Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Somepoliisi Ella Varis kertoo irtisanoutuneensa työpaikkakiusaamisen takia

Vierailija
14.07.2026 |

Vanhempana konstaapelina työskennellyt Ella Varis on irtisanoutunut poliisista työpaikkakiusaamisen takia. 

Asiasta kertoi ensimmäisenä Iltalehti.

Varis kertoi Youtube-videolla irtisanoutuneensa kesäkuun alussa omasta tahdostaan ja pitkän harkinnan jälkeen.

– Olen tosi tyytyväinen ja ylpeä omasta päätöksestäni, Varis sanoo videolla.

Variksen mukaan kiusaaminen ilmeni muiden poliisien vihakommentointina, pahan puhumisena selän takana, alaspainamisena ja jopa maalittamisena.

Hän kertoo kokeneensa myös naisvihaa, vähättelyä, kateutta ja sometyön kyseenalaistamista.

– Vähättely liittyy naiseuteen, ja ettei olisi uskottava poliisi. Ja ajateltiin, että aloin tekemään somea kun en pärjää kentällä, Varis jatkaa videolla.

Kommentointi ja kiusaaminen oli ainakin osin nimetöntä. Varis koki nimettömyyden myös ahdistavaksi, sillä hän ei voinut laitoksella tietää, kuka oli tehnyt hänestä esimerkiksi kirjallisia ilmoituksia.

Ylen tietojen mukaan Variksesta jätettiin viime vuonna kaksi väärinkäytösilmoitusta, joissa nimetön ilmoittaja väitti hänen tavoittelevan siviilielämän hyötyä poliisin ammatista. Ilmoitukset oli kohdistettu Lounais-Suomen poliisilaitokselle.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevää uhriutua netissä sen sijaan, että menisi esimiehelle kertomaan työpaikkakiusaamisesta. 

Jälkimmäisessä tapauksessa kun pitäisi olla näyttöäkin. 

Vierailija
42/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämäkään uutinen varsinaisesti paranna mielikuvaa Suomen poliisista.

Niinä, miten ihmeessä tuokin nainen on päässyt edes poliisi-amkiin sisään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele, että sielläkin, Poliisissa on kiusaajia. Se on varmasti ammatti joka on paratiisi monelle  kiusaajalle kun saa oikein päättää ja kieltää sen ettei ole kiusaamista. 

Kyllä. Poliisissa kuten varmaan monissa muissakin paikoissa kiusaamista on paljon. Itse luulin meneväni oikeudenmukaiseen, suvaitsevaiseen ja rehelliseen työpaikkaan. Kattia kanssa. Ensimmäisinä päivinä päälläni oli vaalea neule (tutkinnassa) niin vanhempi mieskollega heittää, että tuolla paidallako aiot lähteä keikalle (ulos). Tällaista pieniä heittoja se on muillekin ollut. 

Poliisiorgaganisaatio on edelleen hyvin hyvin vanhanaikainen, konservatiivinen ja raamatullisem ajattelun tyyssija. Olen ollut monta kertaa lähellä irtisanoutumista. Myös naiset kiusaa toisiaan, on vähättelyä, poissaolojen kyttäämistä ja jopa esihenkilö tasolta epäasiallista käytöstä. Henkilöstöjohtajuus on poliisissa ajassa ennen ajan laskun alkua. 

Keski-ikäiset egot siellä eivät kestä, kun Ella on halunnut tehdä somea omalla räiskyvällä tavallaan. En sano, että on ollut vain miehiä, mutta uskoisin, että nimenomaan miehistä Ella on ollut "kaikkea liikaa".

Ellalle tsempit, eiköhän sinut pian lennosta palkata uusiin hommiin triplapalkalla.

-25 vuotta poliisina-

Vierailija
44/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkääs nyt. Tämähän oli oiva keino saada mainosta alkavalle some- ja puhuja-uralle. 

Vierailija
45/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi vettu mitä kuvia tuolla muijalla sosiaalisessa mediassa. Piti käydä ihan vilkaisemassa. En yhtään ihmettele, jos muilla on menny vati nurin. Persettä keikistellään ja esitellään bling bling-kynsiä, ja tatuointeja kuin pitkäaikaisvangilla konsanaan.

Vierailija
46/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko poliisina työskennellä jos on vihervasemmistolainen? 

Vierailija
47/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisissa työstentelee lukemattomia naisia jotka ei pidä sen kummempaa melua itsestään, hoitavat vain työnsä kuten pitääkin ja heitä arvostetaan siinä missä miespoliisejakin.

Sitten on näitä Elloja.

