Listatkaa tavaroita ensimmäiseen omaan asuntoon
Tyttö muuttamassa opiskelemaan ja me ollaan jo mietitty tavaroita mitä sinne pitää hankkia. Kertokaa juttuja, joita ei heti ensimmäisenä tulisi ajatelleeksi ennen kuin tarpeen tullen vasta huomaa, että hei tämä puuttuu. Eli ei mitään lautasia, kahvinkeitintä jne. Vaan jotain ei niin ilmeisiä, mutta tarpeellisia. Kiitos!
Kommentit (60)
Oviketju. Murtosuojarauta. Paitsi jos ei asu siinä kauaa. Varalle jääkaappiin lähdevettä ja pullot pystyssä, niiden ohjeen mukaan säilytys. Kynttilät, alustat ja tulitikku. Vararuokia. Hätänumerot ja opukset. Lämpimiä vaatteita syksyksi ja sukkia.
Smoothie laite, leivänpaahdin, kahvinkeitin, yms astiat
Nämä ehkä tuli jo mutta itseltäni puuttui. Pyykkiteline, sakset, keittiöpyyhkeitä ja muutama työkalu (ruuvimeisseli, vasara).
Paljas perse sitä ensimmäisenä tarvitaan.
Mä olin tosi onnellinen kun mulla oli kynttilä ja sytkäri. Oli orpoa yksinään uudessa kodissa ja kynttilä toi lohtua.
Kattila, teevesikattila, paistinpannu, lastat, keittiövälineet, kenkälusikka, käsipainot, päiväpeite, pimennysverhot, pelit, keittiöjakkara tai turvatikkaat, ristikkolehti, sateenvarjo, pumpulipuikot, nenäliinat, käsidesi, nestesaippua, pyyhekoukut tai lenkit, lenkkikengät, patalaput.
Yksiöön 5 kissaa, 194 tuikkukippoa ja 67 tyynyä.
Sähköinen koodilukko oveen. Kiva ettei enää kadonneita avaimia. Voit myös satunnaisille tutuille antaa kertakäyttöisen koodin, jos tulee tarve päästä kämppään etkä ole itse paikalla. Tai jos pidät bileet ja jengi ramppaa ulkona tupakalla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, kirjoitetaan täällä ylös mitä ei olla hoksattu itse.
Mitä se nyt toisia ahdistaa jos me halutaan hankkia lapselle mahdollisimman kattavasti tavarat ensiasuntoon? Älkää te hankkiko jos olette sitä mieltä, että ne pitää itse nuoren ostaa. Tulee sitä hankittavaa nuorellekin. Ja ihan perustarpeet halutaan laittaa, jos itse haluaa muuta, niin siinäpä sitten ostaa.
Ap
Älä välitä kommenteista. Normaali vanhempi, jolla on siihen varaa, auttaa myös aikuista lastaan.
Tuolla jo aikaisemmin mainittu sammutuspeite ja pieni vaahtosammutin ovat tärkeät.
Sähkövatkain, jatkojohtoja, antennikaapeli.
Sammutuspeite ja sammutin.
Taskulamppu, varalaturi, pullotettua vettä, vesikanisteri veden hakuun, ämpäri ja myovipusseja tarpeille, puhelinnumerot paperille. Mahdollisesti trangia tai vastaava, että voi sähkökatkossa myös lämmittää ruokaa.
Pieni määrä rahaa pieninä seteleinä. Näitä käytetään vain sähkökatkon aikaan/ taksiin, jos on pakko päästä sairaalaan.
Nuorelle tulostettuna ohjeet mitä tehdä sähkökatkon yms aikana.
Kodinkansio yms, johon laittaa talteen tiedot vakuutuksista, vuokrasopparista, talon ohjeista, ostamiensa tavaroiden kuiteista, terveystiedoista verotustiedoista yms
Onko purkinavain jo mainittu? Entä pullonavain?
Kotiapteekki: särkylääke, haavanpuhdistusaine, pumpuli, laastarit, sideharso, ideaaliside jne.
Vasara, ruuvinväännin, jakoavain ja pihdit.
Mulle hankittiin myös kaikkea tarpeellista aikoinaan. Mummo antoi lopuksi myös joditabletit, ja sanoi, että toivottavasti en tule niitä koskaan tarvitsemaan. Lupasi uusia kun on uusimisen aika. En onneksi ole tarvinnut.
Ruoansäilytysrasioita, pakastepusseja, leivinpaperia, foliota.
Jos on kylppärissä tottunut lattiankauvonsuodattimeen, niin niitä. Osta samalla harja lattiakaivon pesuun ja tiskiharja lavuaarin pesuun.
Pieni kylmälaukku ja kylmäkalleja.
Silitysrauta ja -lauta.
Foliovuokia, voi laittaa ruokia ja leivonnaisia pakasteeseen.
Kiitos, edelleen on tullut juttuja, joita ei olla hoksattu ajatella. Tyttö kirjoittaa niitä ylös. Osa tavaroista lähtee mukaan kotoa, sillä meillä on antaa matkaan paljon tavaroita mm. kattila, paistinpannu, laseja, mukeja, aterimia, lautasia, sammutuspeite (niitäkin on kertynyt kaksi eikä ole koskaan onneksi joutunut käyttämään), vuodevaatteet x 2, käsi- ja keittiöpyyhkeet x 2, pyyhe x 2, tyyny, verhot, peitto, puukot, leikkuulauta jne. Paljon on ylimääräistä kertynyt tässä kun ollaan 25 vuotta samassa talossa asuttu. Osa ostetaan sitten opiskelukaupungista, ettei tarvi kuljettaa puolen Suomen halki niitä.
Ap
Mun listani olisi:
-Sakset
-Kynsisakset
-Meikkaustarvikkeet (sen mukaan mitä itse käyttää)
-Vessapaperia ja talouspaperia
-Pyyhe
-Tiskiharja ja käsitiskiainetta. Myös vaikka olisi astianpesukone, koska aluksi tulee mokia sen kanssa että nyt astiaa jota tarvitsisi käyttöön ei ole ehtinyt pestä koneessa
-Pyykinpesuainetta + tarvittaessa mitta sen annosteluun
-Pyykinkuivausteline
-Ämpäri, mikrokuituliinoja siivoukseen, yleispesuainetta, jotain pesuainetta vessan pesuun, ja joko harja ja rikkalapio tai imuri. Aluksi pärjää ilman imuria kunhan on harja ja rikkalapio
-Rulla roskapusseja, rulla jätesäkkejä
-Rulla elmukelmua
-Vähintään 1 syvä lautanen, matala lautanen, veitsi, haarukka, iso lusikka, pikku lusikka ja 2 eri kokoista terävää veistä. Jos on useampia kappaleita niin se on ekstraa
-Mikroaaltouuni
-Ensiapupakkaus, kaikkia lääkkeitä joita ehkä haluaa käyttää, ja tähän vuodenaikaan myös pullo aurinkovoidetta
-Palovaroitin jos asunnossa ei ole. Nykyään niissä taitaa olla
-Palopeite
-Muutama työkalu. Tärkeimmät työkalut on ruuvimeisseli johon voi vaihtaa erilaisia kärkiä, rullamitta että pystyy mittailemaan omaa asuntoa kun miettii huonekalujen hankkimista sinne, ja pieni jakoavain. Monissa paikoissa myydään sopivia työkaluja sarjoina, esim: https://www.tokmanni.fi/kodin-tyokalusetti-21-osaa-6438114820063 Lisäksi mä hankkisin myös karhupumpun/viemärinavauspumpun
-Kynä, kumi, jotain paperia
-Rulla ilmastointiteippiä
-Sänky tai vähintään patja + petivaatteet ja liinavaatteet
-Työtuoli ja pöytä
-Lamput jos asunnossa ei ole valmiina. Monissa asunnoissa ei ole valmiina vaan pitää ostaa itse
Miksi käytät toisen lapsesta tuollaista rumaa sanaa kuin kersa? Miksi olet noin ylimielinen?