Kannattaako merikapteeniksi opiskella? Mitä olisit mieltä jos miehesi olisi merikapteeni?
Eikö tuo ole aika vaarallista ja vaikeaa? Suostuisitko siihen, että miehesi on kuukausia merillä ja itse olet lasten kanssa kotona?
Kommentit (23)
Merikapteenit saavat lähes yhtä paljon persettä kuin lentokapteenit
Olen saanut käsityksen että vaikeaa työllistyä perämiehen tasolle mutta kansityöntekijäksi kyllä pääsee
Vierailija kirjoitti:
Merikapteeni on vain melko gay ammatti. Lentokapteeni ei. Mutta perä se on miehelläkin toki.
Mulla oli työkaveri jonka vaimo on merikapteeni.
Yks naismerikapteeni on tehnyt töitä luksusristeilijöillä ja tällä hetkellä asustaa Norjassa ja tekee samoja hommia. Tää henkilö on onnellisesti lapseton ja on aina reissannut työn perässä uskomattomissa maisemissa. Joten siihen verrattuna niin kyllähän se lapsiperhearki on vaan ihan kamalaa.
Mulle kävis tollanen. Lapsia ei ole kotona ja suhde varmasti kukostais kun ei tarvi toisen naamaa katella koko ajan.
Työ työjaksojen pituus nyt kyllä vaihtelee sen mukaan, millaisella reitillä alus seilaa. Ja jos on pitkä työjakso, niin on myös pitkä vapaajakso.
Yleensä sinne merialan koulutukseen hakeudutaan ennen avioitumista. Joten...
Naisesi pettää aina kun olet laivalla
En kyllä tykkäisi, että mies olisi aina jossain merillä.
Joo jos hakeutuu luotsiksi merikapteenikoulutuksen jälkeen. Iso palkka eikä tarvitse reissata ulkomailla. Isäni teki työuransa luotsina. Ei missään nimessä olisi jäänyt merikapteeniksi.
Vierailija kirjoitti:
Merikapteeni on paljon parempi kuin kolmivuorotyötä tekevä paperityömies. Isompi palkka ja pisempään pois kotoa.
Toi olis hottia ja mulle vois sopiakin et ei nähdä aina tietyin väliajoin mut kyllä nyt pari kertaa vähintään kuussa pitäisi nähdä. Lapsia en halua.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Kyllä se on enemmän luonteesta kiinni. Ikinä en voisi itse kuvitellakaan pettäväni. N34
Vierailija kirjoitti:
Ai jossain tankkerilla, missä ei käydä edes maissa viikkoihin? Koko miehistö on miehiä., paitsi ehkä kokenut kokki, ikää 60 vuotta. Et taida merimieslämästä juuri tietää. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jossain tankkerilla, missä ei käydä edes maissa viikkoihin? Koko miehistö on miehiä., paitsi ehkä kokenut kokki, ikää 60 vuotta. Et taida merimieslämästä juuri tietää. :D
Hm... peppu lienee miehilläkin... 🤔 Sori, tää palsta on pilannut mut 🙃
-sivusta
Suurin osa työpaikoista on rahtilaivoilla missä on pitkät työjaksot. Ruotsinlaivoista on turha haaveilla.
Tositarina mun elämästä:
Isä ja hänen kurssi-/ja työkaverit hakivat kaikki inttiin, merivoimiin - pääsivät! Isän isä sitten sotki sen homman; heistä ei kukaan ollut sitten lähtenyt.
Isän nuorin veli kävi merimiesammattikoulun ja sitä myötä merivoimiin, palvelukseen. Sen jälkeen kauppalaivoille töihin.
....
Näin baarissa kerran kaveria, jonka veli oli AMK:ssa opena, Kotkassa. Kysyin, et oisko mulla mahdollisuuksia päästä/kannattaisko hakea? Kerroin tuo yo:n, hän sanoi, et on siellä joskus ollut vanhempiakin kuin minä (ikää silloin +40). Haluatko nähdä maailmaa? Vastasin, et osittain mut sitä varmaa työpaikkaa lähinnä haluaisin..
....
Pointti: Kyllä sisämaasta lähtöisin olevat pääsee, pitää vaan olla joku purjehdusharrastus tms. takana eli jotain perustietoutta takana.
(no, tuo taas sitä mennyttä aikaa tai en tiedä onko nykyään enää noin???).
Vierailija kirjoitti:
Ero on vain siinä että merikapteenit maksavat siitä.
Jos haluaa olla lukittuna ruosteiseen rahtilaivaan monta viikkoa kerrallaan ja sahata samoja reittejä rahtisatamasta toiseen niin mikäs siinä.
Jos haluaa nauttia merellä olosta ja nähdä maailmaa, niin kannattaa lukea itsensä ennemmin kirurgiksi tai perustaa AI startup ja jäädä eläkkeelle 50 vuotiaana. Sitten on hyvää aikaa purjehtia hyvässä seurassa ja nauttia matkustelusta.
Ai sahaisi Turku-Tukholma väliä?