Miehet arvostavat edes jossain määrin ainoastaan naisia, jotka näyttävät, käyttäytyvät ja puhuvat miehenkaltaisesti. Ellan tapaus todistaa tämän. Ellan videot ovat tyttömäisiä, naisellisia ja kauniin, nuoren naisen tekemiä. Siksi miehet eivät voineet sietää niitä: Miehet pohjimmiltaan halveksuvat, vihaavat ja kadehtivat kaikkea tyttömäisyyttä, naiseutta ja naisellisuutta. Tällaisille naisille miehillä on tarjolla vain seksiobjektin rooli: Nainen, jota himoitsevat ja jonka salaa haluaisivat raisk*ta, hakat*, kurist*a, kidut*aa ja mielellään myös tapp*a. Monethan niin tekevätkin.

Ei, vaan miehiä kiinnostaa töissä ollessa se, onko sinulla substanssiosaamista vai ei. 

Tätä ei monet naiset tunnu ymmärtävän, ja luulevat, että kun heidän substanssiosaamisen puutettaan kritisoidaan, se on jotenkin yllättäen kiusaamista, maalittamista jne. 

Itse olen miesvaltaisella alalla oleva nainen, minulla on aina hame, tukka vyötärölle asti ja kapealle vyötärölle sittenkin. Koskaan, kerta kaikkiaan koskaan en ole saanut osakseni mitään muuta kuin kunnioitusta sekä ihmisenä, naisena ja ennen kaikkea ammattilaisena. Kritiikki, silloin kun sitä on tarpeen antaa (koska kaikki me teemme virheitä ja välillä isojakin), tulee aina hyvässä hengessä. 

Koska olen hyvä siinä, mitä teen. 

Feministienkin olisi aika ymmärtää, että vaikka ihmisarvo kuuluu kaikille, se kunnioitus täytyy edelleen ansaita. Ihan kaikkien. 

Vierailija
48/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätevää uhriutua netissä sen sijaan, että menisi esimiehelle kertomaan työpaikkakiusaamisesta. 

Henkistä kiusaamista on käytännössä mahdoton näyttää toteen, koska ihmiset kokee asiat eri tavalla.

Vierailija
49/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele, että sielläkin, Poliisissa on kiusaajia. Se on varmasti ammatti joka on paratiisi monelle  kiusaajalle kun saa oikein päättää ja kieltää sen ettei ole kiusaamista. 

Kyllä. Poliisissa kuten varmaan monissa muissakin paikoissa kiusaamista on paljon. Itse luulin meneväni oikeudenmukaiseen, suvaitsevaiseen ja rehelliseen työpaikkaan. Kattia kanssa. Ensimmäisinä päivinä päälläni oli vaalea neule (tutkinnassa) niin vanhempi mieskollega heittää, että tuolla paidallako aiot lähteä keikalle (ulos). Tällaista pieniä heittoja se on muillekin ollut. 

Poliisiorgaganisaatio on edelleen hyvin hyvin vanhanaikainen, konservatiivinen ja raamatullisem ajattelun tyyssija. Olen ollut monta kertaa lähellä irtisanoutumista. Myös naiset kiusaa toisiaan, on vähättelyä, poissaolojen kyttäämistä ja jopa esihenkilö tasolta epäasiallista käytöstä. Henkilöstöjohtajuus on poliisissa ajassa ennen ajan laskun alkua. 

Keski-ikäiset egot siellä eivät kestä, kun Ella on halunnut tehdä somea omalla räiskyvällä tavallaan. En sano, että on ollut vain miehiä, mutta uskoisin, että nimenomaan miehistä Ella on ollut "kaikkea liikaa".

Ellalle tsempit, eiköhän sinut pian lennosta palkata uusiin hommiin triplapalkalla.

-25 vuotta poliisina-

Jos olisit oikea poliisi, tietäisit, että poliisi (kuten kaikki muutkin "univormuhommissa" olevat) on ensisijaisesti edustamansa organisaation edustaja. Silloinkin, kun poliisi on tutkinnassa tms. siviilivaatehommissa, pitäisi päteä sen, että ensisijaisesti edustat organisaatiota. Se oma itse TÄYTYY kyetä häivyttämään taka-alalle. Sen takiahan noissa hommissa ON univormut ja kaikenlaiset yleiset palveluohjesäännöt, jotka määräsi ainakin ennen saako olla partaa ja millainen tukka sopii jne. 

Jos tahtoo olla räiskyvä yksilö joka saa tosi paljon huomiota, ei kannata mennä tuollaisiin hommiin ensinkään. 

Pitää ajatella niitä asiakkaitakin: kun rikoksen uhri on apua vailla, hän tahtoo paikalle Poliisin, ei Minäminäminua ja minun kynsiä ja pylleä. Ihminen kaipaa jonkinlaista Poliisin Ideaa, ei ketään itsensäilmaisijaa. 

Sama juttu lääkäreiden, pappien, palomiesten, sotilaiden kanssa. Siksi ne virka-asut on olemassa, että ihminen olisi jotain enemmän kuin minä vaan. 

Tutkitusti muuten lääkäritkin tekee parempia päätöksiä valkoinen takki päällä ja stetari kaulassa kuin arkivaatteissaan. Pukeutuminen, tyyli, vaikuttaa aivan hirveästi meidän käytökseemme ja ajatteluumme -puhumattakaan siitä, miten muut meihin reagoivat. 

Joten jos nyt kumminkin olet oikea poliisi, ehkäpä oli ihan aiheellista että sait kritiikkiä jostain vaatekappaleesta kokeneemmalta kollegalta? 

Vierailija
50/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisissa työstentelee lukemattomia naisia jotka ei pidä sen kummempaa melua itsestään, hoitavat vain työnsä kuten pitääkin ja heitä arvostetaan siinä missä miespoliisejakin.

Sitten on näitä Elloja.

Miehet arvostavat edes jossain määrin ainoastaan naisia, jotka näyttävät, käyttäytyvät ja puhuvat miehenkaltaisesti. Ellan tapaus todistaa tämän. Ellan videot ovat tyttömäisiä, naisellisia ja kauniin, nuoren naisen tekemiä. Siksi miehet eivät voineet sietää niitä: Miehet pohjimmiltaan halveksuvat, vihaavat ja kadehtivat kaikkea tyttömäisyyttä, naiseutta ja naisellisuutta. Tällaisille naisille miehillä on tarjolla vain seksiobjektin rooli: Nainen, jota himoitsevat ja jonka salaa haluaisivat raisk*ta, hakat*, kurist*a, kidut*aa ja mielellään myös tapp*a. Monethan niin tekevätkin.

Ei, vaan miehiä kiinnostaa töissä ollessa se, onko sinulla substanssiosaamista vai ei. 

Tätä ei monet naiset tunnu ymmärtävän, ja luulevat, että kun heidän substanssiosaamisen puutettaan kritisoidaan, se on jotenkin yllättäen kiusaamista, maalittamista jne. 

Itse olen miesvaltaisella alalla oleva nainen, minulla on aina hame, tukka vyötärölle asti ja kapealle vyötärölle sittenkin. Koskaan, kerta kaikkiaan koskaan en ole saanut osakseni mitään muuta kuin kunnioitusta sekä ihmisenä, naisena ja ennen kaikkea ammattilaisena. Kritiikki, silloin kun sitä on tarpeen antaa (koska kaikki me teemme virheitä ja välillä isojakin), tulee aina hyvässä hengessä. 

Feministienkin olisi aika ymmärtää, että vaikka ihmisarvo kuuluu kaikille, se kunnioitus täytyy edelleen ansaita. Ihan kaikkien. 

Ai miesten täytyy ansaita kunnioitus? Nyt oli kyllä vähän lapin lisää tuossa ajatelmassa. 

Vierailija
51/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkistä kiusaamista on käytännössä mahdoton näyttää toteen, koska ihmiset kokee asiat eri tavalla.

Niin. Kuvitteellisia asioita on kamalan vaikea todistaa. 

Jos kyse on vain ihmisen kokemuksesta -no, minä koin tuon sinun kommenttisi kiusaamisena. Ilkiö! Hirviö! Kuinka saatoit kiusata minua noin pahasti? 

Tuollainen kiusaamisestahuutelija se varsinainen maalittaja on. On niin helppoa syyttää muita kiusaamisesta, jos mitään ei enää edes tarvitse toteennäyttää, riittää kubn Musta Tuntuu Pahalta, Koska Minä Koen Niin. 

Vierailija
52/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on näitä Elloja.

Ai miesten täytyy ansaita kunnioitus? Nyt oli kyllä vähän lapin lisää tuossa ajatelmassa. 

Kyllä. Miehet ei todellakaan saa rispektiä muilta miehiltä ansaitsematta sitä. 

Miesten maailma on paljon raadollisempi paikka kuin mitä luulet. Kannattaa katsella joskus jotain muuta kuin omaa napaa, ja vaikka lukea hiukkasen psykologisia tutkimuksia. 

Miesten kilpailuhenkisyys (josta vastaa testosteroni) tekee sen, että ne on koko ajan kilpailuasetelemassa keskenään. Ja asema pitää ansaita. 

Se, että niillä on hyväveli-verkostot myös, ei muuta tätä tosiasiaa. 

Vierailija
53/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ihmettele miksi henkinen ja fyysinen väkivalta ja naisiin kohdistuva kontrolli ei ota loppuakseen. 

Vierailija
54/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämäkään uutinen varsinaisesti paranna mielikuvaa Suomen poliisista.

Poliiseiksi ei todellakaan hakeudu mitkään penaalin terävimmät kynät.

Vierailija
55/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänlaista kiusaamista kyllä tämä variksenkin toiminta. Leimata koko työporukka kiusaajiksi.

Vierailija
56/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-25 vuotta poliisina-

Jos olisit oikea poliisi, tietäisit, että poliisi (kuten kaikki muutkin "univormuhommissa" olevat) on ensisijaisesti edustamansa organisaation edustaja. Silloinkin, kun poliisi on tutkinnassa tms. siviilivaatehommissa, pitäisi päteä sen, että ensisijaisesti edustat organisaatiota. Se oma itse TÄYTYY kyetä häivyttämään taka-alalle. Sen takiahan noissa hommissa ON univormut ja kaikenlaiset yleiset palveluohjesäännöt, jotka määräsi ainakin ennen saako olla partaa ja millainen tukka sopii jne. 

Jos tahtoo olla räiskyvä yksilö joka saa tosi paljon huomiota, ei kannata mennä tuollaisiin hommiin ensinkään. 

Pitää ajatella niitä asiakkaitakin: kun rikoksen uhri on apua vailla, hän tahtoo paikalle Poliisin, ei Minäminäminua ja minun kynsiä ja pylleä. Ihminen kaipaa jonkinlaista Poliisin Ideaa, ei ketään itsensäilmaisijaa. 

Sama juttu lääkäreiden, pappien, palomiesten, sotilaiden kanssa. Siksi ne virka-asut on olemassa, että ihminen olisi jotain enemmän kuin minä vaan. 

Tutkitusti muuten lääkäritkin tekee parempia päätöksiä valkoinen takki päällä ja stetari kaulassa kuin arkivaatteissaan. Pukeutuminen, tyyli, vaikuttaa aivan hirveästi meidän käytökseemme ja ajatteluumme -puhumattakaan siitä, miten muut meihin reagoivat. 

Joten jos nyt kumminkin olet oikea poliisi, ehkäpä oli ihan aiheellista että sait kritiikkiä jostain vaatekappaleesta kokeneemmalta kollegalta? 

Minusta ei ole mitenkään huono asia jos ihminen jollain räiskyvämmällä pukeutumisella tai persoonallaan tekee itsestään helpommin lähestyttävän. Olihan ennen ensikodeissakin asukkaille jotkut kaavut päälle mutta nykyisin omat vaatteet saa olla. Tottaki se uniformu ja työvaatetus on hyvä olla olemassa noin pääasiallisesti, mutta se että joku ihminen tekee itsestään omalla persoonallaan kansalle lähestyttävän niin tuskin on paha tai huono asia. 

Vierailija
57/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voi vettu mitä kuvia tuolla muijalla sosiaalisessa mediassa. Piti käydä ihan vilkaisemassa. En yhtään ihmettele, jos muilla on menny vati nurin. Persettä keikistellään ja esitellään bling bling-kynsiä, ja tatuointeja kuin pitkäaikaisvangilla konsanaan.

Samaan aikaan kollegansa katselevat oikeissa töissä paljaita perseitä asunnoissa joista pelastetaan Suomeen tulleita naiskaupan uhreja tai pyydystetään yönselkään perseet paljaana nistivanhempiaan pakoon juoksevia pikkulapsia. 

Vierailija
58/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräänlaista kiusaamista kyllä tämä variksenkin toiminta. Leimata koko työporukka kiusaajiksi.

Suomalaiset ovat niin huonoja ja selkärangattomia käsittelemään kiusaamis ja syrjintä asioita, että aina se kääntyy jotenkin kiusatun omaksi syyksi sen sijaan ihmiset yhtään vaivautuisi miettimään omaa toimintaansa. Sun kommentti on hyvä osoitus siitä miten kiusaamista tai syrjintää kokeneita yritetään hiljentää systemaattisesti. Todella edesvastuutonta. Koen itsekin, että omassa amatissani virka asu tai tietynlaiset asialliset vaatteet pitää olla, mutta on myös hyvä että on joitakin yksilöitä jotka inhimillistään jokaista ammattikuntaa. 

Vierailija
59/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ystävät, toverit ikinä toimiko näin. Ei kannata kaikki siltojaan julkisesti polttaa, kun työpaikasta lähtee.

Joskus voi vielä harmittaa.

Vierailija
60/67 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Silti omatkin "virheet" pitäisi huomata. Meillä kaikilla on niitä. Miltä muista tuntuu poliisin kohtelu itseään kohtaan. Tai toisinpäin. Mikä on hyvä tapa toimia? Entä tuleeko väärinkäsityksiä? Mitä somealustoja on ja mitä niissä tapahtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi