Miten joku kouluttautunut viitsi mennä tarhatätihimmiin?
Pyyhkimään kakkapyllyjä ja tekemään hiekkakakkuja?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusyksikön ryhmässä on vakahoitaja ja mahdollisesti vaka-avustaja sitä varten, että he pyyhkivät kakkapyllyt ja tekevät hiekkakakkuja. Vakaopella ja vakasosionomilla sen sijaan on asiantuntijarooli. Vakaopella on vastuu pedagogiikasta ja varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisesta tuottamisesta. Tätä varten hänellä on yliopistokoulutus. Vakasosionomi taas vastaa perheiden hyvinvoinnista, sosiaalisten ongelmien ehkäisystä ja lasten oikeuksien toteutumisesta osana sosiaalihuollon palvelujärjestelmää.
Moni ei ymmärrä että varhaiskasvatus on kiinteä osa lapsen koulutuspolkua siinä missä esi- ja alkuopetuskin. Siksi ajatellaan, että lapsen varhaiskasvattajaksi kelpaisi joku täti eikä koulutettuja ammattilaisia tarvittaisi. Sama kun esittäisi, että koulu voisi pyöriä pelkkien koulunkäynninohjaajien voimin.
otappas nyt vähän selvää, ennekuin kirjoittelet mitään!
varhaiskasvatus on kiinteä osa lapsen koulutuspolkua siinä missä esi- ja alkuopetuskin. Ei pidä paikkaansa!
Alkuopetus tarkoittaa peruskoulun kahden ensimmäisen luokan (1. ja 2. luokka) (joskus koulun esiopetus)
ELI:
Varhaiskasvatuksella tarkoitetaan lapsen suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatuksen, opetuksen ja hoidon muodostamaa kokonaisuutta, jossa painottuu erityisesti pedagogiikka. Varhaiskasvatus on osa suomalaista koulutusjärjestelmää sekä tärkeä vaihe lapsen kasvun ja oppimisen polulla. Varhaiskasvatus kattaa ikävuodet 0 - 6 eli lapsen elämän ensi vuodet vauvaiästä peruskoulun aloittamiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Onko kouluttautunut henkilö oikeasti motivoitunut tarjoamaan lapsille hyvää hoitoa? Vai kiinnostaako häntä ensisijaisesti teoreettinen työ johon hänet on koulutettu?
Siskon poika opiskeli vakaopettajaksi, koska pitää lapsista ja lasten psykologia kiinnostaa. Opettajan ensisijainen tehtävä ei ole hoitaa vaan opettaa, miksi se on sinusta jotenkin hankala asia hyväksyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Ja sitäpaitsi, mitenkä kotona kasvaneista lapsista sitten tulee täyspäisiä jos oikeaan kasvatukseen muka tarvitaan tarhatätiä?
Itse olen kotihoidettu, opin lukemaan ja laskemaan 5-vuotiaana, joten ensimmäiset kaksi vuotta koulussa oli aika hukkaan heitettyä aikaa. Minulla oli iso vihko, johon sain piirrellä oppituntitehtävät tehtyäni, sillä aikaa kun muut tankkasivat tavaamista ja laskivat helmitaululla tai sormin.
Oliko sulla kavereita?
Ei ollut kavereita kuin vasta kolmannella luokalla. Silloin muutimme toiselle paikkakunnalle ja minusta tuli tosi suosittu.
Etenkin ensimmäisellä luokalla (siis vanhalla paikkakunnalla) minua kiusasivat vuotta vanhemmat oppilaat, koska olin heitä edellä opinnoissa. Toisella luokalla minut lähinnä jätettiin omiin oloihin, eikä se haitannut oikeastaan yhtään.
Tai sitten et osannut olla lapsiryhmässä. Varhaiskasvatuksessa sellaisiakin asioita harjoitetllaan ja opetetaan.
Päiväkodit ovat lasten säilöntäpaikkoja. Ei niistä ole nykyään mitään hyötyä pienille lapsille. Ihanteellista olisi, jos lapsi voisi olla yhden välittävän, fiksun ja toimintakykyisen aikuisen hoidossa päivät ja seurana olisi pari muuta lasta. Lapsi ei tarvitse yliopistokoulutettua hoitajaa, vaan ihmisen, joka huolehtii perustarpeista, puhuu lapselle, tarjoaa virikkeitä kuten lukee kirjoja, piirtää, ulkoilee lapsen kanssa, asettaa rajat ja on empaattinen.
Mä tykkään lasten kanssa työskentelystä. Mutta tuntuu että eneän alalla niitä, jotka ei jaksa lapsia. :D
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään lasten kanssa työskentelystä. Mutta tuntuu että eneän alalla niitä, jotka ei jaksa lapsia. :D
Sanoittamalla kasvatettuja riiviöitä jotka kiusaavat jopa hoitajiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kouluttautunut henkilö oikeasti motivoitunut tarjoamaan lapsille hyvää hoitoa? Vai kiinnostaako häntä ensisijaisesti teoreettinen työ johon hänet on koulutettu?
Siskon poika opiskeli vakaopettajaksi, koska pitää lapsista ja lasten psykologia kiinnostaa. Opettajan ensisijainen tehtävä ei ole hoitaa vaan opettaa, miksi se on sinusta jotenkin hankala asia hyväksyä?
Niin ja sosionomin ensisijainen tehtävä ei ole hoitaa vaan toimia sossutädin roolissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatusyksikön ryhmässä on vakahoitaja ja mahdollisesti vaka-avustaja sitä varten, että he pyyhkivät kakkapyllyt ja tekevät hiekkakakkuja. Vakaopella ja vakasosionomilla sen sijaan on asiantuntijarooli. Vakaopella on vastuu pedagogiikasta ja varhaiskasvatuksen kokonaisvaltaisesta tuottamisesta. Tätä varten hänellä on yliopistokoulutus. Vakasosionomi taas vastaa perheiden hyvinvoinnista, sosiaalisten ongelmien ehkäisystä ja lasten oikeuksien toteutumisesta osana sosiaalihuollon palvelujärjestelmää.
Tuossapa tiivistettynä pähkinänkuoressa kaikki se keinotekoinen hierarkinen turha paska mikä pilasi aikoinaan maailman parhaimman lasten päiväkotipalvelun.
Ennen hoidettiin yhdessä päiväkodeissa hoito- ja kasvatustyö. Nykyään tötmää jatkuvasti kentällä naurettavaan keinotekoiseen hierakiaan ja teoreettiseen , hyödyttömään potaskaan, joka vie nykyään kaikista turhaa energiaa - ja kaikki se on lopulta lapsilta pois.
Kyllä kakkapeppuja pesevät ihan kaikki ryhmässä, niin sosionomit, opettajat kuin lastenhoitajatkin. Aika nopeasti lähtisi lastenhoitaja kävelemään sellaisesta ryhmästä, missä muut aikuiset ei hoida lapsia😅