Ison summan lainaaminen kaverille asunnon ostoa varten?
Olen katsonut "mummonmökkiä", jolle pankki ei varmasti katsoisi mitään vakuusarvoa, eli vakuudet asuntolainalle pitäisi tulla täysin omasta takaa. Pankista haettu asuntolaina ei oikein onnistu, sillä oma varallisuus ei kata vakuuttamaan lainaa, ja vanhempien omistukset on jo kiinnitettyinä.
Tuttavallani olisi varaa avustaa tilanteessa, mutta toteutusta mietitään. Jos asunto esimerkiksi maksaisi 30k, mikä olisi järkevin tapa toteuttaa. Velkakirja, että kaveri lainaa koko summan, sovitaan takaisinmaksu lyhennys kuukausittain? Kuka tällöin "omistaa" talon, kun takaisinmaksuvaihe on vielä menossa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Jos kaverilla on rahaa ja halua auttaa, miksei hän takaa asuntolainaasi? Hän antaa rahat pankille, pankki lainaa rahat sulle.
Ei tietenkään yhtä halpa tapa kuin kaverille suoraan lainaaminen, mutta virallisempi ja varmasti juridisesti pätevämpi tapa.
Näin minä tein veljeni asuntolainan takauksen kanssa, eli talletin tarvittavan summan rahaa vakuustilille. Kun veli oli maksanut pankille takaisin ennalta sovitun määrän, niin sain pantatut rahat takaisin pankilta ja niille vielä vähän korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaverilla on rahaa ja halua auttaa, miksei hän takaa asuntolainaasi? Hän antaa rahat pankille, pankki lainaa rahat sulle.
Ei tietenkään yhtä halpa tapa kuin kaverille suoraan lainaaminen, mutta virallisempi ja varmasti juridisesti pätevämpi tapa.
Jos ja kun ap ei maksa asuntolainaansa niin kaverilta peritään koko 30t€ mutta se ei edes saa sitä taloa omistukseensa.
Ehdota ennemmin myyjälle osamaksua, jossa hallintaoikeus siirtyy ostajalle heti, mutta omistusoikeus vasta kun koko kauppahinta on maksettu.
Myyjä saattaisi suostua siihen, sillä ei noita 30 tonnin mummonmökin ostajia ole jonoksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaveri lainaa rahaa, tuskin haluaa ottaa pantiksi arvotonta mummonmökkiä, koska jos jätät maksamatta, hänelle jää se arvoton mökki kuluineen. Tietty onhan se mahdollista että kaveri on saakelin tyhmä.
Tyhmä tai jollain tavalla heikossa hapessa esim sairauden, psyykkisen tilan tmv takia.
Vaikka joku olisi miten huonossa tilassa, häntä ei silti saa hyväksikäyttää
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Kyse nyt ei nimenomaan ole siitä, saisinko lainaa pankista vai en. Jos on mitään käsitystä nykytilanteesta saada lainoja vanhoihin taloihin, tietäisi mikä ongelma on. KYLLÄ, saisin vaikka huomenna pankista lainan 200k taloon (tämä on selvitetty), mutta johonkin 50k taloon en saa pankista lainaa, koska pankit katsovat, ettei sillä ole vakuusarvoa sitä 70%, jos yhtään mitään, eli minulla pitäisi löytyä omasta takaa koko summa tai olla jotain laittaa vakuudeksi. Valitettavasti minulla ei ole säästössä tuota summaa laittaa. Olen hyvätuloinen, mutta en ole aloittanut säästämistä tarpeeksi ajoissa.
Nimenomaan tuo, että tuttu ei hyötyisi kyllä mistään sen paikan panttikirjoista ja että arvoton mökki jäisi hänen kontolleen. Siinä ei ole mitään järkeä.
Mikset sitten ota vaikka vakuudetonta laittaa tai tuota aiemmin ehdotettua ostettavaa vakuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun ap ei maksa asuntolainaansa niin kaverilta peritään koko 30t€ mutta se ei edes saa sitä taloa omistukseensa.
Mihin sulla on kiire? Jos olet hyvätuloinen ja maksukykyinen, ei pitäis olla mikään temppu laittaa esim tonnia kuussa säästöön? Vuodessa sulla olis jo melkein puolet kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun AP ei maksa lainaansa, homma menee munilleen anyway, niin siinä vaiheessa voi noilla itse laadituilla velkakirjoilla pyyhkiä persettä.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Kyse nyt ei nimenomaan ole siitä, saisinko lainaa pankista vai en. Jos on mitään käsitystä nykytilanteesta saada lainoja vanhoihin taloihin, tietäisi mikä ongelma on. KYLLÄ, saisin vaikka huomenna pankista lainan 200k taloon (tämä on selvitetty), mutta johonkin 50k taloon en saa pankista lainaa, koska pankit katsovat, ettei sillä ole vakuusarvoa sitä 70%, jos yhtään mitään, eli minulla pitäisi löytyä omasta takaa koko summa tai olla jotain laittaa vakuudeksi. Valitettavasti minulla ei ole säästössä tuota summaa laittaa. Olen hyvätuloinen, mutta en ole aloittanut säästämistä tarpeeksi ajoissa.
Nimenomaan tuo, että tuttu ei hyötyisi kyllä mistään sen paikan panttikirjoista ja että arvoton mökki jäisi hänen kontolleen. Siinä ei ole mitään järkeä.
No aloita nyt säästämään. Jos olet hyvätuloinen, saat tuon summan säästettyä parissa vuodessa. Ei tarvitse ystävyyttä rikkoa sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla on noin kiire hyväksikäyttää "ystävääsi"?
Jos kaveri tosiaan lainaa,niin eipä sillä järki paljon päätä pakota..
Toisille ihmisille 30 tonnia on iso raha, toisille ei. Tiedän ihmisiä jotka ovat tuollaisia summia lainailleet, osa saanut ihan menestyksekkäästi omansa takaisin, yksi ei pystynyt maksamaan ja antoi vanhan harrasteporschensa maksuksi. Raha on suhteellinen käsite.
Jotain mätää tässä jutussa on. Jos oikeasti olet hyvätuloinen, ei ole ongelma eikä mikään säästää rahat. Ehkä olet hyvätuloinen, mutta talousosaamisesi on päin persettä. Tuhlaat ja hassaat kaiken, minkä saat. Muuten hyvätuloisella olisi 100 % varmasti jäänyt säästöönkin.
En lainaa kellekkään yhtään mitään. En edes tavaraa. Jos ei ole rahaa niin ei ostella.