Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Yrittäjä hämmästyi, "työttömiä ei saa töihin". Mä en hämmästy , kato, meillä edut niin hyvät ettei kukaan viitti

Vierailija
14.07.2026 |

Me mieluusti loikoillaan pitkään kun on jo totuttu ja vietellään kivaa eloa.. Mäkin 2,5 vuotta. 

Fyrkkaa tulee ihan kivasti valtiolta  ilman hikistä duunia ja pomojen komentelua.

Kesällä on kiva loikoilla myös rannoilla. Viime talvella käsin monta kertaa Espanjassa ja nostelin tukia.

Kommentit (414)

Vierailija
321/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa rikkaiden vaimoista on anorektisen laihoja. Eivät saa ruokaa. Järkyttävää elämää tollanen 

Saavat päivän aikana varmaan yhden porkkanan, ei muuta.

Sellaista on kuri eliitti perheissä. 

Vierailija
322/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä sitten ihmettelemistä,kun ei ole työeläkettä ja olemattomalla kansaneläkkeellä yrittää tulla toimeen muutaman kymmenen vuoden päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 30 vuotta kasvissyöjä, en ole koulutukseltani kokki, ei ole hygieniapassiakaan (haluaisikohan joku näillä spekseillä oikeasti minun kokkaamaani liharuokaa? ja löytyisiköhän jostain niin kahjo ravintolan omistaja, joka ottaisi minut töihin tekemään liharuokia). Jos hakisin kokin töitä, niin saisin karenssia: työtön ei saa hakea töihin joihin ei ole oikeita mahdollisuuksia työllistyä. 

Sano että tämä on vitsi? Mä lopetin lihan syönnin vuonna 1996. Ei mitään ongelmaa tehdä siitä ruokaa. Ja olen ravintolakokki. Revi siitä.

Vierailija
324/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 30 vuotta kasvissyöjä, en ole koulutukseltani kokki, ei ole hygieniapassiakaan (haluaisikohan joku näillä spekseillä oikeasti minun kokkaamaani liharuokaa? ja löytyisiköhän jostain niin kahjo ravintolan omistaja, joka ottaisi minut töihin tekemään liharuokia). Jos hakisin kokin töitä, niin saisin karenssia: työtön ei saa hakea töihin joihin ei ole oikeita mahdollisuuksia työllistyä. 

Et ole oppimiskykyinen?

Olen eri, mutta aika typerä kysymys sinulta. Ei yksikään ravintola palkkaa ihmistä, joka ei oikeasti ole kokki. Se, että osaa kotona kokkailla itselleen oman makunsa mukaista kotiruokaa, ei vielä riitä pätevyydeksi. Eivät ravintolat mitä tahansa mössöjä halua tarjoilla asiakkaille.

Vierailija
325/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siinä sitten ihmettelemistä,kun ei ole työeläkettä ja olemattomalla kansaneläkkeellä yrittää tulla toimeen muutaman kymmenen vuoden päästä.

Takuueläke on 986 netto

www.kela.fi/takuuelake

Lisäksi 200 000 eläkeläistä saa eläkeläisen asumistukea ja 240 000 leskeneläkettä lisäksi.

Vierailija
326/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa rikkaiden vaimoista on anorektisen laihoja. Eivät saa ruokaa. Järkyttävää elämää tollanen 

Saavat päivän aikana varmaan yhden porkkanan, ei muuta.

Sellaista on kuri eliitti perheissä. 

Mies on huutamassa juokse juokse ja ei ruokaa.

Vierailija
327/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni Prisman myyjä asuu vuokralla ja saa asumistukea.

Tämä on aivan meidän systeemin sallima omituisuus. Työnantajan sallitaan maksaa liian pientä palkkaa, jolla ei tule toimeen ja vuokranantajalle annetaan Kelasta raja, jonka mukaan saa periä vuokraa, yhteiskunta maksaa erotuksen. Työnantaja ja vuokranantaja kiittävät. Asumistuki on aivan suora tuki työntekijän kautta työnantajalle ja vuokranantajalle. 

Työntekijä hyötyisi paljon enemmän, jos saisi riittävän suuruista palkkaa, jolla maksaisi itse vuokransa. Se vaikuttaa myös eläkkeeseen: palkasta kertyy eläke, mutta asumistuesta ei eläkettä kerry. 

Tämä systeemi on aivan mätä ja sairas, ja pitäisi purkaa pikimmiten. Palkat ylös oikealle tasolle ja tuet pois!

Ei se ongelma ole niinkään palkassa, vaan tarjottujen työtuntien vähyydessä. Jos esim. kaupanalalla osa-aikaisille tarjotaan 15-20 viikkotuntia töitä, niin ei siinä ole minkäänlaisia elämisen edellytyksiä silloin. 

Tätä on näin kaupan ja ravintola-alan ulkopuolelta mahdotonta ymmärtää. Miksei noille työntekijöille anneta tarpeeksi tunteja? Eikö työntekijältä voi edellyttää, että silloin, jos ei ole asiakkaita, pitää tehdä muita työnantajan määräämiä töitä? Niinhän muillakin aloilla tehdään. Ihmiset haluavat kokopäivätyön, jolla voi elää. Ei se haittaa, jos työtehtävät vaihtelevat päivän aikana, vaan kyllä kai kaikki ymmärtää, että töissä tehdään niitä töitä mitä on. Vai eikö?

Ei yrittäjä halua maksaa euroakaan sellaisesta työajasta, jolloin ei asiakkaat tuo rahaa taloon. Ja on helpompi tarjota lisätunteja työntekijälle jos asiakkaita on ja sopparissa tarjoaa 20h, silloin nöyrä työntekijä on kiitollinen kun saa tehdä töitä.

Jos taas olet sopparissa luvannut 40h töitä, eikä asiakkaita ole, yrittäjä joutuu maksamaan 40h vaikkei olisi ainuttakaan asiakasta.

Täydet tunnit tarjoava yrittäjä pelaa hirveällä riskillä tai sitten pitää olla sata varma että asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista.

No ihan sama riski on kaikilla työnantajilla. Ravintola-alalla vaan sysätään riskit työntekijöiden niskaan.

Vierailija
328/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaatit on kalliita ja kurkku on talvella sikakallista, voi olla 1,50.

Vierailija
329/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tomaatit on kalliita ja kurkku on talvella sikakallista, voi olla 1,50.

Salaatti tekee neljä euroa ja riittää kaksi päivää. Ei ole rahaa syödä joka päivä.

Vierailija
330/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko niin, että osa yrittäjistä haluaa maksaa niin pientä palkkaa, että suomalainen joutuu hakemaan tukia palkan lisäksi elääkseen. Eli valtio joutuu rahoittamaan puuttuvan osan, jos ihminen meinaa elää. 

Ja jos sellaiseen suostuvat kausityöntekijää ei löydy, niin haetaan sitten Aasiasta sellainen joka suostuu. Asuvat jossain hävyttömän kämäsessä kimppakämpässä, jotta saavat rahat riittämään ja eivät tee muuta kuin töitä täällä ollessaan. 

Mitä helvetin markkinataloutta se sellainen on, että valtio joutuu käytännössä maksamaan sen puuttuvan osa palkasta tukina? 

Tervetuloa Kokoomuksen unelmaan. Täällä on nyt työnantajan markkinat! Ja valtio tietysti maksaa osuutensa ilomielin! Ei jumalauta!  

Vierailija
331/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellekään pienyrittäjälle en enää lähde töihin. Olettavat että töissä ollaan tai varalla 24/7. Kitistään lisistä, pyhäpäivistä. Pitäisi tulla töihin 39 asteen kuumeessa tai paskat housussa. Moni yrittäjä tuntuu unohtaneen että hän on yrittäjä ja työntekijä on pelkkä työntekijä. 

Vierailija
332/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta kurkkua talvella, se on kallista. Marjoja en syö ollenkaan. Ei ole mahdollisuutta poimia marjoja itse ja kaupassa liian kallista. Samoin kala liian kallista.

Vierailija
333/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole leikattu vielä juuri ollenkaan. Itse asiassa Kelan menot ovat kasvaneet jokainen vuosi tälläkin hallituskaudella. V. 2025 menot jo 17,5 miljardia euroa. 

Tossa on myös vammaistuet, eläkeläisen hoitotuki, eläkeläisen asumistuki, kansaeläke- ja takuueläke, äitiyslomarahat, työssäkäyvien sairaspäivärahat jne.

Ihan kivoja tukia ovat nekin, lähes 200 muun tuen lisäksi. Ei tartte ponnistella. Ei tarvitse edes omasta painosta, kunnosta ja terveydestä vastata kun yhteiskunta lopulta hoitaa kaiken.

Myös sinut.

Vierailija
334/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä perseily loppuu saman tien kun tuet muutetaan vastikkeellisiksi ja asumistukijärjestelmä ajetaan alas. Työ alkaa taatusti kiinnostamaan siinä vaiheessa kun vaihtoehtona ei enää olekaan ulkomailla matkustelu tai dokaaminen ja syrjäytyminen omassa privaattikämpässä, vaan risusavotta, vanhusten perseiden peseminen ja yhteisöasuminen muuttotappiopaikkakunnalla vanhassa koulussa tai käytöstä poistetussa terveyskeskuksessa muiden seassa kerrossängyssä nukkuen.

Ai hoitotyöhön ei tarvitse koulutusta? Selvä. Sitten ihan kuka tahansa työtön voidaan pakottaa mihin tahansa paikkaan töihin. 

Sinä kirjoittaja voit mennä potilaaksi ja sinun lähiomaiset ja ottaa se hoito vastaan mihin työttömien, pskotettujen perseenpesijöiden taito riittää!

Ei ole ihme että hoitotyötä ei arvosteta, kun asenne on tämmöinen. Ptyi!

Riikka Purran alapesu suoritetaan juuri harjaa ja pyykkipulveria käyttäen.

Hauska nähdä miten vasurit itse todistaa että palstan toisiin ketjuihin maanisesti spämmivä pervospämmijä on vasuri :D

Vierailija
335/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta kurkkua talvella, se on kallista. Marjoja en syö ollenkaan. Ei ole mahdollisuutta poimia marjoja itse ja kaupassa liian kallista. Samoin kala liian kallista.

Myös pähkinät liian kalliita. En syö noista mitään. Söisin, jos olisi vakituinen kokoaikatyö.

Vierailija
336/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin syödä salaattia ja kasviksia joka päivä, jos olisi rahaa, mutta ei ole.

337/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en hae työpaikkoja koska en ole ikinä saanut työpaikkaa vaikka hakemuksia laitettu sinne ja tänne. Tätä te vtun työnantajat halusitte ja haluatte. Koittakaa vttu kestää. Ja jos tuo vinkuminen ja vinoilu jatkuu niin kohta työnantajilla ei ole fyysistä  työpaikkaa johon mennä....

Vierailija
338/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitaja näyttää kyllä kaikille ruoka-aineympyrän, mutta työttömänä ei ole rahaa syödä sen mukaan. Pitäisi syödä marjoja joka päivä, en syö ollenkaan. En syö salaattia kuin joskus ja kalaan ei ole rahaa.

Vierailija
339/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä olet merkonomi ja haet kokin työtä niin työkkäri laittaa sulle karenssin. Sun pitää hakea neljää työpaikkaa mihin sulla on realistiset mahdollisuudet päästä eli koulutus löytyy.

No eipäs. Sinne voi laittaa ihan mitä vaan. Hae vaikka kaupunginjohtajaksi Kyyjärvelle, ketään ei kiinnosta. Kunhan tulee se neljä täyteen.

Ei pidä paikkaansa tuo harhaluulo.

Vierailija
340/414 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitaja näyttää kyllä kaikille ruoka-aineympyrän, mutta työttömänä ei ole rahaa syödä sen mukaan. Pitäisi syödä marjoja joka päivä, en syö ollenkaan. En syö salaattia kuin joskus ja kalaan ei ole rahaa.

Salaattia syön ehkä kerran kuukaudessa. Tomaatit kalliita ja kurkku varsinkin talvella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä