Mökin hankkiminen ja lokkeilu
Onko minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia hankkia mökki (vaikkapa laskettelukeskuksen lähiseudulta) ilman, että puoli sukua ja ystäväpiiri alkavat lokkeilemaan ja hyötymään siitä? Voiko mökin ostamista ja siellä tiheästi olemista edes salata lähipiiriltä onnistuneesti pidemmän päälle, ettei joutuisi jatkuvasti torppaamaan muiden lomasuunnitelmia omalla mökillä?
Yllättävän paljon nimittäin tuntuu löytyvän ihmisiä, jotka vilpittömästi olettavat, että ilman muuta sinne serkun tai sisaruksenkin mökille voi hyökätä isolla porukalla lomailemaan silloin kun mieli tekee, vaikka mökki olisi hankittu pelkästään omaan käyttöön ja rauhoittumiseen eikä muiden ilmaiseen majoittamiseen.
Kommentit (206)
Kun ostat mökin, ei pidä kuuluttaa siitä kaikille eikä kertoa sijaintia.
Jos tulee vierailulle tarjokkaita, kerrot, että on päätetty pitää oman perheen lepopaikkana, että ette aio kutsua sinne lainkaan vieraita.
Selvää ja yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Laskettelukeskus? Ei ole mitään mahdollisuutta etteivätkö sukulaiset kiinnostu.
Meillä oli mökki Kolilta. Aika monta sukulaista majoittui mökkiin laskettelulomalle ja heidän jäljiltään saa maksaa siivousmaksut. Ts mökkimme oli vuokralla aina kun itse ei tarvittu. Ja se piti jättää siistiin kuntoon. Eivät jättäneet. Lämmitti maksaa siivousmaksu, menettää vuokratulo, maksaa sähköt ja polttopuut. Myös ainakin kerran tapahtui niin, ettei sukulaiset menneetkään (= ei jaksettukaan lähteä) heille varattuun mökkiin taisi olla jopa Etelän hiihtolomaviikko 7, josta olisi saanut hyvät rahat. Vuokraaminenkaan ei aina sujunut ongelmitta ja kauempaa oli hankalaa hoitaa käytännön asioita.
Tuo ei ollut ainoa syy, miksi myimme mökin, suurin syy oli OK-talon ostoon tarvittava raha, mutta kyllä se helpotti päätöstä. Sorry sukulaislokit, joudutte vuokraamaan rahalla mökkinne.
Siis oikeasti, annoitte tuon kaiken tapahtua?
Miksi ette vain sanoneet, että vuokra x määrä. Tai jos se tuntuu pahalta, niin kuluja vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lukitus kannattaa järjestää niin ettei vaan päästä sukulaisia sisään. Joku ohjelmoitava älylukko vaan oviin.
Ja sitten sanoo vaan kaikille että mökki on vuokrattu tai varattu.
Sukulaiset miehen suvussa ovat kyllä älllistyttävän röyhkeitä. Erikseen pitää kieltää etteivät vaan tule ja kanna kassejaan työhuoneeseeni.
Ei sekään ole oikein että valehtelee ihmisille.
Itsekkäät kusipäät ovat elämässään itse valinneet millaista kohtelua ottavat vastaan. Jos on niin tönkkö tai sika että änkeää väkisin muiden mökeille, kaikki lailliset keinot ovat sallittuja saivareen pois häätämiseksi. Omassa tuttavapiirissäni ei nykyään ole moisia, mutta tiedän muilta useita varmoja tapauksia. Härskeimmät änkeävät mökeille jopa silloin kun isäntäväki on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on 10 vuotias ja hän ei ole koskaan ollut isovanhempiensa mökillä. Eivät ole koskaan pyytäneet, eivät vähääkään vinkanneet, että lapsi voisi sinne tulla. Lapsi on hyvin erähenkinen, tykkää olla luonnossa ja retkeillä, joten vedetön ja sähkötön mökki ei olisi hänelle yhtään ongelma. Itse ajattelen, että ajatuksen vierailusta pitäisi tulla isovanhemmilta, joten en todellakaan itse ole ehdottomassa visiittiä. Niin ja myöskään me vanhemmat (tai sisarukset) emme ole olleet kyseisellä mökillä.
Olet toiminut oikein. Isovanhemmat haluavat selkeästi rauhoittaa mökin itselleen ja välinne ovat muodolliset. Sähköttömät mökit ovat todella halpoja, muutamalla tonnillakin saa sellaisen. Miksette ole hankkineet omaa, jos lapsi nauttisi eräilystä siellä?
