Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka lopetitte imettämisen?

21.05.2007 |

Tuolla vauva-puolella jo kyselin aiheesta, mutta täällä ehkä asiasta on enemmän kokemusta. Eli millainen taktiikka teillä on ollut imetyksen lopettamisessa? Missä iässä aloitte vähentämään imetystä? Itse olen ajatellut imettää 1-vuotiaaksi ja tyttö nyt 10 kk. Imetän 5 kertaa päivässä. Miten suositusten mukaan kannattaisi toimia? Pitäisi varmaan jo alkaa vähentämään.

NeitiSipsu

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taapero on nyt 1v 2kk ja syö edelleen tissiä 3 kertaa päivässä. Noin vuoden iässä jätin yhden imetyskerran väliin eli annan edelleen aamupalan, lounaan ja iltapuuron jälkeen, mutta päivällisen jälkeen en anna. Aluksi hamuili kovasti syliin aina päivällisenkin jälkeen, mutta muutaman päivän jälkeen oppi ettei tissiä saakaan siinä vaiheessa päivää. Seuraavaksi luultavasti jätän " lounastissin" väliin.

Joka tapauksessa vieroitus kannattaa tehdä pikkuhiljaa eikä sillä ole vielä mikään kiire ;o)

Lisää tietoa vieroituksesta löytyy mm. seuraavalta sivulta:

http://www.imetystukilista.net/faq/viero.php

Vierailija
2/6 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi olet sitä mieltä että pitäisi jo aloittaa vieroittaminen?

Tässä vielä toinen linkki:

http://www.imetystukilista.net/faq/taapero.php

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. joiden mukaan pitäisi 10 kk ikäistä lasta ruveta edes vähitellen vieroittamaan. Voit rauhassa jatkaa imetystä, jos itselläsi ei ole tarvetta lopettaa. Olen itse imettänyt myös työssä käydessäni, taaperollehan se äidinmaito ei kuitenkaan ole ainut ravinto, imetys ei estä olemassa erossa lapsesta esim. työpäivän ajan. Imetin yli 2-vuotiaaksi, eli minulla ei siis ole kokemusta noin pienen lapsen vieroituksesta. Tuo vähitellen imetyskerroista luopuminen kuulostaa kyllä passelilta taktiikalta.

Vierailija
4/6 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin imetyksen n. 11 kk ikäisenä. Sitä ennen neiti oli tosin jo jättänyt päivällä syömiset oikeastaan itse väliin. Oli vain niin paljon muuta tekemistä ja nähtävää, että ei keskittynyt enää tisseilyyn. Jäljelle jäi siis vain ilta-, yö- ja aamusyömiset.

Meillä pistettiin ukko alakertaan nukkumaan ja me nukuttiin meidän sängyssä. Ensimmäinen yö ilman tissiä meni vain pienellä kitinällä, seuraavana yönä itki vähän ja kolmantena nukkui jo täydet yöunet.

Eihän sitä mikään sano, että imetys olisi jossain tietyssä iässä lopetettava, mutta ainakin meillä neuvolan täti neuvoi lopettamaan ennen 1 vuoden ikää, jos se on mielessä. Sen jälkeen jo vaikeampaa kuulemma.

Nythän on ollut paljon lehdissäkin juttua, että varsinkin yösyötöt voisi hyvin lopettaa jo 6 kk iässä. Sen jälkeen vauva ei tarvitsisi ruokaa yöllä. Kuulostaa minusta aika aikaiselta vaiheelta, mutta mene ja tiedä. Jokainen tekee niin kuin itselleen ja lapselleen on paras. :-)

Vierailija
5/6 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aina kannata luottaa niinkuin korkeimman sanaan, valitettavasti varsinkin imetystietoudessa heillä on paljonkin parantamisen varaa.

Aikaisemmin suosituksena tosiaankin oli jatkaa osittaisimetystä muun ravinnon ohella vuoden ikään saakka, mutta WHO suosittaa tänä päivänä imetyksen jatkamista kahden vuoden ikään saakka. Valitettavasti tätä tietoa harvoin - jos koskaan - tuodaan neuvolassa esiin.

Tässä vielä yksi hyödyllinen linkki:

http://www.imetys.fi/itu/imetyssuositus2004.php

Vierailija
6/6 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edelleen imetät viisi kertaa päivässä, niin luontevinta olisi varmaan siirtyä suoraan tavalliseen maitoon (ja niin olit varmaan ajatellutkin?). Itse olen lopettanut vähitellen sitä mukaa kun tavallista maitoa on alkanut mennä riittäviä määriä. Ensin olen alkanut antaa lounaalla ja päivällisellä vain tavallista maitoa ihan mukista ruoan lisänä ja sitten olen luopunut myös välipalalla imettämisestä. Pulloon meillä ei siirrytty lainkaan. Esikoisen kanssa luovuin viimesenä aamuimetyksestä kuopuksen kanssa iltaimetyksestä.

Itsekin olin alunperin ajatellut imettää vuoden ikään, mutta käytännössä molempien kanssa lopetus " venähti" muutamalla kuukaudella. Silti en koskaan kokenut itseäni varsinaiseski taaperoimettäjäksi ja lopetus sujui helposti (toki tissit piti pitää piilossa jonkin aikaa lopettamisen jälkeen). Haluan vain tällä sanoa, että ei kannata tehdä vuoden ikärajasta itselleen mitään elämää suurempaa asiaa, vaikka olisikin sitä mieltä, että tissimaito " kuuluu vauvoille" .