Olen kakkosluokan kansalainen. T: sairas pitkäaikaistyötön
Aikanaan tuli oltua työelämässä. Silloin asiat menivät suht ok, mutta on tullut huomattua tässä sairaana pitkäaikaistyöttömänä ollessa, että olen nykyään kakkosluokan kansalainen. Totuttelua tämä vaatii, pakko myöntää. Oppiihan ainakin odottamaan.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus täällä. Pitkäaikaistyötön ja vakavasti sairaana, mutta osa-aikaeläkkeelle ei mitään asiaa. Ihan saippuaa meistä halutaan tehdä kun ei muuten talouden rattaita saada rasvattua.
Minusta tätä jotenkin alleviivasi Imatran Kelassa, kun piti täytellä kuntoutusraha-hakemusta. Se oli pimeimmässä nurkassa, hyllyssä, lattianrajassa. Enhän minä rollan kanssa edes pääse tuonne lattialle! Se oli kyllä varsinainen "köyhät kyykkyyn" momentti.
Työttömyyttä ja pitkiä sairaspäivärahakausia kadehtiville: tervetuloa kokeilemaan pariksi vuodeksi!
Eihän teitä kukaan kadehdi. Teille nauretaan.
Mikä sinua naurattaa siinä, että joku sairastuu niin pahasti, että hänen koulutukseensa käytetyt rahar valuvat hukkaan ja yhteiskunta joutuu maksamaan suuria summia hänen hoidostaan jopa vuosikymmenien ajan?
Onko susta hauskaa, että yhteiskunta menettää rahaa?
Vai onko sinusta toisen ihmisen kärsimys niin hauskaa, että olet valmis maksamaan siitä vaikka kuinka paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus täällä. Pitkäaikaistyötön ja vakavasti sairaana, mutta osa-aikaeläkkeelle ei mitään asiaa. Ihan saippuaa meistä halutaan tehdä kun ei muuten talouden rattaita saada rasvattua.
Minusta tätä jotenkin alleviivasi Imatran Kelassa, kun piti täytellä kuntoutusraha-hakemusta. Se oli pimeimmässä nurkassa, hyllyssä, lattianrajassa. Enhän minä rollan kanssa edes pääse tuonne lattialle! Se oli kyllä varsinainen "köyhät kyykkyyn" momentti.
Työttömyyttä ja pitkiä sairaspäivärahakausia kadehtiville: tervetuloa kokeilemaan pariksi vuodeksi!
Eihän teitä kukaan kadehdi. Teille nauretaan.
Porukalla nauretaan kaltaiselle idiootille.
Kuka on tämä kaltainen ldiootti, jolle pukalla naurat?
tuskin olet osaasi itse valinnut, voimia tulevaisuuteen toivotan sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä saan nykyään ihan eri kohtelua, kuin ennen kun olin vuosikymmeniä työttömänä. Terveyskeskuksessa olen saanut todella hyvää kohtelua, samoin kaupoissa. Kohtelu on kuin yö ja päivä.
Juuri näin. Kaupassakin kyllä tunnistaa kuka on työtön ja kuka ei.
Mistähän kuvittelet sen näkeväsi?
Toki selvästi syrjäytyneen, mahdollisesti mielenterveyspotilaan tunnistaa, mutta että nimenomaan pelkän työttömyyden perusteella.
Lienet vähän tyhmä.
Ap on se joka kuvittelee, että muut huomaavat heti kättelyssä hänen olevan työtön ja sen takia hän saa kakkosluokan kansalaisen kohtelua.
Se on totta että valtiolla ja kapitalistisissa järjestelmissä on tällaista, eriarvoistamista. Jumalan valtakunnassa kaikki ovat arvokkaita ja rakastettuja. Kannattaa kääntyä siis sen puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kohtelusi ei tule muuttumaan. Tiedän sen kokemuksesta. Mitä meinaat tehdä?
En mitään. Kaipa tähän tottuu. Ihminen on sopeutuvainen eläin.
Missä oikein saatte tuollaista kohtelua?
Terveyskeskus tulee ekana mieleen. Asioiden hoito kestää helposti pidempään. Työelämässä olleena käytin työterveyttä. Silloin testit ja tutkimukset valmistuivat nopeasti.
Ihan yhtä tasa-arvoisen hitaasti siellä hoidetaan kaikki. Työssäkäyvät, eläkeläiset, työkykyiset työttömät, opiskelijat, kotiäidit jne.
Ei siellä ole erikseen mitään omia jonoja työkyvyttömille.
Töissä ollessani kävin vain työterveydessä yksityisellä. Asiat hoituivat aina nopeasti.
Ymmärrätkö, että julkisessa terveydenhuollossa kaikkia kohdellaan ihan samalla tavalla? Ei siellä ole mitään huonoa erityiskohtelua juuri sinulle.
Osa työssäkäyvistäkin joutuu hoitamaan sairautensa tk:ssa.
Ei siellä kaikkia kohdella samalla tavalla.
Omalla kohdalla ainakin kohtelu muuttui ystävälliseksi kun oireideni syy selvisi ja sain ikävän diagnoosin parantumattomasta sairaudesta. Kaikki tylyt kommentit jäivät kokonaan pois.
Toisaalta tämän eriarvoisen kohtelun voi nähdä positiivisenakin asiana. Kun sitä halveksuntaa ja ilkeilyä pitkään katselee, niin tulee halu ponnistella sieltä pois, normaaliin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta tämän eriarvoisen kohtelun voi nähdä positiivisenakin asiana. Kun sitä halveksuntaa ja ilkeilyä pitkään katselee, niin tulee halu ponnistella sieltä pois, normaaliin elämään.
Missä tätä halveksuntaa ja ilkeilyä tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla aikoinaan tapahtui juuri esim terveydenhuollossa, työkkärissä. Kaikissa, missä näki tiedoista, että on työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MEE TÖIHIN SIITTÄ KYLLÄ TEKEVÄLLE AINA TYÖTÄ LÖYTYY JOPA OSATYÖKYKYISELLE
..esim.jos on toinen käsi paskana,niin toisella voi vielä tehdä duunia..
Näytä työnantaja, joka palkkaa yksikätisen. Etenkin kun kaksikätisiäkin on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla aikoinaan tapahtui juuri esim terveydenhuollossa, työkkärissä. Kaikissa, missä näki tiedoista, että on työtön.
Työttömillä on omat ilonsa. Ei kannata yrittää hakea hyväksyntää orjilta, jos on työtön :D
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä, mitä työkyvytön tarkoittaa? Se tarkoittaa, että ihminen ei kykene töihin, vaikka miten haluaisi.
Paljon on ketjussa nuoria, jotka eivät koskaan tule sairastumaan sillä tavalla, että työnteko estyisi. Se on hyvä. Tulevaisuus on Suomessa turvattu.
Itse en ole kokenut ilkeilyä, suoraa väheksyntää tms, mutta eihän mun vaivoja, joiden mukaan olen työkyvytön (ei työnhakuvelvollisuutta), tarvitse edes yrittää hoitaa, kun enhän mä ole töissä. Olen todennut, että selvä, en enää edes halua töihin ja nautin vapaudestani.
Eikä kukaan työnantaja edes ottaisi mua töihin, jos tietäisi vaivani, jonka vuoksi olen jatkuvasti saikulla, minkä ymmärrän hyvin. Jos päätyisin jotenkin ihmeellisesti työhaastatteluun, todennäköisesti kertoisin tämän avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällinen kannustaminen on tutkitusti tehokkaampaa kuin tylyttäminen ja ilkeily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä, mitä työkyvytön tarkoittaa? Se tarkoittaa, että ihminen ei kykene töihin, vaikka miten haluaisi.
Ap ei ole työkyvytön. Muuten hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se hallituskin on työttömiin yrittänyt, kepillä töihin. Kerroppa omin sanoin, miten on mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole kokenut ilkeilyä, suoraa väheksyntää tms, mutta eihän mun vaivoja, joiden mukaan olen työkyvytön (ei työnhakuvelvollisuutta), tarvitse edes yrittää hoitaa, kun enhän mä ole töissä. Olen todennut, että selvä, en enää edes halua töihin ja nautin vapaudestani.
Eikä kukaan työnantaja edes ottaisi mua töihin, jos tietäisi vaivani, jonka vuoksi olen jatkuvasti saikulla, minkä ymmärrän hyvin. Jos päätyisin jotenkin ihmeellisesti työhaastatteluun, todennäköisesti kertoisin tämän avoimesti.
Niin terveydenhuolto ei ole kansalaisten terveyttä vaan orjien terveyttä varten. Itsekin sain lääkärissä vaan "oletkos ostanut sitä ja tätä turhaa lääkettä joka ei korjaa itse vaivaa" kunnes sanoin, että olen istumatyöläinen ja haluan oikeasti eroon tästä ongelmasta. Sitten sain mitä pyysin. Mutta lopulta en käyttänyt sitäkään palvelua kun selvitin asioita odotteluaikana tarkemmin ja totesin, että saman operaation mistä maksaa pharmalle tuhansia euroja, saa tehtyä kotikonstein parilla kympillä ja pienemmillä vammoilla.
Lakatkaa palvomasta pharmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole työkyvytön. Muuten hyvä.
Missä tämä sanotaan? Mäkin olen hoitavien lääkärien mukaan työkyvytön, mutta virallisesti pitkäaikaistyötön. Ja huomaa, että jos hän olisi virallisesti työkyvytön, hän ei kirjoittaisi täällä itsestään sairaana pitkäaikais työttömänä.
Porukalla nauretaan kaltaiselle idiootille.