Huomasit varmaan, että myöskään me vanhemmat emme ole olleet kyseisellä mökillä. Tämä johtuu siitä, että meitä vanhempia ei kiinnosta mökkeily. En myöskään usko, että kukaan vanhempi panostaa lapsensa retkeilyharrastukseen niin paljon, että ostaa sen takia oman mökin ja harvemmin sen muutaman tonnin lautakasan kustannukset jäävät siihen hankintahintaan. Me retkeillään vuokramökeiltä käsin, paljon kustannustehokkaampaa eikä tarvitse tehdä mitään töitä. Maisemat vaihtuvat vuokramökkien myötä ja on eri retkeilyreittejä tarjolla.
No sittenhän olette toimineet fiksusti eikä lapsenne ole jäänyt mistään paitsi. Sinua vain kismittää isovanhempien ratkaisu.
Mikäs siinä kismittäisi, kun ei se mökkeily varsinaisesti edes kiinnosta? Tämä siis oli ihan vaan kommenttina siihen, että ihan hyvin voi mennä vuosia, että sukulaiset (tai edes se lähiperhe) änkää mökille, koska ei heitä se mökkeily kiinnosta. Eikä sinne mökille kukaan ole tulossa, kun sinne ei ketään pyydä. Itse kovasti toivon, että myyvät mökin, ennen kuin se perikunnan käsiin joutuu, ketään meistä ei sitä mökkiä halua niin olisi yksi huoli vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Nuo lokit on niin nähty. Meillä on mökkinä oikeastaan pientila, omalla rannalla. Sukulaiset Etelä-Suomesta asti tänne viikoiksi kiireisimpään mansikka-aikaan. Muistan lapsuudesta, kun äiti istui kammarin hetekalla ja tärisi, nojasi käsiinsä ja vain itki yhden (lanka)puhelun jälkeen. Luulin, että joku asiakas oli perunut tulonsa ja mansikat ylikypsyisivät pellolle, mutta ei, se oli hänen alistettu sisarensa, joka juopon narsu-ukkonsa (todella kusipää, haukkui kännissä talon omistajat ja pohjoisen ihmiset idiooteiksi mutta viipyi täällä viikkokaupalla perheineen syömässä ilmaista sapuskaa jota äiti vaivalla laittoi peltohommien ja asiakkaiden passauksen lisäksi) kanssa.
Olen oppinut jo lapsena sen, mitä oma suku voi tehdä. Käyttää härskisti maatilan omistajaa hyväkseen. Siksi sanon nykyisin suoraan, mitä ajattelen ja pidän rajani. Tämä on mahdollista kaikille. Sanot niin suoraan että menet sen rajan yli että pelkäät loukkaavasi.
Mutta niin rajat laitetaan rajattomille.
Just noin. Minun piti selostaa omalla sukulaiselle moneen kertaan se, että tänne ei tule kutsumatta. Vänkäsi ja vänkäsi vastaan, välillä yritti saada minut tuntemaan huonoa omaatuntoa, välillä lyttäsi, välillä kehui. Mikään manipulointiyritys ei tehoa minuun. Lopulta sanoin, että jos änkeät kutsumatta, niin tulet samalla rikkoneeksi kotirauhaa. Meillä on myös kameravalvonta, johon jää kuvaa tunkeutujista.
Ei minua hotsita pitää seuraa asiattomia suoltavalle tyypille. Ei hotsita majoittaa eikä ruokkia lokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lukitus kannattaa järjestää niin ettei vaan päästä sukulaisia sisään. Joku ohjelmoitava älylukko vaan oviin.
Sukulaiset miehen suvussa ovat kyllä älllistyttävän röyhkeitä. Erikseen pitää kieltää etteivät vaan tule ja kanna kassejaan työhuoneeseeni.
Aina voi sanoa että mökki on varattu. Voihan sen varata vaikka itselleen.
Olen eri, mutta minusta on älytöntä valehdella, kun voisi vain reilusti sanoa, että emme kutsu mökille vieraita, vaan haluamme olla oman perheen kesken ja rentoutua. Mikä siinä on niin vaikeaa?
No miksi pitäisi valehdella että haluaa olla vain oman perheen kanssa jos oikeasti kyse on siitä että haluaa tarkkaan valita vieraansa.
