisi mikään ongelma kun lapset syökin niin vähän. Meillä asuu tämän kesän vanhin tytär poikakavereineen. Nuori mies syö paljon mutta teemme tämän ilolla kun voimme auttaa opiskelijoita. Molemmilla loppuvat kesätyöt elokuun lopussa niin sitten he lähtevät takaisin opiskelupaikkakunnalle.
Eihän tuo vielä mitään, meille niitä jumiutuu joskus viikoksi "yökylään". Eli ensin tullaan muka yhdeksi yöksi, mutta sitten ei vaan lähdetäkään kotiin seuraavana eikä sitä seuraavana päivänä etc. Kun kysyy, niin vastaus on, että "äidille sopii mun jäädä vielä."
Itsellämme siis useampi isompi lapsi, joiden muutama kaveri tekee tätä. Normi kyläpäiviä ja luonnollisesti ruokailuja riittää myös.
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä jutut totta? Että vanhemmat lähettää mukulat toisen kotiin ruokailemaan?
Ja olemaan koko päiväksi.
Aamupalalle? En ymmärrä.
Mihin aikaan ne lapset ryysii teille aamulla?
Soittaako vanhemmat vai lähteekö muksut omin päin sieltä kotoaan vain ovesta ulos?
Mitä ne lapset tekee kotona. Nukkuu ainoastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähetät sen lapsen kotiinsa syömään.
Mikä siinä on niin vaikeaa?No jos siellä kotona ei ole ruokaa?
Se ei ole sinun ongelmasi. Kyllä siellä todennäköisesti aina jotain syötävää on. Tee lasu jos kovasti huolettaa.
Ihmettelin, kun pojan luokkakaverin äiti valitti pojastani samaa. Että melkein joka päivä on ollut heillä lounaalla usein aamupalallakin.
Sanoin, että en ihan usko, koska lapsi on joka toisen viikon isällään 20 km päässä ja lisäksi minä lähden töihin vasta klo 9, poika on saanut aamupalan ja olen vienyt hänet harrastukseen tai leirille. Kesällä olen ollut jo 3 viikkoa lomalla (äitiviikkoina, ei silloin, kun poika on isällä) ja nämä viikot on oltu mummolassa mökillä.
Että ihanko oikeasti koko kesän?
Kuulemma tarkemminajatellen kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt varsinaisesti lähetä käsittääkseni, mutta meidän kodista on tullut sellainen "kiva paikka", jossa ollaan usein koko päivä.
Mulle ihan ok. Muutama peruna enemmän ja muutakin.
Mukava, että viihtyvät. En kaipaa mitään vastavuoroisuutta.
Vuoden mamma 😇
Mun lapsuudessa oli tapana, että kaveri jäi leikkimään sillä aikaa, kun kaverin perhe söi. Tai kaveri lähetettiin kotiinsa siksi aikaa. Todella harvoin lapsikaverukset söi yhdessä, ne oli sitten erikseen aikuisten välillä sovittu.
Aikuisena mietin, että onpas ollut todella typerä tapa. :D Jos vieraita on, tietenkin niille tarjotaan.
Meillä ei vieraita ole joka päivä. Mä olen ottanut karkean tavoitteen, että joka toinen päivä on kotipäivä ja joka toinen ollaan jossain. Kotipäivä ei siis pois sulje piha-ja lähipuistoa. :) Jos menopäivä on ollut touhukas, niin seuraava päivä rauhoitetaan kotinurkissa. Silloin saa tulla kavereita kylään. Eli meillä ei edes muodostu sitä vaihtoehtoa, että sama tyyppi ruokailis päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä ennen kuin ensimmäistä kertaa antaa jäädä ruokailun ajaksi, koska monien vanhemmat eivät tee kotona ruokaa ja ovat vaan tyytyväisiä ,että lapsi on syönyt jossakin.Näistä tulee helposti tapa.
Yh äidin lapsi syö meillä päivittäin. Tiedän, että heillä oli todella puute rahasta ja jopa ruuasta. Sitten tuli pikkusisaruskin mukaan. Ei olisi itselläkään yhtään ylimääräistä. Lasten äiti on pitkällä sairauslomalla, ei juo, polta, eikä kulje kapakoissa. Vaikea on sanoa, että mennäänpä koriin syömään.
Eihän pienet lapset paljoa syö. Vaikea kuvitella että yksi tai kaksi lounas vierasta ajaa ketään konkurssiin. Esimerkiksi keittoja voi edullisesti tehdä isoja annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä ennen kuin ensimmäistä kertaa antaa jäädä ruokailun ajaksi, koska monien vanhemmat eivät tee kotona ruokaa ja ovat vaan tyytyväisiä ,että lapsi on syönyt jossakin.Näistä tulee helposti tapa.
Yh äidin lapsi syö meillä päivittäin. Tiedän, että heillä oli todella puute rahasta ja jopa ruuasta. Sitten tuli pikkusisaruskin mukaan. Ei olisi itselläkään yhtään ylimääräistä. Lasten äiti on pitkällä sairauslomalla, ei juo, polta, eikä kulje kapakoissa. Vaikea on sanoa, että mennäänpä koriin syömään.
Toisen lapsi ei ole sinun vastuullasi.
Ei olekaan, mutta saattaa pelastaa sen lapsen nälkiintymiseltä.
Se kuulostaa jo sen verran vakavalta, ettet sinä voi tilannetta pelastaa. Pitkittää vain ongelmaa.
Muistathan ostaa sille lapsipoloiselle paljon jäätelöä ja mansikoita.
Miksi annat ruokaa kaverille? Käsket lapsesi syömään "Jani, ruoka on valmis nyt syömään". Lapsesi käy syömässä ja jatkaa sen jälkeen leikkejä/pelejä kaverinsa kanssa.
Mulla ainakin ärsyttää, kun teemme ruokaa ja soitetaan syömään oma lapseni sanoo. Oon jo syöny täällä. Ei tarvi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sekä työtön että opiskeleva yksinhuoltaja ja aina on ollut lapsilla ruokaa. Joskus kysyin myös lasten kavereilta haluavatko syödä.
Mutta tosiaan, vieraat söivät meillä vain jos se sopi minulle.
Meille ei kaverit edes saa tulla joka päivä. Välillä pitää olla päiviä että oma koti on vain oma laiskanlinna varsinkin nyt lomalla. Vierailut sovitaan sillein että ne ajoittuu lounaan ja päivällisen välille. Joskus voi joku kaveri jäädä syömään jos ruokaa riittää. Te asetatte rajat ja säännöt omassa kodissanne.
Arvasin että olet heti ehdottamassa lasun tekemistä. Inhimillinen keskustelu tai naapuriapu on ehdottomasti kiellettyä.