Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä nämä oireet voisi johtua? Tarvitsisin apu epätodelliseen oloon

Vierailija
10.07.2026 |

Taustaa: 20v hyvin hoikka mies (aina ollut). diagnosoitu crohnin tauti noin 8kk sitten.  Valmistunut lukiosta jonka jälkeen noin vuoden työttömänä ja sen jälkeen alkoi fyysinen sesonkityö jonka vikoina päivinä alkoi nämä oireet. Työ oli ihan kivaa vaikka olikin fyysisesti hieman raskas mutta työilmapiiri ihan kiva. Nyt taas ollut 2kk työttömänä.

Mulla on ollut siis nyt 2kuukauden ajan kokoajan semmoista epätodellista/dissosiaatio oloa. Sen lisäksi hieman väsymystä, päänsärkyä/painetta päässä, kuumeinen olo (ei ikinä kuumetta) ja myös niskat ja hartia kokoajan kipeenä. Myös välillä jos kävelen niin tuntuu että voisin pyörtyä mutta en tietenkään ikinä pyörry tai edes joudu mennä istumaan. Mulla myös vuoden ollut tulehtunut oikee korva joka aina lähtee hetkellisesti pois korvatipoilla mutta tulee aina takaisin hetken päästä. 
Mietin aluks että jos nää vois johtua noista niskoista niin oon käyny nyt muutaman kerran hierojalla, fysioterapiassa ja akupunktiossa mutta näistä ei oo tullut apua. Myös kokeillut lihasrelaksantteja mutta tuloksetta. Multa on katottu b12 vitamiini, d vitamiini, ferritiini, b9 ja kilpisrauhas arvot ja kaikki ihan ok. Myös toi crohnin tauti on mennyt pari viikkoa sitten virallisesti remissioon. Mulla ei oo trauma taustaa enkä käytä esim kannabista tai hirveemmin muitakaan päihteitä ja en oo ollut stressaantunut paitsi nyt ku on ollut näitä oireita. Kysymys kuuluu että mikä voisi olla syynä näille oireille ja miten näistä pääsisi eroon? Onko jollain muulla ollut tämmöisiä oireita?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä tarvitset syötävän antibiootin, tipat eivät riitä selvästikään.

Joo no mä varaan soittopyynnön tolle korvalääkärille kiitos tästä. Mut eiks se voi olla vaa joku krooninen ulkokorvan tulehdus? Ja jos siis on sisäkorvan tulehdus niin onko se luultavasti syynä näille oireille?

Vierailija
22/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut, mutta nyt kuulostaa siltä, että mene ihmeessä lääkäriin. Nuo tuollaiset oireet pitää tutkia. Varaa heti aika!

Terv.keskuksessa.

Buranaa ja masislääkkeet.

Jäädään seuraamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut, mutta nyt kuulostaa siltä, että mene ihmeessä lääkäriin. Nuo tuollaiset oireet pitää tutkia. Varaa heti aika!

Terv.keskuksessa.

Buranaa ja masislääkkeet.

Jäädään seuraamaan.

Mitä varten masislääkkeet? Ja en voi oikeen käyttää buranaa ku mulla on toi crohnin tauti ni tulehduskipulääkkeitä ei sais oikee käyttää

Vierailija
24/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa korvissani sakkaa kertyy tärykalvon taakse ja se aiheuttaa asentohuimausta joka pahimmillaan haittaa myös kävelemistä.

Aiheuttaa epätodellisen olotilan ja tasapainon lievää menettämisen tunnetta.

En suosittele kenellekään muulle mutta ainoita keinoja itselleni on saada sakka liikkeelle jollakin tavalla ja kun virallisista hoito-ohjeista ei ollut hyötyä aloin puhdistamaan korviani lämpimän veden ja apteekista ostamani suurimmam mahdollisen ruiskun avulla.

Imen ruiskun täyteen vettä ja truuttaa sen useita kymmeniä kertoja molempiin korviini :-)

Uskon, että lämmin vesi tekee hyvää sille sakalle joka tosin sijaitsee tärykalvon toisella puolella.

Samalla poistuu vaikku korvista.

Vierailija
25/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omissa korvissani sakkaa kertyy tärykalvon taakse ja se aiheuttaa asentohuimausta joka pahimmillaan haittaa myös kävelemistä.

En suosittele kenellekään muulle mutta ainoita keinoja itselleni on saada sakka liikkeelle jollakin tavalla ja kun virallisista hoito-ohjeista ei ollut hyötyä aloin puhdistamaan korviani lämpimän veden ja apteekista ostamani suurimmam mahdollisen ruiskun avulla.

Imen ruiskun täyteen vettä ja truuttaa sen useita kymmeniä kertoja molempiin korviini :-)

Uskon, että lämmin vesi tekee hyvää sille sakalle joka tosin sijaitsee tärykalvon toisella puolella.

Onks sulla ihan 24/7 epätodellinen olo

Vierailija
26/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi alhainen verensokeri kans oireilla.

Miten sä syöt? Onko ravintorikasta vsi helppoa ja nopeaa pikaruokaa?

Vierailija
27/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on kunnon tulehdus, niin pitää mennä kiireesti lääkäriin.  Mene vaikka päivystykseen, jos et pääse muualle. He mittaavat kuumeenkin. Tosin secei näy, jos olet syönyt särkylääkettä, älä ota sitä useampaan tuntiin ennen lääkärille menoa.

Vierailija
28/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset välit sinulla on vanhempiisi, voitko olla yhteydessä heihin, auttavatko he ja maksavat esimerkiksi yksityislkärin käynnin?

Vierailija
29/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä lääkäriin, kun vaiva on noin paha ja kroonistunut. Oli sitten korvaperäinen, niska-hartiaperäinen, tai vaikka borrelioosi tai TBE, on parempi selvittää asia, ihan työkyvynkin kannalta. 

Vierailija
30/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosairauden takia tulee ensimmäisenä mieleen histamiini-intoleranssi. Minulla puhkesi kyseinen ongelma sen jälkeen, kun sairastuin tulehdukselliseen suolistosairauteen, koska huonokuntoinen suolisto ei käsittele histamiinia normaalisti. En olisi uskonut, että se voi aiheuttaa niin paljon erilaisia oireita ja eniten on ihmetyttänyt niska-hartiaseudun jäykkyys oireena, mutta histamiini-intoleranssista tietoa etsiessäni löysin tämän(kin) yhteyden. 

Vierailija
31/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkä CRP kertoo tulehdustilan. 

Minulla on poskiontelo tulehdukset sellaisia outoja, ei juurikaan eritettä, kuumeinen, kipeä olo, ilman kuumetta, huimaa ja väsyttää, kärsimätön olo ja vointi huononee pikkuhiljaa. Kun aloittaa antibiootit vuorokauden päästä tajuaa kuinka kipeä on ollut. Niin suuri on ero. 

Vierailija
32/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on poskiontelo tulehdukset sellaisia outoja, ei juurikaan eritettä, kuumeinen, kipeä olo, ilman kuumetta, huimaa ja väsyttää, kärsimätön olo ja vointi huononee pikkuhiljaa. Kun aloittaa antibiootit vuorokauden päästä tajuaa kuinka kipeä on ollut. Niin suuri on ero. 

Yritäpä selittää tätä lääkärille. Poskien ultrauksessa harvoin tulee vastetta. No en yrittäjänä tarvitse saikkutodistusta, mutta eivät haluaisi määrätä kovin usein antibiootteja.
Poski-, otsa- ja korvaontelot ovat kuitenkin yhteydessä toisiinsa. Pitää selvittää mikä tulehduksen aiheuttaa ja pureutua siihen, mutta sehän onkin sitten vaikeampaa.

Vierailija
33/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiinnitin heti huomioni tuohon korvaan joka lähtee menemään tipoilla mutta tulee sentään aina takaisin.

#26, samaa mieltä kanssasi, huono ruokavalio, paljon kahvia ja coca colaa. Maailma mustenee kun sokerit heittää.

Vierailija
34/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairauden takia tulee ensimmäisenä mieleen histamiini-intoleranssi. Minulla puhkesi kyseinen ongelma sen jälkeen, kun sairastuin tulehdukselliseen suolistosairauteen, koska huonokuntoinen suolisto ei käsittele histamiinia normaalisti. En olisi uskonut, että se voi aiheuttaa niin paljon erilaisia oireita ja eniten on ihmetyttänyt niska-hartiaseudun jäykkyys oireena, mutta histamiini-intoleranssista tietoa etsiessäni löysin tämän(kin) yhteyden. 

Oliks sulla tota derealisaatiota?

Vierailija
35/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Crp ainaki viel alle 2kk sitten niin ei mitenkää koholla

Vierailija
36/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset välit sinulla on vanhempiisi, voitko olla yhteydessä heihin, auttavatko he ja maksavat esimerkiksi yksityislkärin käynnin?

Hyvät välit ja joo maksaa

Vierailija
37/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulehdus saattaa vaikuttaa tasapainoelimeen. Käytätkö korvakuulokkeita? Joillakin se altistaa korvatulehdukselle.

Vierailija
38/44 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ohjeen ap voi unohtaa. Asentohuijaukseen hoitona on manooverit, ei itse ruutalla itse suoritettu korvien puhdistus.

Vierailija
39/44 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asentohuimaukseen löytyy netistä ohjeet. Tällä saa sakan liikkeelle korvassa. 

Vierailija
40/44 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaarikäytävien sakan ns. soran siirtämiseen on asentohoito- ohjeet netissä. Korvakäytävien jatkuvaa huuhtelemista ei suositella. Pahimmillaan voit vahingoittaa tärykalvoa. Saattaa hyvin olla korvaperäiset oireet. Kuukleta asentoperäinen huimaus ja korvan kaarikäytävän sakan hoito.

Aivot kehittyvät n. 25 vuotiaaksi saakka. Voi aiheuttaa dissoaatio- oireita joillekkin.