Toisaalta ei halua turhaan loukata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäät kusipäät ovat elämässään itse valinneet millaista kohtelua ottavat vastaan. Jos on niin tönkkö tai sika että änkeää väkisin muiden mökeille, kaikki lailliset keinot ovat sallittuja saivareen pois häätämiseksi. Omassa tuttavapiirissäni ei nykyään ole moisia, mutta tiedän muilta useita varmoja tapauksia. Härskeimmät änkeävät mökeille jopa silloin kun isäntäväki on poissa.
Hyvin sanottu. 😁
Meille tullaan vain kutsusta, "mökki" ulkomailla. Jos joku ajaa tästä ohi tarjoamme kahvit muttei muuta ellemme ole erikseen sopineet.
No joo, kyllä silti onnistuu lokkeilu läheisiltäkin ystäviltä - olimme kutsuneet kaveripariskunnsn pitkäksi viikonlopuksi (max 4 yötä) mutta tulivat viikoksi "kun lennot oli halvemmat".
Vierailija kirjoitti:
Pidä mökki omana tietonasi. Minä en mökille lähtisi vaikka pyydettäisiin. Ei kiinnosta.
Kai nyt muutama somekuva pitää ottaa? Ettei kukaan luule köyhäksi ja syrjäytyneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla suku jossa kaikki ei ole persaukisia lokkeja. Ongelma ratkeaa kuin itsestään.
Kyllä. Suku on hyvä valita itselleen.
Sukulaisuus ei velvoita sietämään omalla yksityisalueella näitä änkeäjiä. Eikä vanhakaan tuttavuus oikeuta änkeämään toisen yksityisalueelle kutsumatta.
Monella tuntuu olevan se käsitys näissä keskusteluissa että tuttavien tai lähipiirin mökki muuttuu käytännössä ilmaiseksi lomahotelliksi, jos siitä saa vihiä somesta tai jotakin muuta kautta. Mielestäni tuo on aika omituinen näkökulma toisten ihmisten omaisuuteen.
Jos tuttavani tai sukulaiseni niilo äkäspukama somettaa jotain hankkimaltaan mökiltä, ei ainakaan minulle tule sellaista oloa että nyt soitetaankin niilolle että kohtapuoliin voitaisiin tulla sinne, laitahan pannu kuumaksi ja sauna lämpimäksi!
Kukaan ei mistään nää, että omistat mökin. Kerrot vaan kaikille, että vuokraatte suunnilleen samalta alueelta. Kerrot vain jos joku asiasta kysyy
Ja jätät fb-päivitykset mökkikuvineen yms julkiset jutut kokonaan pois
Toinen vaihtoehto on opetella sanomaan "ei".
Jos joku haluaa mennä mökillesi viikoksi niin voit esittää vastakysymyksen, voiko teidän perhe mennä heidän kotiinsa viikoksi. En usko, että kukaan siihen suostuisi
Meillä valmistui mökki jotain 30 vuotta sitten. Yksi sukulainen oli siinä kärkkymässä tyyliin "mökkiähän saa sitten lainata ja voidaan maksaa vähän vuokraakin" . Vastasin, että tuossa parin kilometrin päässä on työkseen mökkejä vuokraava yritys, itse en jaksa alkaa täyttelemään kuitteja ja veroilmoituksia ja muita virallisia papereita, joita vuokraustoiminnassa pitää olla. Ei kysellyt sen jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan tiedä että sinulla on mökki jos et kerro siitä. Riski siinä on mutta pitää oll kovis ja sanoa kaikille että sinne ei ole tulemista. Minulla on mökki ja se pysyi salassa 6 vuotta. Ei ole kukaan yrittänyt väkisin tulla kylään.
Enkä minä ole mennyt mökeille vaikka on pyydetty! Hemmetin työleirejä vain yhtä kylää nakkia ja lämmintä kaljaa vastaan. Monesti jäi vain kahvikuppiin ja kuivuneeseen pullanpalaan (korppu) päivän työskentely, kun " muuta nyt ei valitettavasti ole tarjolla, kun en ole ehtinyt käydä kaupassa"... pitäkää keskitysleirinne! Ja olkaa tosiaan hiljaa niistä . En halua tietää.
Jos tarjoaa lämpimiä grilliherkkuja, kylmää kuohujuomaa ja osoittaa pihalta lepolassen kunnon ruokalepoa varten, vieras voi jäädä taloksi syyskuun alkuun asti tai kunnes hänet talutetaan kädestä pitäen tien varteen. Siksi.
T Isäntä
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yhteisomistuksessa laskettelukeskuksesta mökki.
Kolmannes meillä, kolmannes siskolla ja kolmannes isällä. En suosittele kellekään.
Kun jokainen lupasi sinne jonkun ilmaiseksi, niin huomaa nopeasti, että lopulta itse pääsee melko harvoin mökille. Vaimon veli kavereineen oli melko ahkerasti mökillä. Kerran osti korvauksena kuution polttopuita sinne, kun takkapuut oli vähissä.
Onneksi sisko osti meidät ulos osuudestamme. En lähde koskaan enää mihinkään yhteisomistukseen, enkä ainakaan laskettelukeskuksesta. Yllättävän moni nopeasti kiinnostuu laskettelusta.
Helpottaahan se laskettelua ja voi kokeilla uutta lajia, kun ei tarvitse asumiskuluista huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
On jos mökki on niin kaukana ja vaikeiden kulkuyhteyksien päässä ettei sinne noin vain pistäydytä.
Siis sellainen oikein kunnon lokki ei viitsi nähdä itse paljoa vaivaa päästäkseen jonnekin lokkeilemaan. Varsinkaan mitään kustannuksia ei haluta itselle, vaan hyötysuhteen pitää olla 100% tai lähelle sitä. Lokki pyrkii hyötymään muista mahdollisimman paljon, ja itse ei laita mitään likoon.
Aikoinaan yksi lokki pyöri kuvioissa, niin kyllähän se sitä oli, että ilmaisilla kyydeillä kulki ilmaisen juoman tms. perässä. Tommoset kannattaa potkia helvettiin elämästä. Niistä ei koidu muuta kuin kustannuksia ja vaivaa yli varojen. Mulla on lokkien suhteen nollatoleranssi.
Pakko olla provo aloitus, sillä ei sukulaisten saati tuttujen mökeille mennä ilman kutsua.
Veljelläni on ollut mökki nyt kymmenen vuotta, eikä tulisi mieleenikään tunkea sinne minkään syyn vuoksi. Kerran kutsuttiin ja silloinkin sovittiin, että olen maksimissaan kaksi päivää. Vein kasan tuliaisia sekä tarjosin kylillä lounaan kiitoksena kutsusta heidän mökilleen. Tein selväksi, etten aio jatkossa tulla enää ja kunnioitan heidän omaa rauhaansa. Ei ollut yhtään vaikeaa puhua asia selväksi ja käly oli suorastaan iloinen sanoistani, koska emme tule toimeen keskenämme.
Ei minunkaan mökille kukaan tuppaa. Kutsuttuna kaikki tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tieto mökin sijainnista tai edes olemassaolosta pitää kertoa yhtään kenellekään jos haluaa olla siellä varmasti rauhassa.
Noku sit ei voi lesoilla somessa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko olla provo aloitus, sillä ei sukulaisten saati tuttujen mökeille mennä ilman kutsua.
Veljelläni on ollut mökki nyt kymmenen vuotta, eikä tulisi mieleenikään tunkea sinne minkään syyn vuoksi. Kerran kutsuttiin ja silloinkin sovittiin, että olen maksimissaan kaksi päivää. Vein kasan tuliaisia sekä tarjosin kylillä lounaan kiitoksena kutsusta heidän mökilleen. Tein selväksi, etten aio jatkossa tulla enää ja kunnioitan heidän omaa rauhaansa. Ei ollut yhtään vaikeaa puhua asia selväksi ja käly oli suorastaan iloinen sanoistani, koska emme tule toimeen keskenämme.
Ei minunkaan mökille kukaan tuppaa. Kutsuttuna kaikki tulevat.
Oletkin sivistynyt ja hienotunteinen ihminen ja samoin sukusi. Oma koulutettu sukuni on pääosin samanlaista ja sellaiseen käytökseen olin itsekin tottunut ennen kuin hankimme loma-asuntomme.
On ollut hirveä järkytys havaita miten itsekkäitä ja törkeitä miehen sukulaiset voivat olla.
Nytkin eräs sukulaispariskunta lokkeilee ties kuinka monetta kertaa meillä. Riitelemme mieheni kanssa tästä joka kesä.
Ette kerro ostamisesta, vaan menette muka vuokramökkiin. Jos kertotte omistamisesta ja jonkun kysyessä mökkiä käyttöön kerrotte, että vuokraatte sitä silloin, kun ette itse ole siellä, ts. mökki on varattu.
Helpoimmalla varmasti pääsee, jos ei kerro mökkikaupoista mitään. Ja käytte ne lomateissut "vuokramökissä".
Tai sitten vain sanotte kysyjille, ettette lainaa mökkiä.