Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Työttömien jatkettava työnhakua, vaikka he olisivat allekirjoittaneet jo työsopimuksen

Vierailija
17.07.2026 |

https://yle.fi/a/74-20236711

Taas yksi täysin vailla mitään järkeä oleva laki Suomessa. Tuo laki ei tee muuta kuin tuhlaa vain kaikkien aikaa ja resursseja.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään maalle muuttaneen keski-ikäisen joka jäi ensin karenssin kautta vapaaehtoisesti ansiosidonnaiselle muutama vuosi sitten ja kun se loppui, Kelan rouvalle kertoi ettei omista autoa eikä julkisia kulje. Täyttelee nettiin haamuhakemuksia eikä aikomustakaan palata töihin. Reilu 4v longimista takana vaikka toimintakyvyssä ei ole mitään vikaa. Suomessa on mahdollista ottaa rennosti veronmaksajien piikkiin jos niin haluaa mutta pääsyy on järjestelmän, joka sen mahdollistaa. Tässäkin tapauksessa hakija vain hyödyntää tarjottua tilaisuutta. Useat poliitikot painottavat sosiaaliturvaa turvaverkkona, jonka tulee olla mahdollisimman kattava ja helposti saavutettavissa elämäntilanteesta riippumatta. Se on mielestäni uskomatonta.

Ilmeisesti kukaan ei halua häntä töihin, joten onko tuolla sitten niin väliä, vaikka olisi työtön ihan mielellään? Kun ei se lopputulosta muuta, oli työhaluton tai työhaluinen - kuitenkin on työtön.

Vierailija
42/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi täysin vailla mitään järkeä oleva laki

Kyllä tässä nyt oli mitään järkeä vailla oleva henkilö, joka ei tajunnut lähteä lätkimään työkkäristä sen jälkeen, kun sai työsopimuksen tehtyä.

Taidat olla palstan vakimies? No selitetäänpä vähän työelämää. Monella alalla pätkitetään töitä määräaikaisina ja pistetään porukka työttömiksi kesäksi. Aika reilua, eikö? Totta kai jos olet kesän työttömänä, haet silloin ansiosidonnaista tai yleistukea, koska et saa palkkaa. En kyllä keksi mitään syytä tai ketään, joka ei hakisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova homma tehdä hakemus. Mitä jos poistetaan tämä pakollinen hakuruljanssi? Kaikki työttömät työttömyyskorvauksen vastikkeeksi velvoitetyöhön. Puistojen kunnossapito, taimikkojen istutus, rakennusten kunnossapito, hoivatyö, kotiapu vanhuksille, vierasperäisten kasvien hävittäminen ja kaikki muu vastaava työ. Siitä olisi myös kansantaloudellisesti hyötyä. Jotenkin vaan on sellainen olo että tämä ei monellakaan kelpaisi.

Ei varmaan monelle kelpaisikaan, että heistä tehdään työttömiä antamalla hommat orjatyöhön. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Puistot, taimikot, kunnossapito, hoivatyö, avustaminen ja kaikki muu vastaava työ on työtä, jota joku tekee tällä hetkellä palkkaa vastaan. Mihin ne nykyiset tekijät menevät, kun tilalle tulee joku, jonka on pakko tehdä palkattomana?

Työttömälle maksettaisiin palkkaa, joka on suuruudeltaan työttömyysetuuden kokoinen ja työtunteja olisi viikossa 15 kpl. Työt voisivat olla sellaisia,joita nyt ei tee kukaan kuten vaikka ruohojen poistamista ojista.

Kuinka väsynyt provo. 🥱                           

Miten niin väsynyt provo? Näin työtön tekisi töitä elantonsa eteen, mutta palkka olisi per tunti kohtuullinen. Minä olen vuosia jo kannattanut tätä mallia, että työttömille järjestetään töitä ja maksetaan asiallinen tuntipalkka suhteessa tehtäviin. Näin ollen kukaan ei voisi sanoa, että on loisii toisten kustannuksella jne. Hehän elättäisivät itsensä siten omalla työllään.

Ja tämä alkuperäinen aihe: Tämä on järjetöntä. Lähellä eläkeikää olevat pakotetaan hakemaan töitä, vaikka se on turhaa ja olisi kuinka pitkä työura takana. Samoin sekään ei armahda työnhausta, että ilmoitat työkkäriin päässeesi kouluun ja aloitat kuukauden päästä. Pitää hakea töitä vaan siinä välissä kertoen tietysti, että lopettaa seuraavassa kuussa joka tapauksessa, koska on alkaa koulu. Myös näitä, että on jo vakityöstä kirjoitettu työsopimus 1-2kk:n päähän, niin töitä pitää hakea. Esimerkkinä opettajat, jotka ei kesällä saa opettajan töitä ja työsopimus on elokuuksi, niin ne rustailee hakemuksia heinäkuussa syksyn töihin. 

Vierailija
44/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova homma tehdä hakemus. Mitä jos poistetaan tämä pakollinen hakuruljanssi? Kaikki työttömät työttömyyskorvauksen vastikkeeksi velvoitetyöhön. Puistojen kunnossapito, taimikkojen istutus, rakennusten kunnossapito, hoivatyö, kotiapu vanhuksille, vierasperäisten kasvien hävittäminen ja kaikki muu vastaava työ. Siitä olisi myös kansantaloudellisesti hyötyä. Jotenkin vaan on sellainen olo että tämä ei monellakaan kelpaisi.

Ei varmaan monelle kelpaisikaan, että heistä tehdään työttömiä antamalla hommat orjatyöhön. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Puistot, taimikot, kunnossapito, hoivatyö, avustaminen ja kaikki muu vastaava työ on työtä, jota joku tekee tällä hetkellä palkkaa vastaan. Mihin ne nykyiset tekijät menevät, kun tilalle tulee joku, jonka on pakko tehdä palkattomana?

Työttömälle maksettaisiin palkkaa, joka on suuruudeltaan työttömyysetuuden kokoinen ja työtunteja olisi viikossa 15 kpl. Työt voisivat olla sellaisia,joita nyt ei tee kukaan kuten vaikka ruohojen poistamista ojista.

Mitä järkeä tuollaisessa työssä olisi? Miksi ruohot pitäisi poistaa ojasta?

Vierailija
45/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen useammankin työttömän joka on yrittänyt loistaa velvottaistaan sanomalla virkailijalle että sain töitä ja työt alkaa 2kk päästä ja kun kaksi kuukautta on mennyt ilmottaa että en saanutkaan paikkaa. Työttömät suurimmaksi osaksi on kieroja valehtelijoita niin näiden pelkkiin puheisiin ei vain voi luottaa

Taas höpöhumppailet. Eihän tuosta ole mitään etua sille työnhakijalle. Ensinnäkin tuohan vain vaikeuttaa työttömän asemaa, koska jos noin kerrot virkailijalle ja se merkitään tietoihisi, työttömyytesi loppuu silloin kun työsi olet kertonut alkavan. Eli tuet loppuvat seinään. 

Vierailija
46/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen useammankin työttömän joka on yrittänyt loistaa velvottaistaan sanomalla virkailijalle että sain töitä ja työt alkaa 2kk päästä ja kun kaksi kuukautta on mennyt ilmottaa että en saanutkaan paikkaa. Työttömät suurimmaksi osaksi on kieroja valehtelijoita niin näiden pelkkiin puheisiin ei vain voi luottaa

Suurimmalle osalle normaaleista ihmisistä kelpaa se punainen tupa, perunamaa, 1 laps ja noutaja edelleen. Nykyään tosin mahdollisimman ruma harmaa modernitalo ja asfalttipiha, mutta kummiskin. Kyllä normaalille ihmiselle raha ja työ kelpaa. Tuilla niitä ei saa. Tuilla eläjät ovat oma normielämästä pudonnut joukkonsa. Siis ne, jotka eivät halua työtä.

Vierailija
47/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työtön, mutta haluaisin mennä hävittämään espanjansiruetanoita. Ongelma on se etten voi viedä niitä kotiini kerrostaloon keitettäväksi. Mihin voin viedä ne etanat? Heitänkö ne vain roskiin elävinä vai onko se väärin? 

Vierailija
48/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä hallituksesta ne linjaukset tulevat. Kritiikin voi siis kohdistaa suoraan sinne. Viranomaisten tehtävä on noudattaa näitä linjauksia, vaikka niissä ei mitään järkeä olisikaan.

Vierailija
49/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi täysin vailla mitään järkeä oleva laki

Kyllä tässä nyt oli mitään järkeä vailla oleva henkilö, joka ei tajunnut lähteä lätkimään työkkäristä sen jälkeen, kun sai työsopimuksen tehtyä.

Taidat olla palstan vakimies? No selitetäänpä vähän työelämää. Monella alalla pätkitetään töitä määräaikaisina ja pistetään porukka työttömiksi kesäksi. Aika reilua, eikö? Totta kai jos olet kesän työttömänä, haet silloin ansiosidonnaista tai yleistukea, koska et saa palkkaa. En kyllä keksi mitään syytä tai ketään, joka ei hakisi. 

Naisvaltaisia aloilla. Miesvaltaisilla aloilla ei suostuttaisi tällaiseen pompotteluun.

Vierailija
50/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuoden puolella pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle jokseenkin hankalan kääntämisen jälkeen. Jouduin joksikin aikaa ilmoittautumaan työttömäksi, kun Ilmarinen jatkaisi eläkkeeni. Eläkkeen tultua voimaan ilmoitin tietenkin työvoima viranomaisille eläköitymisestäni. Luulin asuan olevan tällä selvä. Keväällä tulikin viesti heiltä, että minulle laitetaan karenssi, koska en ole tehnyt minulle määrättyjä suoritteita ja velvoitteita. Soitin viranomaisille ja kysyin, että katkaisevatko he eläkkeeni maksun. Sain aikaan ensin hiljaisuuden ja sen jälkeen kyselyn miksi en ole ilmoittanut asiaa, jonka ilmoitin jo syksyllä.

Tämä on kuvaus tämänhetkisestä tasosta, millä hoidetaan paisuvaa työttömyyttä.

Vierailija
51/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen erään maalle muuttaneen keski-ikäisen joka jäi ensin karenssin kautta vapaaehtoisesti ansiosidonnaiselle muutama vuosi sitten ja kun se loppui, Kelan rouvalle kertoi ettei omista autoa eikä julkisia kulje. Täyttelee nettiin haamuhakemuksia eikä aikomustakaan palata töihin. Reilu 4v longimista takana vaikka toimintakyvyssä ei ole mitään vikaa. Suomessa on mahdollista ottaa rennosti veronmaksajien piikkiin jos niin haluaa mutta pääsyy on järjestelmän, joka sen mahdollistaa. Tässäkin tapauksessa hakija vain hyödyntää tarjottua tilaisuutta. Useat poliitikot painottavat sosiaaliturvaa turvaverkkona, jonka tulee olla mahdollisimman kattava ja helposti saavutettavissa elämäntilanteesta riippumatta. Se on mielestäni uskomatonta.

Muutamia työtä vieroksuvia ehkä on. Samaan aikaan on monta sataa tuhatta ihmistä jotka haluavat töihin. Muutamien takia on siis oikeutettua tehdä tämän suuren työhaluisen enemmistön ja heidän lastensa elämästä kohtuuttoman raskasta?

Tunnen itse kymmenisen tuollaista vastaavaa tapausta, joten uskon ettei ole muutamasta henkilöstä kyse, vaan heitä voi hyvin olla kymmeniä tuhansia ellei enemmänkin. Tapauksia on monenlaisia - esim. sekin on mielestäni työn vieroksumista, jos on opiskeltu vaikkapa heikosti työllistävää taidealaa eikä otettu vastuuta ja tavoiteltu itselle realistisempia työmahdollisuuksia.

Meillä on selkeesti erilainen kaveripiiri. Minä en tunne yhtään. 

Vierailija
52/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuoden puolella pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle jokseenkin hankalan kääntämisen jälkeen. Jouduin joksikin aikaa ilmoittautumaan työttömäksi, kun Ilmarinen jatkaisi eläkkeeni. Eläkkeen tultua voimaan ilmoitin tietenkin työvoima viranomaisille eläköitymisestäni. Luulin asuan olevan tällä selvä. Keväällä tulikin viesti heiltä, että minulle laitetaan karenssi, koska en ole tehnyt minulle määrättyjä suoritteita ja velvoitteita. Soitin viranomaisille ja kysyin, että katkaisevatko he eläkkeeni maksun. Sain aikaan ensin hiljaisuuden ja sen jälkeen kyselyn miksi en ole ilmoittanut asiaa, jonka ilmoitin jo syksyllä.

Tämä on kuvaus tämänhetkisestä tasosta, millä hoidetaan paisuvaa työttömyyttä.

Minäkin olin hetken osatyön hakijana ennen kuin täysi eläkepäätös tuli. Toki siis olin osaeläkkeellä.
Tuli velvoittava lappu, että ellen tule tapaamiseen, niin työttömyysraha katkaistaan.

En mennyt, enkä soittanutkaan. En tiedä katkaisivatko työttömyysrahani, jota en saanut muutenkaan.

Vierailija
53/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi minun pitää hakea 4 paikkaa, vaikka olen sairaslomalla seuraavat 2 kk, enkä edes lain mukaan voisi ottaa töitä vastaan, jos joku minulle niitä tarjoaisi, mutta hakea pitää silti. 4 vk karenssi tuli myös, vaikka irtisanoin itseni koeajalla terveydellisistä syistä ja llytyy lääkärin lausunto siitä etten kykene niihin töihin jossa olin ja työnanatajallakin oli tiedossa että teen töitä niin kauan kuin pystyn. Sitten ihminen joka ei ole minua koskaan nähnyt, eikä tiedä tilanteestani mitään päättää etten olisi saanut itseäni irtisanoa, koska en ole PYSYVÄSTI kykenemätön niitä töitä tekemään, vaikka kyseessä oli määräaikainen sopimus. Jo pelkkä turvakenikien käyttökielto estää työnteon todella monessa paikassa. Nykyään lääkärin pitää kirjoittaa työkykyselvitykseen ettei työntekijä pysty MIHINKÄÄN työhön, jotta saa vapautuksen pakkohausta, muuten joudut hakemaan 2 paikkaa, vaikka pää olisi kainalossa. Hullua toimintaa...

Vierailija
54/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole työtön, mutta haluaisin mennä hävittämään espanjansiruetanoita. Ongelma on se etten voi viedä niitä kotiini kerrostaloon keitettäväksi. Mihin voin viedä ne etanat? Heitänkö ne vain roskiin elävinä vai onko se väärin? 

On väärin. Eläinsuojelulaki velvoittaa lopettamaan pienetkin olennot mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Käsittääkseni kivellä murskaaminen on ok silloin kun etana on kovalla alustalla. Esim. pihakivetystä vasten, ettei alunen jousta alla. Kivi mrskaa kerralla.

Vierailija
55/55 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin vuosi takaperin tuli ilmoitettua itsensä työttömäksi siltä varalta, että olisi oikeasti jäänyt työttömäksi eikä löytänyt uutta työpaikkaa ennen edellisen homman päättymistä. Sain silloin soiton etupeltoon työllisyyspalveluista, joka kehotti tekemään työllisyyssuunnitelman.

5 kk myöhemmin palasivat tähän puuttuvaan suunnitelmaan, jota en ollut tehnyt, koska olin ollut silloin jo 5 kk uusissa töissä, jossa olin aloittanut jo reilu kk ennen suunnitelman palauttamispäivää.

Jutun perusteella tuntuu, että on tärkeämpää pitää byrokratian rattaat pyörimässä kuin oikeasti työllistää ihmisiä.

Opettajien kesätyöttömyys on taas kuntien keino säästää ketjuttamalla määräaikaisuuksia, missä taustalla on kuntapäättäjien piittaamattomuus opettajien tuloista sekä ilmeisesti eri kohta budjetissa.

Luulisi, että työllisyyspalveluiden resurssin meni parempaan käyttöön esim. pitkäaikaistyöttömien auttamisessa, kuin jo työllistyvien ihmisten kyttäämisessä. Nämä, kun syövät lisäksi kunnan rahoja sakkomaksujen kautta.