Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riikka Purra asettuu thaipoimijoiden puolelle ja ihmettelee, miten Suomesta ei löydy väkeä poimimaan luonnonmarjoja

Vierailija
15.07.2026 |

Marjayritykset pelkäävät, että luonnonmarjat jäävät tänä kesänä metsiin. Luonnontuotealan toimialajärjestö Arktiset Aromit ry:n toiminnanjohtajan Birgitta Partasen mukaan ala ei pystynyt ennakoimaan ajoissa ulkomaisten marjanpoimijoiden vähäistä määrää.

Marjojen hintojen odotetaan nousevan. 

Purra ihmettelee, miten Suomesta ei löydy entuudestaan väkeä poimimaan luonnonmarjoja. Se on hänen mielestään hyvin erikoista, koska Suomessa on tällä hetkellä esimerkiksi korkea nuorisotyöttömyys.

– Toiselta puolelta maailmaa pitää kuljettaa poimijoita suomalaisiin metsiin keräämään suomalaisia marjoja, koska kotimaasta ei kuulemma löydy poimijoita, Purra sanoo.

https://yle.fi/a/74-20235817

Kommentit (211)

Vierailija
201/211 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin ihan päin vastoin.Ihmetteli miksei Suomesta löydy poimijoita,vaan HEidät pitää toiselta puolelta maailmaa raijata.!näin hän sanoi...eli ymmärtää voi toisin.

Täh? Miten toisin? Ihmetteli miksi marjayritysten pitää raijata poimijoita toiselta puolelta maailmaa. Siksi että suomalaiset myyvät marjat omaan lukuunsa.

Mikä on mielestäsi seuraava looginen johtopäätös? Pitääkö suomalaiset pakottaa myymään marjansa yrityksille? Pitääkö yritysten mennä konkurssiin, jos kukaan ei myy heille? 

Olen eri, mutta tietenkin yritysten pitää mennä konkurssiin, jos kukaan ei myy heille. Mitä ihmettä? Pitääkö näitä marjakeisareita alkaa vielä verovaroin tukemaan? Jos yritys ei pysy pystyssä ilman orjatyövoimaa, niin eihän sellainen yritys nyt voi toimia sivistyneessä länsimaassa. 

Mikä oli mielestäsi Purran tavoite avautumisessaan? Artikkelin mukaan "Purra ihmettelee, miten Suomesta ei löydy entuudestaan väkeä poimimaan luonnonmarjoja.

Se on hänen mielestään hyvin erikoista, koska Suomessa on tällä hetkellä esimerkiksi korkea nuorisotyöttömyys. Toiselta puolelta maailmaa pitää kuljettaa poimijoita suomalaisiin metsiin keräämään suomalaisia marjoja, koska kotimaasta ei kuulemma löydy poimijoita"

Eikö tuossa mielestäsi viitata, että suomalaisten pitäisi poimia marjayrittäjille? Ulkomaalaiset ovat poimineet yrittäjille. Eikö olisi ollut rehellisempää hänenkin vain sanoa, että menkööt firmat konkkaan, koska suomalaiset poimivat jo nyt itselleen? 

Ei. Etkö osaa lukea. Purra ihmettelee miksi suomalainen nuori ei kelpaa marjafirmalle töihin ja lähinnä kertoo saman minkä moni tälläkin palstalla, että marjoilla voi tienata hiukan taskurahaa viitseliäisyydestä riippuen tai säästää omia rahoja keräämällä itselleen. Missään ei olla kerrottu, että ketään pitäisi pakottaa marjametsään. 

Mutta totta kai vassarin mielenlaatuun kuuluu vedellä omia johtopäätöksiään ja julistaa niitä sitten  tosiasiana 

Sinä ja Purra ette siis ihan tosissanne tiedä, miksi suomalainen nuori ei kelpaa? Ihanko todella? 

Kyllähän suominuori kelpaa, jos sillä saa teettää töitä samoilla ehdoilla kuin thaipoimijaa. Tästä nyt vaan seuraa jatkokysymys, eli pitääkö suomalaisenkin tehdä töitä samoilla ehdoilla ja jos pitää, miksi te ette huutele suureen ääneen, että marjakeisareiden tuomiot olivat väärin, koska he toimivat mielestänne hyväksyttävällä tavalla?

Kukaan ei ole käskenyt ilmaiseksi menemään mihinkään. Mutta sinun mielestäsi ilmeisesti on ihan ok teettää niillä ulkomaalaisilla ilmaista työtä ja periä jopa kynnysrahaa, että pääsee suomalaiseen metsään hyttysten syötäväksi. 

Nythän marjayrittäjän on muutettava toimintatapojaan ja joko alkaa maksamaan marjoista kohtuullista hintaa tai sitten lopettaa toimintansa. Jatko ei tarkoita edes sitä, että kukaan siirtyisi varsinaisesti marjayhtiöiden palvelukseen ja majoittuisi metsiin viikkokaupalla, vaan että marjayritykset ryhtyisivät ostamaan poimijoilta suoraan niitä marjoja. Näin on pystytty ennenkin tekemään, mutta orjatyötä käyttävä yritys on aiheuttanut rehellisille marjayrityksille epäreilun kilpailuasetelman 

Olkiukkoilu on niin kivaa, siksi sinäkin yrität väittää, että minä haluan thaipoimijat tänne huonoilla ehdoilla. Missäänhän en ole sellaista sanonut, mutta persu aina kääntää, vääntää ja keksii omiaan.

Siksihän sinä täällä itket, kun puoli-ilmaisia marjoja ei ensi talvena enää missään myydä. Viis siitä, että poimintaa on tehty käytännössä orjatyövoimalla 

Luulis sun vassarina olevan onnellinen kun ihmisiä ei orjuuteta, mutta nähtävästi mikään ei kelpaa 

Missä minä olen itkenyt sellaista? En yhdessäkään ketjussa, joten sinun olkiukkoilusi se vaan jatkuu ja jatkuu. Pelkkää keksittyä hölinää. Minua ei haittaa, vaikka marjojen hinnat triplaantuisivat. 

Perskokkareet  elävät  houremaailmassaan.

Vierailija
202/211 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestä puoluetta, joka ajaa Kela-tukien poistoa marjastusajaksi.  Jos thaimaalainen saa muutaman tonnin puhtaana, kyllä suomalaisenkin on siihen kyettävä. Yli 90% marjoista jää metsään kun ei poimita!

Sitäkö itse äänestät? Ai niin, eihän sellaista puoluetta ole, kun itse olet liian laiska perustamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/211 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläismummoni sanoi että viime vuonna thaipoimijat oli vieneet marjat hänen tavallisilta poimintapaikoiltaan. Ei ollut marjoja myytäväksi. Ehkä tänä vuonna sitten parempi tilanne.

Vierailija
204/211 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siinä taas tyhmä ministeri rivien välissä syyllistää nuoria ja työttömiä! Pitäisköhän rva.n pyssätä miettimää että kukahan siihen ihan oikeesti on syypäänä miksei homma kiinnosta. Mitenkäs marja firmojen sikailut, mitenkäs  eri hallitusten rakentamat jäykät systeemit etc. 

Vierailija
205/211 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläismummoni sanoi että viime vuonna thaipoimijat oli vieneet marjat hänen tavallisilta poimintapaikoiltaan. Ei ollut marjoja myytäväksi. Ehkä tänä vuonna sitten parempi tilanne.

Ei ne marjapaikat ole sun mummulle korva merkittyjä, voi Jeesus!

Vierailija
206/211 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin ihan päin vastoin.Ihmetteli miksei Suomesta löydy poimijoita,vaan HEidät pitää toiselta puolelta maailmaa raijata.!näin hän sanoi...eli ymmärtää voi toisin.

Täh? Miten toisin? Ihmetteli miksi marjayritysten pitää raijata poimijoita toiselta puolelta maailmaa. Siksi että suomalaiset myyvät marjat omaan lukuunsa.

Mikä on mielestäsi seuraava looginen johtopäätös? Pitääkö suomalaiset pakottaa myymään marjansa yrityksille? Pitääkö yritysten mennä konkurssiin, jos kukaan ei myy heille? 

Olen eri, mutta tietenkin yritysten pitää mennä konkurssiin, jos kukaan ei myy heille. Mitä ihmettä? Pitääkö näitä marjakeisareita alkaa vielä verovaroin tukemaan? Jos yritys ei pysy pystyssä ilman orjatyövoimaa, niin eihän sellainen yritys nyt voi toimia sivistyneessä länsimaassa. 

Mikä oli mielestäsi Purran tavoite avautumisessaan? Artikkelin mukaan "Purra ihmettelee, miten Suomesta ei löydy entuudestaan väkeä poimimaan luonnonmarjoja.

Se on hänen mielestään hyvin erikoista, koska Suomessa on tällä hetkellä esimerkiksi korkea nuorisotyöttömyys. Toiselta puolelta maailmaa pitää kuljettaa poimijoita suomalaisiin metsiin keräämään suomalaisia marjoja, koska kotimaasta ei kuulemma löydy poimijoita"

Eikö tuossa mielestäsi viitata, että suomalaisten pitäisi poimia marjayrittäjille? Ulkomaalaiset ovat poimineet yrittäjille. Eikö olisi ollut rehellisempää hänenkin vain sanoa, että menkööt firmat konkkaan, koska suomalaiset poimivat jo nyt itselleen? 

Ei. Etkö osaa lukea. Purra ihmettelee miksi suomalainen nuori ei kelpaa marjafirmalle töihin ja lähinnä kertoo saman minkä moni tälläkin palstalla, että marjoilla voi tienata hiukan taskurahaa viitseliäisyydestä riippuen tai säästää omia rahoja keräämällä itselleen. Missään ei olla kerrottu, että ketään pitäisi pakottaa marjametsään. 

Mutta totta kai vassarin mielenlaatuun kuuluu vedellä omia johtopäätöksiään ja julistaa niitä sitten  tosiasiana 

Sinä ja Purra ette siis ihan tosissanne tiedä, miksi suomalainen nuori ei kelpaa? Ihanko todella? 

Kyllähän suominuori kelpaa, jos sillä saa teettää töitä samoilla ehdoilla kuin thaipoimijaa. Tästä nyt vaan seuraa jatkokysymys, eli pitääkö suomalaisenkin tehdä töitä samoilla ehdoilla ja jos pitää, miksi te ette huutele suureen ääneen, että marjakeisareiden tuomiot olivat väärin, koska he toimivat mielestänne hyväksyttävällä tavalla?

Kukaan ei ole käskenyt ilmaiseksi menemään mihinkään. Mutta sinun mielestäsi ilmeisesti on ihan ok teettää niillä ulkomaalaisilla ilmaista työtä ja periä jopa kynnysrahaa, että pääsee suomalaiseen metsään hyttysten syötäväksi. 

Nythän marjayrittäjän on muutettava toimintatapojaan ja joko alkaa maksamaan marjoista kohtuullista hintaa tai sitten lopettaa toimintansa. Jatko ei tarkoita edes sitä, että kukaan siirtyisi varsinaisesti marjayhtiöiden palvelukseen ja majoittuisi metsiin viikkokaupalla, vaan että marjayritykset ryhtyisivät ostamaan poimijoilta suoraan niitä marjoja. Näin on pystytty ennenkin tekemään, mutta orjatyötä käyttävä yritys on aiheuttanut rehellisille marjayrityksille epäreilun kilpailuasetelman 

Olkiukkoilu on niin kivaa, siksi sinäkin yrität väittää, että minä haluan thaipoimijat tänne huonoilla ehdoilla. Missäänhän en ole sellaista sanonut, mutta persu aina kääntää, vääntää ja keksii omiaan.

Siksihän sinä täällä itket, kun puoli-ilmaisia marjoja ei ensi talvena enää missään myydä. Viis siitä, että poimintaa on tehty käytännössä orjatyövoimalla 

Luulis sun vassarina olevan onnellinen kun ihmisiä ei orjuuteta, mutta nähtävästi mikään ei kelpaa 

Missä minä olen itkenyt sellaista? En yhdessäkään ketjussa, joten sinun olkiukkoilusi se vaan jatkuu ja jatkuu. Pelkkää keksittyä hölinää. Minua ei haittaa, vaikka marjojen hinnat triplaantuisivat. 

Perskokkareet  elävät  houremaailmassaan.

Vtuttaako. Vasemmisto ei tehnyt yhtään mitään orjakaupan suitsimiseksi ja nyt kauhea vttuilu päällä, kun se vihdoin loppui 

Vierailija
207/211 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tiedän useamman nuoren opiskelijan ja työttömän, jotka keräävät mustikoita reilusti omaan tarpeeseen ja/tai myyntiin. Miksi ihmeessä pitäisi jollekin kitsaalle marjalordille puoli-ilmaiseksi mennä raatamaan?

Vierailija
208/211 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tiedän useamman nuoren opiskelijan ja työttömän, jotka keräävät mustikoita reilusti omaan tarpeeseen ja/tai myyntiin. Miksi ihmeessä pitäisi jollekin kitsaalle marjalordille puoli-ilmaiseksi mennä raatamaan?

Kuka sellaista on sun mielestäsi edes ehdottanut? 

Vierailija
209/211 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa kaikkien lähteä poimimaan mustikoita. Mikäli marjoja löytyy paljon on niitä helppo myydä muille esimerkiksi www.marjapiste.fi sivuston kautta :)

Vierailija
210/211 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen kannattaa kokeilla marjojen poimimista metsästä.

Sun täytyy tietää millaista paikoista niitä löytyy, osata katsoa mitkä marjat on keräilykypsiä, ei liian raakoja eikä toisaalta liian pehmeitä (muussaantuu). Yrittää minimoida kerätyn roskan määrä. Sietää huonoja asentoja, kuumuutta, itikoita, paarmoja, hirvikärpäsiä ym

Sen jälkeen kun koko päivä on kyykitty, viedä marjat kotiin ja putsata ne.

Muutaman kerran olen kokeillut, mutta ei siitä mitään tullut, vaikka olen ns. Normaali ihminen, ihan ok kunnossa ja työkykyinen ollut viimeiset 25 vuotta työelämässä.

Marjanpoiminta on rankkaa hommaa, eikä mikään helppo nakki johon jokainen kykenee.

Lisäisin vielä, että täytyy olla kulkupeli, jolla sinne metsään pääsee ja sitten saa tuotua marjat kotiin. Esim polkupyörällä tai skoottwerilla ei kahta ämpäriä enempää saa kuljetettua, ja hakumatkakin on kymmenen kilometrin seutua enimmillään. Ja sitten ne marjat on vielä kuskattava ostajan luokse. Ei ole juurikaan autottoman hommaa

Sitten jätät ne keräämättä. Eikö tämä ole hyvin yksinkertaista 

kerään vain omiksi ja naapurin tarpeiksi, mönkijällä pääsee  viiden virstan päähän mukavasti ja pari ämpärillistä tulee kyydissä kivasti. 

Ne ulkomaalaisia palkkaavat marjayrittäjät voisivat tarjota suomalaisille samat palvelut kuin thai-poimijoille, eli kuljetus metsään, poimintavälineet ja majoitus sinne marjamaiden liepeille.  

Ei sitä vaikkapa Helsingistä tai Tampereelta jonnekin Kainuun saloille noin vain päästä puolukoita keräilemään

Vierailija
211/211 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen MIES enkä mikään marjanpoimija.