Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökin hankkiminen ja lokkeilu

Vierailija
15.07.2026 |

Onko minkäänlaisia realistisia mahdollisuuksia hankkia mökki (vaikkapa laskettelukeskuksen lähiseudulta) ilman, että puoli sukua ja ystäväpiiri alkavat lokkeilemaan ja hyötymään siitä? Voiko mökin ostamista ja siellä tiheästi olemista edes salata lähipiiriltä onnistuneesti pidemmän päälle, ettei joutuisi jatkuvasti torppaamaan muiden lomasuunnitelmia omalla mökillä?

Yllättävän paljon nimittäin tuntuu löytyvän ihmisiä, jotka vilpittömästi olettavat, että ilman muuta sinne serkun tai sisaruksenkin mökille voi hyökätä isolla porukalla lomailemaan silloin kun mieli tekee, vaikka mökki olisi hankittu pelkästään omaan käyttöön ja rauhoittumiseen eikä muiden ilmaiseen majoittamiseen. 

Kommentit (206)

Vierailija
41/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kertoa. Ostin laskettelukeskuksesta ja siitä tietää vain ihan lähipiiri, ne jotka sinne mielelläni haluan. En ikinä tule mainitsemaan siitä missään somessa.

Vierailija
42/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on 10 vuotias ja hän ei ole koskaan ollut isovanhempiensa mökillä. Eivät ole koskaan pyytäneet, eivät vähääkään vinkanneet, että lapsi voisi sinne tulla. Lapsi on hyvin erähenkinen, tykkää olla luonnossa ja retkeillä, joten vedetön ja sähkötön mökki ei olisi hänelle yhtään ongelma. Itse ajattelen, että ajatuksen vierailusta pitäisi tulla isovanhemmilta, joten en todellakaan itse ole ehdottomassa visiittiä. Niin ja myöskään me vanhemmat (tai sisarukset) emme ole olleet kyseisellä mökillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on 10 vuotias ja hän ei ole koskaan ollut isovanhempiensa mökillä. Eivät ole koskaan pyytäneet, eivät vähääkään vinkanneet, että lapsi voisi sinne tulla. Lapsi on hyvin erähenkinen, tykkää olla luonnossa ja retkeillä, joten vedetön ja sähkötön mökki ei olisi hänelle yhtään ongelma. Itse ajattelen, että ajatuksen vierailusta pitäisi tulla isovanhemmilta, joten en todellakaan itse ole ehdottomassa visiittiä. Niin ja myöskään me vanhemmat (tai sisarukset) emme ole olleet kyseisellä mökillä. 

Olet toiminut oikein. Isovanhemmat haluavat selkeästi rauhoittaa mökin itselleen ja välinne ovat muodolliset. Sähköttömät mökit ovat todella halpoja, muutamalla tonnillakin saa sellaisen. Miksette ole hankkineet omaa, jos lapsi nauttisi eräilystä siellä?

Vierailija
44/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisesti koulutetut ja muuten sivistyneet eivät koskaan tunge ilman selkeää kutsua toisten mökeille tai loma-asunnoille.  Paitsi tietysti aivan härskeimmät toisten hyväksikäyttäjät ja ainoat lapset jotka kuvittelevat koko muun maailman pyörivän heidän ympärillään.

Sitten on nämä aivan hirveät  duunaritaustaiset moukkamaisesti käyttäytyvät vasemmistolaiset jotka ajattelevat että varakkaamman sukulaisen lomatalo jotenkin kuuluu heidän oikeuksiinsa ja olettavat että heille pidetään joka vuosi jotain ilmaista lomahotellia eikä heidän tarvitse vastineeksi tehdä mitään. 

Kaikkein hirvein tapaus on miehen sukulaisen vaimo joka ensin todella härskisti kutsui nelihenkisen perheensä useamman päivän vierailulle loma-asunnollamme keskellä lyhyttä lomaani ja sovitun vierailuajan päätyttyä vaan ilmoitti että he jäävät vielä pariksi yöksi kun se on heille helpompaa. No se ei todellakaan ollut meidän perheelle helpompaa ja heitin naisen perheineen ulos. Odotin että pysyisivät jatkossa poissa, mutta eikös vaan oltu heti seuraavana kesänä tunkemassa meille. Olivat menneet salaa miehen kanssa tästä sopimaan.

Vierailija
45/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet toiminut oikein. Isovanhemmat haluavat selkeästi rauhoittaa mökin itselleen ja välinne ovat muodolliset. Sähköttömät mökit ovat todella halpoja, muutamalla tonnillakin saa sellaisen. Miksette ole hankkineet omaa, jos lapsi nauttisi eräilystä siellä?

Huomasit varmaan, että myöskään me vanhemmat emme ole olleet kyseisellä mökillä. Tämä johtuu siitä, että meitä vanhempia ei kiinnosta mökkeily. En myöskään usko, että kukaan vanhempi panostaa lapsensa retkeilyharrastukseen niin paljon, että ostaa sen takia oman mökin ja harvemmin sen muutaman tonnin lautakasan kustannukset jäävät siihen hankintahintaan. Me retkeillään vuokramökeiltä käsin, paljon kustannustehokkaampaa eikä tarvitse tehdä mitään töitä. Maisemat vaihtuvat vuokramökkien myötä ja on eri retkeilyreittejä tarjolla.

Vierailija
46/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan tiedä että sinulla on mökki jos et kerro siitä. Riski siinä on mutta pitää oll kovis ja sanoa kaikille että sinne ei ole tulemista. Minulla on mökki ja se pysyi salassa 6 vuotta. Ei ole kukaan yrittänyt väkisin tulla kylään.

Enkä minä ole mennyt mökeille vaikka on pyydetty! Hemmetin työleirejä vain yhtä kylää nakkia ja lämmintä kaljaa vastaan. Monesti jäi vain kahvikuppiin ja kuivuneeseen pullanpalaan (korppu) päivän työskentely, kun " muuta nyt ei valitettavasti ole tarjolla, kun en ole ehtinyt käydä kaupassa"... pitäkää keskitysleirinne! Ja olkaa tosiaan hiljaa niistä .  En halua tietää.

Missä päin noin köyhät tarjoilut?

Vierailija
47/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein olette tehneet. Olisipa mieheni sukulaiset yhtä sivistyneitä ja hienotunteisia.

Jos lapsi tykkää eräretkeillä anna vaikka kokeilla partiota. 

Mökkejä voi myös vuokrata hyvin edullisesti.

Vierailija
48/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasit varmaan, että myöskään me vanhemmat emme ole olleet kyseisellä mökillä. Tämä johtuu siitä, että meitä vanhempia ei kiinnosta mökkeily. En myöskään usko, että kukaan vanhempi panostaa lapsensa retkeilyharrastukseen niin paljon, että ostaa sen takia oman mökin ja harvemmin sen muutaman tonnin lautakasan kustannukset jäävät siihen hankintahintaan. Me retkeillään vuokramökeiltä käsin, paljon kustannustehokkaampaa eikä tarvitse tehdä mitään töitä. Maisemat vaihtuvat vuokramökkien myötä ja on eri retkeilyreittejä tarjolla.

No sittenhän olette toimineet fiksusti eikä lapsenne ole jäänyt mistään paitsi. Sinua vain kismittää isovanhempien ratkaisu. 

Vierailija
49/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan tiedä että sinulla on mökki jos et kerro siitä. Riski siinä on mutta pitää oll kovis ja sanoa kaikille että sinne ei ole tulemista. Minulla on mökki ja se pysyi salassa 6 vuotta. Ei ole kukaan yrittänyt väkisin tulla kylään.

Enkä minä ole mennyt mökeille vaikka on pyydetty! Hemmetin työleirejä vain yhtä kylää nakkia ja lämmintä kaljaa vastaan. Monesti jäi vain kahvikuppiin ja kuivuneeseen pullanpalaan (korppu) päivän työskentely, kun " muuta nyt ei valitettavasti ole tarjolla, kun en ole ehtinyt käydä kaupassa"... pitäkää keskitysleirinne! Ja olkaa tosiaan hiljaa niistä .  En halua tietää.

Varmaan tarkoituksella, etteivät vieraat tule uudelleen.

Vierailija
50/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lukitus kannattaa järjestää niin ettei vaan päästä sukulaisia sisään. Joku ohjelmoitava älylukko vaan oviin.

Ja sitten sanoo vaan kaikille että mökki on vuokrattu tai varattu.

Sukulaiset miehen suvussa ovat kyllä älllistyttävän röyhkeitä.  Erikseen pitää kieltää etteivät vaan tule ja kanna kassejaan työhuoneeseeni.

Ei sekään ole oikein että valehtelee ihmisille. 

Aina voi sanoa että mökki on varattu. Voihan sen varata vaikka itselleen. 

Vierailija
51/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se lukitus kannattaa järjestää niin ettei vaan päästä sukulaisia sisään. Joku ohjelmoitava älylukko vaan oviin.

Sukulaiset miehen suvussa ovat kyllä älllistyttävän röyhkeitä.  Erikseen pitää kieltää etteivät vaan tule ja kanna kassejaan työhuoneeseeni.

Olen eri, mutta minusta on älytöntä valehdella, kun voisi vain reilusti sanoa, että emme kutsu mökille vieraita, vaan haluamme olla oman perheen kesken ja rentoutua. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Vierailija
52/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään ei tarvitse muille kertoa mistä mäkin on ostanut. Aloitetaan sillä. Ellei nyt sit ole joku ihme tarve kertoa ja leveillä kuvilla somessa ja laittaa yleiseen tietoon miten sinne mennään ja millon olette menossa. 

Kyllä saa someen laittaa kuvia harrastuksistaan ja jos mökkeily kuuluu niihin niin tottakai saa laittaa kuvia mökistään.

Se ei oikeuta ketään tunkemaan toisen loma-asunnolle. 

Toisten kotona tai loma-asunnolla vieraillaan vaan  kutsusta ja sovittuna aikana.

Vierailija
53/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietysti? Jätät kokonaan kertomatta heille että omistat sieltä mökin. DaaH? 

Vierailija
54/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisesti koulutetut ja muuten sivistyneet eivät koskaan tunge ilman selkeää kutsua toisten mökeille tai loma-asunnoille.  Paitsi tietysti aivan härskeimmät toisten hyväksikäyttäjät ja ainoat lapset jotka kuvittelevat koko muun maailman pyörivän heidän ympärillään.

Sitten on nämä aivan hirveät  duunaritaustaiset moukkamaisesti käyttäytyvät vasemmistolaiset jotka ajattelevat että varakkaamman sukulaisen lomatalo jotenkin kuuluu heidän oikeuksiinsa ja olettavat että heille pidetään joka vuosi jotain ilmaista lomahotellia eikä heidän tarvitse vastineeksi tehdä mitään. 

Kaikkein hirvein tapaus on miehen sukulaisen vaimo joka ensin todella härskisti kutsui nelihenkisen perheensä useamman päivän vierailulle loma-asunnollamme keskellä lyhyttä lomaani ja sovitun vierailuajan päätyttyä vaan ilmoitti että he jäävät vielä pariksi yöksi kun se on heille helpompaa. No se ei todellakaan ollut meidän perheelle helpompaa ja heitin naisen perheineen ulos. Odotin että pysyisivät jatkossa poissa, mutta eikös vaan oltu heti seuraavana kesänä tunkemassa meille. Olivat menneet salaa miehen kanssa tästä sopimaan.

Kyllä sinun tekstisi ja puhetapasi muista ihmisistä on täysin alatasoista. 

