Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kuuntelette sitä lastenne marinaääntä?

Vierailija
17.07.2026 |

Lapsena, jos minä tai siskoni aloimme pyytää jotakin sillä lasten marina- tai kiukuttelunuotilla, äiti ja isä pysäyttivät homman aluunsa. Jos emme esittäneet asiaamme normaalilla puheäänellä, sitä ei vaan kuunneltu. Heti, kun puhuimme normaalisti, asia eteni. 

Olen samaa soveltanut omiin lapsiini ja hyvin pian märinä on loppunut. Yksi kolmesta yritti vähän pidempään, vaan hyvin pian hänkin tajusi, että vinkumisella asia ei vaan etene. Normaalilla kommunikaatiolla tulee kuulluksi. Sama pätee muuten huutamiseenkin. 

Tänään vaan kiinnitin huomiota yhdessä lapsiperhekohteessa siihen sietämättömään märinän määrään. Kun asian voisi ratkaista sivistyneestikin. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei ymmärrä samaa kieltä kuin aikuinen. Lasta pitää ymmärtää. Ei viedä lasta kauppaan. Lapsella on tarpeita myös, kuten jälkiruoka kotona. Välipalat. Viilennys. Kaikki.

Vierailija
2/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei ymmärrä samaa kieltä kuin aikuinen. Lasta pitää ymmärtää. Ei viedä lasta kauppaan. Lapsella on tarpeita myös, kuten jälkiruoka kotona. Välipalat. Viilennys. Kaikki.

Ihan helppo kasvattaa pois marinasta. Toistat vaan riittävän monta kertaa, "anteeksi en kuule mitä sanot, voitko sanoa asiasi kauniilla selvällä äänellä". Ei vaadi montaa kertaa sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan helppo kasvattaa pois marinasta. Toistat vaan riittävän monta kertaa, "anteeksi en kuule mitä sanot, voitko sanoa asiasi kauniilla selvällä äänellä". Ei vaadi montaa kertaa sanoa.

No juuri tämä! Jos seurauksena on raivari, siinäpä riehuu. 

Vierailija
4/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, aikuinen määrittelee lapsen tarpeet eikä jälkiruoka ole mikään tarve mitenkään päin.

Lapsi ymmärtää juuri sitä kieltä mitä aikuiset lapselle puhuvat. Lapsi on se taho joka opetetaan ymmärtämään. Tässä on ero vanhemmilla ja helikopteri"vanhemmilla"

Vierailija
5/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni yritti kouluttaa mua tässä asiassa: kuunteli vain kun puhun hänen määrittelemällään äänensävyllä, muuten jätti huomiotta. En mä vaan millään oppinut ja terapeuttini vihjaisi ettei tarvitsekaan. Ratkaisin asian eroamalla.

Vierailija
6/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni yritti kouluttaa mua tässä asiassa: kuunteli vain kun puhun hänen määrittelemällään äänensävyllä, muuten jätti huomiotta. En mä vaan millään oppinut ja terapeuttini vihjaisi ettei tarvitsekaan. Ratkaisin asian eroamalla.

Nyt puhutaan lapsista. 

Vierailija
7/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhutaan lapsista. 

Kyllä lapsenkin pitää saada olla oma itsensä, eikä muokata väkisin haluamansa laiseksi

Vierailija
8/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhutaan lapsista. 

Kyllä lapsenkin pitää saada olla oma itsensä, eikä muokata väkisin haluamansa laiseksi

Mitäpä niitä kasvattamaan. 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000012148461.html

Vierailija
9/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhutaan lapsista. 

Lapsille pitää opettaa käytöstapoja. Jos lapsi toimii ei-toivotulla tavalla, siitä tulee palautetta. Se on ihan normaalia kasvatusta. Miksi ehdoin tahdoin tahdoin vahvistaa lapsessa piirteitä, joihin muut ihmiset suhtautuvat kielteisesti? 

Vierailija
10/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei laillista vetää turpiin!

Vierailija
11/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhutaan lapsista. 

Kyllä lapsi on vähän kuin taimi joka kasvaa. Taimen kasvua tiettyyn suuntaan tuetaan, tarvittaessa sidotaan keppi kiinni että suoraan kasvaisi. Sama lastenkin kanssa, kyllä aikuiset päättää kasvun suunnan ja vaikka ei haluaisi, mutta kun on pakko. Niitä vanhempia jotka antavat lapsen olla oma itsensä, kutsutaan helikopteri"vanhemmiksi" lapsen ajatusmaailma on, aurinko paistaa siksi kun minä tarvitsen valoa. Lapsen ei todellakaan voi antaa olla oma itsensä vaan valtava määrä kasvattamista pitää tapahtua ja hyvin usein myös siihen suuntaan johon lapsi ei haluaisi. 

Vierailija
12/12 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset marisivat jossain vaiheessa ruuasta. Kerran sitten suutuin oikein kunnolla, ja sanoin, että tästä lähtien marina on kielletty. Kaikesta ruuasta ei tarvitse pitää. Muitakin kuin lempiruokia voi syödä. Siinä vaiheessa, kun laittaa itse ruuat, voi päättää, mitä syö. Saa sanoa, että tämä ruoka ei maistu, mutta ei saa sanoa, että se on pahaa. Otan kyllä huomioon sen, että joku ei yksinkertaisesti voi syödä jotain (nykyään lapset ovat jo sen verran isoja, että näitä ruokia ei enää oikeastaan ole). Marina loppui siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi