Miksi kaikki kala on niin kallista?
Kommentit (64)
Kalastaminen on kannattamatonta bisnestä. Kulut ja menot isoja ja kuluttajat niin pihejä, itaria ja kitsaita kitupiikkejä etteivät suostu maksamaan mitä pyydetään vaan ovat mieluummin kokonaan ulman kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Kalastaminen on kannattamatonta bisnestä. Kulut ja menot isoja ja kuluttajat niin pihejä, itaria ja kitsaita kitupiikkejä etteivät suostu maksamaan mitä pyydetään vaan ovat mieluummin kokonaan ulman kalaa.
Niin, sehän johtuu siitä että muuta ruoantuotantoa tuetaan. Kuluttaja suhteuttaa kalan hinnan maataloustuotteiden hintoihin ja kala joutuu takamatkalle. Tilanne on epäreilu kun maataloustuotteet saavat tukea ja muut eivät. Mutta jos maataloustuet poistetaan, niin todella monella ihmisellä ei ole enää rahaa ruokaan. Maataloustuesta säästetyt rahat menee sitten köyhien ja myös keskitulosten tukemiseen, koulujen, päiväkotien yms. nousseisiin ruokakustannuksiin jne. Minulla ei ole ratkaisua, ehkä jollain toisella on?
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan, vaikkapa kasarilla, kala oli about puolet halvempaa kuin liha. Nykyisin kala on about tuplahintaista lihaan verrattuna.
Ei muuten ollut, haastat ihan omiasi. Ainoa halpa ruoka-aine oli pakastealtaan pakastekanat, siis ne oikeat kanat.
T aikalainen
Vierailija kirjoitti:
Kala on luksus ja premium tuote, ei mitään jokamiehen arkiruokaa.
Kala on kalastavan jokamiehen arkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle kaikki on kallista
Nyt ei puhuttu mitään mun tulotasostani vaan kalan hinnasta objektiivisesti.
Kala on rikkaita ja varaklaita varten. Köyhillä sian jauheliha.
Itse asiassa tarjouslohen kilohinta on alempi kuin sikanauta jauhelihan. Ja halpoja ovat niin muikut kuin silakatkin.
Kuka syö sikanautaa? Naudan jauhelihaa sen olla pitää.
Et taida olla kummoinen kokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kalastamalla, lähes ilmaista.
Mato-ongella pikku sinttejä, yök!
Kuka käskee sinttejä onkimaan.
Kalastuslaki. Isompien kalojen onkimiseen tarvitaan kalastuslupa.
Kalastonhoitomaksu on 47 euroa vuodessa. Eipä ole kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka käskee sinttejä onkimaan.
Kalastuslaki. Isompien kalojen onkimiseen tarvitaan kalastuslupa.
Kalastonhoitomaksu on 47 euroa vuodessa. Eipä ole kallista.
Jos ongella saa useampikiloisen hauen, saa senkin ottaa jokaisenoikeuden nojalla.
Kala kuuluu rikkaan lautaselle ja on aina kuulunut. Köyhän ja tavallisen ihmisen lautaselle riittää halpa jauhomakkara.
Vierailija kirjoitti:
Kala kuuluu rikkaan lautaselle ja on aina kuulunut. Köyhän ja tavallisen ihmisen lautaselle riittää halpa jauhomakkara.
Päinvastoin. Aikoinaan nimenomaan köyhät ovat harrastaneet verkkokalastusta, jotta rahat eivät mene kaupan kalliisiin ruokiin.
Kannattaa kalastaa kalansa itse. Mukavaa hommaa, vähitellen oppii ja jessus mikä ero on tuoreella kalalla ja päiväkaupalla marketin tiskillä mädänneellä kalalla. Mä en pysty missään kaupassa enää mennä lähellekään kalatiskiä koska se pilaantuvan kalan haju ottaa heti nenään. Vakuumipakkauksissa hautunutta paskakalaa en enää ikinä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä niitä valkkaamaan,sinne vaan kalat samaan kasaan ja pannulle. Hyvä siitä tulee👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes ilmaista kun jätetään laskuista se 200000 euron mökki kalavesineen ja sadantonnin vene ja vetoauto.
Mihin sä mökkiä tarvit? Soutuveneen saa parilla sadalla. Sillä mäkin käyn tuossa merellä kalassa ja aivan soutaen. Silloin kun huvittaa. Yleensä tosin ostan kaupasta.
Kala tulee kaukaa ja siinä on kuljetuskuluja joka maksaa. Sitten ammattikalastajilla on isot veneet jotka kuluttaa isosti bensaaa ja muita kuluja on. Ammattikalastaja myy kaupalle ahventa vaikka 8 euroa kilo fileenä ja kauppa myy sen 35 eurolla.
Minä kalastan paljon itse ja myyn kotoa vaikka ahventa fileenä 22 euroa kilo kun kaupassa on yli 30 euroa. Minulla ollut vaki asiakkaat jo vuosia.
Ammattikalastaja kalastaa kaikkea kalaa ja myy sitä rehuksi vaikka kuten silakkaa, särkeä ja muuta kalaa. Täälläkin on pari ammattikalastajaa joilla on 15 rysää ja 30 kalaverkkoa varmaan vedessä usein. Itse kalastan 6 kalaverkolla. Saan silti tarpeeksi kalaa jotta tienaan hiukan. Syksyllä kalastan jigillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pieni vene jossa 6 hv moottori. Bensaa kuluu viikossa 10 euroa ja saan myymällä kalaa noin 200 euroa. Joskus sain 500 euroakin viikossa mutta kalaa oli paljon enemmän silloin 6-7 v sitten. Nykyään ei kalaa saa niin helposti.
Eipä se kala nyt niin paljoa maksa. Järvestä saa lahnoja vaikka mato-ongella. Silakat on sesongissa varsin edullisia eikä sillipurkitkaan mitään mansikoita maksa.
Täällä yks ammattikalastaja saa valtiolta ja ely keskukselta paljon rahaa ja tukea. Sen takia se kannattaa. Pelkästään kalaa myymällä ei ammattikalastaja pärjäisi viikkoakaan. Kuten maataloudessa lehmien kasvattaja saa tukea niin saa kalastajakin tukia.
Tuoretuote, joka pilaantuu nopeasti ja kylmäketjun on oltava kunnossa.
Kallista? Kirjolohi 10€/kg, seiti 7€/kg ja halvin tonnikala 7€/kg.
Itse kalastettu on tietysti halpaa, mutta niin on kaikki muukin itse kerätty ruoka, mm. sienet.
Jos puhutaan kaupan hinnoista, niin pitää muistaa että kala ei ole maataloustuote. Maataloustuet eivät kosketa kalaa. Jos maataloustuet lopetettaisiin, niin monien elintarvikkeiden hinta tuplaantuisi. Jos kalan hinta säilyisi samana, niin olisihan se tosi halpaa verrattuna muuhun. Tosin senkin hinta nousisi jonkin verran, koska kysyntä kasvaisi ja tarjonta ei.