Vierailija
55/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskettelukeskus? Ei ole mitään mahdollisuutta etteivätkö sukulaiset kiinnostu.

Meillä oli mökki Kolilta. Aika monta sukulaista majoittui mökkiin laskettelulomalle ja heidän jäljiltään saa maksaa siivousmaksut. Ts mökkimme oli vuokralla aina kun itse ei tarvittu. Ja se piti jättää siistiin kuntoon. Eivät jättäneet. Lämmitti maksaa siivousmaksu, menettää vuokratulo, maksaa sähköt ja polttopuut. Myös ainakin kerran tapahtui niin, ettei sukulaiset menneetkään (= ei jaksettukaan lähteä) heille varattuun mökkiin taisi olla jopa Etelän hiihtolomaviikko 7, josta olisi saanut hyvät rahat. Vuokraaminenkaan ei aina sujunut ongelmitta ja kauempaa oli hankalaa hoitaa käytännön asioita.

Tuo ei ollut ainoa syy, miksi myimme mökin, suurin syy oli OK-talon ostoon tarvittava raha, mutta kyllä se helpotti päätöstä. Sorry sukulaislokit, joudutte vuokraamaan rahalla mökkinne.

Me siis teimme kaksi virhettä 

1) kerroimme mökistä ja 

2) suostuimme sukulaisten pyyntöihin.

Vältä nuo. Jos joku kysyy millä mökillä oikein käytte, niin valehtele, et näitä saa vuokrattua.

Jos antaa sukulaisten loisia omalla vuokramökillä viikon, se on sama kuin löisi näille tonnin tai puolitoista riihikuivaa käteen. Ei nyt jumalauta oma autokaan ole mikään autovuokraamon kauppakassi, jolla sukulaiset ajelevat milloin ja missä huvittaa. Vähän eikun paljon ryhtiä tekemiseen mökkiviikkojen lahjoittajalle!!

Vierailija
56/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta minusta on älytöntä valehdella, kun voisi vain reilusti sanoa, että emme kutsu mökille vieraita, vaan haluamme olla oman perheen kesken ja rentoutua. Mikä siinä on niin vaikeaa?

No mieheni sukulaiset eivät ymmärrä edes suoraa puhetta.

Viimeksi kun tunkivat meille nelihenkisenä perheenä niin että asia selvisi minulle vasta kun olivat kantaneet kassinsa työhuoneeseni.

Ilmoitin etteivät olleet tervetulleita ja että en pidä mitään ilmaista lomahotellia kenellekkään.

Nyt ovat taas meillä.

Vierailija
57/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla suku jossa kaikki ei ole persaukisia lokkeja. Ongelma ratkeaa kuin itsestään.

Sanos muuta. Minun suku on lokkeja täynnä ja niin näyttää olevan puolisonkin suku. Hyh hyh tässä ei auttanut muu kuin takoa sinne niiden päähän se, että minä olen lopettanut jo 10 vuotta sitten sukulaisten majoittamisen ja syöttämisen omaan laskuuni.

Vierailija
58/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan tarkoituksella, etteivät vieraat tule uudelleen.

Tietysti! Ovat ensin keksineet töitä ja siihen päälle köyhät tarjoilut 😂

Vierailija
59/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mieheni sukulaiset eivät ymmärrä edes suoraa puhetta.

Viimeksi kun tunkivat meille nelihenkisenä perheenä niin että asia selvisi minulle vasta kun olivat kantaneet kassinsa työhuoneeseni.

Ilmoitin etteivät olleet tervetulleita ja että en pidä mitään ilmaista lomahotellia kenellekkään.

Nyt ovat taas meillä.

Käske ne pois teiltä. Sano, että et halua niille pitää seuraa.

Vierailija
60/206 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla suku jossa kaikki ei ole persaukisia lokkeja. Ongelma ratkeaa kuin itsestään.

Kyllä. Suku on hyvä valita itselleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi