Onko kohtuullista pyytää vaimoa tekemään viikolla kotityöt
Kun minä teen sen vuoksi ylitöitä että hän voi olla lapsen kanssa kotona?
Olen äärettömän väsynyt tähän että raskaan työpäivän jälkeen palaan kaupan kautta kotiin ja ruokaa ei ole valmiina, sitä aletaan yhdessä tekemään, sitten siivotaan sotkut alakerrasta mitä on päivän aikana tullut ja pestään pyykkiä ja pikainen imurointi. Jotain pikku hommaa on joka päivälle.
Joskus sitä haluaisi vaan istahtaa sohvalle ja katsoa vaikka telkkaria. Onko liikaa vaadittu?
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä pesette pyykkiä? Kirjoitit monikossa. 🤣
Niin no, miten sen nyt ottaa, toinen keräilee esim lakanat pyyhkeet tms pesuun ja laittaa koneeseen sillä välin kun toinen vie ulos narulle kuivumaan ne mitkä on pestynä että saa seuraavan koneellisen pyörimään..
en nyt ihan kirjaimellistisesti sitä tarkoittanut, kunhan kuvailin vaan viikottaisia kotihommia..
ApMinkä ihmeen vuoksi tämä vaatii kahden ihmisen työpanoksen? Toinen voi tehdä tämän vaikka samalla, kun toinen tekee ruoan. Sitäkään en tajunnut, miksi ruoka pitää yhdessä? Säästätte aikaa (ja varmaan molempien hermoja), jos teette nämä asiat rinnakkain yhtä aikaa. Ja ette te nyt ehkä joka päivä lakanoita vaihda tai lattioita pese. Niinä päivinä, kun pesette, siihen pitäisi mennä max 30 minuuttia.
Luulisin, että sen ihmeen vuoksi, että yksi ihminen ei voi samaan aikaan ripustaa pyykkiä ulkona ja täyttää konetta sisällä.
Eihän niitä samaan aikaan yksi teekään. Sinkutkin varmaan ottaa pyykit koneesta,vie kuivumaan ja laittaa seuraavan koneen päälle. Miksi pitäs laittaa ja ripustaa yhtäaikaa? 🤷
En mäkään syö ja pese astioita samaan aikaan vaan eri aikaan.
Onko sinulla sinkkuna useinkin neljät lakanat samaan aikaan pesussa?
Mulla on iso kone, mut ei mulla neljän hengen lakanat sinne mahdu kerralla.
Mistähän sulle saataisiin aivot?
Jaa sinä et tajua. Miksi siis kahden ihmisen taloudessa sekunnilleen samaan aikaan pitäisi toisen ripustaa pyykkiä ja toisen täyttää konetta? Miksei niitä voi yksi ihminen tehdä eri aikoihin? Ihan vaikka jos toinen tekee ruokaa,niin toinen hoitaa pyykit. Jos ne nyt on tehtävä nekin samaan aikaan.
Miksi ei voisi tehdä kahta asiaa samaan aikaan, kun on kaksi aikuista tekemässä`? Vai pitäisikö miehen maata perse homeessa sohvalla sillä välin, kun vaimo pesee pyykkiä?
No nyt sulla on luetun ymmärtämisen ongelma. Siis toinen kokkaa kun toinen pyykkää!!! En ole kirjottanu maakaamisesta vaan kokkaamisesta! Apllä vähemmän sitä hommaa jos vain kokkaa kun toinen pyykkiä pesee. Hän siis vain kokkaa. Ei tartte venyttää sitä listaa, että hän tänään kokkaa ja pyykkää! Ja joku ihmetteli,miten yhdellä ihmisellä onnistuu samaan aikaan ripustaminen ja koneen täyttäminen, siksi muka pitäisi pyykätä yhdessä. Siihen kirjoitin että ensin ripustetaan ja sitten uudelleen täytetään. Ei sen vaikeampaa. Toinen siis hoitaa keittiö hommat,toinen pyykki hommat sinä päivänä.
Sitten apn lista on: valmistin ruuan,kattasin pöydän,laitoin tiskit koneeseen. Eikä pyykkihuoltoa sinä päivänä! Sen päivän hommalista lyheni,pyykit jäi pois kun ei tunne nokkaansa sinä päivänä sinne. Ja seuraavana päivänä ei tartte pyykätä. Syödään edellispäivän tähteet. Pyykit voi vieläkin kuivua. Sen päivän hommalista lyheni keittistäkin ja pyykeistä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mitä kotiäiti tarvii, on organisointikyky. Silloin järkätään paikkoja, ku lapset leikkii ym. "Normaalilapset", jopa ihan pienet, kykenee leikkimään myös lyhyitä aikoja, ja pienet nukkuu päiväuniakin normaalisti ainakin, jolloin voi hoitaa hommia. Lapsen ollessa sairaana toki voi hillintää otetta ja tehä juttuja rennommin, mutta on siellä kotona sille äidille ja lapsellekin todennäköisesti mukavampaa olla, jos ei oo kauhea sikolätti.
Muuten hyvä saarna, mutta missään ei ole sanottu, että ap:n vaimo ei tekisi lainkaan siivoushommia päivän aikana. Ongelma tässä on nyt se, että ap ei asukaan palvelutalossa, vaan hänen täytyy ihan itsekin tehdä joitain kotihommia. Ihan niin kuin normaalissa perheessä tehdään. Kotiäiti ei tarkoita sitä, että vaimo hoitaa kaiken ja mies vain makaa sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän me sinkkuvanhemmat selvitään hengissä, kun ei voi yhtäkään kotityötä siirtää toisen niskoille? :D
Kyllä se varmaan raskasta onkin mutta teillä ei sentään siellä kotona kukaan yksinään sotke kun olette töissä.
Eipä ap:n kodissakaan kukaan YKSINÄÄN sotke, kun hän on töissä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mitä kotiäiti tarvii, on organisointikyky. Silloin järkätään paikkoja, ku lapset leikkii ym. "Normaalilapset", jopa ihan pienet, kykenee leikkimään myös lyhyitä aikoja, ja pienet nukkuu päiväuniakin normaalisti ainakin, jolloin voi hoitaa hommia. Lapsen ollessa sairaana toki voi hillintää otetta ja tehä juttuja rennommin, mutta on siellä kotona sille äidille ja lapsellekin todennäköisesti mukavampaa olla, jos ei oo kauhea sikolätti.
Mies voi sitten jäädä koti-isäksi ja hyödyntää organisointikykyään. 😂
Siihen on kuule syy, miksi lapsiperheiden isät eivät suostu jäämään kotiin ja viettävät eniten aikaa työpaikallaan "ylitöissä".
Sama syy on yhteydessä siihen, että vaimot kypsyvät vastuuta karttelevaan mieheen ja ottavat eron pikkulapsiaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, miten sen nyt ottaa, toinen keräilee esim lakanat pyyhkeet tms pesuun ja laittaa koneeseen sillä välin kun toinen vie ulos narulle kuivumaan ne mitkä on pestynä että saa seuraavan koneellisen pyörimään..
en nyt ihan kirjaimellistisesti sitä tarkoittanut, kunhan kuvailin vaan viikottaisia kotihommia..
ApMinkä ihmeen vuoksi tämä vaatii kahden ihmisen työpanoksen? Toinen voi tehdä tämän vaikka samalla, kun toinen tekee ruoan. Sitäkään en tajunnut, miksi ruoka pitää yhdessä? Säästätte aikaa (ja varmaan molempien hermoja), jos teette nämä asiat rinnakkain yhtä aikaa. Ja ette te nyt ehkä joka päivä lakanoita vaihda tai lattioita pese. Niinä päivinä, kun pesette, siihen pitäisi mennä max 30 minuuttia.
Luulisin, että sen ihmeen vuoksi, että yksi ihminen ei voi samaan aikaan ripustaa pyykkiä ulkona ja täyttää konetta sisällä.
Eihän niitä samaan aikaan yksi teekään. Sinkutkin varmaan ottaa pyykit koneesta,vie kuivumaan ja laittaa seuraavan koneen päälle. Miksi pitäs laittaa ja ripustaa yhtäaikaa? 🤷
Jaa sinä et tajua. Miksi siis kahden ihmisen taloudessa sekunnilleen samaan aikaan pitäisi toisen ripustaa pyykkiä ja toisen täyttää konetta? Miksei niitä voi yksi ihminen tehdä eri aikoihin? Ihan vaikka jos toinen tekee ruokaa,niin toinen hoitaa pyykit. Jos ne nyt on tehtävä nekin samaan aikaan.
Miksi ei voisi tehdä kahta asiaa samaan aikaan, kun on kaksi aikuista tekemässä`? Vai pitäisikö miehen maata perse homeessa sohvalla sillä välin, kun vaimo pesee pyykkiä?
No nyt sulla on luetun ymmärtämisen ongelma. Siis toinen kokkaa kun toinen pyykkää!!! En ole kirjottanu maakaamisesta vaan kokkaamisesta! Apllä vähemmän sitä hommaa jos vain kokkaa kun toinen pyykkiä pesee. Hän siis vain kokkaa. Ei tartte venyttää sitä listaa, että hän tänään kokkaa ja pyykkää! Ja joku ihmetteli,miten yhdellä ihmisellä onnistuu samaan aikaan ripustaminen ja koneen täyttäminen, siksi muka pitäisi pyykätä yhdessä. Siihen kirjoitin että ensin ripustetaan ja sitten uudelleen täytetään. Ei sen vaikeampaa. Toinen siis hoitaa keittiö hommat,toinen pyykki hommat sinä päivänä.
Sitten apn lista on: valmistin ruuan,kattasin pöydän,laitoin tiskit koneeseen. Eikä pyykkihuoltoa sinä päivänä! Sen päivän hommalista lyheni,pyykit jäi pois kun ei tunne nokkaansa sinä päivänä sinne. Ja seuraavana päivänä ei tartte pyykätä. Syödään edellispäivän tähteet. Pyykit voi vieläkin kuivua. Sen päivän hommalista lyheni keittistäkin ja pyykeistä.
Millä tavalla se kokkaaminen poistaa tarpeen ripustaa pyykit kuivumaan? Meinaatko, että pastaveden kiehuminen lennättää lakanat itsekseen narulle? :D:D:D:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän me sinkkuvanhemmat selvitään hengissä, kun ei voi yhtäkään kotityötä siirtää toisen niskoille? :D
Kyllä se varmaan raskasta onkin mutta teillä ei sentään siellä kotona kukaan yksinään sotke kun olette töissä.
Eikä myöskään kukaan siivoa sillä välin, kun olemme töissä. Ap:lla on sentään kotona vaimo, joka tekee päivällä kotihommia, vaikka ei kaikkea passaakaan valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ihmetellä, miksi erot ovat nykyisin niin yleisiä. Vähemmästäkin hermo kiristyy, kun pitää kellottaaa jokainen vapaa hetkikin sekunnilleen yhtä pitkäksi.
Voithan sinä tehdä 60-90% kotitöistä, ei sitä kukaan kiellä. Eikä tarvi kellottaa.
Tämä ketju osoitaa, että kotihoidon valitsevissa perheissä pitäisi olla pakollisena vähintään 6kk jakso, jolloin kotona on se vanhempi, joka ei yleensä ole. Loppuisi uhriutuminen töiden jälkeen maksettavista laskuista siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuitenkin vaihdan autoon renkaat ja putsaan rännit.
ap
Ne rännit 😆
Mä en ymmärtänyt tätä "ruoka valmiina" kohtaa. Eikö voi hankkia jotain lämmitettävää einesruokaa joskus? Ja eikö kaiken kaikkiaan pyykit kannata pestä aamuisin, että kuivuvat päivän mittaan? Ehdotan, että joku päivä töiden jälkeen syöt, huilaat ja sanot sitten vaimollesi, että lähdet lapsen kanssa ulkoilemaan ja hän voi siivota kotona sillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ihmetellä, miksi erot ovat nykyisin niin yleisiä. Vähemmästäkin hermo kiristyy, kun pitää kellottaaa jokainen vapaa hetkikin sekunnilleen yhtä pitkäksi.
Voithan sinä tehdä 60-90% kotitöistä, ei sitä kukaan kiellä. Eikä tarvi kellottaa.
Ihan kuule teen 100% kotitöistä. Ei ole palvelijoita paikalla sinkkutaloudessani.
Mä suosittelen että ap jää kotiin ja vaimo menee töihin. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärtänyt tätä "ruoka valmiina" kohtaa. Eikö voi hankkia jotain lämmitettävää einesruokaa joskus? Ja eikö kaiken kaikkiaan pyykit kannata pestä aamuisin, että kuivuvat päivän mittaan? Ehdotan, että joku päivä töiden jälkeen syöt, huilaat ja sanot sitten vaimollesi, että lähdet lapsen kanssa ulkoilemaan ja hän voi siivota kotona sillä aikaa.
Minä en ikinä suostuisi tuollaiseen ehdotukseen. Niin päin sopii, että minä menen leikkimään pihalle ja mies siivoaa edes kerran viikossa.
t. kotiäiti, joka siivoaa joka päivä
Kun olet töissä, ostat itselle syömistä ja lapsille, vaimo voi sitten rentoutua ja lähteä hakemaan itselleen ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo on teillä paljon pyykkiä sitten. Koneeseen kuiten mahtuu enemmän pyyhkeitä kun kolme,jos teitä on kolme. Eli pyyhkeitäkään toivon mukaan ette tiuhaan tahtiin käytä ja laita pyykkiin? Vai?
Huoh, kirjoitin vain esimerkkejä ja lisäsin että jotain ”pikku” hommaa riittää jokapäivälle, en tarkoittanut sitä että pesemme joka päivä pyykkiä. Tää nyt ei ollut asian pointti.
ApOn se aika tärkeää. Kuiten sitä pyykkiä ei ole joka päivä. Kuiten toivottavasti imuroidakkaan ei tartte joka päivä. Roskat voit viedä aamulla lähtiessä. Sitten jää vain ruuan teko,mitä nyt on vaikka ja mitä ja voi tehdä vaikka vartissakin jos nyt aina ei tartte pitkän kaavan mukaan,tai tee iso satsi ja seuraavana päivänä mikroon. Jos teet ruuan,sano vaimolle että siivoaa astiat pois. Yleensä meillä on kuka kokkaa ja kattaa,toinen korjaa. Mut nyt kun teillä sitä hommaa ei olekkaan joka päivälle ä,niin liioitteletko?
Kyllä täällä omakotitalossa riittää tekemistä ihan jokapäivälle, usko pois.
Eilen esimerkiksi maksoin ja hyväksyin laskuja sekä kilpailutin pari firmaa, sen jälkeen leikkasin nurmikon ja hain puita ja lämmitin saunan. Lapsille iltapalaa ja tein seuraavan päivän ruuan että saan töihin evästä. En kertakaan katsonut edes telkkaria. Ei puhettakaan että ehtisin jotain harrastamaan. (Ei sen puoleen, hyötyliikuntaa täällä kyllä tulee)
Välillä oikein toivois että sais jonku kauhean räjätaufin että vois vaan maata sängyssä koko päivän.
Ap🤣🤣 niin se minullakin on omakotitalo. Minä sentään ymmärrän olla valittamatta että hommaa ja pikkuhommaa riittää. Itse taas muista pienen lapsen kanssa ollessa pihalla, niistä pihahommista ei tullut mitään kun piti olla silmät selässä. Pari haravointi liikettä ja missä se lapsi on?? Mitä mä tänään olen tehny on ruoka ja kastelin pihakukat. Hommaa siis on ja välillä ei. Tiedän tasan tarkkaan siis omakotitalon vaatimukset,sinä näköjään et kun valitat myös pikkuhommista. Mieti nyt paljon täälläkin olet tänään notkunu! Olisit ehtiny harrastaa jo. 🤣🤣 Laskujen hyväksyminen, anna mun kaikki kestää mikä duuni siinäkin. Sä et tajua et vaikka käyt töissä niin sulla on perhe ja valitsemasi omakotitalo. Tekemistä siis on ja välillä ei.
Teitkö sinä siis näiden hommien päälle vielä omat työt ja ylityöt niinkuin ap?
Kyllä. Teen 3 vuorotyötä,ylitöitä kun voi,mulla on kasvihuone, sinne menen ennen töitä,töiden jälkeen ja yövuoron jälkeen ennen nukkumaan menoa. Mut mä en ole kun AP, en vingu ja kitise kun tulee ei lasku hyväksyttäväksi. Mä sentään olen tajunnut mihin ryhdyin kun lapsia tein,menin naimisiin ja omakotitalon hommasin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei halua syödä lisäainepaskaa. Mutta eipä tuo kovin vaikeaa ole tehdä kerralla isompi satsi ruokaa sen sijaan että joka päivä on kokkailemassa. Pyykkien pesun ajoitus riippuu säästä, jos on tapana kuivattaa pyykit ulkona. Jos aamulla sataa kaatamalla, ei ole mitään järkeä laittaa lakanoita pesuun.
Vierailija kirjoitti:
Samaistun. Itse aikoinaan elätin perheen ja maksoin lisäksi exälle "palkkaa" lastemme hoitamisesta kun hän oli pari vuotta hoitovapaalla. Hoitorahan hän sai myös käyttää haluamallaan tavalla, kannoin todellakin taloudellisen vastuun 100%. Ja aina töistä kotiin tullessa minua odotti toinen työpäivä kun ensin siivosin päivän jäljet ja tein ruuat. Sitten ex tietenkin lähti aina omiin harrastuksiinsa, hänhän oli jo koko päivän ollut kotona. Luonnollisesti halusinkin viettää aikaa lasteni kanssa illalla, mutta olisi ollut kiva jos myös minulla olisi ollut mahdollisuus harrastaa vaikka parina iltana.
Olin kuitenkin itsekin ollut lasten kanssa kotona äitiys- ja vanhempainvapaalla ja kyllä minun oli silloin mahdollista siivota myös päivän aikana ja laittaa ruokaa valmiiksi pöytään kun ex tuli töistä. En ymmärrä miten se oli exälle niin vaikeaa.
Jos nyt jotain kompromissia yrittäisi niin ehkä sitten yrittää luopua vähän siisteysstandardeista ja sietää sotkua, ja ehkä joskus voisi syödä vaikka eineksiä. Mutta siitä minusta ei voi neuvotella että molemmilla pitäisi olla myös vähän omaa aikaa viikoittain.
Sorry mutta laiska akka sinulla on ollut.
Oma mies ei kertaakaan tehnyt taloustöitä
t. 3 lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se kokkaaminen poistaa tarpeen ripustaa pyykit kuivumaan? Meinaatko, että pastaveden kiehuminen lennättää lakanat itsekseen narulle? :D:D:D:
APN perheessä on kaksi aikuista. Eikös?
Ehdotan seuraavaa: Ap kokkaa lauantaina tai sunnuntaina koko viikon ruuat valmiiksi jääkaappiin tai pakkaseen. Ei tarvitse parkua siitä, että pitää työpäivän jälkeen ruveta kokkailemaan.