Jos pankki ei myönnä opintolainaa niin saako toimeentulotukea?
Katsoin Kelan laskureista, mutta siellä ei ollut vastausta.
Ap
Kommentit (45)
Lähihoitajaksi (sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, 180 osaamispistettä) on mahdollista opiskella työvoimakoulutuksena, mikäli olet työtön tai työttömyysuhan alla. Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta, ja opintojen aikana voi saada työttömyysetuutta.
Liekö tämä vielä mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat toimeentulotukea jos muut tulot jäävät riittävän pieniksi. Kelakaan ei mahda pankkien päätöksille mitään.
Ei ole ihan noin yksinkertaista. Opiskelija ei saa toimeentulotukea oikeastaan muuten kuin kesäajalta, mutta lainat pitää olla nostettuna. Jos tukikuukaudet on käytetty ja opinnot vielä kesken niin ei taida saada enää silloinkaan toimeentulotukea.
Olen käyttänyt tukikuukaudet yliopistossa ja ne opintolainat olen jo maksanut takaisin. Mutta jos lähden uudelleen kouluttautumaan niin tukikuukaudet on normi mitä muillakin. Mutta jos pankki ei myönnä uutta opintolainaa niin en pysty opiskelemaan jo pelkästään harkkojen takia.
Ap
Saako opintotukikuukausia lisää toiseen tutkintoon? Luulin, että ne nykyään riittävät vain yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pankki ei myöntäisi opintolainaa? Niissä on yleensä valtion takaus.
Kun ei vain myönnä.
Kuinka vanha sinä olet? Oletko eläkeläinen?
Ap on 52v, jos sitä kysyt. Haluaisin vaan saada töitä, mutta ei tolla opintorahalla elä varsinkin kun pitää tehdä kuukausikaupalla harkkatöitä ilman palkkaa. Täällä tarvii auton, jotta pääsee sinne harkkatöihin.
Ap
Oppisopimus? Mutta pitäisi ensin hommata se työpaikka, mihin mennä oppisopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi (sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, 180 osaamispistettä) on mahdollista opiskella työvoimakoulutuksena, mikäli olet työtön tai työttömyysuhan alla. Työvoimakoulutus on opiskelijalle maksutonta, ja opintojen aikana voi saada työttömyysetuutta.
Liekö tämä vielä mahdollista?
Kiitos ehdotuksesta, mutta saisin siis kuukaudessa 595e, jolla en pysty elämään saati maksamaan auton kuluja harkkoihin.
Ap
Ainakin minä sain mutta siitä on noin 20 vuotta.
Riittää yhden pankin kielteinen päätös. Juuri tänä vuonna aloitin opinnot ja saan toimeentulotuen, ja ihan täysimääräisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei vain myönnä.
Ap on 52v, jos sitä kysyt. Haluaisin vaan saada töitä, mutta ei tolla opintorahalla elä varsinkin kun pitää tehdä kuukausikaupalla harkkatöitä ilman palkkaa. Täällä tarvii auton, jotta pääsee sinne harkkatöihin.
Ap
Oppisopimus? Mutta pitäisi ensin hommata se työpaikka, mihin mennä oppisopimuksella.
Kiitos ehdotuksesta, olen soittanut +20 paikkaan ja saanut vastauksen ”ei ole mahdollista”. Mielelläni tekisin vaikka yötöitä, ihan mitä vaan. Jostain syystä ei onnistu.
Ap
Tiedoksi, lähihoitajia on tuhansia työttömänä nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei vain myönnä.
Ap
Kiitos ehdotuksesta, olen soittanut +20 paikkaan ja saanut vastauksen ”ei ole mahdollista”. Mielelläni tekisin vaikka yötöitä, ihan mitä vaan. Jostain syystä ei onnistu.
Ap
Yötyötä et saa tehdä opiskeluaikana ja valmistumisenkin jälkeen, pitää saada kokemusta ennen kui voi olla yksin yössä.
Olen tehnyt 8 vuotta pelkkää yötä ja se on itsenäistä, kovaa ja erittäin vastuullista kun itse teet kaikki päätökset kun olet yksin.
Tiesithän, että lähihoitajien työtilanne on tällä hetkellä surkea.
Vierailija kirjoitti:
No onko sinulla jokin muu ehdotus? Olen tehnyt töitä 16- vuotiaasta Koronaan asti. Kaikki työ kelpaa. Ne ystävät, jotka mulla on lähäreinä niin kaikilla on töitä ihan liikaakin. Tiedän että palkka on pieni, mutta kelpais mulle kyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko sinulla jokin muu ehdotus? Olen tehnyt töitä 16- vuotiaasta Koronaan asti. Kaikki työ kelpaa. Ne ystävät, jotka mulla on lähäreinä niin kaikilla on töitä ihan liikaakin. Tiedän että palkka on pieni, mutta kelpais mulle kyllä.
Ap
Laitoshuoltajaksi oppisopimuksella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja töitä riittää. Palkka ei päätä huimaa mutta leppoisa työ sekä lyhyt koulutus, ystäväni suoritti opinnot alle vuodessa ja työllistyi samantien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei vain myönnä.
Ap
Ap
Yötyötä et saa tehdä opiskeluaikana ja valmistumisenkin jälkeen, pitää saada kokemusta ennen kui voi olla yksin yössä.
Olen tehnyt 8 vuotta pelkkää yötä ja se on itsenäistä, kovaa ja erittäin vastuullista kun itse teet kaikki päätökset kun olet yksin.
Tiesithän, että lähihoitajien työtilanne on tällä hetkellä surkea.
Hoidin 24/7 mun äitiä (ALS) ja isäpuolta (Alzheimer) pari vuotta, josta useamman kuukauden lopussa sairaalassa. Kävin vain kotona nukkumassa.
Ei pelota vastuu tai yövuorot. Autoin hoitajia muiden potilaiden kanssa. Yksi tuli kerran halaamaan ja sanoi ettei olisi pystynyt suoriutumaan vuorostaan ilman minua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Laitoshuoltaja? Mikä työnkuva on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei vain myönnä.
Ap
Koita kysyä oppisopimuspaikka yksityiseltä puolelta vanhusten hoivakodeista. Siinä saisi palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat toimeentulotukea jos muut tulot jäävät riittävän pieniksi. Kelakaan ei mahda pankkien päätöksille mitään.
Ei ole ihan noin yksinkertaista. Opiskelija ei saa toimeentulotukea oikeastaan muuten kuin kesäajalta, mutta lainat pitää olla nostettuna. Jos tukikuukaudet on käytetty ja opinnot vielä kesken niin ei taida saada enää silloinkaan toimeentulotukea.
Olen käyttänyt tukikuukaudet yliopistossa ja ne opintolainat olen jo maksanut takaisin. Mutta jos lähden uudelleen kouluttautumaan niin tukikuukaudet on normi mitä muillakin. Mutta jos pankki ei myönnä uutta opintolainaa niin en pysty opiskelemaan jo pelkästään harkkojen takia.
Ap
Saako opintotukikuukausia lisää toiseen tutkintoon? Luulin, että ne nykyään riittävät vain yhteen.
Milloin ihmiset oppivat ymmärtämään, että nuo rajatut tukikuukaudet koskee korkeakouluopintoja ja toisella asteella tuota rajoitusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Laitoshuoltaja? Mikä työnkuva on?
Ap
Siivous laitoksessa. Voisin kuvitella, että nuo työt menisivät - vielä - nopeammin ulkomaalaisille, kuin lähihoitajan työt.
Kokeile yksityisestä päiväkodista oppisopimuspaikkaa, jos ei tule muuta mieleen. Voisit suorittaa näytöillä lähihoitajan tutkinnon ja jossain vaiheessa opiskella jokin muu suuntaus, kunhan talouspuoli on kunnossa.
Kysyin asiasta lähimmän Koulun asiantuntijalta, niin entisen koulutukseni takia menisi 1,5 vuotta lähärin koulutuksen läpäisemiseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sähän et saa maksettua pienellä palkalla sitä lainaa takas vsikka saisit sen
Siis mitä?Paljon pienemmillä tuloilla on maksettu ok-talo,miten ei joku pysty opintolainaa maksamaan?-eri
Et voi saada opintolainaa, jos et ole oikeutettu Kelan opintolainan valtiontakaukseen tai jos pankki hylkää lainahakemuksesi. Valtiontakauksen saaminen estyy, jos:
Opintotuki puuttuu: Et saa Kelan opintorahaa (et esimerkiksi opiskele päätoimisesti).
Vanhat lainat rästissä: Sinulla on aiempaa opintolainaa, joka on siirtynyt Kelan perittäväksi.
Vankeusrangaistus: Suoritat vapausrangaistusta suljetussa vankeudessa.
Pankki voi puolestaan evätä lainan myöntämisen esimerkiksi silloin, jos sinulla on luottotiedoissa vakavia maksuhäiriöitä.