Mikä on fiksua laatua pukeutumisessa, mikä turhaa?
Kun tulot nousi, ajattelin, et ostan laadukkaampia vaatteita, ja vähemmän. Mutta, onko sittenkään wörtti maksaa yli 50 euroa t-paidasta?
Kommentit (7)
Samoissa hikipajoissa ne brändi-teepparit on valmistettu, kuin ne halpiksetkin. Merkki niissä maksaa, vaikka laatu on samaa kuin brändittömissäkin.
Minusta fiksua on ostaa hyviä materiaaleja. Itse ostan 95% vaatteista käytettynä.
En varsinaisesti osaa sanoa (oletan taas, et nainen kysyy). Ne vanhanajan: puuvilla ja pellava. Ei mitään kiinakrääsää muovia, mitkä hikoilee älyttömästi:
....
Intissä kun olin, niin peltipaidan alla oli se harmaa t-paita. Selkä kastui hiestä eikä siis hengittänyt yhtään. Äiti (kaikista ihmisistä) sanoi tai kysyi, et onko siellä verkkopaita? Siis se Turhapuro-paita. Laitoin sen alle eikä hiottanut enää niin paljon tai ei peltipaita tarttunut enää selkään kiinni. Hyvä keksintö! Perustuu siihen, et ilma kiertää paremmin sen läpi. Talvella myös lämpimämpi tai siis siltä tuntuu.
Kaverilla äiti kuoli ja hautajaiset, näin kesäaikaan. Sanoi, et jännittää kun kauluspaita hikoaa ja tarttuu selkään kiinni. Sanoi tuon saman, eli laita verkkopaita alle. Vastasi, et sitä hän ei käytä/laita. .... Enpä sitten myöhemmin kysynyt, et mitenkä ne hautajaiset meni.
Jos paita kestää 10v. Tuo yläluokkafiiliksen. Kelpaa parempiin piireihin.
Minusta on fiksua satsata sellaisiin vaatteisiin, missä viihtyy ja joita tulee käytettyä. Ei vaatteet kestä hyvinä ikuisuuksia jos niitä käyttää paljon.
Monet metsästävät n.s. laadukasta t-paitaa, eli paksua neulosta. Mutta jos olet puolet vuotta tropiikissa, arvostat kyllä sitä ohuttakin, koska se on kevyt. Ohut pellakangasvapaita on ihan paras kuumassa, mutta ei se ole ikuinen, kestää 5-10 vuotta ja sitten siitä voi tehdä räsyjä.
Pestävyys on minusta myös tärkeää. Silkki ja villa ovat vaativampia. Varsinkin silkkivaatteita olen sen takia karsinut, kun ei vaan tule käytettyä jos ei kestä normaalia 40 asteen pesua muiden vaatteiden seassa. Villaa ei niin usein tarvitse pestäkään, se on kyllä talvella ihan ykkönen lämpimänä pitäjä.
Synteettiset kuidut voivat myös olla hyviä, jos tarvitset teknistä tekstiiliä, urheiluvaatteita, UV-suojapaitoja tms. Ei laatu siis aina tarkoita että olisi luonnonkuitu.
Jos sitä pitää usein ja se miellyttää. Pelkän merkin takia ei kannata. Itse teen laadukkaita second hand -löytöjä, niistä tulee parempi mieli. Mitä enemmän on rahaa, sitä vähemmän kiinnostaa elvistellä jollain vaatteilla. Tarkoituksenmukaiset vaatteet ja jalkineet ovat fiksuja.